Maria schreef: ↑11 aug 2019 20:44
dbdb521 schreef: ↑11 aug 2019 18:23
doctorwho schreef: ↑10 aug 2019 17:09
Waarop baseer je dit precies graag bronvermelding.
Ik baseer dit enkel op mijn eigen waarnemingen en ik kan dit zelf niet onderbouwen want ik ben geen wetenschapper. Er zijn wel andere mensen die dit kunnen onderbouwen. Bijvoorbeeld Stefan Molyneux die uitgebreid ingaat op de details
in dit gesprek met Linda Gottfredson.
Een oordeel aan de hand van alleen subjectieve waarnemingen bij een aantal mensen?
Hoe irrationeel kun je zijn bij het beoordelen van hele hele bevolkingsgroepen, aangeduid in verschillende rassen.
.
Dit soort uitspraken vragen dan ook om een duidelijke onderbouwing van wat jou beweegt dit zo te stellen.
Referentie naar een video van 2 uur voldoet niet, als je niet ook in het kort verduidelijkt waar het jou persoonlijk om gaat.
Voor de duidelijkheid: Wanneer ik praat over ras, dan praat ik uitsluitend over de tweede definitie in
dit bericht. Ik denk dat er bij de diersoort homo sapiens geen sprake is van ras volgens de eerste definitie in dit bericht. Hoewel ik dit laatste persoonlijk niet kan onderbouwen.
Mijn stelling is inderdaad irrationeel en het is ook een subjectieve waarneming. Ik ben het volledig met je eens. Maar ik zal je een vergelijking geven:
- Het is mijn irrationele en subjectieve waarneming dat er over het algemeen zo'n 1 mensenvrouw per 50 mensenmannen een ICT-opleiding volgt en zo'n 1 mensenman per 50 mensenvrouwen een verpleging-en-verzorgingsopleiding. Ik kan je geen enkel wetenschappelijk onderzoek voorleggen die mijn irrationele en subjectieve waarneming onderbouwt.
- Het is mijn irrationele en subjectieve waarneming dat honden over het algemeen achter ballen aanrennen als je die weggooit. Ik kan je geen enkel wetenschappelijk onderzoek voorleggen die mijn irrationele en subjectieve waarneming onderbouwt.
- Het is mijn irrationele en subjectieve waarneming dat katten over het algemeen niet uitgelaten willen worden door middel van een halsband. Ik kan je geen enkel wetenschappelijk onderzoek voorleggen die mijn irrationele en subjectieve waarneming onderbouwt.
Het is belangrijk om in gedachten te houden dat ik de diersoort homo sapiens als een diersoort beschouw net zoals honden, katten, varkens en chimansees.
Het is ook belangrijk om in gedachten te houden dat het meeste van wat we bijvoorbeeld weten over chimpansees gebaseerd is op irrationele en subjectieve waarnemingen. Lees bijvoorbeeld het boek
Chimpanseepolitiek van Frans de Waal. Dit is een man die jarenlang naar een kleine groep chimpansees heeft gekeken en gewoon zijn waarnemingen beschrijft in een boek. Aan de hand van zijn irrationele en subjectieve waarnemingen doen we vervolgens uitspraken over hoe chimpansees over het algemeen leven.
We kunnen jouw argument ook inbrengen tegen Frans de Waal door te zeggen dat hij slechts een kleine groep chimpansees heeft bestudeerd en dat elke chimpansee een individu is en je daarom niets kunt zeggen over de chimpansees als diersoort in het algemeen. We kunnen zijn irrationele en subjectieve waarnemingen naast ons neerleggen en zeggen dat alles wat we weten over chimpansees uitsluitend berust is op irrationele subjectieve waarnemingen en daardoor rationeel onbruikbaar.
Op dezelfde manier kunnen we ook zeggen dat onze waarnemingen over "honden en achter ballen aanrennen" en "katten en uitgelaten worden" irrationeel en subjectief zijn en daardoor rationeel onbruikbaar.
Toch doen we dit niet. Veel mensen zien de diersoort homo sapiens als een verheven diersoort. Anders dan andere dieren. Vaak zijn mensen zelfs zo hoogmoedig dat ze spreken van "mensen en dieren", alsof mensen zelf geen dieren zouden zijn. Daarom "voelen" veel mensen zich ongemakkelijk om op dezelfde manier over mensen te praten zoals we ook over honden, katten en varkens praten.
Ik zie mensen gewoon als zomaar een diersoort net zoals honden, katten en varkens. Ik zie een zekere kern van waarheid in de irrationele en subjectieve waarnemingen die ik maak over honden en katten. Op dezelfde manier zie ik een zekere kern van waarheid in de irrationele en subjectieve waarnemingen die ik maak over mensen.
Ik begrijp je argument om kritisch te zijn naar een irrationele en subjectieve waarneming, maar als je dit standpunt aanhoudt, dan verwacht ik ook van jou dat je kritisch bent ten opzichte van de irrationele en subjectieve waarnemingen over "honden en achter ballen aanrennen" en "katten en uitgelaten worden".
Wel irrationele en subjectieve waarnemingen toestaan bij honden en katten, maar niet bij mensen is een vorm van
antropocentrisme.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.