Verkiezingen VS 2020

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Chinaman
Ervaren pen

Re: Verkiezingen VS 2020

Bericht door Chinaman » 17 sep 2020 19:09

https://www.nytimes.com/2018/11/20/us/p ... tants.html
Nov 20, 2018 · WASHINGTON — Nearly four times as many Sunni Islamic militants are operating around the world today as on Sept. 11, 2001, despite nearly two decades of...
Casualties of war... hoe erg het ook is, kan ik dat begrijpen, maar het ziet er niet uit dat hoe men het heeft aangepakt, heeft gewerkt...

Veel van die gasten nu in Afrika actief, terwijl dit voorheen een stuk minder was...extreme wahabbis schijnen alleen maar te groeien in gelederen...

Ben benieuwd of dit word aangehaald in de komende verkiezingen en wat Biden en Trump erover zeggen...
Lord Byron, in the satirical poem Don Juan, 1823: ' Tis strange - but true; for truth is always strange; Stranger than fiction

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 sep 2020 00:07

Chinaman schreef:
17 sep 2020 19:09

eel van die gasten nu in Afrika actief, terwijl dit voorheen een stuk minder was...extreme wahabbis schijnen alleen maar te groeien in gelederen...

Ben benieuwd of dit word aangehaald in de komende verkiezingen en wat Biden en Trump erover zeggen...
Waarschijnlijk niet. De meeste Amerikanen interesseren zich nauwelijks voor de rest van de wereld. Alleen voor de gevolgen die ze er zelf van ondervinden. Hen wordt wijs gemaakt dat men er de VS veiliger mee maakt (door beide partijen)
Ik wens u alle goeds

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 19 sep 2020 08:45

Zeer slechts nieuws! RBG, oftewel Ruth Bader Ginsburg (klik), is overleden. Een vrouw die reeds een legendarische status had tijdens haar leven, streed voor gelijke rechten van vrouwen en minderheden, driemaal kanker en een hart-operatie overleefde en één van de negen rechters van het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten, de hoogste rechtsprekende instantie van de VS. Ze is gisteren op 18 september 2020 op de leeftijd van 87 jaar aan de gevolgen van alvleesklierkanker overleden. Los van het persoonlijke verlies, betekent het helaas eveneens dat Trump deze rechter nog zal willen vervangen door een (pro-Trump) Republikeinse rechter (McConnell heeft de door Trump gekozen vervanger al een Senaat-verkiezing toegezegd). Het is nu al een 5-4 situatie voor de Republikeinen in het Amerikaanse Hooggerechtshof. Indien Trump de verkiezingen wint en deze rechter vervangt, zal het 6-3 worden.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 sep 2020 09:44

Ik denk ook dat iedereen nog steeds zijn hart vasthoudt hier. Het is nog absoluut geen gewonnen race voor Biden. Liegen, manipuleren, ontkennen, verzwijgen en nogmaals liegen, manipuleren, ontkennen en verzwijgen loont! Het volk blijft erin trappen. America first! The greatest nation on earth!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 19 sep 2020 10:25

ChaimNimsky schreef:
19 sep 2020 08:45
Zeer slechts nieuws! RBG, oftewel Ruth Bader Ginsburg (klik), is overleden.
Hoe de 85-jarige rechter Ginsburg dé heldin van Amerika werd

Wat een geweldige vrouw en voorbeeld.
RIP
Vrouwenrechten
Ginsburg heeft mythische proporties aangenomen. Dat is niet geheel ten onrechte, zegt Linda Greenhouse, docent aan de universiteit Yale, die decennialang verslag deed van het Hooggerechtshof voor The New York Times. Toen RBG nog advocaat was en genderdiscriminatie bestreed, wist ze de VS gelijkwaardiger te maken. ,,Ze was echt de baanbrekende advocaat die erin slaagde het Hooggerechtshof in de jaren 70 te laten erkennen dat het idee van ‘gelijke bescherming’ door de wet ook voor vrouwen gold, en dat officiële discriminatie op basis van geslacht ongrondwettelijk was’’, zegt Greenhouse.

Ginsburg wist bijvoorbeeld zaken te winnen voor een moeder die vanwege haar sekse geen beheerder van de nalatenschap van haar zoon mocht zijn, en een vrouwelijke luchtmachtpiloot wier man geen gebruik mocht maken van regelingen waar partners van mannelijke piloten van profiteerden. ,,Vrouwen zijn beschermd door de wet op een manier die ze eerder niet waren’’, zegt oud-medewerker Roberts, die nu het hof volgt voor het gerenommeerde blog Scotus
Bleek nodig.
Niet alleen in De USA trouwens.
Werkzaam leven en carrière vanaf 1960
Meer dan een halve eeuw een grote invloed.
,,Ik had drie dingen tegen me. Ik was Joods, en bedrijven op Wall Street waren nog maar net begonnen Joden te accepteren. Dan was ik ook nog vrouw. Maar de killer was mijn dochter Jane, die vier was op dat moment.’’
Conservatief of progressief?

Het zal haar grootste fans, jonge feministen, teleurstellen dat RBG het helemaal niet eens was met het beroemde vonnis van het Hooggerechtshof dat in 1973 abortus legaliseerde (Roe vs. Wade). Het ging te snel en te ver, vond Ginsburg. Ze stond eerder in haar carrière bekend als een gematigde, bij vlagen zelfs conservatieve rechter. Hoe kon zij zo’n progressief icoon worden in de Amerikaanse popcultuur?

,,Ik denk dat mensen in deze moeilijke tijd in de Amerikaanse samenleving en politiek, verlangen naar iemand die ze zonder voorbehoud kunnen respecteren. Zij lijkt die rol te spelen voor velen’’, zegt Hooggerechtshofkenner Greenhouse. De heldere, krachtige argumenten van RBG zijn opgevallen in een tijd van ‘troebel debat’, denkt zij. Edith Roberts, die eind jaren 80 voor haar werkte: ,,Het contrast tussen dat kleine stille vrouwtje en de enorme impact die ze heeft gehad, spreekt tot de verbeelding.’’
Opnieuw zijn er tijden aangebroken van "troebel debat".
Maar waar is de nieuwe grote leider/leidster?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 19 sep 2020 11:31

De vraag is nu wanneer de volgende vervangen zal moeten worden.
Het blijft speculeren wanneer.
Maar ook weer niet zo erg, als leeftijd als belangrijk punt wordt gezien.

De oudste is nu 82
https://www.supremecourt.gov/about/biographies.aspx
Stephen G. Breyer, Associate Justice,
was born in San Francisco, California, August 15, 1938.
President Clinton nominated him as an Associate Justice of the Supreme Court, and he took his seat August 3, 1994.
https://www.supremecourt.gov/about/members_text.aspx
Chief Justices
Roberts, John G., Jr. Maryland Bush, G. W. September 29, 2005
Associate Justices
Thomas, Clarence Georgia Bush, G. H. W. October 23, 1991
Ginsburg, Ruth Bader New York Clinton August 10, 1993 Overleden.
Breyer, Stephen G. Massachusetts Clinton August 3, 1994
Alito, Samuel A., Jr. New Jersey Bush, G. W. January 31, 2006
Sotomayor, Sonia New York Obama August 8, 2009
Kagan, Elena Massachusetts Obama August 7, 2010
Gorsuch, Neil M. Colorado Trump April 10, 2017
Kavanaugh, Brett M. Maryland Trump October 6, 2018

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 20 sep 2020 21:00

Ik heb meer en meer een voorgevoel dat het mis zal gaan deze verkiezingen.

Voeg daarbij de Europese verdeeldheid (Visegrad vs de as Parijs-Berlijn, economische/monetaire kloof Noord/Zuid, Brexit), en het wordt duidelijk dat er een mooi tijdperk achter ons ligt. Servië loopt aan de leiband van Poetin, Griekenland wordt gekocht door China. Europa heeft goed nagedacht over mooie waarden, maar geen vinger in de pap wat betreft grote techbedrijven, één chipmakert daargelaten, maar die wordt dan ook vermalen tussen China en de VS.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 20 sep 2020 21:58

Het gaat zéker mis met deze verkiezingen. Trump doet mee en die heeft lak aan wat 'The Founding Fathers" enz.
beoogden. Dit staat er een beetje plat, maar ik kan er niet anders van maken... :(
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... En eenvoud is onze sleutel.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 21 sep 2020 07:53

dikkemick schreef:
19 sep 2020 09:44
Ik denk ook dat iedereen nog steeds zijn hart vasthoudt hier. Het is nog absoluut geen gewonnen race voor Biden.
Joe Biden lijkt geen kandidaat te zijn die bij uitstek als stemmenmagneet kan fungeren. Veel zal denk ik ook afhangen van hoe de "deplorables" zich gaan roeren om Donald Trump in het zadel te houden.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Chinaman
Ervaren pen

Bericht door Chinaman » 21 sep 2020 18:28

Persoonlijk denk ik dat beide kandidaten slecht zijn, Biden of Trump (of Harris wat dat betreft) zijn geen van beiden in staat de kloof tussen links en rechts in dat land daar te kunnen overbruggen, ik ben bang dat het land met de meeste nucleaire wapens en het machtigste leger op deze wereld alleen maar verder in chaos zal geraken, zal me niks verbazen wanneer de verkiezingen voorbij zijn er Staten zijn die zich af willen gaan scheiden van deze Republiek... maar goed hopenlijk vergis ik me hierin.

Wat ik nu daar zie gebeuren lijkt veel op de culturele revolutie van China van vele jaren geleden, de “rechtse communisten” werden veelal door de jongeren linkse extremisten (rode garde) in kampen gegooid of vermoord nadat de politie en het leger niet ingreep... de linkse kant had Mao als cult figuur, maar de man was toendertijd al seniel aan het worden. Helaas bleven de extreme jongeren maar rondlopen met dat rode boekje dat op allerlei manieren geintrepeteert kon worden... na de dood van Mao gooiden de rechtse communisten de linkse communisten (bende van 4) weer de bak of in kampen of veroordeelden ze deze tot de doodstraf (zoals de vrouw van Mao, later werd dit in huisarrest voor het leven, waarnaar ze “plots” zelfmoord pleegde)

Alhoewel.... de situatie in Duitsland van voor de 2e wereld oorlog wellicht er meer op lijkt...

In de VS is nu Trump het cult figuur alhoewel de extreem linkse kant begon met het in brand steken van de steden. Dit gezegd te hebben was er nauwelijks sprake van “change” onder Obama. Want behalve dat zo’n president (commander in chief) ontzettend veel macht over het leger heeft en zomaar landen kan bombarderen en staatgrepen kan bewerkstelligen (hier een link met zeer goede uitleg hierover, maakt memes met cijfers over bommen ook direct duidelijker voor de ingelezene) https://edition.cnn.com/2017/08/09/poli ... index.html
Zo bombardeerde Obama (eigenlijk meer Hillary, we came, we saw, he died! Diabolisch gelach volgt) Libië plat zonder ook maar iets van het Congress van toestemming te vragen.

(Blijft het) Maar binnenshuis (domestic affairs) blijven de Democ”ratten“ en de Republileugenaars, maar twisten met elkaar, en gaat het helaas ook alleen maar steeds slechter daar...

Ik ben geen fan van de USA, maar een instabiele USA lijkt me vele malen gevaarlijker. Maar goed hope lijk vergis ik mij en valt het allemaal na de verkiezingen wel mee.
Lord Byron, in the satirical poem Don Juan, 1823: ' Tis strange - but true; for truth is always strange; Stranger than fiction

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 sep 2020 19:41

vegan-revolution schreef:
21 sep 2020 07:53
dikkemick schreef:
19 sep 2020 09:44
Ik denk ook dat iedereen nog steeds zijn hart vasthoudt hier. Het is nog absoluut geen gewonnen race voor Biden.
Joe Biden lijkt geen kandidaat te zijn die bij uitstek als stemmenmagneet kan fungeren. Veel zal denk ik ook afhangen van hoe de "deplorables" zich gaan roeren om Donald Trump in het zadel te houden.
Dit feit op zich is al dieptriest te noemen. Een stemmenmagneet. Het gaat m.i. om de inhoud, het partijprogramma, niet om de persoon.
Hoewel...Bij Trump kan ik me dit dan nu wel weer levendig voorstellen. Maar deze hork heeft zichzelf inmiddels wel bewezen.

Anyway: Ook in Nederland weet de gemiddelde stemmer niet waarop hij/zij stemt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 sep 2020 02:39

Afscheiden lijkt me een dwaas idee. Daarmee geef je de grootste macht uit handen, Dat is dus alleen een alternatief voor wie geen macht wenst, of verwacht. Ofschoon Biden geen inspirerende kandidaat is, is hij vele malen betrouwbaarder dan Trump. Trump liegt van nature bijna overal over. Het enige punt waarop Biden wel eens slechter zou kunnen zijn is het starten van een nieuw gewapend conflict. In tegenstelling tot Trump heeft hij gelukkig meer vertrouwen in de wetenschap, maar helaas ook in de veiligheidsdiensten.

Veel ernstiger is echter de situatie van hun aanhang, Terwijl er in de democratische kampmeerdere facties zijn met verschillende inzichten en/of doeleinden, is het plan van de Republikeinen simpel: Alles doen wat Trump wil. (wat dat ook zal zijn). Zijn meest fanatieke aanhangers zijn buitengewoon onwetend over bijna alles. De meesten ervan geloven in de meest absurde complottheorieën, en hun afkeer van de wetenschap is nog groter dan die van Trump. Trump weet nog wel dat de wetenschappers gelijk hebben, maar het interesseert hem alleen als het hemzelf betreft. De rest kan doodvallen. Zijn aanhang gelooft echter ook zijn leugens.
Ik wens u alle goeds

Chinaman
Ervaren pen

Bericht door Chinaman » 22 sep 2020 15:12

@Peter
Biden schijnt ook best wel corrupt te wezen, er is nog een hoop gedoe met zijn zoon in de Ukraine aan de gang.

Wat afscheiden betreft zijn er nu organisaties als Cascadia, the nation of Pacifica, etc etc aan de gang #calexit dit dan van de linkse kant...

Aan de rechtse kant schijnen er ook een hoop aan afscheiding te denken... maar dan natuurlijk andere staten...
Afbeelding het idee hiervan was al in 2014 populair, nu met Orange man, zal het waarschijnlijk dus nog meer aanhang hebben, aan de linkse en aan de rechtse kant...

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 sep 2020 16:01

Chinaman schreef:
22 sep 2020 15:12
@Peter
Biden schijnt ook best wel corrupt te wezen, er is nog een hoop gedoe met zijn zoon in de Ukraine aan de gang.

Wat afscheiden betreft zijn er nu organisaties als Cascadia, the nation of Pacifica, etc etc aan de gang #calexit dit dan van de linkse kant...
Aan de rechtse kant
schijnen er ook een hoop aan afscheiding te denken... maar dan natuurlijk andere staten...
Kun je hiervan ook je bron geven?

En de context waarin je deze afbeelding aantrof?
Vooral de reden waarom ze zich willen afscheiden lijkt me relevant.
En de verhoudingen tussen de genoemde partijen binnen de gebieden, waar de percentages voor worden gegeven.

Chinaman
Ervaren pen

Bericht door Chinaman » 22 sep 2020 16:25

@Maria,

Cascadia en the nation of Pacifica zijn direct op te zoeken, die zijn “links” te noemen

Aan de rechterkant heb je de groepen zoals de Texas Nationalists Movement.

Excacte cijfers behalve die afbeelding die ik gaf heb ik niet. Daarom kan ik alleen zeggen dat afscheiding populair is, volgens reuters wil 1 op 4 Amerikanen dit (2014) .

Plaats reactie