Maria schreef: ↑12 aug 2019 18:10
Ik stel voor dat je eens probeert binnen je eigen verhaal het woord irrationeel te vervangen door emotioneel.
Nieuwe poging:
Een kenmerk van emotioneel denken, is dat je emotionele gedachtes op een gegeven moment als rationeel gaat ervaren. Dit is heel misleidend en veel mensen kunnen hier niet aan ontsnappen.
Een voorbeeld hiervan is het willen bouwen van landsgrenzen. Een mens ervaart een emotionele gedachte zoals "de ander is bedreigend" en wil vervolgens landsgrenzen bouwen (zoals een muur) om "de ander" buiten te houden. De gedachte die hier aan ten grondslag ligt, is emotioneel.
En iemand die deze emotionele gedachte heel sterk ervaart, gaat op een gegeven moment deze gedachte als rationeel ervaren en hij kan ook heel goed zijn emotionele gedachte overdenken en onderbouwen met sterke argumenten. Toch blijft het een emotionele gedachtengang die slechts rationeel lijkt.
Mee eens?
Maria schreef: ↑12 aug 2019 18:10
De rest van je bericht vind ik nu even een ander onderwerp.
Daar nu verder mee gaan maakt het voor mij erg verwarrend.
Ik wil me niet in dat soort discussies verliezen.
Zoals ik al eerder had aangegeven, denk ik alleen in extremen. Dit houdt in dat als we over immigratie naar het Koninkrijk der Nederlanden praten dat ik het alleen over aantallen van bijvoorbeeld 60 miljoen of hoger wil hebben. En als je aangeeft daar problemen mee te hebben, dan zal ik je vragen wat jou het recht geeft om andere mensen buiten te houden. Daarna zal ik je vragen hoe je mensen buiten wilt houden, bijvoorbeeld door te informeren naar wat voor soort muur je wilt bouwen.
Op deze manier komen we ergens. Ik heb geen geduld voor de debatten over immigratie op televisie. Ze durven geen extremen te bespreken en blijven daardoor maar eindeloos doormodderen. Op een gegeven moment zal het punt bereikt worden waarop ook de eindeloos doormodderende mensen de emotie zullen ervaren dat er zoiets bestaat als "te veel immigratie".
Daarom begin ik liever meteen aan het begin van het gesprek met het bepalen van wanneer er sprake van "te veel immigratie" is.
Ik vind het wel oprecht jammer dat je hier niet in mee wilt gaan, maar ik kan begrijpen dat je hier een weerstand tegen voelt, want het dwingt je om je meest extreme wij/zij-emoties te confronteren.
Een andere persoonlijke vraag die ik je graag wil stellen:
Ik ben er zelf heel eerlijk in dat ik zeer sterke wij/zij-emoties ervaar ten opzichte van Turken, Marokkanen en Afrikanen. Ik ben lichtelijk schizofreen en ik kan daarom mijn emotionele en rationele kant als twee aparte werelden van elkaar gescheiden houden, maar mijn rationele kant schrikt soms oprecht van de vijandige haat die mijn emotionele kant kan ervaren tegen "de ander".
Mijn rationele kant is veel sterker dan mijn emotionele kant en daardoor durf ik er openlijk over te praten. Mijn emotionele kant beïnvloedt namelijk niet mijn rationele kant. Toch zie ik de vijandige haat die mijn emotionele kant kan ervaren tegen "de ander" als iets alledaags. Ik herken het namelijk overal in de wereld.
Bijna elke oorlog die ooit gevoerd is, nu gevoerd wordt en ooit gevoerd zal worden, wordt veroorzaakt door de emotionele vijandige haat tegen "de ander". Sinds ik mijn emotionele kant grondig heb verkend, begrijp ik zo veel beter waarom oorlogen voorkomen. En sinds ik mijn eigen sterke wij/zij-emoties van binnen en buiten heb leren kennen, kan ik niet anders dan concluderen dat ik gewoon een in het wild levend dier ben. Dit is de enige verklaring die ik kan geven voor mijn sterk aanwezige wij/zij-emoties.
Daarom wil ik je graag vragen: Hoe sterk ontwikkelt is de haat tegen "de ander" in jouw emotionele wij/zij-kant? Herken je de dingen die ik beschrijf in jezelf?
Ben je bang om de extremen bij massa-immigratie te verkennen omdat je je emotionele wij/zij-kant niet wakker wilt maken? Ben je bang dat jouw rationele kant niet sterk genoeg is om je emotionele wij/zij-kant de baas te blijven? Wees alsjeblieft eerlijk, net zoals ik eerlijk ben tegen jou.
De voornaamste reden dat ik 300 uur naar NordFront heb geluisterd, is omdat het mijn emotionele wij/zij-kant keihard heeft wakker gemaakt en omdat ik mijn eigen rationele kant op de proef wilde stellen. Mijn rationele kant is sterker en daarom kan ik rustig luisteren naar NordFront zonder dat het mijn rationele gedrag beinvloedt.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.