Een lans breken voor de 'bounties' onder ons

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MaartenV
Diehard

Een lans breken voor de 'bounties' onder ons

Bericht door MaartenV » 20 jun 2019 14:22

(ik heb het maar onder 'politiek' geplaatst, omdat de politiek of het beleid ook deze mensen in beeld moet brengen):

Ik ben zelf ooit geadopteerd uit India (en intussen een volwassen man) en merk dat ik voor buitenlander wordt aanzien in het straatbeeld. Ne 'vremde', gene van hier, gene van ons. Dat is niemands fout, want mijn uiterlijk communiceert dat ik niet van hier ben. Terwijl ik van binnen wit ben (zo voel ik dat). Ik ben een 'bounty,' zoals je dat zou kunnen zeggen. Wit van binnen en donker van buiten. Metaforisch gesproken. Zoals er zoveel bounties rondlopen tegenwoordig, kan je op basis van het uiterlijk niet zomaar besluiten dat ze 'ne vreemde' zijn of 'gene van ons'. Er zijn veel Vlaamse/Nederlandse bounties die hier zijn en zich op en top Vlaming/Nederlander voelen. Zo zijn er ook blanke polen die er in het straatbeeld langs de buitenkant als 'iemand van ons' of 'nen echte Vlaming/Nederlander' uitzien, maar van binnen Pools zijn en zich zelfs vaak meer met hun thuisland verbonden voelen en hun eigen taal dan met Vlamingen/Nederlanders. Terwijl geadopteerden en mulatten zich met Vlamingen/Nederlanders verbonden voelen. Als één van hen. Toch worden de Polen eerder onder de onzen gerekend dan de 'bounties', omdat deze blank zijn. Men zou dat de mensen toch duidelijk moeten maken dat het uiterlijk je bijgevolg niet kan vertellen of je een Vlaming bent of niet. Het is je innerlijk, dat je onderscheidt. En dat is onzichtbaar totdat je elkaar beter leert kennen. En daar moet je elk individu apart op beoordelen.

En deze 'bounties' in onze samenlevingen worden te weinig belicht als mensen die wit van binnen zijn maar donker van buiten. Dat zijn de nieuwe Vlamingen/Nederlanders ten gevolge van de globalisering die zich niet meer 100 procent in een bepaalde categorie thuisvoelen.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

gerard_m
Bevlogen

Re: Een lans breken voor de 'bounties' onder ons

Bericht door gerard_m » 21 jun 2019 15:18

MaartenV schreef:
20 jun 2019 14:22
En deze 'bounties' in onze samenlevingen worden te weinig belicht als mensen die wit van binnen zijn maar donker van buiten. Dat zijn de nieuwe Vlamingen/Nederlanders ten gevolge van de globalisering die zich niet meer 100 procent in een bepaalde categorie thuisvoelen.
Wat moet dan precies meer belicht worden m.b.t. de "bounties" in de samenleving vind je? Is het niet meer een punt dat mensen te veel in categorieën denken?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 22 jun 2019 16:34

Ja, daar heb je gelijk in. Mensen denken teveel in categorieën, dat is juist.

Het gaat er om dat er een groeiende groep mensen is in de wereld wiens uiterlijk een andere cultuur en nationaliteit doet vermoeden dan hoe die mensen zich werkelijk voelen. Ze behoren tot een ander volk dan men vermoedt op basis van uiterlijke kenmerken. Zoals geadopteerden en mulatten. En dat zal nog toenemen met de toenemende internationale ontmoetingen. Zodat je mensen niet meer op hun huidskleur aan een bepaald volk kunt relateren.

Stel je een blonde blanke jongen voor die al zeer jong geadopteerd wordt in India door een Indische familie. De Indische familie voedt hem op volgens Indische tradities, met Hindi als moedertaal, waardoor de jonge man zich doorheen zijn opgroeiende leven compleet Indiër voelt onder de Indiër. Hij voelt zich loyaal aan India en heeft geen enkele psychologische en sociale band met het Westen. Het enige wat hij opmerkt is dat hij er anders uitziet langs de buitenkant dan de andere Indiërs en dat hij daarom moeilijk aanvaard wordt door zijn gemeenschap als één van hen. Door zijn familie en de mensen die hij kent wordt hij aanvaardt als hun eigen kind, hun broer, zoon of echtgenoot. Maar in het straatbeeld wordt hij abusievelijk aanzien voor 'Westers' en niet van India.

Ikzelf, die geadopteerd ben in Vlaanderen en een Indisch uiterlijk heb, voel mij om diezelfde reden compleet echt Vlaming. Ik ben in een Vlaams gezin opgegroeid van kindsbeen af. Ik heb het Nederlands als moedertaal. Al mijn vriendjes waren blank en Vlaams. Ik, als donkerhuidige met een Indisch uiterlijk, ben psychisch en sociaal volledig Vlaming. Ik heb geen enkele band met India.

Wanneer ik, de Indisch uitziende Vlaamse man de blank en blonde Indiër ontmoet, zullen wij elkaar vertellen dat wij van binnen geheel anders zijn dan ons uiterlijk communiceert in onze landen. De blonde blanke man zal in het Hindi beweren zich een volledige Indiër te voelen met een Westers uiterlijk in een Indische gemeenschap. Hij voelt zich een échte Indiër en is volledig loyaal met de Indiërs en zou er niet aan denken zich in een voor hem vreemd Westen te vestigen. De Indisch uitziende man, ikzelf, geadopteerd in Vlaanderen, zal zich volledig loyaal voelen met Vlaanderen en geen enkele gevoelsconnectie hebben met India. India is een even vreemd land voor mij dan voor elke andere blanke hier opgegroeide Vlaming.

Deze twee mensen in het voorbeeld, hebben het echter zeer moeilijk aanvaard te worden in het straatbeeld door ‘hun’ gemeenschap als één van hen. Vooral daar waar er spanningen zijn tussen blank en zwart. Het is vergelijkbaar met Albino’s in Afrika bijvoorbeeld, die zich van binnen volledig 'donker Afrikaans' voelen, maar van buiten wit zijn. En dat wil ik hier even onder de aandacht brengen.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 28 jun 2019 05:27

MaartenV schreef:
20 jun 2019 14:22
Men zou dat de mensen toch duidelijk moeten maken dat het uiterlijk je bijgevolg niet kan vertellen of je een Vlaming bent of niet. Het is je innerlijk, dat je onderscheidt. En dat is onzichtbaar totdat je elkaar beter leert kennen. En daar moet je elk individu apart op beoordelen.

Misschien heb je overeenkomsten met andere "bounties" maar wat zegt dat?
Mij zegt het niet zoveel. Geen enkele term waarmee mensen zichzelf identificeren of waarmee je anderen kunt indelen trouwens.
Het categoriseren is een nuttige overlevingsstrategie om bliksemsnel potentieel gevaarlijke situaties te kunnen onderscheiden. Voor alle andere gevallen heb je er denk ik meer last dan gemak van.

Hoe zit dat met het jezelf identificeren met? Ben je echt 100% Vlaming? Voel je je zo? Of ga je je gedrag aanpassen aan het beeld wat je van de Vlaming hebt om je Vlaming te voelen?
En als je nou 's mensen op straat zou aanspreken.. echte Vlamingen (in jouw ogen) zeg maar. En je vraagt ze allemaal wat een echte Vlaming is. Denk je dat daar een eenduidig beeld uitkomt? Ik denk van niet.

MaartenV schreef:
22 jun 2019 16:34
Natuurlijke instincten werk je niet makkelijk weg.
Elk mens die er out of the ordinary uitziet wordt direct in de categorie =anders dan gewoonlijk = "potentieel gevaarlijk" geplaatst. Met als resultaat een reactie als maken dat je wegkomt of nader onderzoeken.
Dat kan een gothic uiterlijk zijn, tatoeages, een zwerversuiterlijk, een kleurtje binnen een blanke gemeenschap, blank binnen een gekleurde gemeenschap etc.
Ik heb gekleurde vrienden, die worden sowieso vaker gecheckt op Schiphol. Eentje ziet er vrij woest uit. Altijd koffers openmaken. Gewoon echt áltijd.
Meestal ondergaat ie het maar met een schouderophalen. Soms frustreert het. Het zal vast en zeker veranderen, ooit.. na nog flink wat mix & match. Ik weet dat mijn "potentieel gevaar" triggers al heel anders zijn dan vroeger door mijn gezwerf over onze aardkloot.

De kern van je lansbrekerij is denk ik dat je je verbonden wilt voelen. Blijkbaar met Vlamingen/Belgen/NLers/Europeanen...
Of hmmm... misschien meer dat je wilt dat Vlamingen zich met jou verbonden voelen zodat jij het gevoel hebt dat je erbij hoort.
Je achterliggende gedachte is dan wel dat andere Vlamingen zich wel met elkaar verbonden voelen, ik geloof daar niet zo in en vraag me ook af waarom je dat zou willen. Wat heb je eraan?
Mijn gedachte is dat je misschien een té geromantiseerd beeld hebt van die verbondenheid der Vlamingen (of ...).
Als iemand zichzelf Amsterdammer noemt en mij geen echte Amsterdammer vindt.. so what?! Mij maakt het geen drol uit.
Het is trouwens in mijn optiek al heel wat als je verbonden bent met jezelf en enkele intimi. Het kan natuurlijk ook dat het woord voor mij meer inhoudt dan voor jou. :)

Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 28 jun 2019 13:37

Petra schreef:
28 jun 2019 05:27

De kern van je lansbrekerij is denk ik dat je je verbonden wilt voelen. Blijkbaar met Vlamingen/Belgen/NLers/Europeanen...
Of hmmm... misschien meer dat je wilt dat Vlamingen zich met jou verbonden voelen zodat jij het gevoel hebt dat je erbij hoort.
Je achterliggende gedachte is dan wel dat andere Vlamingen zich wel met elkaar verbonden voelen, ik geloof daar niet zo in en vraag me ook af waarom je dat zou willen. Wat heb je eraan?
Mijn gedachte is dat je misschien een té geromantiseerd beeld hebt van die verbondenheid der Vlamingen (of ...).
Als iemand zichzelf Amsterdammer noemt en mij geen echte Amsterdammer vindt.. so what?! Mij maakt het geen drol uit.
Het is trouwens in mijn optiek al heel wat als je verbonden bent met jezelf en enkele intimi. Het kan natuurlijk ook dat het woord voor mij meer inhoudt dan voor jou. :)
Dat heb je heel goed aangevoeld. Daar gaat het me idd. in de kern om. En misschien hecht ik er meer belang aan dan nodig. Maar door al die identiteitspartijen die opkomen in de politiek (nationalistische partijen) die het hebben over 'integreren en aanpassen aan dé Vlamingen, of dé Nederlanders of dé Europeanen', word ik daar een beetje nerveus van.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 29 jun 2019 12:56

MaartenV schreef:
28 jun 2019 13:37

Dat heb je heel goed aangevoeld. Daar gaat het me idd. in de kern om. En misschien hecht ik er meer belang aan dan nodig. Maar door al die identiteitspartijen die opkomen in de politiek (nationalistische partijen) die het hebben over 'integreren en aanpassen aan dé Vlamingen, of dé Nederlanders of dé Europeanen', word ik daar een beetje nerveus van.
Het goed/beter/best syndroom is een last Maarten.
Verklaar jezelf goed genoeg, heb je meer dan genoeg aan. :)
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie