Wij tegen Zij

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Ervaren pen

Re: Wij tegen Zij

Bericht door Mcmadtasty » 09 aug 2019 00:10

dbdb521 schreef:
08 aug 2019 16:42
Mcmadtasty schreef:
08 aug 2019 10:41
Wie zijn we?
Wat is "hetzelfde"?
We = jij en ik
Hetzelfde = vreedzaam samenleven met de mensen om ons heen

Of wil jij dit niet bereiken?
Om te bereiken dat ik vreedzaam met de mensen om mij heen samenleef, hoef ik alleen maar te kiezen vreedzaam te zijn., ongeacht de situatie.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 09 aug 2019 08:14

Peter van Velzen schreef:
09 aug 2019 05:24
dbdb521 schreef:
08 aug 2019 23:16
Er is in het verleden een hoop onzinnigheid geschreven over ras. De link die je geeft, is hier een goed voorbeeld van. Witte mensen hebben tientallen jaren geleden een cultuur-omslag gemaakt. Honderden jaren lang hadden ze het gedachtengoed dat witten en Afrikanen "superieur en inferieur" waren ten op zichte van elkaar en tegenwoordig hebben ze het gedachtengoed dat er totaal geen verschillen zijn tussen witten en Afrikanen.
Er zijn uiteraard wel verschillen. Zo hebben Afrikanen gemiddeld meer melanine. Het is slechts zodat het verschilin het gemiddelde niets zegt over de eigenschappen van een individu, Het verschil is met name van belang in het geval van een medische diagnoze of behandeling. Die kunnen aanzienlijk worden verbeterd door met die verschillen rekening te houden. Daar buiten is het meestal slechts kwalijk.
Voor de duidelijkheid: Ik gebruik nu de tweede manier om over het begrip ras te praten. Zie dit bericht.

Er bestaan behoorlijk slimme Afrikanen en er bestaan behoorlijk slimme Chinezen. Er bestaan matig slimme Afrikanen en er bestaan matig slimme Chinezen.

Maar wat mij opvalt als ik waarneem hoe Chinezen in het territorium van de Volksrepubliek China leven en hoe Afrikanen in het gebied ten zuiden van de Sahara leven, dan wekt dit bij mij sterk de indruk dat het aantal behoorlijk slimme Chinezen veel hoger is dan het aantal behoorlijk slimme Afrikanen.

Uiteraard zegt dit niets over individuele Chinezen en Afrikanen. Een behoorlijk slimme Afrikaan is veel slimmer dan een matig slimme Chinees.

Het boek The Bell Curve lijkt dit ook te concluderen.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 aug 2019 09:23

dbdb521 schreef:
09 aug 2019 08:14
Maar wat mij opvalt als ik waarneem hoe Chinezen in het territorium van de Volksrepubliek China leven en hoe Afrikanen in het gebied ten zuiden van de Sahara leven, dan wekt dit bij mij sterk de indruk dat het aantal behoorlijk slimme Chinezen veel hoger is dan het aantal behoorlijk slimme Afrikanen.

Uiteraard zegt dit niets over individuele Chinezen en Afrikanen. Een behoorlijk slimme Afrikaan is veel slimmer dan een matig slimme Chinees.
Het onderwijssysteem zal ook behoorlijk van invloed zijn en Afrika bestaat uit vele landen.
Verplicht leesvoer om tot groter inzicht in de verschillen op de wereld te komen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaarden, ... ektekiemen
Laatst gewijzigd door doctorwho op 09 aug 2019 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 aug 2019 09:28

Peter van Velzen schreef:
08 aug 2019 08:23
dbdb521 schreef:
07 aug 2019 08:22

Als je er zo over nadenkt en er rekening mee houdt dat Afrikanen zoals Sylvana Simons zich niet vertegenwoordigd voelen door iemand van een ander ras, dan is de hedendaagse democratische organisatie-inrichting van het Koninkrijk der Nederlanden wellicht niet meer geschikt voor deze tijd en toe aan vernieuwing.
Sylvana is helemaal geen afrikaan, ze is gewoom Een Nederlansrr van Surinaamse afkomst, die xich ergert aan wat ze als vooroordelen ziet, en die veel mensen met een lichte huisdkleur niet als vooroordelen zien. Voor mij was Zwarte Piet bijvoorbeeld nooit een vorm van racisme, tot mensen zoals zij ons dar attent op maakten,or een "zwarte" SGP-er.
Ze WORDT trouwens helemaal niet vertegenwoordigd door iemand waar ze niet op gestemd heeft,
IDD! Het zijn de vooroordelen die bestreden moeten worden.
En wat zwarte Piet betreft... racisme is maar stap 1.
Discriminatie is de volgende stap.
Ik zeg; op naar een Klazina met regenboog pietjes, én een kerstvrouw. :reindeer:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 aug 2019 09:37

dbdb521 schreef:
08 aug 2019 20:15
axxyanus schreef:
08 aug 2019 20:00
dbdb521 schreef:
08 aug 2019 19:37

Gericht aan MaartenV: Net zoals jij benieuwd bent naar mijn standpunten, ben ik uiteraard ook benieuwd naar jouw standpunten. Ik heb twee vragen aan je:
  • 1. Vind je het haatvol als iemand op een zeepkist gaat staan om te vertellen dat "de Joden" uit zijn op wereldheerschappij om hun eigen dominante positie te versterken?
Ja, omdat een dergelijke visie voornamelijk verspreid wordt door mensen met een racistisch gedachtengoed.
dbdb521 schreef:
08 aug 2019 19:37
  • 2. Vind je het haatvol als iemand op een zeepkist gaat staan om te vertellen dat "de witte mensen" een institutioneel racistisch systeem onderhouden om hun eigen dominante positie te versterken?
Neen, omdat hoewel niet helemaal juist, er resultaten uit onderzoek zijn, die een dergelijke visie ten minste gedeeltelijk ondersteunen, zie o.a. mijn verwijzing naar onderzoek over welke groep mensen het gemakkelijk een uitnodiging krijgt tot een gesprek na een solicitatiebrief.
Mensen bij NordFront zullen met soortgelijke argumenten zoals jij komen om hun uitspraak te onderbouwen over "de Joden".
Ja, net zoals kwakzalvers kunnen beweren dat de werking van hun middelen wetenschappelijk onderbouwd is.
dbdb521 schreef:
Ik zie echt het verschil niet tussen hun ononderbouwde haatvolle uitspraken over "de Joden" en jouw ononderbouwde haatvolle uitspraken over "de witte mensen". Jullie zijn allebei op precies dezelfde manier aan het haatzaaien.
Ok, naar wat voor soort onderzoek verwijzen ze dan? Ik heb in deze draad een schets gegeven van onderzoek dat ondersteuning bied voor de uitspraak over witte mensen. Geef jij nu eens een schets van het soort onderzoek dat de uitspraak over Joden zou kunnen ondersteunen.
dbdb521 schreef:
  • Joden zijn uit op wereldheerschappij.
  • Witte mensen onderhouden een institutioneel racistisch systeem.
  • Marokkanen zijn crimineel.
Allemaal haatvolle generalisaties waarbij je totaal vergeet dat geen twee individuen hetzelfde zijn.
Ja het zijn generalisaties. Maar dat is nu eenmaal de aard van het onderzoek dat op statistische analyses gebaseerd is. Dat geen twee individuen het zelfde zijn, spreekt niet tegen dat in onze maatschappij individuen die een blanke huidskleur gemeen hebben, daardoor bepaalde voordelen hebben t.o.v. individuen die een andere huidskleur hebben. En die voordelen gebeuren zo regelmatig dat we niet meer over incidenten spreken maar over een systeem.
dbdb521 schreef:
Ik wil jou je zeepkist niet ontnemen en die van de mensen van NordFront ook niet, maar ik spreek mensen wel aan op haatvolle uitspraken wanneer ik die voorbij hoor komen. Dus bij deze: Je spreekt haatvol.
Jij mist gewoon de nodige kennis om haatvolle uitspraken te kunnen onderscheiden van uitspraken gebaseerd op maatschappelijk onderzoek. Het enige wat je ziet is een grammatische en semantische gelijkenis en dat maakt de twee uitspraken voor jou dan gelijkaardig. Het is alsof je de twee uitspraken: "Katten vangen muizen" en "Muizen vangen katten" naast elkaar zou zien en de nodige kennis mist om te begrijpen dat de eerste uitspraak ondersteund is door observaties en de tweede uitspraak gewoon uit iemands duim komt. Je ziet enkel de grammaticale en semantische gelijkenissen en denkt daardoor dat de uitspraken op een of andere manier gelijkaardig zijn. En dan gooi je er nog eens de opmerking tegenaan dat wie dergelijke uitspraken doet, totaal vergeet dat geen twee individuen hetzelfde zijn.

Ik kan jouw gebrek aan kennis niet wegwerken. Dat moet je zelf doen. Maar je kan misschien al eens leren over de Impliciete-associatietest en nadenken over hoe impliciete vooroordelen die zo'n test bloodlegt in onze maatschappij, bepaalde mensen systematisch kunnen bevoordelen en andere systematisch benadelen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 aug 2019 09:52

heeck schreef:
08 aug 2019 17:32
“dbdb521 2 ChaimNimsky” schreef:Als gezegd, ben ik voor escalatie in een situatie waarin zaken een probleem worden en men niet nader tot elkaar kan komen.
Heb je voorbeelden uit de recente Nederlandse geschiedenis om deze te algemeen gestelde mening van je te illustreren, want anders denk ik het eerst aan de rijdende of zittende rechter.

Roeland
Kijk nou.. wat geweldig. :D
Ikke ook, tenminste... ik dacht uiteraard direct aan Vrouwe Justitia.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 aug 2019 12:22

dbdb521 schreef:
09 aug 2019 11:32
axxyanus schreef:
09 aug 2019 09:37
dbdb521 schreef:
Ik wil jou je zeepkist niet ontnemen en die van de mensen van NordFront ook niet, maar ik spreek mensen wel aan op haatvolle uitspraken wanneer ik die voorbij hoor komen. Dus bij deze: Je spreekt haatvol.
Jij mist gewoon de nodige kennis om haatvolle uitspraken te kunnen onderscheiden van uitspraken gebaseerd op maatschappelijk onderzoek. Het enige wat je ziet is een grammatische en semantische gelijkenis en dat maakt de twee uitspraken voor jou dan gelijkaardig. Het is alsof je de twee uitspraken: "Katten vangen muizen" en "Muizen vangen katten" naast elkaar zou zien en de nodige kennis mist om te begrijpen dat de eerste uitspraak ondersteund is door observaties en de tweede uitspraak gewoon uit iemands duim komt. Je ziet enkel de grammaticale en semantische gelijkenissen en denkt daardoor dat de uitspraken op een of andere manier gelijkaardig zijn. En dan gooi je er nog eens de opmerking tegenaan dat wie dergelijke uitspraken doet, totaal vergeet dat geen twee individuen hetzelfde zijn.
Wat ik erg mooi vind om bij jou te observeren, is dat je je actief tegen je eigen groep keert. Dit soort gedrag is zeer zeldzaam binnen de diersoort homo sapiens.
Ik zou het op prijs stellen dat je mijn standpunt nauwkeurig verwoord en ophoudt met deze misleidende voorstelling van mijn standpunt.

Ik ben voor een maatschappij waarin mensen zo eerlijk mogelijk beoordeeld worden en er geen groepen zijn die onverdiende en daardoor oneerlijke voordelen genieten t.o.v. anderen. En ik ben daarbij bereid om de voordelen te erkennen van bepaalde groepen waartoe ik zelf hoor en mee te werken om die weg te werken.

Dat jij niet voor de eerste keer dit wil omschrijven als "zich tegen de eigen groep keren" of als "eigen-volk-laatst" of andere uitspraken van gelijke strekking, doet mij beginnen twijfelen aan uw goede wil om hier deel te nemen.

Als je het niet eens bent met mijn standpunt en het wil proberen te weerleggen, geen probleem. Dat je op deze manier mijn standpunt verkeerd voorstelt is wel een probleem.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 aug 2019 12:42

dbdb521 schreef

Wat lijkt dit boek precies te concluderen?

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 09 aug 2019 13:00

axxyanus schreef:
09 aug 2019 12:22
Ik zou het op prijs stellen dat je mijn standpunt nauwkeurig verwoord en ophoudt met deze misleidende voorstelling van mijn standpunt.

Ik ben voor een maatschappij waarin mensen zo eerlijk mogelijk beoordeeld worden en er geen groepen zijn die onverdiende en daardoor oneerlijke voordelen genieten t.o.v. anderen. En ik ben daarbij bereid om de voordelen te erkennen van bepaalde groepen waartoe ik zelf hoor en mee te werken om die weg te werken.

Dat jij niet voor de eerste keer dit wil omschrijven als "zich tegen de eigen groep keren" of als "eigen-volk-laatst" of andere uitspraken van gelijke strekking, doet mij beginnen twijfelen aan uw goede wil om hier deel te nemen.

Als je het niet eens bent met mijn standpunt en het wil proberen te weerleggen, geen probleem. Dat je op deze manier mijn standpunt verkeerd voorstelt is wel een probleem.
Ik ben overtuigd van jouw goede bedoelingen. Hier twijfel ik niet aan.

Maar bij politiek komen een flinke dosis niet-objectieve meningen en een een flinke dosis onderbuikgevoelens kijken. En als wij als mensen "die er rustig over kunnen praten" niet bereid zijn om af en toe eens wat onderbuikgevoelens te uiten, dan wordt het heel erg moeilijk om mensen "die er niet rustig over kunnen praten" kalm te houden. Want als wij onderbuikgevoelens al niet eens in een goede richting kunnen leiden, dan kunnen zij het al helemaal niet.

Als je je wilt inzetten voor je medemensen, dan zal niemand je dit kwalijk nemen. Maar op het moment dat je bepaalde mensen gaat benadelen om andere mensen te bevoordelen, dan maak je je schuldig aan discriminatie en dan ga je een grens over die je niet mag overschrijden.

Ik probeer je dit op een vriendelijke (maar toch ook enigszins dwingende) manier duidelijk te maken door de onderbuikgevoelens van een PVV-er aan je te verwoorden.

Ik heb er namelijk totaal geen zin in dat het etnische conflict dat zich langzaam aan het ontvouwen is binnen het Koninkrijk der Nederlanden gaat uitgroeien tot iets dat volledig uit de hand gaat lopen. En tot nu toe heb ik nog geen enkele werkbare oplossing voorbij horen komen op dit forum over hoe we de oorzaken van dit etnische conflict kunnen wegnemen.

Het lastige bij dit soort onderwerpen is dat de irrationele mensen niet rationeel willen zijn en dat de rationele mensen niet irrationeel willen zijn. Daarom is het moeilijk om hen tot elkaar te brengen en conflicten te de-escaleren.

Ik probeer ons op dit forum wat irrationeler te maken zodat we op een rationeel niveau met irrationele mensen kunnen praten.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 aug 2019 13:26

dbdb521 schreef:
09 aug 2019 13:00
Ik probeer ons op dit forum wat irrationeler te maken zodat we op een rationeel niveau met irrationele mensen kunnen praten.
Dat lijkt mij een mooie proeve van irrationaliteit :)

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 09 aug 2019 14:01

doctorwho schreef:
09 aug 2019 12:42
dbdb521 schreef

Dat een behoorlijk slimme Afrikaan veel slimmer is dan een matig slimme Chinees.

Dat het aantal behoorlijk slimme Chinezen groter is dan het aantal behoorlijke slimme Afrikanen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 aug 2019 14:04

dbdb521 schreef:
axxyanus schreef:
09 aug 2019 12:22

Ik ben overtuigd van jouw goede bedoelingen. Hier twijfel ik niet aan.
Gelieve dat dan te tonen in het verwoorden van mijn standpunt. Mijn standpunt verwoorden als "eigen-volk-laatst" en "het zich tegen de eigen groep keren" is mij heel wat andere bedoelingen in de schoenen schuiven dan mijn echt standpunt.
dbdb521 schreef:
Maar bij politiek komen een flinke dosis niet-objectieve meningen en een een flinke dosis onderbuikgevoelens kijken. En als wij als mensen "die er rustig over kunnen praten" niet bereid zijn om af en toe eens wat onderbuikgevoelens te uiten, dan wordt het heel erg moeilijk om mensen "die er niet rustig over kunnen praten" kalm te houden. Want als wij onderbuikgevoelens al niet eens in een goede richting kunnen leiden, dan kunnen zij het al helemaal niet.
Ik zie niet in wat het probleem is om selectief te zijn in het uiten van je onderbuikgevoelens. Zeker als het uiten van die onderbuikgevoelens er toe leiden dat je mensen misleidt door iemands standpunt verkeerd voor te stellen.
dbdb521 schreef:
Als je je wilt inzetten voor je medemensen, dan zal niemand je dit kwalijk nemen. Maar op het moment dat je bepaalde mensen gaat benadelen om andere mensen te bevoordelen, dan maak je je schuldig aan discriminatie en dan ga je een grens over die je niet mag overschrijden.
Dit is opnieuw een misleidende manier om over mijn standpunt te praten. Wat bedoel jij juist met "bepaalde mensen benadelen om andere mensen te bevoordelen." Daarmee kan je zowel bedoelen dat men bepaalde mensen op een onverdiende manier voordelen geeft ten koste van anderen als dat men de onverdiende voordelen die sommigen genieten wil wegwerken zodat iedereen meer gelijke kansen heeft. En hoewel ik al meerdere malen heb duidelijk gemaakt dat de tweede optie mijn standpunt is, blijft jij mijn standpunt verwoorden op een manier die gemakkelijk te verwarren is met een andere positie.

En als jij problemen hebt met het wegwerken van voordelen die blanken in onze maatschappij genieten, omdat het nadelig is om voordelen te verliezen, dan neem jij het mensen die zich willen inzetten voor een meer rechtvaardige maatschappij wel kwalijk dat ze dat doen, want een meer rechtvaardige maatschappij kan uiteindelijk alleen bekomen worden ten koste van de onverdiende voordelen die bepaalde groepen nu genieten en kan op die manier enkel ten nadele zijn van groepen met dergelijke voordelen.
dbdb521 schreef:
Ik probeer je dit op een vriendelijke (maar toch ook enigszins dwingende) manier duidelijk te maken door de onderbuikgevoelens van een PVV-er aan je te verwoorden.
Ik wissel hier van gedachten met jou. Niet met de onderbuik van een PVV-er.
dbdb521 schreef:
Ik heb er namelijk totaal geen zin in dat het etnische conflict dat zich langzaam aan het ontvouwen is binnen het Koninkrijk der Nederlanden gaat uitgroeien tot iets dat volledig uit de hand gaat lopen. En tot nu toe heb ik nog geen enkele werkbare oplossing voorbij horen komen op dit forum over hoe we de oorzaken van dit etnische conflict kunnen wegnemen.
Het standpunt van andere deelnemers verkeerd voorstellen zal daarbij niet helpen.
dbdb521 schreef:
Het lastige bij dit soort onderwerpen is dat de irrationele mensen niet rationeel willen zijn en dat de rationele mensen niet irrationeel willen zijn. Daarom is het moeilijk om hen tot elkaar te brengen en conflicten te de-escaleren.
Het voordeel van rationeel te zijn, is dat rationele mensen met tegengestelde standpunten op basis van de rationaliteit kunnen proberen te vertrekken van punten waarover ze het eens zijn, of kunnen proberen op een wetenschappelijk manier te achterhalen wat de feitelijke toestand is om dat als vertrek punt te nemen.

Als je irrationele tegenstanders hebt, kan je niet eens hopen dit soort van overeenkomsten te vinden.
dbdb521 schreef:
Als moderator van dit forum moet ik je dat ten stelligste afraden. Op een irrationele manier je standpunten naar voor brengen daar zijn voldoende alternatieven voor. Wij zijn hier trouwens geen Heiligen. Er gebeurd hier voldoende onbedoelde irrationaliteit. Het nivo van irrationaliteit hier bewust willen verhogen, zal niet gewaardeerd worden.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 aug 2019 14:54

dbdb521 schreef:
09 aug 2019 14:01
ik schreef
dbdb521 schreef
Dat een behoorlijk slimme Afrikaan veel slimmer is dan een matig slimme Chinees.

Dat het aantal behoorlijk slimme Chinezen groter is dan het aantal behoorlijke slimme Afrikanen.
Ik meen dat de Bell Curve zich om Amerikanen handelt dus waar die Chinezen en Afrikanen vandaan komen is mij een raadsel. :?

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 09 aug 2019 14:59

doctorwho schreef:
09 aug 2019 14:54
dbdb521 schreef:
09 aug 2019 14:01
ik schreef
dbdb521 schreef

Ik meen dat de Bell Curve zich om Amerikanen handelt dus waar die Chinezen en Afrikanen vandaan komen is mij een raadsel. :?
Er wonen veel Afrikanen en Chinezen (en ook andere Aziaten) in het territorium van de Verenigde Staten van Amerika.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 aug 2019 16:45

dbdb521 schreef:
09 aug 2019 14:59
Er wonen veel Afrikanen en Chinezen (en ook andere Aziaten) in het territorium van de Verenigde Staten van Amerika.
Dat zijn toch gewoon Amerikanen :?
Het overigens gebruikelijk om over grondgebied te spreken in plaats van territorium :idea:
Enne over the Bell Curve
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... etenschap/

Gesloten