We lijken zo vooruitstrevend en geëmancipeerd te zijn. Hoe komt het dan dat er in andere landen al legio vrouwelijke regeringsleiders zijn geweest en in NL niet?
Ik denk dat het met rollen te maken heeft. Het lijkt erop dat wij in NL niet zo goed zijn in het onderscheiden van de verschillende rollen die elk mens zich in verschillende situaties aanmeet.
Als (roep wat) een Merkel in een politiek debat een speech houdt, dan hebben de nieuwsberichten het vaak drukker met zich uit te laten over haar decolleté, hoe haar haar zat, wat voor pakkie ze aan had.. etc. dan met de inhoud van wat ze zegt. Vergelijk dat met een artikel over een speech van (roep weer wat) Rutte, wat lees je dan over zijn decolleté,, haar of stropdas?
Men vergeet dan blijkbaar, bij Merkel, dat zij zich op dat moment in een andere rol bevindt (de rol van regeringsleider) dan die gezellige mevrouw die thuis op de bank zit, in de kroeg staat, boodschappen doet, bij haar ouders op de koffie zit of... -noem maar op-.
Dat dat geen onderscheid maken in rollen een enorm probleem is, denk ik omdat ik zelf (door ervaring) wel heel erg bewust ben geworden van al die rollen.
Om een werkgerelateerd voorbeeld te noemen...
Op een dag werd er op mijn werk een taskforce in het leven geroepen. Het thema ging over invordering/deurwaarderij e.d. en degenen die zich daarmee bezig hielden waren vooral mannen, beetje macho types ook nog. (Maar hé, d'r komt ook wel wat 'macho-gedrag' bij kijken wil je bij notoire wanbetalers indruk maken). Enfin, ik was dus de enige vrouw in die club en men vond het blijkbaar een aardig plan om mij de leiding over deze werkgroep te geven. -Trekker van de TaskForce- heette dat zo heel gezellig.
Dus ja hoor, bij mijn openingspraatje naar de club kwam ie al... -"als je trekker bent moet je wel goed kunnen duwen hahahaha."
En daar werd het dus lastig, die rol. De ene dag sta je met mekaar in de kroeg, smeuïge grapjes te maken, en een andere dag zit je op je werk. In een andere setting, in een andere hoedanigheid! Dus NEE! Dit grapje was op dat moment ongepast en ongeoorloofd.
Een andere deelnemer in die Taskforce gaf les bij een instituut waar ik toen ook op cursus zat. Dus ook daar heb je dan ook mee te maken; .. "-nu zit je in mijn klasje, dus of je past je aan je of ik zet je eruit." Krijg je dan.
Affijn, het is dus een hele kluif geweest om in die eerste paar vergaderingen alle neuzen om te krijgen, naar mij in dit geval, in een andere rol. In onze vrije tijd kunnen we gezellig doen of lachen om dat jurkje/hoedje. Maar niet in een vergadering.
There is a time and a place for everything. Denk ik. En volgens mij is het niet onderscheiden van de verschillende rollen, helemaal bij vrouwen, het probleem.
Daarom lezen we over Merkel's decolleté. Zegt Balkende.."U kijkt zo lief". Zegt van Mierlo "en het is een meisje geworden" werd Rita opeens 'ijzeren Rita' en was Kroes.. "niet een katje om zonder handschoenen aan te pakken" (Welke man krijgt dat nou te horen!) etc etc.
De lijst op Wikipedia met vrouwelijke politieke leiders is niet gering.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... ingsleider
Het is toch schokkend dat het in Nederland maar niet wil lukken.
Ik vrees dat wat Kroes aan het eind zegt.. nog steeds van kracht is. (Zie quote)
Wat is volgens jullie de reden

https://www.trouw.nl/democratie/nederla ... ~a8d45572/
"U kijkt zo lief", zei premier Jan Peter Balkenende toen hij tijdens een verkiezingsdebat in 2010 het antwoord op een vraag van debatleider Mariëlle Tweebeeke schuldig moest blijven. Verslaggever Wouke van Scherrenburg kreeg na vasthoudendheid van Pim 'vergis je niet, ik word de minister-president van dit land' Fortuyn de opmerking: "Mevrouwtje, ga lekker naar huis, koken. Veel beter."
Soortgelijke reacties van een vrouwelijke premier op mannelijke verslaggevers zijn er niet. Simpelweg omdat Nederland bijna honderd jaar na de invoering van het algemeen kiesrecht nog nooit een vrouwelijke minister-president heeft gehad. Alle 39 kabinetten sinds de invoering van het vrouwenkiesrecht werden geleid door een man.
De eerste vrouwelijke vicepremier stond pas op het bordes bij de beëdiging van het tweede paarse kabinet in 1998. Het waren er meteen twee: Annemarie Jorritsma (VVD) en Els Borst (D66). Laatstgenoemde werd vier jaar later ook de eerste (en laatste) vrouw die in haar eentje een regeringspartij ging leiden.
De zin waarmee haar voorganger Hans van Mierlo de nieuwe lijsttrekker aankondigde werd legendarisch: 'Het is een meisje geworden en we noemen haar Els'. Een mannelijke voorman was waarschijnlijk niet aangekondigd als 'jongetje'.
Als één vrouw in het decennium daarna openlijk aasde op het Torentje, dan was het wel Rita Verdonk. Vanwege haar geharnaste standpunten had ze de Thatcheriaanse bijnaam 'IJzeren Rita' gekregen.
Seksistische predicaten
Kroes kon in elk geval bogen op enorme ervaring als Tweede-Kamerlid (1971-1977), staatssecretaris (1977-1981), minister (1982-1989) en Eurocommissaris (sinds 2004). In die jaren kreeg ze zo ongeveer alle mogelijke seksistische predicaten opgeplakt: van 'flirt' tot 'Neelie Split-Kroes' (vanwege haar kleding), van 'haaibaai' (vanwege vermeende verwaarlozing van haar zoon) tot 'boze fee' ten tijde van affaires waarbij ze betrokken zou zijn. Haar oud-premier Lubbers noemde haar "geen katje om zonder handschoenen aan te pakken".
Over de vrouwenzaak was Kroes in de loop der tijd fundamenteel anders gaan denken. Ze vond aanvankelijk dat feministen te veel naar de samenleving keken en te weinig naar zichzelf. "Het is een beetje gemakkelijk: laat eerst de maatschappij maar veranderen en dan ik. Je moet zelf knokken." In latere jaren raakte Kroes overtuigd van de werking van allerhande mechanismen die de doorstroom van vrouwen naar de top belemmerden.
Battle of the Babes
Voorafgaand aan de verkiezingen van 2012 liet de organisatie Women On Top zien hoeveel ministeriabele vrouwen er zijn door een volledig vrouwenkabinet te presenteren. Kroes was de beoogde premier.
Meer links:Hoe makkelijk vanuit een soort automatisme wordt teruggevallen op mannen blijkt misschien wel uit de gang van zaken tijdens de laatste formatie. Alle vier de huidige regeringspartijen hadden een vrouw als nummer twee op de kandidatenlijst staan. Slechts een van hen, Carola Schouten (ChristenUnie), mocht met de partij-leider mee naar de onderhandelings-tafel.
https://www.trouw.nl/~d442bf271-92a5-41 ... c34152f63/
https://www.trouw.nl/democratie/de-eers ... ~af12e738/
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/223967 ... emier.html
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/waaro ... vertellen/