Grenzen aan het transactivisme.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Grenzen aan het transactivisme.

Bericht door heeck » 12 dec 2020 14:56

axxyanus schreef:
11 dec 2020 14:08
heeck schreef:
11 dec 2020 12:35
Axxyanus schreef:De transactievisten van het moment bestrijden de stereotyperingen niet maar gebruiken de stereotyperingen om te argumenteren dat de persoon die tegen de stereotypering ingaat iemand van het andere geslacht is in een verkeerd lichaam.
Dat komt pittig buiten mijn bevattingsvermogen. Dat iemand zoiets van zichzelf vindt is vanzelf beter te bevatten.
En dat die laatste niet elke keer door anderen in de niet passende categorie geperst wil worden, dat spreekt bijna vanzelf.
Biologische categorieën zijn gewoon dat. Niemand pers een ander in een biologische categorie.
Nee zeker niet.
Naast wat jij ongezegd hebt platgestreken met je "zijn gewoon dat", wat al vreemd genoeg is, zijn er nog meer verschillen tussen mensen; dat is de basis van de evolutie.
Gewoonlijk vallen die wat vriendelijker beoordeeld onder het aangemoedigde "ontwikkelen van je capaciteiten".

Op het moment dat die niet overeenkomen met de culturele stereotiep over sexe-bekwaamheden dan wordt er gezeurd over capaciteiten die specifiek de ene of de andere sexe zouden aankleven.
Soms een beetje en soms helemaal niet waar.
Jouw "Niemand pers een ander in een biologische categorie." is ook hier ten lande nog echt niet, of misschien met de hakken ovcer de sloot, waar.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 12 dec 2020 16:20

heeck schreef:
12 dec 2020 14:56
axxyanus schreef:
11 dec 2020 14:08
heeck schreef:
11 dec 2020 12:35

Dat komt pittig buiten mijn bevattingsvermogen. Dat iemand zoiets van zichzelf vindt is vanzelf beter te bevatten.
En dat die laatste niet elke keer door anderen in de niet passende categorie geperst wil worden, dat spreekt bijna vanzelf.
Biologische categorieën zijn gewoon dat. Niemand pers een ander in een biologische categorie.
Nee zeker niet.
Naast wat jij ongezegd hebt platgestreken met je "zijn gewoon dat", wat al vreemd genoeg is, zijn er nog meer verschillen tussen mensen; dat is de basis van de evolutie.
Gewoonlijk vallen die wat vriendelijker beoordeeld onder het aangemoedigde "ontwikkelen van je capaciteiten".

Op het moment dat die niet overeenkomen met de culturele stereotiep over sexe-bekwaamheden dan wordt er gezeurd over capaciteiten die specifiek de ene of de andere sexe zouden aankleven. Soms een beetje en soms helemaal niet waar.
Maar de biologische categorie is niet de culturele stereotiepen. Het eerste is een zuiver biologische vaststelling en het tweede zijn een hoop (impliciete) verwachtingen die in onze maatschappij leven rond die biologische vaststelling.
heeck schreef:
12 dec 2020 14:56
Jouw "Niemand pers een ander in een biologische categorie." is ook hier ten lande nog echt niet, of misschien met de hakken ovcer de sloot, waar.
Dat is wel waar. Er is een verschil tussen iemand in een biologische categorie persen en iemand in de genderrollen persen waarvan de maatschappij de neiging heeft om ze op te leggen aan personen van een bepaald geslacht.

Als ik vaststel dat iemand alle kenmerken heeft van een bepaald geslacht, dan pers ik die persoon niet in een biologische categorie, dan stel ik die biologische catergorie gewoon vast. Als ik aan de basis van dat geslacht die persoon in een bepaalde richting duw conform de maatschappelijk stereotiepen, dan ben ik die persoon inderdaad aan het persen maar dan wel in de maatschappelijke genderrollen, niet in een biologische categorie.

Als je de stereotiepen wil bestrijden, dan moet je het onderscheid maken tussen de stereotiepen en de biologische categorie waarmee ze geassocieerd worden. Door te beweren dat mensen die in de stereotiepe rollen geperst worden, in een biologische categorie geperst worden, bevestig je juist de stereotiepen.

Als het gaat om het bestrijden van stereotiepen dan verkies ik de strategie van de genderkritische feministen die argumenteren dat je geslacht een zuiver biologische gegeven is, dat voor de rest weinig zegt over de zaken waar je belangstelling in hebt. Als je een jongen bent die met poppen wil spelen dan ben je gewoon een jongen die met poppen wil spelen en als je een meisje bent met belangstelling in automechaniek dan ben je gewoon dat en daar is allemaal niets mis mee.

Gaan suggereren dat de bovenstaande jongen misschien wel een meisje in een jongenslichaam is en het bovenstaand meisje een jongen in een meisjeslichaam want hun belangstelling gaat uit naar zaken die we in deze maatschappij associëren met het andere geslacht, zoals de transactivisten van het moment neigen te doen, is wat mij betreft contraproductief wat het bestrijden van stereotiepen betreft.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 12 dec 2020 18:26

axxyanus schreef:
12 dec 2020 16:20
Gaan suggereren dat de bovenstaande jongen misschien wel een meisje in een jongenslichaam is en het bovenstaand meisje een jongen in een meisjeslichaam want hun belangstelling gaat uit naar zaken die we in deze maatschappij associëren met het andere geslacht, zoals de transactivisten van het moment neigen te doen, is wat mij betreft contraproductief wat het bestrijden van stereotiepen betreft.
ik sluit me hierbij aan
eigenlijk zijn het vooral de oerconservatieven en de transactivisten zelf die de stereotiepen in stand blijven houden.

om modern te zijn maakt men een film over een jongen die wil balletdansen.
men verwoest het dan zelf door er dan een meisje van te maken want jongens doen blijkbaar niet aan ballet.

wil je effect sorteren zou ik het andersom doen
een meisje wil aan ballet doen maar voelt zich jongen. maak daar dan een balletdanser van en eindig met:
https://www.youtube.com/watch?v=m5CFJlzlGKM

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 dec 2020 05:32

Appelflap,

Ik deel jouw mening dat iemand met een penis niet in een vrouwengevangenis thuis hoort. Zeker niet als de persoon in kwestie die penis heeft gebruikt in een seksueel misdrijf. Wat de vrouwensport betreft acht ik het aan de vrouwen in die sport om er een mening over te hebben. Niet aan mijzelf. De vrouwen die bezwaar hebben tegen biologische mannen in hun sport zijn net zo min transfoob als dat ze aan een irrationele angst voor mannen lijden. Als je hun bezwaren niet serieus neemt, dan neem je de categorie vrouwensport niet serieus. Men accepteert immers ook geen 21-jarigen in de wedstrijdcategorie onder 12 jaar, omdat de betreffende persoon met een beperking zich nog een kind acht. (en dat psychologisch in feite is).
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 13 dec 2020 09:28

Peter van Velzen schreef:
13 dec 2020 05:32
A Wat de vrouwensport betreft acht ik het aan de vrouwen in die sport om er een mening over te hebben.
je kunt moeilijk aan elke vrouw vragen of ze er een probleem mee heeft dat mannen meedoen. vrouw A is dapper, vrouw b heeft geen zin om zich de schedel te laten inslaan (ik bedoel dit letterlijk) en in sport c beslist de organisatie.
Niet aan mijzelf. De vrouwen die bezwaar hebben tegen biologische mannen in hun sport zijn net zo min transfoob als dat ze aan een irrationele angst voor mannen lijden.
akkoord, maar vergeet de druk errond niet.
vooral in de jeugd zijn mensen gevoelig aan groepsdruk en wie wil nu uitgemaakt worden voor transfoob?

Toch ook opletten dat je verantwoordelijkheden niet al te makkelijk afschuift.
het zijn volwassenen die de knoop moetne doorhakken, niet de deelnemers, (pubers of prille twintigers )
accepteert immers ook geen 21-jarigen in de wedstrijdcategorie onder 12 jaar,
neen, maar in de sport gebeurt dit nu wel hé.
men laat zelfs het dopingverhaal vallen. Wie van geslacht wil veranderen, toch hetgeen we er vandaag onder verstaan, propt zich vol met pillen allerhande en blijkbaar maken dopingcontroleurs en instanties daar niet echt een punt van.

Plaats reactie