In bepaalde gevallen van twee paspoorten naar één.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

In bepaalde gevallen van twee paspoorten naar één.

Bericht door Maria » 22 jan 2019 19:23

Arnhemse jihadist Marouane B. geen Nederlander meer
Staatssecretaris Harbers heeft de Nederlandse nationaliteit ingetrokken van Marouane B., de Arnhemse jihadist die vorig jaar bij verstek werd veroordeeld tot zes jaar cel. Voor zover bekend zit B. in Syrië.

B. vertrok in 2013 naar Syrië en sloot zich aan bij de terreurgroep Islamitische Staat. Meermaals waren er berichten dat hij was omgekomen in de gewapende strijd. Anderzijds kregen Nederlandse media met enige regelmaat e-mails waarin B. opriep tot de jihad, al is de authenticiteit van die mails nooit bevestigd.
Ik denk niet dat veel mensen dit een onterecht besluit zullen vinden.
Bij een dubbel paspoort is deze meneer zijn Nederlandse paspoort met de bijbehorende steun en begeleiding van Nederland niet meer waard.

We kunnen ook nog wel andere voorbeelden en redenen bedenken, maar rekening is mi. wel te houden met de ernst van de te bestraffen misdaad.
Nl. dat in het ene land hele andere en ook strengere wetten gelden en ook straffen, die volgens onze begrippen ingaan tegen de rechten van de mens.
Toch gaan er stemmen op om daar geen rekening mee te houden en iedereen, die zich niet houdt aan de Nederlandse wet, dezelfde weg op te laten gaan.

Iets anders, maar wel sterk hieraan gelieerd, is en waar ik wel voorstander van zou kunnen zijn In specifieke gevallen:
Dat mensen met twee paspoorten, die afgeven op Nederland en onze wetten op dusdanige manier, dat het als opruien gezien kan worden om letterlijk onze wetten met voeten treden, te laten kiezen.
Laat hen kiezen tussen de nationaliteiten van het land, wat je het meest aanstaat, en houdt je dan ook aan de wetten ervan.
Regel dit op dezelfde manier als bij andere vrijwillige naturalisaties met het afleggen van de eed en belofte van trouw aan je uiteindelijk nationaliteit en het erkennen van de wetten.
Dat zou dan ook kunnen gelden als juridisch punt van meineed, als in de praktijk blijkt, dat je je eed niet nakomt.

Zie ook
Nederlandse nationaliteit verliezen
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Ervaren pen

Re: In bepaalde gevallen van twee paspoorten naar één.

Bericht door Hopper » 22 jan 2019 20:16

Ik denk dat we er voor moeten waken om van het intrekken van een paspoort geen extra straf te maken.
Dat zou een rechtsongelijkheid inhouden. Ik ben dus geen voorstander van het geval Marouane B.
Zou hij slechts 1 paspoort hebben gehad dan had de staatssecretaris deze mogelijkheid niet.
En dan nog de glijdende schaal, wanneer wel en wanneer niet?

Nee, ik vind dit niet verstandig. Zeker gezien het feit dat meneer niet eens aanwezig is en het dus om een papieren besluit gaat.

Plaats reactie