Vrouwen in topfuncties.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Vrouwen in topfuncties.

Bericht door Storm » 11 aug 2019 20:52

Maria schreef:
11 aug 2019 20:09
dbdb521 schreef:
11 aug 2019 18:06
Daarom worden de onderwerpen die we hier bespreken ook wel mannenonderwerpen genoemd en kinderkleding- en schoenengesprekken vrouwenonderwerpen.

Logisch toch?
Tjemig, ik ga me nu toch echt een freak voelen bij dit soort uitspraken. :alien:
Ben ik dan zo'n uitzondering? =P~
@Maria,
Nee hoor! Niet dat ik vaak reageer, maar ik lees wel. En ik hou niet van winkelen en over schoenen en vrouwenonderwerpen praten. Wat zijn precies vrouwenonderwerpen?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 aug 2019 20:55

appelfflap schreef:
11 aug 2019 20:34
Maria schreef:
yep

hoeveel mannen zitten er op een forum over jaloersheid, baby's ed?
Weet jij het? Ik niet.
Ik vraag het me niet eens af.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 aug 2019 21:03

dbdb521 schreef:
11 aug 2019 20:49
Over het algemeen zul je in het MBO-onderwijs gemiddeld 1 vrouw per 50 mannen vinden in een ICT-klas en 1 man per 50 vrouwen in een verpleging-en-verzorgingsklas.....................
Het gaat meniet om de cijfers, maar met deze reactie bevestig jij mij alleen in mijn uitspraak.
Tjemig, ik ga me nu toch echt een freak voelen bij dit soort uitspraken. :alien:
dbdb521 schreef:
Maar tegenwoordig is er voor alle mannen en alle vrouwen de volledige vrijheid om te kiezen wat ze leuk vinden en het resultaat is overduidelijk. Het argument van de rolpatronen is dus overduidelijk ontkracht.
Mag ik dat tegenspreken?
Dat zou je weten, als je je net zo zou verdiepen in deze rollenpatronen met zijn oorzaken en gevolgen, als je doet in het wij/zij topic.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 11 aug 2019 21:04

Storm schreef:
11 aug 2019 20:52
Maria schreef:
dbdb521 schreef:
Daarom worden de onderwerpen die we hier bespreken ook wel mannenonderwerpen genoemd en kinderkleding- en schoenengesprekken vrouwenonderwerpen.

Logisch toch?
@Maria,
Nee hoor! Niet dat ik vaak reageer, maar ik lees wel. En ik hou niet van winkelen en over schoenen en vrouwenonderwerpen praten. Wat zijn precies vrouwenonderwerpen?
Met vrouwenonderwerpen wordt bedoeld: Onderwerpen waar je over het algemeen veel vrouwen en weinig mannen over hoort praten. Voor mannenonderwerpen geldt het tegenovergestelde.

Mannen hoor ik vaak praten over techniek en voetbal op tv.
Vrouwen hoor ik vaak praten over kinderen, relaties, winkelen.

Harlequin boeken zijn een mooi voorbeeld. Het boekenbedrijf zou zijn marketingsbudget verspillen als het zijn advertenties zou richten op mannen. Dit weet het bedrijf en daarom richten ze hun advertenties ook alleen maar op vrouwen.

Houd in gedachten dat het "over het algemeen" beschrijft en dat er altijd uitzonderingen zullen zijn. Er zijn mannen die uren over aanbiedingen bij de H&M en Zara kunnen praten en er zijn vrouwen die uren over computer-onderdelen kunnen praten.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 11 aug 2019 21:11

Maria schreef:
11 aug 2019 21:03
dbdb521 schreef:
Maar tegenwoordig is er voor alle mannen en alle vrouwen de volledige vrijheid om te kiezen wat ze leuk vinden en het resultaat is overduidelijk. Het argument van de rolpatronen is dus overduidelijk ontkracht.
Mag ik dat tegenspreken?
Dat zou je weten, als je je net zo zou verdiepen in deze rollenpatronen met zijn oorzaken en gevolgen, als je doet in het wij/zij topic.
Hoe meer je mijn woorden tegenspreekt en hoe meer je mijn woorden in twijfel trekt, hoe meer we van elkaar kunnen leren. Dus ja, je mag wat ik zeg tegenspreken. Graag zelfs.

Maar sommige dingen zijn gewoon overduidelijk. Ontkennen dat er over het algemeen duidelijk van elkaar te onderscheiden mannen- en vrouwen-interesses zijn is net zo raar als ontkennen dat honden over het algemeen er niet van houden om achter een bal aan te rennen als je die weggooit.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 aug 2019 21:37

dbdb521 schreef:
11 aug 2019 21:11
Maria schreef:
dbdb521 schreef:
Mag ik dat tegenspreken?
Maar sommige dingen zijn gewoon overduidelijk. Ontkennen dat er over het algemeen duidelijk van elkaar te onderscheiden mannen- en vrouwen-interesses zijn is net zo raar als ontkennen dat honden over het algemeen er niet van houden om achter een bal aan te rennen als je die weggooit.
Wie ontkent dat?
Hebben we het daarover?

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 11 aug 2019 21:40

Maria schreef:
11 aug 2019 21:37
dbdb521 schreef:
11 aug 2019 21:11
Maria schreef:

Mag ik dat tegenspreken?
Wie ontkent dat?
Hebben we het daarover?
Kun je toelichten wat je tegenspreekt en waarom je het tegenspreekt? Ik zal je waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 aug 2019 23:29

Jij schreef dit.
Ik kan dat niet zo zien.
dbdb521 schreef:
Degene die iets stelt zal dat moeten aantonen.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 12 aug 2019 07:26

Maria schreef:
11 aug 2019 23:29
Jij schreef dit.
Ik kan dat niet zo zien.
dbdb521 schreef:
Degene die iets stelt zal dat moeten aantonen.
Het is mij er met de pap-lepel ingegoten dat jongens en meisjes en mannen en vrouwen hetzelfde zijn en kunnen. Daarbij wordt ook in de media heel sterk de mening verspreid dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn. Denk aan alle actie-films met sterke vechtende vrouwen in de hoofdrol en televisieseries over onafhankelijke en werkende vrouwen. In het Koninkrijk Zweden gaan witte mensen zelfs nog veel verder in het afdwingen van hun geforceerde genderneutrale rolpatroon aan hun kinderen. Een genderneutraal rolpatroon is immers ook gewoon een geforceerd cultureel rolpatroon.

(Bij Zweedse witte mensen spreek ik overigens van een fanatieke religieuze dwang om hun genderneutrale rolpatroon af te dwingen bij hun kinderen en zie ik het op deze manier indoctrineren van jonge kinderen als een vorm van kindermishandeling. Maar dat terzijde, want dit gaat off-topic.)

Toch zie je dat ondanks al deze inspanningen om mannen en vrouwen een genderneutraal rolpatroon aan te meten dat mannen en vrouwen zeer duidelijk van elkaar te onderscheiden interesses hebben.

Ik zie niet hoe iemand nog zou kunnen onderbouwen dat culturele rolpatronen de over het algemeen voorkomende interesses van mannen en vrouwen beïnvloeden.

Mijn opa en oma zijn opgegroeid met sterke culturele rolpatronen over dat mannen werken en vrouwen voor de kinderen zorgen. Mijn generatie is opgegroeid met sterke culturele rolpatronen over dat mannen en vrouwen in alle opzichten gelijk zijn.

Toch zien we ondanks de sterke aanwezigheid van twee volledig tegenstrijdige culturele rolpatronen dat de over het algemeen voorkomende interesses van mannen en vrouwen hetzelfde blijven.

Maar trek vooral in twijfel wat ik zeg.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 aug 2019 07:38

Weijnig vrouwen hier, maar die er zijn zijn allemaal ook faceboekvrienden van mij. En ze reageren daar vaker dan de mannen die ook op freethinker.nl zitten. Zal allemaal wel met baby's te maken hebben. Dat is het enige wat mannen écht niet kunnen: baby's baren.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 12 aug 2019 08:18

Maria schreef:
11 aug 2019 20:55
Weet jij het? Ik niet.
Ik vraag het me niet eens af.
jij weet perfect waarom er op dit forum bijna geen vrouwen zijn
net zoals je perfect weet waarom er op een brei- en naaiforum heel weinig mannen te vinden zullen zijn.

dat verschil in rollenpatroon zien we trouwens doorheen heel de mensheid in alle culturen. dat bewijst dus dat er een evolutionaire biologishce component is en het niet allemaal cultureel en opvoeding is.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 12 aug 2019 09:00

dbdb521 schreef:
Hoe kun je een forum als deze in stand houden met vrouwen die geen interesse hebben in de hier besproken onderwerpen? Als je vrouwen op dit forum zou neerzetten die geen interesse hebben in de hier besproken onderwerpen en je zou ze laten praten over hun eigen interesses, dan zou dit vrijdenkersforum vanzelf veranderen in bijvoorbeeld een kinderkleding- of een schoenenforum.
Ja hoor.
Vrouwen moeten of 'one of guys' lijken of ze hebben het alleen maar over kinderkleding en schoenen.
Ik weet niet wat voor vrouwen jij in je omgeving hebt, maar misschien 's wat vaker met vrouwen in gesprek gaan is wellicht een optie om dat beeld bij te stellen.
dbdb521 schreef:
Het is mij er met de pap-lepel ingegoten dat jongens en meisjes en mannen en vrouwen hetzelfde zijn en kunnen.
Dat is stompzinnig.
Gelijke rechten hebben wil niet zeggen dat je hetzelfde bent of moet zijn of moet doen alsof. Wat sommige vrouwen helaas zijn gaan doen op de werkvloer bijv. om er bij te horen.
Ik heb die spierballen niet, hoef ze ook niet. Je hebt ze ook niet nodig om aan de top te komen.
Wel een omslag in de idee dat het nodig zou zijn.

viewtopic.php?f=10&t=17523&p=556508&hil ... en#p556508
Petra schreef:
08 okt 2018 02:22
Niks vrouwen met ballen, sodemieter op! Vrouwen met tranen en tieten. Gewoon heel normaal en heel prima geschikt voor welke functie dan ook.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 12 aug 2019 10:19

Petra schreef:
12 aug 2019 09:00
Ja hoor.
Vrouwen moeten of 'one of guys' lijken of ze hebben het alleen maar over kinderkleding en schoenen.
Ik weet niet wat voor vrouwen jij in je omgeving hebt, maar misschien 's wat vaker met vrouwen in gesprek gaan is wellicht een optie om dat beeld bij te stellen.
De onderwerpen die op dit forum besproken worden zijn genderneutraal. Er is niets mannelijks of vrouwelijks aan een discussie over politiek. Maar omdat veel mannen en weinig vrouwen een interesse hebben in deze onderwerpen, wordt er over "mannenonderwerpen" gesproken met als doel om aan te geven dat veel mannen en weinig vrouwen interesse hebben in het onderwerp.

Een vrouw hoeft niet "one of the guys" te zijn om mee te praten over politiek. En een man hoeft niet "one of the girls" te zijn om mee te praten over kinderkleding en schoenen.

Ik kan met plezier meepraten met vrouwen over kinderkleding en schoenen zonder mij als "one of the girls" te voelen.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 aug 2019 10:26

dbdb521 schreef:
12 aug 2019 07:26
Het is mij er met de pap-lepel ingegoten dat jongens en meisjes en mannen en vrouwen hetzelfde zijn en kunnen. Daarbij wordt ook in de media heel sterk de mening verspreid dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn.
Jammer.
Zwart wit denken, waarbij geen rekening wordt gehouden met enerzijds de verschillende en anderzijds de overlappende aspecten van eigenschappen.
Want mannen en vrouwen zijn absoluut niet gelijk, maar wel gelijkwaardig.
Wel zijn er veel meer gelijkenissen dan voorheen vaak werd gedacht.
Denk aan alle actie-films met sterke vechtende vrouwen in de hoofdrol en televisieseries over onafhankelijke en werkende vrouwen.
Zijn actiefilms in het algemeen een afspiegeling van de werkelijkheid?
Twee verschillende voorbeelden.
Het ene is vnl. fantasie, het tweede is door de tijden heen altijd al realiteit geweest, ook al is het geen algemeen beeld binnen alle lagen van de bevolking in onze westerse cultuur.
Dat dit per cultuur verschillend is bewijst al veel.
In het Koninkrijk Zweden gaan witte mensen zelfs nog veel verder in het afdwingen van hun geforceerde genderneutrale rolpatroon aan hun kinderen. Een genderneutraal rolpatroon is immers ook gewoon een geforceerd cultureel rolpatroon.
Genderneutraal is niet gelijk aan gendergelijkheid.
Binnen moderne zienswijzen is indoctrinatie met culturele rollenpatronen uit den boze en wordt gepromoot een kind te begeleiden in zijn eigen aard en natuur en interesses. Die worden dan niet specifiek benoemd als typisch mannelijk of vrouwelijk, maar gewoon verschillend.
Wat niet weg neemt dat sommige eigenschappen meer bij vrouwen voorkomen en andere meer bij mannen.
Het plaatsen binnen de verschillende genders is nog steeds moeilijk, omdat ieder geslacht zich in zijn kindheid spiegelt aan zijn zelfde geslacht (vader, moeder, de oudere) en zo toch weer de rolverdeling nog heel lang in stand gehouden wordt.
Binnen genderneutraal kan er geen rollenpatroon zijn, daar dat laatste uitgaat van een specifieke aangeleerde rol vs. een andere.
Mijn opa en oma zijn opgegroeid met sterke culturele rolpatronen over dat mannen werken en vrouwen voor de kinderen zorgen. Mijn generatie is opgegroeid met sterke culturele rolpatronen over dat mannen en vrouwen in alle opzichten gelijk zijn.
Misschien spreek je hier voor jezelf, maar dit is niet algemeen.
Er is wel een grote verandering gaande, maar waar dat eindigt is niet te zeggen.
Ik hoop voor ieder naar zijn aard en interesse, zonder zich in een bepaalde rol gedwongen te voelen.

Zeker is dat in zowel cultureel als ook in gedrag mannen en vrouwen nog altijd voor een groot gedeelte reageren vanuit hun genderrol.
Hoeveel mannen ken jij die thuis zijn voor de kinderen of een deeltijdbaan hebben, terwijl de vrouw voltijds werkt?
Ze zijn er, maar niet noemenswaardig om van een patroon te spreken.
Een heel enkele keer zie ik dat een jonge vader 4 dagen werkt, terwijl nu op dit moment de meeste jonge moeders een deeltijdbaan hebben van 2 of 3 dagen.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 12 aug 2019 11:06

Maria schreef:
12 aug 2019 10:26
ieder geslacht zich in zijn kindheid spiegelt aan zijn zelfde geslacht (vader, moeder, de oudere) en zo toch weer de rolverdeling nog heel lang in stand gehouden wordt.
is dat zo?

dt jongens meer risico nemen en meer van snelheid houden is dan iets cultureels aangeleerd dat ze van papa hebben overgenomen
dat is de vise nu

realiteit is gewoon dat jongetjes 600 000j geleden gingen jagen en dus gewoon snel genoeg moesten zijn om weg te kunnen lopen van pakweg de sabeltandtijger. de traagste man werd maw telkens opgegeten.
(begin geen discussie of man en sabeltandtijger ooit hebben samengeleefd :))

vandaag is er ook zoiets als de gender-paradox
hoe meer gelijkheid hoe meer de biologische verschillen tussen de geslachten zich uiten, bv in Scandinavië

Plaats reactie