Wij tegen Zij

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Wij tegen Zij

Bericht door heeck » 09 aug 2019 16:57

dbdb521 schreef:
09 aug 2019 14:59
doctorwho schreef:
09 aug 2019 14:54
dbdb521 schreef:
09 aug 2019 14:01
Het boek The Bell Curve lijkt dit ook te concluderen.
ik schreef
Wat lijkt dit boek precies te concluderen?
dbdb521 schreef
Dat een behoorlijk slimme Afrikaan veel slimmer is dan een matig slimme Chinees.

Dat het aantal behoorlijk slimme Chinezen groter is dan het aantal behoorlijke slimme Afrikanen.
Ik meen dat de Bell Curve zich om Amerikanen handelt dus waar die Chinezen en Afrikanen vandaan komen is mij een raadsel. :?
Er wonen veel Afrikanen en Chinezen (en ook andere Aziaten) in het territorium van de Verenigde Staten van Amerika.
Dan is het nu dus tijd om tot in detail uit te vlooien hoe de echte in “the bell curve” gebruikte gegevens er uitzien.
En of de analyses zijn gecheckt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 09 aug 2019 16:58

doctorwho schreef:
09 aug 2019 16:45
dbdb521 schreef:
09 aug 2019 14:59
Er wonen veel Afrikanen en Chinezen (en ook andere Aziaten) in het territorium van de Verenigde Staten van Amerika.
Dat zijn toch gewoon Amerikanen :?
Het overigens gebruikelijk om over grondgebied te spreken in plaats van territorium :idea:
Enne over the Bell Curve
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... etenschap/
Chimpansees vechten met elkaar om territorium. Mensen die machtsorganisaties vormen, vechten ook met elkaar om territorium. Het woord "territorium" geeft duidelijker aan dat het gaat om "ik ben hier de baas!". Vandaar dat ik dit woord gebruik.

Jij spreekt over staatsburgers. Het klopt dat iedereen die een papieren paspoort heeft ontvangen van de machtsorganisatie Verenigde Staten van Amerika een Amerikaans staatsburger is.

Ik heb het echter over mensen van het Chinese en Afrikaanse ras (volgens de tweede definitie in dit bericht) zonder dat ik aangeef welke machtsorganisatie hen heeft erkend als staatsburgers. Welke machtsorganisatie hen als staatsburgers heeft erkend, is niet relevant voor dit onderwerp.
doctorwho schreef:
Enne over the Bell Curve
Spreken over "fatsoenlijk" of "onfatsoenlijk" is niet relevant voor dit onderwerp. Zolang we maar respectvol over mensen praten, is er niets onfatsoenlijks aan om dit onderwerp te bespreken.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 09 aug 2019 18:31

axxyanus schreef:
09 aug 2019 09:37
dbdb521 schreef:
08 aug 2019 20:15
Mensen bij NordFront zullen met soortgelijke argumenten zoals jij komen om hun uitspraak te onderbouwen over "de Joden".
Ja, net zoals kwakzalvers kunnen beweren dat de werking van hun middelen wetenschappelijk onderbouwd is.
Daarom zie ik het verschil ook niet tussen kwakzalvers en mensen die over "de Joden", "de witte mensen" of "de Marokkanen" spreken.
axxyanus schreef:
dbdb521 schreef:
Ik zie echt het verschil niet tussen hun ononderbouwde haatvolle uitspraken over "de Joden" en jouw ononderbouwde haatvolle uitspraken over "de witte mensen". Jullie zijn allebei op precies dezelfde manier aan het haatzaaien.
Ok, naar wat voor soort onderzoek verwijzen ze dan? Ik heb in deze draad een schets gegeven van onderzoek dat ondersteuning bied voor de uitspraak over witte mensen. Geef jij nu eens een schets van het soort onderzoek dat de uitspraak over Joden zou kunnen ondersteunen.
Tijdens het bestaan van het Groot-Duitse Rijk werden er onderzoeken gedaan naar het aantal Joden dat werkzaam was bij universiteiten, de overheid, banken, warenhuizen enzovoort. Hieruit concludeerden Duitsers dat Joden ondanks dat ze een kleine etnische groep waren een oneerlijke en bevoorrechte positie hadden binnen de maatschappij. Ik kan deze onderzoeken niet makkelijk vinden op internet, maar Duitsers schonken bijzonder veel aandacht aan het thema "de bevoorrechte Joodse man".

De harde kern bij NordFront uit alleen hun onderbuik-gevoelens zonder met harde feiten te komen. Ik hecht ook geen waarde aan hun uitspraken over "de Joden".

De reden dat ik jouw aangehaalde onderzoeken ononderbouwd vind, is omdat de onderzoekers van te voren niet nauwkeurig bepalen wie "wit" is, maar wel uitspraken doen over "witte mensen". Je dient eerst nauwkeurig te bepalen wie wel en niet wit is, voordat de je de bevoorrechte positie van witte mensen kunt onderzoeken. Daarbij is je onderzoek ook gericht op het Koninkrijk der Nederlanden terwijl je ononderbouwde uitspraken doet over de bevoorrechte positie van witte mensen over de hele wereld. Hoe is dit wereldwijd onderzocht?

Je kunt een boek als The Bell Curve precies hetzelfde verwijt maken en dat doe ik zelf ook. Want wie is volgens dit boek "wit", wie is "Afrikaans", wie is "aziatisch". Aannames over wie tot welk ras behoort, worden ook in dat boek gemaakt zonder dat het boek aangeeft welke van de drie definities van ras ze bedoelen (zie dit bericht voor de drie definities) en hoe ze mensen hebben geclassificeerd volgens de definitie van ras die ze hanteren.
axxyanus schreef:
dbdb521 schreef:
  • Joden zijn uit op wereldheerschappij.
  • Witte mensen onderhouden een institutioneel racistisch systeem.
  • Marokkanen zijn crimineel.
Allemaal haatvolle generalisaties waarbij je totaal vergeet dat geen twee individuen hetzelfde zijn.
Ja het zijn generalisaties. Maar dat is nu eenmaal de aard van het onderzoek dat op statistische analyses gebaseerd is. Dat geen twee individuen het zelfde zijn, spreekt niet tegen dat in onze maatschappij individuen die een blanke huidskleur gemeen hebben, daardoor bepaalde voordelen hebben t.o.v. individuen die een andere huidskleur hebben. En die voordelen gebeuren zo regelmatig dat we niet meer over incidenten spreken maar over een systeem.
Wat jij zegt over het onderzoek dat je voordraagt, geldt ook voor dit onderzoek dat op statistische analyses gebaseerd is:
In 2013, of the approximately 660,000 crimes of interracial violence that involved blacks and whites, blacks were the perpetrators 85 percent of the time. This meant a black person was 27 times more likely to attack a white person than vice versa. A Hispanic was eight times more likely to attack a white person than vice versa.

Klik hier voor de bron.
Dat geen twee individuen hetzelfde zijn, spreekt niet tegen dat in het territorium van de Verenigde Staten van Amerika "black persons" en "Hispanics" zich veel vaker schuldig maken aan geweld tegen witte mensen, dan andersom. Dat "black persons" zich zelfs 27 keer vaker schuldig maken aan geweld tegen witte mensen dan andersom, vind ik schrikwekkend.
axxyanus schreef:
dbdb521 schreef:
Ik wil jou je zeepkist niet ontnemen en die van de mensen van NordFront ook niet, maar ik spreek mensen wel aan op haatvolle uitspraken wanneer ik die voorbij hoor komen. Dus bij deze: Je spreekt haatvol.
Jij mist gewoon de nodige kennis om haatvolle uitspraken te kunnen onderscheiden van uitspraken gebaseerd op maatschappelijk onderzoek. Het enige wat je ziet is een grammatische en semantische gelijkenis en dat maakt de twee uitspraken voor jou dan gelijkaardig. Het is alsof je de twee uitspraken: "Katten vangen muizen" en "Muizen vangen katten" naast elkaar zou zien en de nodige kennis mist om te begrijpen dat de eerste uitspraak ondersteund is door observaties en de tweede uitspraak gewoon uit iemands duim komt. Je ziet enkel de grammaticale en semantische gelijkenissen en denkt daardoor dat de uitspraken op een of andere manier gelijkaardig zijn. En dan gooi je er nog eens de opmerking tegenaan dat wie dergelijke uitspraken doet, totaal vergeet dat geen twee individuen hetzelfde zijn.
Ik hecht waarde aan consequent zijn in je standpunten. Stel dat je mij zou vertellen dat je de twee onderzoeken hieronder allebei als niet-haatvol beschouwd omdat beide onderzoeken gebaseerd zijn op statistische analyses, dan heb ik begrip voor je standpunt.

Maar als je het eerste onderzoek niet haatvol vindt en het tweede onderzoek wel, dan ga ik oprecht twijfelen aan je goede bedoelingen.
  • 1. Meer onderzoek naar de bevoorrechte positie van witte mensen.
  • 2. Meer onderzoek naar "interracial violence that involved blacks and whites".
Ik vind beide onderzoeken precies even haatvol omdat we door deze vorm van groepsdenken het indivu uit het oog verliezen.
axxyanus schreef:
Ik kan jouw gebrek aan kennis niet wegwerken. Dat moet je zelf doen. Maar je kan misschien al eens leren over de Impliciete-associatietest en nadenken over hoe impliciete vooroordelen die zo'n test bloodlegt in onze maatschappij, bepaalde mensen systematisch kunnen bevoordelen en andere systematisch benadelen.
Marokkanen spreek je niet aan op asociaal gedrag in de trein omdat je vaak gezien hebt dat Marokkanen daar agressief op reageren. Je wilt je vingers niet branden aan mogelijk agressieve mensen. Je wilt het risico niet nemen. Hierdoor ontstaat een negatief stereotype waar niet-agressieve Marokkanen last van hebben.

Chinezen spreek je wel aan op asociaal gedrag in de trein omdat je vaak gezien heb dat Chinezen zich als model-burgers gedragen die nooit problemen veroorzaken. Je schat het risico laag in. Hierdoor ontstaat een positief stereotype waar agressieve Chinezen geen last van hebben.

Dit veroorzaakt dat mensen van Chinezen een positiever stereotype hebben dan van Marokkanen.

Het ontstaan van het negatieve stereotype bij Marokkanen is op geen enkele manier de schuld van witte mensen. Het ontstaan van het positieve stereotype bij Chinezen is op geen enkele manier de schuld van witte mensen.

Witte mensen collectief verantwoordelijk willen stellen voor het ontstaan van een negatieve stereotype bij Marokkanen is zeer onrechtvaardig. Alleen Marokkanen kunnen het stereotype dat andere etnische groepen van hen hebben positiever maken. Bijvoorbeeld door als ouders meer verantwoordelijkheid te nemen bij het fatsoenlijk opvoeden van hun puberende kinderen.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 09 aug 2019 23:28

dbdb521 schreef:
Persoonlijk word ik liever vermoord door iemand die mij als "de ander" ziet, dan dat ik mij zelf ook als een primitief wild dier gedraag door zelf ook een apartheidsmuur te bouwen. Maar je mag mijn woorden in twijfel trekken, want ik schrijf dit momenteel vanuit mijn comfortabele en veilige woonkamer. Aanhoudende onveiligheid kan een knop omzetten bij mensen waardoor ze alle rationaliteit verliezen.
Dus in plaats van je te beschermen tegen "zij" wordt je er liever door vermoord? Uiteindelijk trek je toch die apartheidsmuur op, al is het alleen maar om je dierbaren te beschermen. Of laat je die ook vermoorden door iemand die jou dierbaren als "de ander" ziet? Dus als ik het goed begrijp wordt je liever door "zij" vermoord dan dat je "wij" beschermd?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 09 aug 2019 23:37

lost and not found yet! schreef:
09 aug 2019 23:28
dbdb521 schreef:
Persoonlijk word ik liever vermoord door iemand die mij als "de ander" ziet, dan dat ik mij zelf ook als een primitief wild dier gedraag door zelf ook een apartheidsmuur te bouwen. Maar je mag mijn woorden in twijfel trekken, want ik schrijf dit momenteel vanuit mijn comfortabele en veilige woonkamer. Aanhoudende onveiligheid kan een knop omzetten bij mensen waardoor ze alle rationaliteit verliezen.
Dus in plaats van je te beschermen tegen "zij" wordt je er liever door vermoord? Uiteindelijk trek je toch die apartheidsmuur op, al is het alleen maar om je dierbaren te beschermen. Of laat je die ook vermoorden door iemand die jou dierbaren als "de ander" ziet? Dus als ik het goed begrijp wordt je liever door "zij" vermoord dan dat je "wij" beschermd?
Daarom zei ik: "Trek mijn woorden vooral in twijfel."

Wat je hoort spreken, is mijn rationele vermogen. Mijn rationele vermogen is sterk in een veilige omgeving zoals mijn woonkamer. Aanhoudende onveiligheid kan je rationele vermogen uitschakelen waardoor je overlevingsinstincten de controle overnemen. Dat is het moment waarop mensen hun rationaliteit kwijtraken en terugzakken naar het niveau van wilde beesten.

Joden binnen het territorium van de Staat Israël zijn hun rationaliteit kwijtgeraakt en ze zijn teruggezakt naar het niveau van wilde beesten. Daarom zijn ze veilig.

Voor Arabieren geldt trouwens hetzelfde.

Jij kunt trouwens op dezelfde manier denken zoals de Zweedse mensen bij NordFront. Dat maakt jou anders dan de andere mensen op dit forum.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 09 aug 2019 23:42

dbdb521 schreef:
Mag ik je vragen of je zelf Joods bent? Gezien je locatie die je aangeeft in je profiel.

Ik begrijp heel goed waarom Joden de machtsorganisatie Staat Israël hebben opgezet en een apartheidsmuur hebben gebouwd. De buitenwereld die Joden als "de ander" beschouwd is vijandig en iedereen wilt veilig zijn.

Arabieren zijn zeker niet verdraagzaam ten opzichte van Joden. De zes-daagse-oorlog waarin Arabieren "de Joodse ander" uit hun territorium probeerden te verdrijven, zegt genoeg over de noodzaak voor Joden om een eigen machtsorganisatie op te zetten en hun toch al niet grote territorium af te bakenen.

Ik vrees dat haatvolle wraak door Arabieren de prijs zal zijn die Joden zullen moeten betalen als ze hun apartheidsmuur afbreken en hun wapens weggooien.
Ik kom regelmatig op de Westbank, in de Gazastrook en in Israel. De locatie in mijn profiel is de plaats waar een van mijn beste vrienden woont.

Maar wat is er mis met de apartheidsmuur in Israel? Hoe denk jij daarover dan? Niet plaatsen en vermoord worden? Jij doet in je huis in Rotterdam 's nachts toch ook de deur op slot? Waarom?

En haatvolle wraak, als je dat van te voren weet, zou jij dat gewoon over je heen laten komen, of bouw je toch die muur?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 09 aug 2019 23:46

dbdb521 schreef:
Joden binnen het territorium van de Staat Israël zijn hun rationaliteit kwijtgeraakt en ze zijn teruggezakt naar het niveau van wilde beesten. Daarom zijn ze veilig.
Waar baseer je dat op? Kun je voorbeelden geven waarom hun wel teruggezakt zijn naar het niveau van wilde beesten en jij niet?

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 10 aug 2019 00:00

09 aug 2019 23:46
dbdb521 schreef:
Waar baseer je dat op? Kun je voorbeelden geven waarom hun wel teruggezakt zijn naar het niveau van wilde beesten en jij niet?
Dat is simpel te beantwoorden. Ik word op dit moment niet in het nauw gedreven door Arabieren. Daarom voel ik mij op dit moment niet genoodzaakt om een apartheidsmuur te bouwen om mijzelf en mijn familie tegen hen te beschermen. Ik heb dus op dit moment makkelijk praten vanuit mijn veilige woonkamer. Daarom moet je alles wat ik zeg in twijfel trekken als ik zeg dat mijn rationele vermogen sterker is dan mijn overlevingsinstincten.

De enige manier om er achter te komen of ik ook mijn rationaliteit zou kwijtraken en zou terugzakken tot het niveau van een wild beest, is door mij in dezelfde situatie te plaatsen.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 10 aug 2019 00:20

09 aug 2019 23:42
Ik kom regelmatig op de Westbank, in de Gazastrook en in Israel. De locatie in mijn profiel is de plaats waar een van mijn beste vrienden woont.

Maar wat is er mis met de apartheidsmuur in Israel? Hoe denk jij daarover dan? Niet plaatsen en vermoord worden? Jij doet in je huis in Rotterdam 's nachts toch ook de deur op slot? Waarom?

En haatvolle wraak, als je dat van te voren weet, zou jij dat gewoon over je heen laten komen, of bouw je toch die muur?
Ik waardeer jouw eerlijkheid. Als ik met jou praat, dan is de wereld zoals hij echt is. Arabieren, Joden, Afrikanen, Turken. We zijn allemaal verschillende groepen en we vechten met elkaar om leefruimte.

Dat maakt jou anders dan de anderen op dit forum. Zij zitten vast in een illusie waarin Arabieren, Joden, Afrikanen en Turken niet bestaan, maar waarin we allemaal "Nederlanders" zijn. Zij zitten vast in een rare illusie waarin je niet kunt zien (of misschien niet wilt zien) dat Afrikanen en Turken hun eigen groepsbelangen nastreven ten koste van jouw eigen groep.

Daarom praat ik graag met jou. Ik hoop dat je je meer mengt in deze discussie.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 10 aug 2019 00:25

dbdb521 schreef:
De enige manier om er achter te komen of ik ook mijn rationaliteit zou kwijtraken en zou terugzakken tot het niveau van een wild beest, is door mij in dezelfde situatie te plaatsen.
Maar dat kun je niet voor jezelf dus wat is je punt? Wat is je punt uberhaupt in deze discussie? Kun je laten weten wat je er uiteindelijk voor jezelf mee wilt bereiken en wat je eigen uiteindelijke standpunten hier over zijn?

Ps, is er iets mis met het niveau van een wild beest als jij je rationaliteit zou verliezen? En wat zou er mis mee zijn dan?

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 10 aug 2019 00:28

dbdb521 schreef:
10 aug 2019 00:20
09 aug 2019 23:42

Ik waardeer jouw eerlijkheid. Als ik met jou praat, dan is de wereld zoals hij echt is. Arabieren, Joden, Afrikanen, Turken. We zijn allemaal verschillende groepen en we vechten met elkaar om leefruimte.

Dat maakt jou anders dan de anderen op dit forum. Zij zitten vast in een illusie waarin Arabieren, Joden, Afrikanen en Turken niet bestaan, maar waarin we allemaal "Nederlanders" zijn. Zij zitten vast in een rare illusie waarin je niet kunt zien (of misschien niet wilt zien) dat Afrikanen en Turken hun eigen groepsbelangen nastreven ten koste van jouw eigen groep.

Daarom praat ik graag met jou. Ik hoop dat je je meer mengt in deze discussie.
Maar toch jammer dat je geen antwoord op mijn vraag geeft!

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 10 aug 2019 00:39

10 aug 2019 00:25
dbdb521 schreef:
Maar dat kun je niet voor jezelf dus wat is je punt? Wat is je punt uberhaupt in deze discussie? Kun je laten weten wat je er uiteindelijk voor jezelf mee wilt bereiken en wat je eigen uiteindelijke standpunten hier over zijn?
Ik wil een eerlijk gesprek op gang brengen over het hardnekkig blijven ontkennen van het bestaan van etnische groepen binnen het Koninkrijk der Nederlanden terwijl de conflicten tussen de etnische groepen steeds meer toenemen. Het ontkennen van etnische groepen is waanzin. Het drijft mij tot waanzin. Deze waanzin is niet houdbaar op de lange termijn.

Kun jij je voorstellen dat Joodse mensen in Israël zichzelf bevoorrecht zouden noemen en dat ze andere Joden willen discrimineren zodat Palestijnen meer kansen krijgen op de Israëlische arbeidsmarkt? Dit is ongekend gedrag binnen de diersoort homo sapiens. Ik kan er moeilijk mee omgaan. Steeds meer mensen van mijn etnische groep kunnen er moeilijk mee omgaan. Het is niet houdbaar op de lange termijn.
10 aug 2019 00:25
Ps, is er iets mis met het niveau van een wild beest als jij je rationaliteit zou verliezen? En wat zou er mis mee zijn dan?
Er is niets mis mee. We zijn wilde dieren, het zit in onze natuur.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 10 aug 2019 09:30

10 aug 2019 00:28
Maar toch jammer dat je geen antwoord op mijn vraag geeft!
Ik dacht dat ik hem al beantwoord had.
Maar wat is er mis met de apartheidsmuur in Israel? Hoe denk jij daarover dan?
Ik heb een hekel aan mensen die niet consequent zijn in hun standpunten. Of je bent een tegenstander van de apartheidsmuur van Trump en ook van die van Netanyahu of je bent een voorstander van allebei. Iets in het midden bestaat niet voor mij. Ik denk alleen in extremen.

Als je niet-objectieve redenen gaat vertellen waarom het slecht is als Trump dit doet, maar tegelijkertijd niet-objectieve redenen gaat vertellen waarom het nodig is dat Netanyahu dit doet, dan ben je gewoon niet consequent in je standpunten.

Maar je vraagt mij wat er mis is met de apartheidsmuur van de Joden. Ik zie geen enkel verschil tussen een Jood die mij vraagt wat er mis mee is om niet-Joden buiten de Staat Israël te houden en iemand van NordFront die mij vraagt wat er mis mee is om niet-witten buiten het Koninkrijk Zweden te houden.

De selectieve verontwaardiging die ik op dit forum tegenkom om wel NordFront te bekritiseren maar niet de Staat Israël (terwijl het gedrag precies hetzelfde is) vind ik zeer inconsequent.

Vanuit het niet-objectieve standpunt van de Joden is er niets mis met hun apartheidsmuur. Vanuit het niet-objectieve standpunt van de Palestijnen is er alles mis mee. Vanuit een Palestijns oogpunt bekeken zou het zelfs beter geweest zijn als zij vroeger zelf een apartheidsmuur zouden hebben gehad zodat ze de Joden die nu in hun leefruimte wonen, hadden kunnen buiten houden. Dan hadden ze nu niet als bijeen gedrongen vee in de Gaza-strook hoeven te leven.
Niet plaatsen en vermoord worden? Jij doet in je huis in Rotterdam 's nachts toch ook de deur op slot? Waarom? En haatvolle wraak, als je dat van te voren weet, zou jij dat gewoon over je heen laten komen, of bouw je toch die muur?
Jij praat op precies dezelfde manier als iemand van de harde kern van NordFront. Ik zie geen enkel verschil tussen hen en jou. De vraag die je mij nu stelt, komt voort uit het wij/zij-denken van onze belevingswereld. We kunnen dit wij/zij-denken niet uitzetten. En omdat elk mens zo geprogrammeerd is, blijven we er mee door gaan.

Daarom blijf ik zeggen: of iedereen stopt met wij/zij-denken of iedereen gaat er mee door. Ik verwacht niet van jou dat jij er mee stopt, terwijl Arabieren er mee blijven doorgaan. En van Arabieren verwacht ik ook niet dat ze stoppen, als Joden er mee blijven doorgaan.

Het te sterk aanwezige wij/zij-denken in onze belevingswereld houdt de diersoort homo sapiens tot het einde der tijden gevangen in het prioner's dilemma.

Maar je verliest je rationaliteit als je met wij/zij-denken doorgaat, waardoor je terugzakt naar het niveau van een wild beest. Of dit wel of niet aanvaardbaar voor je is, is een persoonlijke keuze.

Voor mijn rationaliteit is dit niet aanvaardbaar, maar zoals ik al eerder zei, weet ik niet hoe sterk mijn rationaliteit is als je mij in dezelfde situatie als Joden zou plaatsen. Misschien verlies ik dan ook mijn rationaliteit.

Heb ik je vraag beantwoord?

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 10 aug 2019 09:55

dbdb521 schreef:
09 aug 2019 16:58
doctorwho schreef:
Enne over the Bell Curve
Spreken over "fatsoenlijk" of "onfatsoenlijk" is niet relevant voor dit onderwerp. Zolang we maar respectvol over mensen praten, is er niets onfatsoenlijks aan om dit onderwerp te bespreken.
Het ging mij niet om fatsoen want ook hier niet gaat het niet enkel om de kop van het artikel maar om de inhoud. Het verwijzen naar de Bell Curve ter onderbouwing snijdt geen hout. Dat is waar ik je op wilde attenderen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 10 aug 2019 10:10

doctorwho schreef:
10 aug 2019 09:55
Het ging mij niet om fatsoen want ook hier niet gaat het niet enkel om de kop van het artikel maar om de inhoud. Het verwijzen naar de Bell Curve ter onderbouwing snijdt geen hout. Dat is waar ik je op wilde attenderen.
Waarom zou je het onwaarschijnlijk vinden als er meer behoorlijk slimme Chinezen zijn dan behoorlijke slimme Afrikanen? Een behoorlijk slimme Afrikaan is veel slimmer dan een matig slimme Chinees, maar in totaal zijn er meer behoorlijk slimme Chinezen dan behoorlijk slimme Afrikanen.

Waarom denk je dat het aantal behoorlijk slimme Chinezen en behoorlijk slimme Afrikanen gelijk zou zijn?

Gesloten