Invoeren diversiteitsquotum

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

dbdb521
Forum fan

Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door dbdb521 » 26 jul 2019 20:07

Hallo,

Ik zat het partijprogramma van de politieke partijen BIJ1 (Sylvana Simons) en DENK te lezen. Daarin las ik over het willen invoeren van een “diversiteitsquotum”. Dit is een wetsvoorstel dat van bedrijven eist dat een bepaald percentage van hun personeelsbestand uit “diverse mensen” moet bestaan. Bedrijven die hier niet aan voldoen moeten na een waarschuwing een geldboete krijgen.

Om deze wet goed te kunnen handhaven, is het nodig dat de overheid weet welke staatsburgers "divers" zijn en welke "niet-divers". Als de overheid een geldboete wil uitschrijven aan bedrijven met te weinig "diverse" werknemers, dan moet de overheid precies kunnen aantonen welke medewerkers "divers" en welke "niet-divers" zijn.

In de praktijk zou het diversiteitsquotum een situatie kunnen voortbrengen zoals in het voorbeeld hieronder:

=============
Het jaartal is 2022 en het diversiteitsquotum is vorige maand als nieuwe wet aangenomen. Het is vanaf nu bij wet verplicht voor elk bedrijf om ervoor te zorgen dat het personeelsbestand voor ten minste 10% uit "diverse mensen" bestaat. Bedrijven die hier niet aan voldoen, krijgen een geldboete.

Het bedrijf ABC is gevestigd in Rotterdam en het gehele personeelsbestand bestaat uit niet-diverse mensen. Het bedrijf groeit en er is een nieuwe werknemer nodig. Naar aanleiding van hun vacature komen er twee sollicitanten langs op kantoor. De ene sollicitant is een niet-divers mens en de andere sollicitant is een divers mens. Beide sollicitanten beschikken over dezelfde kwalificaties en hebben dezelfde werkervaring. Het is een moeilijke keuze voor het bedrijf, want beide sollicitanten zijn precies even goed.

Iemand van de HR-afdeling zegt: “Vorige maand is het diversiteitsquotum als wet aangenomen. Ons personeelsbestand bestaat momenteel volledig uit niet-diverse mensen en we zijn bij wet verplicht om 10% diverse mensen in dienst te hebben. We hebben nu de keuze uit een diverse sollicitant en een niet-diverse sollicitant. Het diversiteitsquotum verplicht ons nu om de diverse sollicitant aan te nemen en de niet-diverse sollicitant te weigeren, want anders krijgt ons bedrijf een geldboete.”

Later die dag ontvangt de diverse sollicitant het goede nieuws dat hij is aangenomen en de niet-diverse sollicitant ontvangt de boodschap dat de keuze niet op hem is gevallen omdat er al te veel mensen van zijn bevolkingsgroep bij het bedrijf ABC werken.
=============

Momenteel is het diversiteitsquotum nog in strijd met artikel 1 van de grondwet, want het wil via de wet discriminatie tegen niet-diverse mensen afdwingen. Maar dit is makkelijk op te lossen is door een sterretje achter artikel 1 te zetten waarmee je naar de kleine lettertjes van de grondwet verwijst waarin je opneemt dat artikel 1 niet geldt voor niet-diverse mensen.

Wat ik zelf erg interessant vind aan het diversiteitsquotum is hoe de Nederlandse wet zou kunnen bepalen wie divers is en wie niet. Een paar manieren die ik kan bedenken hiervoor zijn:

- Willekeur: Ik vind dat jij er divers uit ziet en jij niet.
- Afkomst: Zijn de voorouders van je beide ouders al 5 generaties of langer Nederlands staatsburger, dan ben je niet divers.
- Huidskleur: Lijkt de kleur van jouw huid op 1 van de kleuren in deze kleurenwaaier, dan ben je divers. Anders ben je niet divers.
- Verplicht DNA-onderzoek door de overheid voor elke Nederlandse staatsburger.
- Een combinatie van de bovenstaande opties.

Om het diversiteitsquotum te kunnen handhaven zal de overheid voor elke Nederlandse staatsburger in een persoonsgegevensadministratie moeten bijhouden of een betreffende burger divers of niet-divers is.

En als bedrijven geldboetes gaan krijgen als ze niet aan het diversiteitsquotum voldoen, dan is het voor de HR-afdelingen van bedrijven ook belangrijk dat ze per sollicitant kunnen opzoeken of sollicitanten divers of niet-divers zijn. Het zou tijdens sollicitatie-gesprekken bijvoorbeeld erg handig zijn als er in het paspoort van de sollicitant is aangegeven of de persoon divers of niet-divers is. Dan kan een bedrijf voorkomen dat ze per ongeluk een niet-diverse medewerker aannemen.

Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Wat is volgens jullie de beste manier om te bepalen of iemand divers of niet-divers is?

Hoe kan de overheid het beste bijhouden wie wel en niet divers is? In het paspoort vermelden of is een vermelding in de gemeentelijke basisadministratie voldoende?

Is een diversiteitsquotum van 10% voldoende of zou 30% beter zijn?
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

doctorwho
Superposter

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door doctorwho » 26 jul 2019 22:02

Bij mij werken diverse mensen, een gnoom, een allochtoon, mannen, vrouwen, ADHD ers een herintreder. Zou dat voldoen?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 27 jul 2019 01:34

Vreemde zaak, volgens mij werken overal diverse mensen, want een ieder is uniek.
Op het moment dat er een bedrijf zou zijn waar geen diversiteit is, heb je het over een eenmans/vrouwszaak of een bedrijf die met klonen werkt. Waarbij het nog maar de vraag is of iedere kloon op zichzelf niet uniek is.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 27 jul 2019 09:00

Als ik naar Sylvana Simons van BIJ1 en de mensen van DENK luister wanneer ze het over diversiteit hebben, dan zeggen ze vaak over bedrijven waar te veel "witte mensen" werken dat daar te weinig diversiteit is. Hierdoor verwacht ik dat met "niet-diverse mensen" "witte mensen" wordt bedoeld en dat met "diverse mensen" "niet-witte" mensen wordt bedoeld.

Ook kranten zoals het NRC spreken van "een gebrek aan diversiteit" als er bij een bedrijf te veel witte mensen werken.

Zoals bijvoorbeeld in dit krantenartikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/21/kr ... t-a1603685

Als mijn aanname juist is, dan zou je het diversiteitsquotum kunnen lezen als een "niet-witte-mensen-quotum" of als een "witte-mensen-limiet", maar om dit met zekerheid te kunnen zeggen, zou je precies moeten weten welke manieren de wet zal gebruiken om te bepalen of iemand wel of niet divers is. Vreemd genoeg willen BIJ1 en DENK niet met je in gesprek als je hen belt om te vragen hoe ze in de wet willen vastleggen wie wel en niet divers is.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 27 jul 2019 10:28

Dat zie je goed denk ik. Deze partijen komen op voor hun eigen doelgroepen.

Deze wet zou overigens nadelig uitpakken voor mensen uit deze doelgroepen die op eigen kracht een positie verkrijgen, en die zijn er genoeg.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 27 jul 2019 21:51

Volgens het CBS woonden er in Nederland in 2018 in totaal 17.181.084 mensen, waarvan 13.209.225 een "Nederlandse achtergrond" hebben en 3.971.859 een "migratie-achtergrond" hebben. Mensen met een Nederlandse achtergrond vormen 78% van de totale bevolking in Nederland.

Vergeleken met andere bevolkingsgroepen in Nederland hebben mensen met een Nederlandse achtergrond een bovenmatig aandeel op de arbeidsmarkt. Dit is vergeleken met andere bevolkingsgroepen niet eerlijk. Ik begrijp wel waarom BIJ1 en DENK de plaatsen op de arbeidsmarkt eerlijker willen verdelen tussen de verschillende bevolkingsgroepen.

Voor een eerlijke verdeling zou het diversiteitsquotum op 22% moeten worden ingesteld. De toegang tot de arbeidsmarkt voor mensen met een Nederlandse achtergrond wordt hierdoor beperkt tot 78%. Dit komt overeen met hun grootte als bevolkingsgroep in Nederland.

(De precieze berekening voor de hoogte van het diversiteitsquotum is overigens wel iets ingewikkelder omdat er ook rekening moet worden gehouden met bijvoorbeeld schoolgaande kinderen en gepensioeneerden.)

Het is natuurlijk vervelend voor een individueel persoon met een Nederlandse achtergrond als hij voor een sollicitatiegesprek wordt geweigerd op grond van zijn afkomst, maar het is wel eerlijker als hij zijn plaats op de arbeidsmarkt afstaat aan iemand van bijvoorbeeld Somalische, Turkse of Marokkaanse afkomst. Op deze manier wordt de werkgelegenheid eerlijk verdeeld tussen de bevolkingsgroepen in Nederland.

In de praktijk zullen individuele mensen met een Nederlandse achtergrond niet vrijwillig hun plaats op de arbeidsmarkt afstaan aan mensen van andere bevolkingsgroepen, dus ik vind het begrijpelijk dat BIJ1 en DENK een diversiteitsquotum willen invoeren om dit via de wet af te dwingen.

Is het diversiteitsquotum hierdoor niet rechtvaardig?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 jul 2019 03:44

Ik denk dat een simpele verdeling in "migratie achterrgond"of niet, tot rare resultaten zal leiden. Niet alle bevolkingsgroepen hebben immers hetzelfde opleidingsniveau, waardoor mogelijkerwijs bij instanties en bedrijven waar dat niveau hoog is, vrijwel iutsluitend mensen met een zaiatische achtergrond zouden mogen worden aangenomen. Een bedrijf dat zich bezig houdt met transport van en naar suriname zal waarschijnlijk alleen nog autochtonen mogen aannemen.(want alle medewerkers zijn nu van surinaamse achtegrond).
Ik wens u alle goeds

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 28 jul 2019 16:50

Peter van Velzen schreef:
28 jul 2019 03:44
Een bedrijf dat zich bezig houdt met transport van en naar suriname zal waarschijnlijk alleen nog autochtonen mogen aannemen.(want alle medewerkers zijn nu van surinaamse achtegrond).
Het diversiteitsquotum heeft als doel om de toegang tot de arbeidsmarkt te beperken voor mensen met een Nederlandse achtergrond. Het beperkt niet de toegang voor andere bevolkingsgroepen. Andere bevolkingsgroepen zijn immers "divers". De transport van en naar Suriname zal dus geen hinder ondervinden door het diversiteitsquotum.
28 jul 2019 03:44
Niet alle bevolkingsgroepen hebben immers hetzelfde opleidingsniveau, waardoor mogelijkerwijs bij instanties en bedrijven waar dat niveau hoog is, vrijwel iutsluitend mensen met een zaiatische achtergrond zouden mogen worden aangenomen.
De overheid zou gratis HBO- en universiteitsopleidingen kunnen aanbieden aan mensen met een Somalische, Nigeriaanse of Eritrese achtergrond. Dan kunnen zij daarna aan het werk bij instanties en bedrijven waar het niveau hoog is zodat er geen tekort aan hoog-opgeleide werknemers ontstaat.

Persoonlijk denk ik dat het haalbaar is om het diversiteitsquotum in te voeren. Het CBS heeft al nauwkeurige cijfers over de afkomst van de meeste burgers van de Nederlandse staat. Dit kan als beginpunt gebruikt worden om te bepalen wie wel en niet divers is. Uitzonderingen zullen uiteraard voorkomen, maar deze kunnen op individueel niveau beoordeeld worden.

In het paspoort vermelden of een burger wel of niet divers is, is niet op korte termijn te realiseren (hoewel dit wel haalbaar is op de lange termijn). Een goede eerste stap zou bijvoorbeeld een online persoonsgegevensadministratie zijn die door de gemeente wordt bijgehouden. Bedrijven kunnen dan via deze administratie opvragen of een sollicitant wel of niet divers is.

Of zie je andere knelpunten voor de praktische uitvoerbaarheid die ik misschien over het hoofd zie?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 jul 2019 04:34

dbdb521 schreef:
28 jul 2019 16:50

Het diversiteitsquotum heeft als doel om de toegang tot de arbeidsmarkt te beperken voor mensen met een Nederlandse achtergrond. Het beperkt niet de toegang voor andere bevolkingsgroepen. Andere bevolkingsgroepen zijn immers "divers". De transport van en naar Suriname zal dus geen hinder ondervinden door het diversiteitsquotum.
Dat lijkt veel op discriminatie. Ik denk niet dat zo'n plan enig kans van slagen heeft. Het is wel propaganda voor WIlders en Baudet.

De overheid zou gratis HBO- en universiteitsopleidingen kunnen aanbieden aan mensen met een Somalische, Nigeriaanse of Eritrese achtergrond. Dan kunnen zij daarna aan het werk bij instanties en bedrijven waar het niveau hoog is zodat er geen tekort aan hoog-opgeleide werknemers ontstaat.
Je kunt wel opleidingen aanbieden, maar dat neemt niet weg dat Aziaten meer kans hebben om ze ook te voltooien. ALs je alleen hoge opleidingen beschikbaar stelt voor 22% van de bevolking, leidt dat zeker tot een tekort, In sommige vakgebieden is dat er al, Het hele idee is naief. Je kunt mensen niet dwingen om te slagen. Je kunt ze hoogstens gelijke kansen bieden, Ongelijke kansen bieden is lijnrecht in strijd met de grondwet en waarschijnlijk ook met Europese richtlijnen.
Ik wens u alle goeds

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 29 jul 2019 07:22

29 jul 2019 04:34
Dat lijkt veel op discriminatie. Ik denk niet dat zo'n plan enig kans van slagen heeft. Het is wel propaganda voor WIlders en Baudet.
Er wordt in de media over het diversiteitsquotum gesproken als "een rechtvaardige manier om discriminatie door witte mensen te bestrijden". Maar hoe serieuzer ik over dit quotum nadenk, hoe meer ik begin te beseffen hoe discriminerend het quotum zelf is.

Het verdeelt de burgers van Nederland in etnische groepen en het wil de werkgelegenheid verdelen tussen deze etnische groepen. Als ik er zo over nadenk, begin ik BIJ1 en DENK als een bondgenootschap te zien tussen Afrikanen, Turken en Marokkanen die samenwerken tegen witte mensen. Het quotum haalt werkgelegenheid bij witte mensen weg zodat het beschikbaar wordt voor hun eigen etnische groepen.
29 jul 2019 04:34
Je kunt wel opleidingen aanbieden, maar dat neemt niet weg dat Aziaten meer kans hebben om ze ook te voltooien. ALs je alleen hoge opleidingen beschikbaar stelt voor 22% van de bevolking, leidt dat zeker tot een tekort, In sommige vakgebieden is dat er al, Het hele idee is naief. Je kunt mensen niet dwingen om te slagen. Je kunt ze hoogstens gelijke kansen bieden, Ongelijke kansen bieden is lijnrecht in strijd met de grondwet en waarschijnlijk ook met Europese richtlijnen.
Volgens mij verwijs je naar de theorie waar het boek "The Bell Curve" over schrijft. Klopt dit? In dat geval zullen Aziaten inderdaad meer kans hebben om de opleidingen succesvol te voltooien.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 jul 2019 09:21

dbdb521 schreef:
29 jul 2019 07:22
Er wordt in de media over het diversiteitsquotum gesproken als "een rechtvaardige manier om discriminatie door witte mensen te bestrijden". Maar hoe serieuzer ik over dit quotum nadenk, hoe meer ik begin te beseffen hoe discriminerend het quotum zelf is.
het probleem met quota is gewoon dat het een open en dus eindeloze lijst is of zal worden.
we hebben al jaren en stilzwijgende overeenkomst dat we met quota enkel en uitsluitend vrouwen bedoelen. Dat heeft zin maar moet ook stopgezet worden eens het doel bereikt is.

als je dat nu quotaverhaal nu opentrekt naar andere vakjes en groepen waar stopt het dan?
vergelijk het met het aantal geaardheden
we begonnen met 3 en 2j geleden zat Facebook al aan 70 en vandaag? https://frontpage.fok.nl/weblog/793368/ ... e-300.html. volgens Fok zitten we al aan 300.
Ik ben neit op de hoogte vd al die nuances tussen gender, geslacht, geaardheid, voelen,... Ik heb dus niet de intentie om iemand te kwetsen

met bevolkingsgroepen is het net zo
man vrouw, jong, oud, kaal, behaard, donwsynddroom, aziaat, Amsterdammer, autist, dik, dun, psv-supporter....
het parlement en eender welk raad van bestuur is veel en veel te klein om elk denkbaar vakje en bevolkingsgroepje een gelijke stem te geven, absoluut of relatief.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 30 jul 2019 09:31

Discussie over geaardheid en voortplantingssysteem afgesplitst.
Hier verder OT.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 30 jul 2019 16:07

dbdb521 schreef:
26 jul 2019 20:07
Momenteel is het diversiteitsquotum nog in strijd met artikel 1 van de grondwet, want het wil via de wet discriminatie tegen niet-diverse mensen afdwingen. Maar dit is makkelijk op te lossen is door een sterretje achter artikel 1 te zetten waarmee je naar de kleine lettertjes van de grondwet verwijst waarin je opneemt dat artikel 1 niet geldt voor niet-diverse mensen.
Zo'n uitzondering bestaat al:
nederlandrechtsstaat.nl schreef: De wetgever in formele zin laat soms expliciet ruimte voor positieve discriminatie. De Algemene wet gelijke behandeling bevat een uitzonderingsbepa­ling met het oog op positieve discriminatie. Artikel 2, derde lid, Awgb bepaalt daartoe dat het verbod tot het maken van onderscheid dat de wet geeft, niet geldt ‘indien het onderscheid een specifieke maatregel betreft die tot doel heeft vrouwen of personen behorende tot een bepaalde etnische of culturele minderheidsgroep een bevoorrechte positie toe te kennen ten einde feitelijke nadelen verband houdende met de gronden ras of geslacht op te heffen of te verminderen en het onderscheid in een redelijke verhouding staat tot dat doel’. Artikel 7:646 BW doet hetzelfde ten aanzien van het onderscheid tussen mannen en vrouwen wat betreft de arbeid: het maken van onderscheid is geoorloofd als het gaat om werknemers van een bepaald geslacht in een bevoorrechte positie te plaatsen om feitelijke ongelijkheden op te heffen. Ook kunnen wetten zelf regels bevatten die positieve discriminatie inhouden. Te denken is aan wetgeving die arbeidsdeelname van minderheden beoogt te bevorderen.
Daardoor is het bijvoorbeeld niet in strijd met artikel 1 van de grondwet dat de Technische Universiteit van Eindhoven voorlopig alleen nog maar vrouwen aanneemt: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/301 ... appers-aan

Bedrijven of overheidsorganisaties verplicht stellen om een diversiteitsquotum te hanteren gaat wel een stap verder, natuurlijk.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 30 jul 2019 17:01

Socratoteles schreef:
30 jul 2019 16:07
Wetten zijn door mensen gemaakt en kunnen door mensen ook weer gewijzigd worden. In de praktijk zie ik vaak in Nederland dat het onethisch gevonden wordt om niet-witte mensen en niet-mannen te discrimineren, maar slechts weinig mensen schijnen het onethisch te vinden om witte mannen te discrimineren.

Ik heb het zelfs een keer gemeld bij een discriminatie-meldpunt. Ik werd toen teruggebeld door een vrouwelijke medewerker van Marokkaanse afkomst. Ze vertelde mij dat het geen discriminatie is als witte mannen worden geweigerd op grond van hun ras en geslacht omdat dit "positieve discriminatie" is en daarom geen "echte discriminatie".

Zeker nu er partijen zijn zoals BIJ1 en DENK die openlijk discriminatie tegen witte mannen eisen, begrijp ik niet zo goed waarom een witte man nog enige waarde zou hechten aan artikel 1 van de grondwet als het voor iedereen behalve hemzelf geldt.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 30 jul 2019 19:52

dbdb521 schreef:
30 jul 2019 17:01
Socratoteles schreef:
30 jul 2019 16:07
Wetten zijn door mensen gemaakt en kunnen door mensen ook weer gewijzigd worden. In de praktijk zie ik vaak in Nederland dat het onethisch gevonden wordt om niet-witte mensen en niet-mannen te discrimineren, maar slechts weinig mensen schijnen het onethisch te vinden om witte mannen te discrimineren.
Kan eens een paar concrete voorbeelden noemen van hetgeen je in de praktijk vaak ziet?
Ik heb het zelfs een keer gemeld bij een discriminatie-meldpunt. Ik werd toen teruggebeld door een vrouwelijke medewerker van Marokkaanse afkomst. Ze vertelde mij dat het geen discriminatie is als witte mannen worden geweigerd op grond van hun ras en geslacht omdat dit "positieve discriminatie" is en daarom geen "echte discriminatie".
Teruggebeld in een twee in eentje namelijk een vrouw die ook nog eens van marrokaanse komaf en dat werd je er speciaal bij vermeld? Het wordt van kwaad tot erger in onze maatschappij :shock: :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Gesloten