Stemmen provinciale staten

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Stemmen provinciale staten

Bericht door PietV. » 18 mar 2019 09:06

Ik heb het een beetje gehad met de gevestigde politiek. Mijn anti-theïsme zou ik graag terug zien in de partijprogramma's maar het eenzijdige moslim-bashen dat trekt me niet. Buiten het feit dat deze partijen een sterke affiniteit hebben met ultrarechtse organisaties die een pro-Israël politiek nastreven. En hiernaast het christelijke gedachtegoed promoten. Alle religies inperken en privileges afschaffen. Een partij als de ASP zou ik graag in het parlement zien om dit geluid eens sterker te laten horen. Maar goed deze partij doet haar best om een plek in een gemeenteraad te krijgen.
Dus wat zijn de alternatieven? Op de kieswijzer kom ik terecht bij Groen Links, Partij van de Dieren en PvdA. De laatste staat procentueel bovenaan. Maar ik zie provinciale staten als de opmaat tot de verkiezingen van de Eerste Kamer en ook de PvdA blinkt niet uit in een helder seculier geluid. Zelfs D66 verkwanselt vrijdenker standpunten om maar een coalitie te smeden met de christelijke partijen. Denk maar aan het recht van kerken om te neuzen in gemeentelijke bestanden.
Dus ik zweef verder en weet het ook niet zo snel. Hebben jullie al een keuze gemaakt en op welke gronden?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fenomeen
Superposter

Re: Stemmen provinciale staten

Bericht door Fenomeen » 19 mar 2019 20:20

Iene miene mutte; SP, GL, PvdD.
Liefst een zo links mogelijke Eerste Kamer.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 mar 2019 05:12

Ik mag niet stemmen voor de provinciale staten, omdat ik niet in enige Nederlandse provincie woon. Qua standpunten ben ik het meestal het meest eens met de partij voor de dieren, die ik het meest menselijk vindt. Bij de Europese verkiezingen zal ik uit opportunisme waarschijnlijk Groen/Links stemmen. (Grootste kans op een zetel extra).

Ik heb behoorlijk linkse neigingen, maar in deze tijden is eigenlijk alleen de klimaatpolitiek van belang. Die is bij beide partijen in betrouwbare handen. Wat dat betreft is Baudet letterlijk levensgevaarlijk. Wilders ook. Ze negeren het belangrijkste om hun exofobe stokpaardjes te berijden. De Islam is als meest actieve religie weliswaar ook niet ongevaarlijk, maar in verhouding tot de mogelijk klimaatcatastrophe stelt dat gevaar niet zo veel voor. Dat komt overigens niet omdat de Islam niet gevaarlijk is. Het komt vooral door de gigantische impact van de broeikasgassen.

Het stuit me wel tegende borst dat het helemaal niet om de provinciale politiek gaat. Ik zou waarachtig niet weten welke partij welk beleid in de provincie voorstaat. In principe ben ik ook voor opheffing van de 1e kamer,maar in de praktijk is dat de enige manier waarop de kiezer zijn onvrede met het landelijk beleid kan uiten.
Ik wens u alle goeds

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 20 mar 2019 12:29

Zo moeilijk weer om te kiezen... Want je kiest over allemaal onderwerpen tegelijk, en dan zowel (indirect) landelijk als voor je provincie.

Uiteindelijk heb ik de provinciale standpunten de doorslag laten geven. De provincie gaat over best veel onderwerpen.
O.a. heeft de provincie veel invloed op milieu- en vervoersbeleid (gaat o.a. over regionaal OV, provinciale wegen), daarmee dus ook op klimaatpolitiek. Keuze tussen nog meer asfaltprojecten die nieuwe files kweken door verkeer aan te trekken, of investeren in alternatieven zoals fiets en OV. Dan kom ik vandaag uit op groen (en) links.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 21 mar 2019 14:14

Wat mij betreft een redelijk dramatische uitslag…
De opkomst was nog geen 60%, wat zegt dat eigenlijk over deze verkiezingen? Ik denk dat met name FvD en Groen Links hiervan hebben geprofiteerd en dat veel stemmers van VVD en D66 zijn thuis gebleven, maar dat is gissen. Redelijk goede nieuws wat mij betreft is het verlies van de PVV. Opmerkelijk is het verlies van de SP.
Nu mag FvD als nieuwe partij met te weinig mensen gaan kijken of ze een meerderheid kunnen formeren. Ik zie echter de PVV niet regeren en de VVD zal ook niet veel trek hebben. Ik denk dat VVD, CDA en Groen Links gaan kijken of ze met nog een partij een meerderheid kunnen krijgen.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 mar 2019 17:55

De uitslag was inderdaad verbazingwekkend. De LPF-ers zijn weer bijeengekomen in het Forum der democratie. Het zal zoeken worden naar meerderheden. Gezien de huidige koers zal de coalitie eerder bij Groen Links en PvdA terechtkomen. Of de VVD moet over rechts willen regeren maar dan krijgen we een kabinetscrisis.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 mar 2019 19:59

Maarten maakt zich niet direct zorgen over de winst van Forum voor Democratie bij de Provinciale Statenverkiezingen.
Een troost en vooruitziende blik van Maarten van Rossum.
Geplaatst op zijn Facebook pagina.

https://www.facebook.com/maartenvanross ... =3&theater
Sorry, nog geen actuele tekst kunnen vinden.

Afbeelding
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 21 mar 2019 21:53

Steeds meer mensen worden kritischer ten aanzien veeteelt. De Partij voor de Dieren, die mijn stem gekregen heeft, heeft ook gewonnen en waarschijnlijk krijgt de Partij voor de Dieren 1 zetel meer in de Eerste Kamer en komt dan uit op 3 zetels daar. In de loop der tijd groeit de Partij voor de Dieren langzaam maar gestaag.

Het anti-islam-front heeft ook duidelijk gewonnen. Maar het is precies zoals Maarten van Rossem zegt : het resultaat in het beleid zal een ruk naar links zijn. Dat mensen in de loop der tijd minder islamkritisch zullen worden geloof ik evenwel niet en ik denk dat Maarten van Rossem dáár de plank ernstig misslaat.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 mar 2019 02:56

Het grootste pobleem van deze tijd is uiterard de opwarming van de aarde. Baudet wenst daar niets tegen te doen en is dus een - letterlijk - levensgevaarlijk politicus. Jammergenoeg zal de urgentie hiervan pas tot zijn kiezers doordringen als het te laat is. We kunnen slechts hoipen dat de verstandige helft van Nederland stug doorgaat met alle mogelijke maatsregelen om de uitstoot van broeikasgassen te beperken.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 22 mar 2019 06:59

Politici die zich tegen de wetenschap keren zijn eng. Hoeveel stemmen ze ook krijgen. Daar moet harder door media en collega politici tegen opgetreden worden.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 mar 2019 09:30

Het anti-islam-front heeft ook duidelijk gewonnen. Maar het is precies zoals Maarten van Rossem zegt : het resultaat in het beleid zal een ruk naar links zijn. Dat mensen in de loop der tijd minder islamkritisch zullen worden geloof ik evenwel niet en ik denk dat Maarten van Rossem dáár de plank ernstig misslaat.
Er staat nergens dat Maarten van Rossem denkt dat mensen minder islam kritisch zullen worden. Waar staat dat?
Hij zegt alleen dat zowel PVV en FvD niet zullen regeren en dat er dus een coalitie komt vanuit links. Speerpunten van Baudet zoals de gulden, grenscontroles, en niet meebetalen aan het klimaat zullen en kunnen niet worden gerealiseerd. 70 tot 80% van de stemmers op FvD deed dit uit onvrede over de huidige koers van het kabinet. Resultaat is ironisch gezien voor hun dat er nu misschien een beleid komt die nog veel minder in hun straatje past.
FvD heeft geen ervaring met besturen en ze kunnen bijvoorbeeld in Flevoland niet eens een zetel vullen. Vooraf praten en tegen het beleid ingaan is makkelijk. Nu mag hij laten zien of hij ballen in z'n broek heeft.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 22 mar 2019 16:16

Bonjour schreef:
22 mar 2019 06:59
Politici die zich tegen de wetenschap keren zijn eng. Hoeveel stemmen ze ook krijgen. Daar moet harder door media en collega politici tegen opgetreden worden.
Dat geldt dan voor bijna alle partijen... De meeste partijen hebben wel een paar standpunten over onderwerpen zoals bijvoorbeeld Economie, Verkeer & Vervoer, Onderwijs etc. waarvan allang is aangetoond dat ze niet werken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 mar 2019 04:56

gerard_m schreef:
22 mar 2019 16:16
Dat geldt dan voor bijna alle partijen... De meeste partijen hebben wel een paar standpunten over onderwerpen zoals bijvoorbeeld Economie, Verkeer & Vervoer, Onderwijs etc. waarvan allang is aangetoond dat ze niet werken.
Standpunten werken nooit. een maatregel soms wel en soms niet. Kun je een lijst van partijen maken met een maatregell dieze voortstaan waarvan inderdaad aangetoond is dat die maatregel niet werkt?
Ik denk dat in de meeste gevallen het zo zal zijn dat jij en/of ik denken dat die maatregel niet zou werken, maar dat dit zelden is aangetoond.
Ik wens u alle goeds

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 23 mar 2019 11:42

Net als bij het klimaat, kun je dit op terreinen zoals economie vaak alleen statistisch aantonen. Dat geeft geen absolute zekerheid maar wel een grote waarschijnlijkheid.

laat ik als voorbeeld de VVD nemen:
- marktwerking in de zorg: wereldwijd zijn systemen met meer marktwerking duurder dan zonder, met de USA als duidelijkste voorbeeld. In Nederland zijn de kosten sterker gaan stijgen sinds de marktwerking is ingevoerd.
- aanleg van nog meer wegen tegen de files zonder te investeren in alternatieven: allang is aangetoond dat dit niet helpt tegen files en vooral leidt tot meer autokilometers. Wat voor een klimaatakkoord niet heel handig is. Zelfs als verstokte automoblist zou je hier niet voor moeten zijn, want het helpt niet. Toch steekt men er miljarden in.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 24 mar 2019 04:21

gerard_m schreef:
23 mar 2019 11:42
Net als bij het klimaat, kun je dit op terreinen zoals economie vaak alleen statistisch aantonen. Dat geeft geen absolute zekerheid maar wel een grote waarschijnlijkheid.

laat ik als voorbeeld de VVD nemen:
- marktwerking in de zorg: wereldwijd zijn systemen met meer marktwerking duurder dan zonder, met de USA als duidelijkste voorbeeld. In Nederland zijn de kosten sterker gaan stijgen sinds de marktwerking is ingevoerd.
- aanleg van nog meer wegen tegen de files zonder te investeren in alternatieven: allang is aangetoond dat dit niet helpt tegen files en vooral leidt tot meer autokilometers. Wat voor een klimaatakkoord niet heel handig is. Zelfs als verstokte automoblist zou je hier niet voor moeten zijn, want het helpt niet. Toch steekt men er miljarden in.
Goed voorbeeld, maar de VVD is niet "de meeste partijen". Dus ga door!
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie