Grenzen aan het transactivisme.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Grenzen aan het transactivisme.

Bericht door Peter van Velzen » 21 sep 2020 00:12

axxyanus schreef:
20 sep 2020 09:17

Maar stel dat een meisje belangstelling heeft in automechaniek en zich daarbij niet helemaal op haar gemak voelt door het commentaar dat ze vanuit de maatschappij ontvangt. Toen ik nog jong was, zouden heel wat mensen zo'n meisje hebben proberen aan te moedigen en haar proberen duidelijk te maken dat meisjes belangstelling mogen hebben voor automechaniek en dat daar niets mis mee is.
Ik geloof niet dat er zoiets speelt. Uiteraard ben ik geen expert op dat gebied. Wel krijg ik de indruk dat transgenders vaak sterk gericht zijn op traditionele rolpatronen, maar niemand praat het ze aan zover ik weet.
Ik wens u alle goeds

Chinaman
Ervaren pen

Bericht door Chinaman » 21 sep 2020 01:55

@Peter
https://www.dragqueenstoryhour.org/
Drag Queen Story Hour (DQSH) is just what it sounds like—drag queens reading stories to children in libraries, schools, and bookstores. DQSH captures the imagination and play of the gender fluidity of childhood and gives kids glamorous, positive, and
Valt dit onder aan praten?

Verder een vraag, hoe zit dat met die Thaise lady boys, zijn veel van hen zo geworden door economische toestanden of omdat ze zich meer vrouw/trans voelen?
Lord Byron, in the satirical poem Don Juan, 1823: ' Tis strange - but true; for truth is always strange; Stranger than fiction

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 21 sep 2020 09:03

Peter van Velzen schreef:
21 sep 2020 00:12
axxyanus schreef:
20 sep 2020 09:17

Maar stel dat een meisje belangstelling heeft in automechaniek en zich daarbij niet helemaal op haar gemak voelt door het commentaar dat ze vanuit de maatschappij ontvangt. Toen ik nog jong was, zouden heel wat mensen zo'n meisje hebben proberen aan te moedigen en haar proberen duidelijk te maken dat meisjes belangstelling mogen hebben voor automechaniek en dat daar niets mis mee is.
Ik geloof niet dat er zoiets speelt. Uiteraard ben ik geen expert op dat gebied. Wel krijg ik de indruk dat transgenders vaak sterk gericht zijn op traditionele rolpatronen, maar niemand praat het ze aan zover ik weet.
Wat bedoel jij met "niemand praat ze die rolpatronen aan"? Jij denkt dat niemand opmerkingen maakt tegenover meisjes die belangstelling hebben voor automechaniek of jongens voor ballet? Hoe denk je dan een meisje/jongen de volgende zin begrijpt: Dat doet een meisje/jongen toch niet!

Ik vrees ook dat je te optimist bent. Ik kan het nu niet terug vinden maar ik meen mij te herinneren dat er nog niet zolang geleden een schandaal in het V.K. is losgebarsten omdat in bepaalde homofobe milieus, kinderen die verdacht werden homoseksuele gevoelens te hebben, richting transitie werden geleid.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 21 sep 2020 10:27

Dan stelt zich de vraag wie in doorgedreven rolpatronen denkt en die oplegt?
de maatschappij of de transgenders zelf? Ik zie niemand in de maatschappij eisen dat transgenders na hun operatie maximaal, in kleding en gedrag, aan de meest idiote vrouwelijke/mannelijke clichés moeten voldoen. Toch leggen transgenders zich dit zelf op, bekijk Spilbeek en Bettens. Bettens gaat zelfs zo ver dat ze, om aan de clichés te voldoen, zelfs haar stem wil verminken

zinnetjes als: dat doet een meisje toch niet" zijn hier toch allang compleet passé. een marginaal promille idioten heb je natuurlijk maar die zijn niet echt representatief in W-Europa.
wil uw dochter voetballen dan laat je die toch gewoon doen?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 21 sep 2020 11:25

appelfflap schreef:
21 sep 2020 10:27
zinnetjes als: dat doet een meisje toch niet" zijn hier toch allang compleet passé.
De zinnetje misschien wel maar de mentaliteit daarom niet.

Ik weet nog goed toen mijn zoon ballet deed. Iedereen die ik kende had er geen enkel probleem mee dat mijn zoon ballet deed. Maar als er soms eens dieper gegraven werd, kwam maar al te vaak naar boven dat ze er wel een probleem mee zouden hebben als hun eigen zoon belangstelling voor ballet zou krijgen.

Als je er een beetje op let dan zie je dat er nog heel wat seksisme in onze maatschappij zit.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 21 sep 2020 12:41

axxyanus schreef:
21 sep 2020 11:25
volgens mij is die ook gewoon weg.
natuurlijk kun je je altijd achter dat promille idioten en extremisten verstoppen. 0,1% vd Belgische bevolking is nog steeds een vol sportpaleis (veel volk)

Je bent als ouder geen homohater omdat je een tijd nodig hebt om te accepteren dat uw zoon/dochter zo is.
Dat gaat net zo op over uw balletvoorbeeld. eraan wennen betekent niet dat je er een probleem mee hebt, laat staan tegen zou zijn. Na 3 lessen staan dei ouders waar gij staat, dat is nu zijn hobby en daarmee basta.

In dat kader heb ik de indruk dat de transgemeenschap zichzelf, soort van race tot the bottom, al die clichés oplegt om toch maar de 1e vd klas te zijn.
Zoals een Bettens die nu haar stem mismeesterd, vorig jaar gelezen, en da vind ik toch ontzettend jammer.
een diepe mannenstem zal ze nooit halen en haar vrouwenstem zal ze misschien zelfs kwijtspelen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 21 sep 2020 16:10

appelfflap schreef:
21 sep 2020 12:41
axxyanus schreef:
21 sep 2020 11:25
volgens mij is die ook gewoon weg.
natuurlijk kun je je altijd achter dat promille idioten en extremisten verstoppen. 0,1% vd Belgische bevolking is nog steeds een vol sportpaleis (veel volk)

Je bent als ouder geen homohater omdat je een tijd nodig hebt om te accepteren dat uw zoon/dochter zo is.
Dat is dus tijd die je nodig hebt om die mentaliteit van je af te schudden. Zonder die mentaliteit had je die tijd helemaal niet nodig.
appelfflap schreef:
Dat gaat net zo op over uw balletvoorbeeld. eraan wennen betekent niet dat je er een probleem mee hebt, laat staan tegen zou zijn. Na 3 lessen staan dei ouders waar gij staat, dat is nu zijn hobby en daarmee basta.
Maar waarom is het nodig om daar aan te wennen? Ik had geen tijd nodig om te wennen. Als die mentaliteit echt niet meer zou bestaan, dan zou niemand tijd nodig hebben om te wennen als hun kinderen die keuze zouden maken.
appelfflap schreef:
In dat kader heb ik de indruk dat de transgemeenschap zichzelf, soort van race tot the bottom, al die clichés oplegt om toch maar de 1e vd klas te zijn. Zoals een Bettens die nu haar stem mismeesterd, vorig jaar gelezen, en da vind ik toch ontzettend jammer. een diepe mannenstem zal ze nooit halen en haar vrouwenstem zal ze misschien zelfs kwijtspelen.
Ja de transgemeenschap lijkt op dat punt een exponent te zijn van wat in de maatschappij speelt maar het speelt zich wel degelijk nog steeds in onze maatschappij af.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 21 sep 2020 20:14

Maar waarom is het nodig om daar aan te wennen? .
waarom mag da ni volgens jou?
iets raar vinden of verschieten is ni direct hetzelfde als discriminatie of seksisme of iets afwijzen ...

wat bedoel je met exponent? Bettens kiest er zelf voor om haar stem definitief te verminken en ik vind dat bizar, raar en jammer. Maakt mij dat nu een transfoob volgens jou?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 21 sep 2020 20:19

appelfflap schreef:
21 sep 2020 20:14
Maar waarom is het nodig om daar aan te wennen? .
waarom mag da ni volgens jou?
iets raar vinden of verschieten is ni direct hetzelfde als discriminatie of seksisme of iets afwijzen ...
Neen het is niet direct discriminatie maar het is wel een vorm van seksisme.
Als je iets raar vind of verschiet omdat een jongen het doet i.p.v. een meisje of omgekeerd omdat een meisje het doet i.p.v. een jongen dan is dat een vorm van seksisme.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 21 sep 2020 22:10

axxyanus schreef:
21 sep 2020 20:19
Als je iets raar vind of verschiet omdat een jongen het doet i.p.v. een meisje of omgekeerd omdat een meisje het doet i.p.v. een jongen dan is dat een vorm van seksisme.
Ik denk niet dat vele mannen verwachten dat hun leif hen ten huwelijk vraagt, dat is blijkbaar volgens jou al seksisme :)
onzin maar blijkbaar ben je weer bezig met begrippen herdefiniëren, dan stopt eht natuurlijk

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 sep 2020 02:55

Chinaman schreef:
21 sep 2020 01:55
@Peter
https://www.dragqueenstoryhour.org/
Drag Queen Story Hour (DQSH) is just what it sounds like—drag queens reading stories to children in libraries, schools, and bookstores. DQSH captures the imagination and play of the gender fluidity of childhood and gives kids glamorous, positive, and
Valt dit onder aan praten?

Verder een vraag, hoe zit dat met die Thaise lady boys, zijn veel van hen zo geworden door economische toestanden of omdat ze zich meer vrouw/trans voelen?
De ladyboys zijn zover ik weet geen transseksuelen maar homofielen. Het is vooral een cultureel fenomeen.
Kesinee was verbaasd dat nederlandse homofielen geen jurken dragen. Waarschijnlijk doet de helft van de Thaise homo's dat evenmin. Maar hun vriendje wél. Ik ben benieuwd of de grotere acceptatie van homo's hier verandering in zal brengen.
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 sep 2020 03:02

axxyanus schreef:
21 sep 2020 09:03
Wat bedoel jij met "niemand praat ze die rolpatronen aan"? Jij denkt dat niemand opmerkingen maakt tegenover meisjes die belangstelling hebben voor automechaniek of jongens voor ballet? Hoe denk je dan een meisje/jongen de volgende zin begrijpt: Dat doet een meisje/jongen toch niet!
Ik bedoel dat niemand ze op het idee brengt om - al dan niet met behulp van hormonen of operaties - van geslacht te veranderen. In elk geval niet met die intentie. Zover ik weet komt het altijd vanuit hen zelf.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 22 sep 2020 06:10

Ik bedoel dat niemand ze op het idee brengt om - al dan niet met behulp van hormonen of operaties - van geslacht te veranderen. In elk geval niet met die intentie. Zover ik weet komt het altijd vanuit hen zelf.
Dat bettens op haar 40e zichzelf laat opereren is toch gewoon aangepraat, daarvoor was het een lesbienne die misschien wat meer interesse in voetbal als in poppen had

Rolpatronen en interesses zijn wel degelijk biologisch bepaalt. Hier schrijf ik dat, op een transgenderforum levert mij dat een Levenslange ban op :)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 sep 2020 07:15

appelfflap schreef:
21 sep 2020 22:10
axxyanus schreef:
21 sep 2020 20:19
Ik denk niet dat vele mannen verwachten dat hun leif hen ten huwelijk vraagt, dat is blijkbaar volgens jou al seksisme :)
onzin maar blijkbaar ben je weer bezig met begrippen herdefiniëren, dan stopt eht natuurlijk
Op welke manier is dat een herdefinitie? Seksisme is als je verwachtingen hebt gebaseerd op geslacht. Als mannen verwachten dat hun lief hen niet ten huwelijk vraagt omdat zij de vrouw is, dan is dat seksisme. Het is een milde vorm maar het past wat mij betreft binnen de normale definitie.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 sep 2020 07:20

Peter van Velzen schreef:
22 sep 2020 03:02
axxyanus schreef:
21 sep 2020 09:03
Of ze het doen met die intentie lijkt me van weinig belang. Waar het om gaat is welke signalen iemand vanuit de maatschappij ontvangt. Niets komt zomaar vanuit mensen zelf. Wat uit iemand komt heeft maar al te vaak te maken met de context waarin iemand zich bevind.

Plaats reactie