Klimaatpolitiek

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Klimaatpolitiek

Bericht door Peter van Velzen » 27 mar 2019 19:16

Het is duidelijk dat alleen belasting heffen op energie het probleem niet oplost. Je moet het geld weer investeren en de noodzakelijk aanpassingen er mee financiëren. Het voorbeeld van een 70-jarige huiseigenaar (heeft gemiddeld nog 17 jaar te leven denk ik) maakt dat helder.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 27 mar 2019 19:22

Een suggestie:

Loop na hoe Europa's plannen er uitzien:
https://ec.europa.eu/clima/sites/clima/ ... t_en_0.pdf

en welk deel deze uitmaken van de wereldplanning.

en dan een simpel grafiekje tot zeker 2150 met daar de geplande=noodzakelijk geachte wereldwijde CO2-gehaltes, met telkens daarbinnen een year-to-date realisering van plannen en de waargenomen=gemeten na-ijlende effecten.

Net zoals je voor jezelf een vermageringsgrafiekje zou maken als je 120 kilo weegt en het in twee jaar 80 moet worden.

Alleen is de pest dat er bij klimaatbeslissingen en klimaataktie geen "we" bestaat die een eenduidige aansturende wil, laat staan ratio, heeft.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 mar 2019 02:48

heeck schreef:
27 mar 2019 19:22
Een suggestie:

Een beetje veel informatie om snel te behappen.De globaleuitstoot is nu dus al weer 11% toegenomen t.o.v 2014. zeg 12% t.o.v. 2013. Dat is deels te wijten aan de bevolkingsgroei (7%) en deels te wijten aan een verhoging van uitstoot per persoon (4,7%) Dat komt neer op burgergemiddelde van 6,6. Dat moet binnen 12 jaar terug naar 4,4. In mijn inschatting moet Nederland in die tijd terug van 11,09 naar 5,4 Dat komt wel enigzins overeen, Omdat iedereen nog echte plannen moet maken zet die neergaande trend pas volgend jaar in. (en in de VS nog iets later). Ik ben bang dat we de 1, 5 graad niet gaan halen, Dat wordt vast méér. Maar daarom niet versaagd, 2 graden is altijd nog vele malen beter dan 3, en wie weet wat men in de tussentijd nog voor brilliants ontdekt.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 28 mar 2019 02:56

pallieter schreef:
27 mar 2019 11:47

Bomen planten is 1 van de mogelijke vormen van geo-engineering. En nee, vandaag weten we niet wat de nevenwerking van de mogelijke vormen van geo-engineering zullen zijn. Wat we wel weten is dat geo-engineering nodig zal zijn. Daarom moeten we vandaag beginnen te experimenteren.
concrete maatregelen, het gaat om de concrete kosten vandaag en het gaat er inderdaad om wat welke maatregel zal opleveren.
gewoon wind, zon en water roepen is geen basis om je economie op te baseren en jezelf niet in economische zelfmoord te storten.
Idd.
Naar wat ik begrepen heb is het vooral een 'plant een boom, weet je wat de naaldboom is lekker goedkoop' probleem.
Wereldwijd zie je vooral het euvel van de verkeerde boom voor een bepaald gebied. Maar goed.. dat is kennis en al doende leert men.

In NL is al zo'n 7 miljoen ton CO2 te verwijderen door het grondwaterpeil te verhogen. (veen uitstoot).

Maar een voorbeeldje hoor, maar wat ik wil aangeven is dat het probleem flink complex is. Simpelweg overal een naaldboom planten werkt averechts. Overal het grondwaterpeil verhogen ook.
Iedereen over op elektrische voertuigen? Dat leek zo aardig in China.. en masse op de e-bike. Nu komen de problemen met loodvervuiling door die batterijen en sja die elektriciteit wordt vooral uit kolen gehaald.

De wetenschap is hard bezig en nodig om de beste keuzes te kunnen maken omdat de verbeteringen enorm verschillen per gebied, maar ja hè. We zijn zo laat begonnen.
Thoriumcentrales lijken een prima oplossing, maar niet op tijd.
Voor mij is het probleem te ingewikkeld. Ik denk voor de meeste mensen. Het is een kwestie van verantwoordelijkheid. Je verantwoordelijk voelen. Dan is klimaat op wereldniveau een enorm grote verantwoordelijkheid die me boven me petje gaat.
Dus voor mij (gemiddelde burger)) moet het klein en concreet gemaakt worden. Dat is een kwestie van kennisoverdracht en communicatie naar de burger.
Het grotere werk laten we het liever over aan de overheid. Waar we dan op kunnen mopperen omdat ons geld uit onze zakken wordt gejaagd.
Ook hier zie ik weer het pain & pleasure euvel. Heel lastig want de pijn is nu en opbrengst pas ergens in de toekomst. Die niet eens zeker is. Als heel NL flink offert en de rest vd wereld niet zijn we alsnog het haasje. Dus dat is meer een kwestie van hoe motiveer je de burger om te offeren. Op dit moment lijkt dat geprobeerd te worden met doemscenario's. Volgens mij werkt dat niet. Ik denk dat er meer met de pleasure/profijt gedaan kan worden.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 mar 2019 10:32

Peter van Velzen schreef:
28 mar 2019 02:48
heeck schreef:
27 mar 2019 19:22
Een suggestie:

Een beetje veel informatie om snel te behappen.De globaleuitstoot is nu dus al weer 11% toegenomen t.o.v 2014. zeg 12% t.o.v. 2013. Dat is deels te wijten aan de bevolkingsgroei (7%) en deels te wijten aan een verhoging van uitstoot per persoon (4,7%) Dat komt neer op burgergemiddelde van 6,6. Dat moet binnen 12 jaar terug naar 4,4. In mijn inschatting moet Nederland in die tijd terug van 11,09 naar 5,4 Dat komt wel enigzins overeen, Omdat iedereen nog echte plannen moet maken zet die neergaande trend pas volgend jaar in. (en in de VS nog iets later). Ik ben bang dat we de 1, 5 graad niet gaan halen, Dat wordt vast méér. Maar daarom niet versaagd, 2 graden is altijd nog vele malen beter dan 3, en wie weet wat men in de tussentijd nog voor brilliants ontdekt.
Inderdaad teveel om te behappen. Zeker als je de onderbouwing ook nog wilt vatten.

Dat zal inhouden dat in democratisch getinte samenlevingen zeker grote achterstanden zullen gaan ontstaan.

Twee filosofen namen het vorig jaar tegen elkaar op.
Philipp Blom in de rol van pessimist en Maarten Boudry als technocratisch optimist.

Een wat saaie video van drie kwartier, die desondanks de tegenstelling goed illustreert.

Daarvoor belichtte Steven Pinker in een uur zijn analyse over de constant verbeterende wereld:

die zonder al te veel rumoer als extrapoleerbaar wordt gezien. Wat jij impliciet ook doet.

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 mar 2019 12:10

Heren Blom en Boudry hebben hun zienswijzen elk in een boek neergelegd:

Boudry: "Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat"
Blom : "Wat op het spel staat"

Bovengemelde video bekijken bespaart je de langere leestijd,

Roeland

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 mar 2019 16:32

heeck schreef:
28 mar 2019 10:32
Daarvoor belichtte Steven Pinker in een uur zijn analyse over de constant verbeterende wereld:

die zonder al te veel rumoer als extrapoleerbaar wordt gezien. Wat jij impliciet ook doet.

Roeland
Doe ik dat? Ik heb meen ik in dit onderwerp al enkele keren te hebben aangegeven dat we niet alles kunnen voorspellen en dat er vele mee- en tegenvallers zullen zijn is zeker. Zoals ik het nu zie kunnen we maar beter het r\isico nemen dat we de zaken voortvarender aanpakken dan strik noodzakelijk is, dan dat we het risico nemen te kort te schieten. En dat houdt in dat we dus op veel gebieden aan de weg moeten timmeren. Geen óf óf,maar én én. en ondertussen goed in de gaten houden welke maatregelen het beste blijken te werken,
Ik wens u alle goeds

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 29 mar 2019 12:09

https://www.knack.be/nieuws/wereld/filo ... 45443.html

Is er iemand die dit stuk heeft gelezen?
Voordat ik direct wordt weggezet als links; ik ben slechts geïnteresseerd in wat deze man te zeggen heeft. Klimaat is voor mij niet links of rechts, ik bekijk het liefst vanuit allerlei invalshoeken hoe je tegen problematiek kunt aankijken. Ik ben niet geïnteresseerd in politieke labels.

Zelf had ik al eerder geconstateerd dat kapitalisme en milieu geen vriendjes zijn. Vandaar mijn interesse.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 29 mar 2019 13:03

28 mar 2019 16:32
heeck schreef:
28 mar 2019 10:32
. . .

Roeland
Doe ik dat? Ik heb meen ik in dit onderwerp al enkele keren te hebben aangegeven dat we niet alles kunnen voorspellen en dat er vele mee- en tegenvallers zullen zijn is zeker. Zoals ik het nu zie kunnen we maar beter het r\isico nemen dat we de zaken voortvarender aanpakken dan strik noodzakelijk is, dan dat we het risico nemen te kort te schieten. En dat houdt in dat we dus op veel gebieden aan de weg moeten timmeren. Geen óf óf,maar én én. en ondertussen goed in de gaten houden welke maatregelen het beste blijken te werken,
Peter,

Het is geen beschuldiging, maar slechts de ononderbouwde hoop op wat er nog niet is die ik afleidde uit jouw:
Dat wordt vast méér. Maar daarom niet versaagd, 2 graden is altijd nog vele malen beter dan 3, en wie weet wat men in de tussentijd nog voor brilliants ontdekt.
Dat mengde zich met mijn zwartkijkerij over de mogelijkheden om voortvarender aan te pakken dan strikt noodzakelijk is.

Roeland

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 mar 2019 13:10

lanier schreef:
29 mar 2019 12:09
Zelf had ik al eerder geconstateerd dat kapitalisme en milieu geen vriendjes zijn. Vandaar mijn interesse.
geldt dat niet voor elk economisch model?

Ik denk niet dat we kunnen stellend at N-Korea of Cuba milieuvriendelijker zijn. hooguit dankzij bittere armoede is hun uitstoot lager

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 29 mar 2019 22:09

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 mar 2019 10:48

appelfflap schreef:
29 mar 2019 13:10
lanier schreef:
29 mar 2019 12:09
geldt dat niet voor elk economisch model?

Ik denk niet dat we kunnen stellend at N-Korea of Cuba milieuvriendelijker zijn. hooguit dankzij bittere armoede is hun uitstoot lager
Kaptialiisme is gebaseerd op groei. Als zodanig werkt het prima. Kijk naar China dat nadat het kapitalisme had ingevoerd enorme economische groei doormakte. Maar China is inmiddels de grootste uitstoter van CO2.(5/3 x zoveel als de VS!)
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 31 mar 2019 14:20

lanier schreef:
29 mar 2019 22:09
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3369041 ... -rimpeling

Rotmans is niet bang voor Baudet.
Dank, want ik was nog steeds op zoek naar de ongeldigheden in de presentatie van Salomon Kroonenberg, die erg overlappen met wat Baudet stelt.

Zoeken op de combi Rotmans + Kroonenberg leverde me een middag lezen op met uiteindelijk de rol van CO2 als broeikasgas.
Caillon heet de onderzoeker die verduidelijkte dat CO2 toename niet alleen het gevolg was van opwarming, maar de verwarming ahw ook versnelde vanwege het broeikaseffect ervan.

Iets dat Kroonenberg niet helder toont.
En dat vond ik vreemd vanwege zijn imposante kennis op het terrein waar ik wel eens een cursus volg.
Hij valt wat van zijn voetstuk . . . .
“ https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/met-de-zeespiegel-is-eigenlijk-niets-aan-de-hand~b2cb4275/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F ‘ schreef:... Met de zeespiegel is feitelijk niets aan de hand. .
Nog niets aan de hand, schrijft geoloog Salomon Kroonenberg in een prachtig boek over de zeespiegel, het klimaat en de kleinheid van de mens. 'Die alarmverhalen, daar moet je áchter kijken.'

Knip

Knip

Interviewer:
Bij u zou mijn gok zijn: u kunt het niet hebben dat die nietige mens tóch iets zou voorstellen in de machtige geologische geschiedenis.

Kroonenberg:
'Mijn wereldbeeld wordt bepaald door die lange geologische geschiedenis, en de wetenschap dat de natuur veel grotere rampen heeft veroorzaakt dan in de menselijke geschiedenis zijn voorgevallen. Ik ben niet bang dat de mens toch iets zou voorstellen, ik zou willen dat de mens minder aan zelfoverschatting zou lijden. Alles wat de mensen doen verliest zijn betekenis als je de kracht van de natuur naar waarde schat.'
.
Over de zeer grootschalige achtergronden van de klimaatveranderingen heeft Kroonenberg een uitzonderlijk goed en toegankelijk boek geschreven:
“De menselijke maat”
Alles over Milancovic-cycli t/m zonnevlekken en zich als een waterbed gedragende werelddelen plakt zich gelijk ordelijk in je geheugen.
Zie ook. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Salomon_Kroonenberg

Roeland
Presentatie Kroonenberg. Ruim een uur:

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 31 mar 2019 21:07

31 mar 2019 10:48
Kaptialiisme is gebaseerd op groei. Als zodanig werkt het prima. Kijk naar China dat nadat het kapitalisme had ingevoerd enorme economische groei doormakte. Maar China is inmiddels de grootste uitstoter van CO2.(5/3 x zoveel als de VS!)
groei hoeft in deze geen probleem te zijn
een bedrijf kan perfect groeien door de woestijn vol zonnepanelen en de zuidpool vol windmolens te zetten.
dan is er ook economische groei binnen een kapitalistisch logica

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 apr 2019 04:40

appelfflap schreef:
31 mar 2019 21:07

groei hoeft in deze geen probleem te zijn
een bedrijf kan perfect groeien door de woestijn vol zonnepanelen en de zuidpool vol windmolens te zetten.
dan is er ook economische groei binnen een kapitalistisch logica
Dat is zo maar bedrijven die fossiele brandstoffen leveren hebben daar geen boodschap aan en de rest kijkt niet verder dan de komende 5 jaar. De grootste gevolgen van de opwarming zullen pas rond 2100 plaatsvinden. Dus we zullen van de kapitalisten weinig initiatieven mogen verwachten. De bonussen van de CEO's zijn dan al lang verzilverd,
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie