Vrouwen in topfuncties.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Vrouwen in topfuncties.

Bericht door Storm » 17 aug 2019 13:26

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 17 aug 2019 13:33

Storm schreef:
17 aug 2019 13:26
Ja!! :lol: En meester Richard. https://www.youtube.com/channel/UCXjrh_ ... U5R0DnifBw
Meester Richard kende ik nog niet. Maar school-leraar zijn, lijkt mij zelf een erg leuk beroep. Ik kan mij voorstellen dat meester Bart en meester Richard hier veel voldoening van krijgen.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 17 aug 2019 19:01

Peter van Velzen schreef:
17 aug 2019 09:35
appelfflap schreef:
16 aug 2019 09:33
netwerken is nu eenmaal een belangrijke vaardigheid, familie is geluk
ik snap je punt maar in heel deze discussie wekt men vaak de illusie/indruk dat elke man ene topfunctie kan behalen (wat natuurlijk onzin is)
wil men de illusie wekken dat vrouwen minder kans zouden maken, enkel omdat ze vrouw zijn.
Daar is in zekere zin wel sprake van als het netwerk van een vrouw verhoudingsgewijs méér vrouwen bevat en de bestaande orde meer mannen.Daarom veranderen de verhoudingen wat trager in de top. Maar op delange duur komt dat waarschijnlijk wel goed.
Ik zit te schateren hier. :lol:
Wilde appelflap gelijk geven maar verdomd daar was Peter weer, die uiteraaaaaaaard nóg meer gelijk heeft.

Gelukkig ben ik nogal geduldig. :^o
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 17 aug 2019 19:06

Storm schreef:
17 aug 2019 12:53
@dbdb521,
Wie weet tot schrijfs!
Ik las mee. :) In de zorg en in het onderwijs werken héél veel vrouwen en het zou fantastisch zijn als daar meer mannen zin in krijgen. En nu bedoel ik niet alleen de managers. Oef Petra verkeerde topic. :wink:
Zeker niet!
Mijn zoon werkt in de zorg en hij doet het fantastisch!
Er wordt zelfs specifiek naar hem gevraagd.
Dat vond ik zoo leuk aan hem; met z'n businessopleiding wil ie helemaal niet een managementfunctie maar juist die handjes aan het bed zijn.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 17 aug 2019 19:18

dbdb521 schreef:
17 aug 2019 12:11
Ik neem even pauze van forummen en ga proberen van mijn zwart/wit-denken af te komen. Het lijkt me leuk om mij over een tijdje weer te mengen in de discussies op dit forum, want er zitten veel mensen op dit forum waar ik veel van kan leren.

En ik hoop dat wanneer ik weer ga meedoen met de discussies, dat er dan nog meer vrouwen op dit forum zullen zitten, want een "old boys club" is ook maar saai. En er zijn veel dingen die mannen kunnen leren van vrouwen.

Ik vond juist dat je je geweldig knap kon verwoorden. Trouwens... bij iedereen die Axxyyanus een hoek in kan/probeert te lullen sta ik al te juichen. :lol:
Je deed het zo goed. Jammer hoor van al die excuses, ik vind ze echt niet nodig,
Maak je toch niet zo druk om dat wit/zwart, geel groen, oranje blauw. Je mag van mij overal meekletsen, obsessief, intensief, in balans of uit balans... je bent potdomme een frispse vent. 'Vreet' *ons lekker op, dat ouwe mottige zooitje hier. :lol:

*Behalve Peter dan, die heeft meestal gelijk. Tenzij ik gelijk heb.
En Roeland natuurlijk, maar dat lukt je toch niet.
Who vang je voor geen gat.
Maar voor de rest....
Storm blijf je sowieso vanaf.
Maria mag alleen ik aankomen.
... nahhhh joh, laaaaa maar. :evil3:

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 17 aug 2019 21:58

dbdb521 schreef:
17 aug 2019 13:33
Storm schreef:
17 aug 2019 13:26
Ja!! :lol: En meester Richard. https://www.youtube.com/channel/UCXjrh_ ... U5R0DnifBw
Meester Richard kende ik nog niet. Maar school-leraar zijn, lijkt mij zelf een erg leuk beroep. Ik kan mij voorstellen dat meester Bart en meester Richard hier veel voldoening van krijgen.
Neem maar van mij (ik ben een studiebol) aan dat er flink wat zitten hier maar dat je scherp je best moet doen om meester Roeland te toppen. :love1: :lol:

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 17 aug 2019 22:42

Ja,mannen in TOP functies ze zijn hard nodig. Mannen in de zorg; samen met een man tillen gaat toch fijner - als de til lift niet werkt-. En fantastisch als er weer meer meesters voor de klas staan op de lagere school. Onze kleinzoon van 10 jaar krijgt voor het eerst een meester dit komende jaar. Bij mijn kleindochter op school zijn zelfs geen meesters meer dus niet zo eenzijdig over "vrouwen in topfuncties'' . Mannen in de zorg en voor de klas, dan ben ik weer in mijn sas.
Bob Dylan

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 aug 2019 17:16

Mannen, vrouwen, jongeren, ouderen, autochtonen, allochtonen, hoogbegaafd, zwakbegaafd, wit en zwart etc.
Waarom niet de meest geschikte kandidaat op de juiste post? Probleem is natuurlijk dat er doorgaans gediscrimineerd wordt op alle fronten.
Maar een vrouwelijke premier, OMDAT we nog nooit een vrouwelijke premier hebben gehad? Ik ben geen voorstander. Ze moet premier worden
omdat ze de beste papieren heeft (en/of de meest betrouwbare afspiegeling van de bevolking is).
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 18 aug 2019 23:14

Mee eens!!
Bob Dylan

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 19 aug 2019 07:33

dikkemick schreef:
18 aug 2019 17:16
Waarom niet de meest geschikte kandidaat op de juiste post?
dat zou het moetne zijn maar vandaag spelen nu eenmaal allerlei elementen een rol die niets met de job te maken hebben.
zoal bv quota en diversiteit.
allé, afhankelijk van het aanzien van de job natuurlijk

niemand zal quota eisen over hoeveel 60 jarige dames achter de vuilkar zouden moeten lopen. Op tv moet dan de diversiteit daarentegen wel zichtbaar zijn en is dat belangrijker als de kwaliteit van de kandidaat.
op de vrt lopen nu ook journalisten rond wiens niveau Nederlands, bv uitspraak, het vereiste niveau eigenlijk niet haalt. De VRT heeft z'n niveau dus laten zakken.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 19 aug 2019 08:44

dikkemick schreef:
Mannen, vrouwen, jongeren, ouderen, autochtonen, allochtonen, hoogbegaafd, zwakbegaafd, wit en zwart etc.
Waarom niet de meest geschikte kandidaat op de juiste post? Probleem is natuurlijk dat er doorgaans gediscrimineerd wordt op alle fronten.
Maar een vrouwelijke premier, OMDAT we nog nooit een vrouwelijke premier hebben gehad? Ik ben geen voorstander. Ze moet premier worden
omdat ze de beste papieren heeft (en/of de meest betrouwbare afspiegeling van de bevolking is).
Uiteraard.
Het is echter niet zo dat die vrouwen er niet (geweest) zijn.
Het probleem is dat je er met de juiste papieren nóg niet komt, omdat er nogal wat tegenkrachten aan het werk zijn die de doorstroom belemmeren.

Kroes bijv. Zie ook mijn topicstart
Vrouwen in topfuncties.
Seksistische predicaten
Kroes kon in elk geval bogen op enorme ervaring als Tweede-Kamerlid (1971-1977), staatssecretaris (1977-1981), minister (1982-1989) en Eurocommissaris (sinds 2004). In die jaren kreeg ze zo ongeveer alle mogelijke seksistische predicaten opgeplakt: van 'flirt' tot 'Neelie Split-Kroes' (vanwege haar kleding), van 'haaibaai' (vanwege vermeende verwaarlozing van haar zoon) tot 'boze fee' ten tijde van affaires waarbij ze betrokken zou zijn. Haar oud-premier Lubbers noemde haar "geen katje om zonder handschoenen aan te pakken".

Over de vrouwenzaak was Kroes in de loop der tijd fundamenteel anders gaan denken. Ze vond aanvankelijk dat feministen te veel naar de samenleving keken en te weinig naar zichzelf. "Het is een beetje gemakkelijk: laat eerst de maatschappij maar veranderen en dan ik. Je moet zelf knokken." In latere jaren raakte Kroes overtuigd van de werking van allerhande mechanismen die de doorstroom van vrouwen naar de top belemmerden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 aug 2019 20:59

Ach, we weten van waaruit we gekomen zijn. De Joods-christelijke vrouwonvriendelijke cultuur. En ik heb het idee dat we ons daar nu uit aan het ontworstelen zijn. Soms gaat dit traag, zo nu en dan slaat het door. En dat vind ik het geval als er quota gesteld gaan worden. Het kan m.i. niet zo zijn, dat je een algemene functie krijgt OMDAT je vrouw bent.
Kroes is ook al weer van een aantal jaar terug. We zijn weer iets verder opgeschoten. Zou het misschien zo kunnen zijn dat politiek (als voorbeeld) niet de eerste voorkeur heeft van de jeugdige vrouwelijke student?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 20 aug 2019 06:24

Ik heb ook altijd op de eerste vrouw op de lijst gestemd. Stom, in het vervolg kies ik er juist eentje die lager op de ranglijst staat

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/10/zo ... n-a3959847

Honderd jaar na de invoering van het algemeen kiesrecht zijn vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd in de politiek. Terwijl representatie van man én vrouw belangrijk is voor het draagvlak van besluitvorming, zeggen politicologen en activisten die ijveren voor meer diversiteit. Rolmodellen die het traditionele beeld van de witte, mannelijke politicus doorbreken, kunnen bijdragen aan de emancipatie.

..Wat volgens haar helpt, is als er meer vrouwen komen in de commissies die de kandidatenlijsten opstellen. „Mannen nemen doorgaans mannen aan. Dat is niet gek, we kiezen onbewust voor kandidaten die op onszelf lijken.”

... Niet zomaar stemmen op de bovenste vrouw op de kieslijst. „Zo’n vrouw is al bijna verzekerd van een zetel. Je moet stemmen op een vrouw op een lagere plek, die net buiten de peilingen valt.”

In Nederland wordt debat gevoerd over een quotum voor de top van het bedrijfsleven, maar een quotum voor vrouwen in de politiek ligt gevoeliger. VVD’er Neelie Kroes is een van de bekendste voorstanders. Zij was altijd tegen quota, net als de rest van haar partij, maar veranderde in de loop der tijd van mening omdat ze vrouwen tegenkwam die ze slimmer achtte dan zichzelf, maar die toch niet door het glazen plafond braken. Ze maakt er geen geheim van dat ze zelf Europees Commissaris is geworden omdat toenmalig voorzitter José Manuel Barroso wilde dat een derde van de commissie uit vrouwen bestond. Ze vond het niet erg dat ze werd gezien als ‘excuustruus’. Als je eenmaal op een toppositie zit, zul je jezelf toch moeten bewijzen, zei ze.

P.S.
Dikkemick; Ook Kroes is quotum pleitster geworden.
Cijfertjes m.b.t. studierichtingen: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=1AC9A

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 aug 2019 12:08

dikkemick schreef:

Ik hoop dat je dat "beste papieren" nie;etterlijk bedoelt.
Maar dat een persoon een afspiegeling van de bevolking kan zijn, ljkt me uitgesloten, DIe persoon moet premier worden waarvan de meeste mensen er vertrouwen in hebben dat zij of hij de taak naar hun wensen zal ui tvoeren,
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 22 aug 2019 00:38

Peter van Velzen schreef:
20 aug 2019 12:08
dikkemick schreef:

Ik hoop dat je dat "beste papieren" nie;etterlijk bedoelt.
Maar dat een persoon een afspiegeling van de bevolking kan zijn, ljkt me uitgesloten, DIe persoon moet premier worden waarvan de meeste mensen er vertrouwen in hebben dat zij of hij de taak naar hun wensen zal ui tvoeren,
Idd Peter! (Kun je nog solliciteren? [-o< :wink: )

Daar had ik al 's een artikel over geplaatst i.v.m. Erdogan. "Macht corrumpeert".
Het lijkt erop dat de (a.s.) premier met de beste motivatie aan de post begon... maar dan...

Plaats reactie