standpunten Forum voor Democratie

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: standpunten Forum voor Democratie

Bericht door Maria » 19 apr 2019 18:00

windsurfer schreef:
19 apr 2019 16:42
Jij vind het inhoudelijk blijkbaar heel raar wat er gezegd wordt, en 'van alle logica gespeend', maar dat hoeven anderen daarom nog niet te vinden.
De dooddoener zie ik in je opmerking dat Baudet eens in de spiegel moet kijken. Want waar is dat een beargumenteerde weerlegging van dan.
Je mag het absoluut niet vergelijken met een: "kijk naar jezelf".... einde discussie.
Mijn argumenten daarvoor heb ik gegeven.
Dat jij bij het lezen hiervan een andere mening bent toegedaan, oké, dat kan.
Dat men 'onwillekeurig een verklaring gaat zoeken' deel ik dus ook niet,
Dat hoeft ook niet iedereen te doen.
Waarom zou je, als je wat je ziet en hoort en het aanneemt voor wat je denkt dat het is?
Als ik iets fascinerends zie in gedrag en uitspraken, en als dat me bevreemd, dan doe ik dat wel.
ik vind dat Baudet terecht een punt maakt en niet 'na goed zoeken'. Maar hij verwoordt het bot en dat is dom. Het woordgebruik is, Baudet onderhand typerend, hoogdravend en schiet zijn doel voorbij.
Wat hij eigenlijk vlg. jou bedoelt is al ter sprake gekomen, de inhoud en ook daar heb ik op gereageerd. Je kunt ook daarop verder gaan.
Daar sloeg dus het "goed zoeken" niet op.
Het ging mij alleen om het feit dat dit voor mij niet bleek uit de woorden, die hij sprak. Dat is waar ik dat niet in zie.
Ik vind het optreden van Baudet en met name de reacties op hem fascinerend. Ik zie een wat narcistische jongeman met een grote bek ............
Dat heb ik hem niet eens genoemd. :mrgreen:
Met een beetje introspectie ziet hij zichzelf in de spiegel dan ook, zoals jij hem ziet ipv. dat jonge meisje in te schatten als behept met een " met dit narcistisch pubertijdsperikel".
Want dat is wat hij zei, ook al denk jij 100 keer dat hij wat anders bedoelde.

Maar dat hebben we nu wel voldoende gehad denk ik.
Het zij zo. :)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 20 apr 2019 09:21

In het kader van de discussies die hier worden gevoerd in dit topic, vind ik dit een zeer boeiend artikel:

NRC 19-04-2019
Tweede man van Forum Henk Otten: ‘Baudet trekt de partij te veel naar rechts’

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/19/tw ... s-a3957609

Otten wil volgens mij het liefst dat alle communicatie van leiders FvD één op één overeenkomt met de standpunten van d FvD. Gewoon zakelijk.

Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen...
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 apr 2019 17:47

Boerenverstand schreef:
20 apr 2019 09:21
Otten wil volgens mij het liefst dat alle communicatie van leiders FvD één op één overeenkomt met de standpunten van d FvD. Gewoon zakelijk.

Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen...
Met deze meneer kan ik ook wel wat.
Afgezien van de partijpunten waar hij voor staat, en waar ik gedeeltelijk in kan komen en andere weer niet, vind ik het toch een man om rekening mee te houden. Ik kan deze man serieus nemen.
Misschien ziet Baudet dat ook en kijkt hij door de kritiek heen.
Dat zou verstandig zijn. Ze werken tenslotte al heel lang samen.
Of hij dat zal doen?

Dat deze meneer Otten nu in picture komt is te verwachten.
En stillekes denk ik, en samen met mij heel veel mensen, dat het einde van de goede relatie zou kunnen inluiden.
Maar misschien vergissen we ons.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 apr 2019 18:11

Interessant om de verslagen van het interview uit verschillende hoeken te zien.
Nummer 2 FvD zegt hele zinnige dingen in nrc

Over hetzelfde interview, maar nu met een verslag in een andere toonaard.
Interview Henk Otten (FvD) in NRC lijkt gecoördineerde aanval op positie van Baudet
'Henk Otten geeft stem aan het zielloze pragmatisme dat juist ten grondslag ligt aan de politieke crisis'
Hoe dit interview tot stand is gekomen en wat de repercussies zullen zijn, daar kunnen we op dit moment alleen over speculeren. Vaststaat dat het charisma en de visie van Baudet van doorslaggevende betekenis zijn geweest voor de doorbraak van Forum voor Democratie. Er zijn wel meer pogingen geweest om in ‘het gat op rechts’ te springen, zoals EénNL van Pastors en Eerdmans en Nieuwe Wegen van Monasch. Dat waren geen domme mensen en minstens zo pragmatisch en eclectisch als Otten. Maar zonder de overtuiging dat het alles of niets is, zoals we dat ook bij Fortuyn, en later bij Wilders zagen, red je het niet.

Otten is bang ‘de verbinding met het centrum te verliezen’. Hij meent dat het meer verbindend kan, eclectisch, pragmatisch, vooral niet te christelijk of te academisch. Het is alsof je Mark Rutte hoort spreken. Als Otten meent dat hij met een paar ‘dealmakers‘ en vriendjes van de Zuidas deze partij wel even recht zal trekken en het politieke succes van Baudet en Hiddema wel kan voortzetten (desnoods met Baudet op het tweede plan), onderschat hij volgens mij wat er nodig is om echt iets te veranderen in de Nederlandse politiek. Otten geeft stem aan het zielloze pragmatisme dat juist ten grondslag ligt aan die politieke crisis. En dat pragmatisme, durf ik wel te voorspellen, ziet dus echt geen kiezer zitten.
Oude geestverwanten veroordelen Baudets retoriek
De Kanttekening deed een rondgang en vond Baudets oude geestverwanten Eric C. Hendriks, Lars Benthin en Jeroen Hakkert bereid om hun zorgen over Baudets retoriek te delen. Alle drie werden FvD-lid maar zijn inmiddels weer lid-af, onder meer omdat ze de taal vanuit FvD te polariserend vonden.
Wie zullen volgen?

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 21 apr 2019 21:00

Maria schreef:
21 apr 2019 18:11
Oude geestverwanten veroordelen Baudets retoriek
De Kanttekening deed een rondgang en vond Baudets oude geestverwanten Eric C. Hendriks, Lars Benthin en Jeroen Hakkert bereid om hun zorgen over Baudets retoriek te delen. Alle drie werden FvD-lid maar zijn inmiddels weer lid-af, onder meer omdat ze de taal vanuit FvD te polariserend vonden.
Wie zullen volgen?
Hierin (Oude geestverwanten veroordelen Baudets retoriek):
...Ook Baudets gebruik van ‘onze boreale wereld’, dat onder rechtsextremen synoniem staat voor een wit Europa, past volgens Hendriks in het verlengde van dit non-inclusieve verhaal. ‘Iemand als de Russische fascist Aleksandr Doegin, met wie Baudet vorig jaar april nog uren heeft gesproken (zoals NRC op 24 maart onthulde, red.), gebruikt deze term ook...
Bijna dezelfde zaken die ik al eerder in dit topic aanstip, wordt in dat "oude geestverwanten.." artikel door "Eric C. Hendriks" op dezelfde wijze naar voren gebracht. Dat contact met de heer Dugin had ik helemaal gemist, anders had ik het zeker eerder genoemd.

Aleksandr Dugin Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Dugin

Daarin:
Dugin soon began publishing his own journal entitled Elementy, which initially began by praising Franco-Belgian Jean-François Thiriart, supporter of a Europe "from Dublin to Vladivostok". Consistently glorifying both Tsarist and Stalinist Russia, Elementy also revealed Dugin's admiration for Julius Evola. Dugin also collaborated with the weekly journal Den (The Day), previously directed by Alexander Prokhanov.[13]
en
Russian Orthodoxy and Rodnovery
Dugin was baptized at the age of six in the Russian Orthodox church of Michurinsk by his great-grandmother Elena Mikhailovna Kargaltseva. Since 1999, he formally embraced a branch of the Old Believers, a Russian religious movement which rejected the 1652–1666 reforms of the official Russian Orthodox Church.[37] Dugin's Eurasian philosophy owes much to Traditional Integralism and Nouvelle Droite movements, and as such it resonates with Neopaganism,[38] a category which in this context means the movement of Slavic Native Faith (Rodnovery), especially in the forms of Anastasianism and Ynglism. Dugin's Eurasianism is often cited as belonging to the same spectrum of these movements,[39] as well as also having influences from Hermetic, Gnostic and Eastern traditions.[40] He himself calls to rely upon "Eastern theology and mystical currents" for the development of the Fourth Political Theory.[41]

According to Marlene Laruelle, his adherence to the Old Believers allows him to stand between Paganism and Orthodox Christianity without formally adopting either of them. His choice is not paradoxical, since, according to him — in the wake of René Guénon —, Russian Orthodoxy and especially the Old Believers have preserved an esoteric and initiatory character which was utterly lost in Western Christianity. As such, the Russian Orthodox tradition may be merged with Neopaganism and may host "Neopaganism's nationalist force, which anchors it in the Russian soil, and separates it from the two other Christian confessions".[37]

Esotericism, fascism, and integrative geopolitics
In the early 1990s Dugin's work at the National Bolshevik Front included research into the roots of national movements and the activities of supporting esoteric groups in the first half of the 20th century. Partnering Christian Bouchet,[42][43] a then-member of the French OTO, and building on the national-fascist and migratory-integrative interest groups in Asia and Europe, they contribute in bringing international politics closer to Russia's Eurasian geopolitical concept.
Die toespraak verwees dus blijkbaar naar het gedachtegoed van Dugin, blijkt nu. Ik had de stille hoop dat mijn verwijzing naar de "Traditionele School" en "Evola" flauwekul zou zijn. Maar ik ben bang dat ik er erg dichtbij zat.

Voor mij is het nu 1+1=2.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 21 apr 2019 22:03

Als je puur (hyper)boreale kracht wil vermengen met heel veel democratie, is dat niet een homeopathische verdunning? :-k

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 27 apr 2019 12:15

windsurfer schreef:
19 apr 2019 09:39
Baudet verwoordt het veel te grof, mogelijk expres om effect te sorteren. Dat is 'm dan gelukt.

Toch vind ik ook dat Greta Thurnberg gebruikt wordt, als mascotte ingezet wordt. Greta is een minderjarig meisje, bekend met autisme (Asperger) en ocs. De emo- kaart wordt door haar naar voren te schuiven gespeeld, waarmee kritiek op voorhand al lastig is. Dat sommige politici waaronder Baudet daar wat van vinden begrijp ik heel goed, ik vind het ook niet deugen.
Baudet deinst er niet voor terug om een autistisch tienermeisje op de vrouw aan te vallen. Dan lijkt het me niet dat hij om de door jouw genoemde reden moeite zou hebben met het leveren van normale kritiek op de inhoud van haar betoog. Ik zoek de reden van zijn hufterigheid meer in de hoek van het feit dat hij meer geschreeuw dan inhoud is, en dus helemaal niet in staat is om inhoudelijke kritiek te leveren. En wellicht speelt mee dat het bruikbare idiotendeel van zijn achterban dat soort dingen geweldig vindt. Domrechtse tokkies zijn nu eenmaal vaak nare, asociale mensen met een affiniteit voor dat soort hufterigheid.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 27 apr 2019 14:37

Maar het is zonder meer verfijnder dan dit:

Afbeelding

Niet veel, maar toch.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 apr 2019 14:58

Interessant is nu om te zien wat er gaat gebeuren met Henk Otten. Op niet al te nette wijze aan de kant gezet, want alles was achter gesloten deuren geregeld totdat Otten kritiek gaf op Baudet. Die was er als de kippen bij om zijn positie (macht) uit te breiden en Otten een schop te verkopen. Baudet zal niet rauwig zijn om het interview van Otten.

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 01 mei 2019 11:07

Marinus schreef:
27 apr 2019 14:37

Afbeelding

Niet veel, maar toch.
Als je een klein beetje verder kijkt dan wat bijv. een CNN je voorspiegelt, is dit heel makkelijk te weerleggen.
Is gewoon de stijl van Trump, love it or hate it, maar hij spotte hier absoluut niet met de handicap van deze reporter. Hij maakt deze bewegingen namelijk in heel andere gevallen ook. Ik vind het dan ook buitengewoon vals van media die net doen of hij dat wel deed door twee fotootjes naast elkaar te plakken.

https://www.youtube.com/watch?v=CsaB3ynIZH4

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 01 mei 2019 12:23

petals schreef:
01 mei 2019 11:07
Marinus schreef:
27 apr 2019 14:37

Afbeelding

Niet veel, maar toch.
Als je een klein beetje verder kijkt dan wat bijv. een CNN je voorspiegelt, is dit heel makkelijk te weerleggen.
Is gewoon de stijl van Trump, love it or hate it, maar hij spotte hier absoluut niet met de handicap van deze reporter. Hij maakt deze bewegingen namelijk in heel andere gevallen ook. Ik vind het dan ook buitengewoon vals van media die net doen of hij dat wel deed door twee fotootjes naast elkaar te plakken.

https://www.youtube.com/watch?v=CsaB3ynIZH4
Dit soort framing zie je aan de lopende band inderdaad. Trump moet en zal kapot en dan is dat blijkbaar geoorloofd, wat je ook van die man vindt.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 mei 2019 12:40

Trumps belachelijk maken van de betreffende journalist was wel degelijk bewust, hIj deed dit als reactie op de vraag van de betreffende journalist. Net als Baudet Greta Thunberg bewust dehumaniseerde door haar als een syndroom rw omschrijven,
Beide zijn overigens off-topic.
De onderwerp ging niet over het (gebrek aan) fatsoen van een politicus maar over de standpunten van een partij.
Gelieve weer on topic te komem!
Ik wens u alle goeds

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 03 mei 2019 08:25

Peter, dat zit toch echt anders volgens mij. Maar ok, on topic dan maar weer.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 mei 2019 03:25

Standpunten van het forum voor Democratie svp
Peter van Velzen
Ik wens u alle goeds

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 04 mei 2019 06:46

oh ja, jij mag nog even als mod er iets ingooien wat jouw mening is, en ook nog eens een onjuiste, als een ander er dan op in gaat dan is het ineens niet meer relevant en worden we even terechtgewezen dat we er niks meer over mogen zeggen. Ja dahaag.

Plaats reactie