standpunten Forum voor Democratie

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Boerenverstand
Forum fan

Re: standpunten Forum voor Democratie

Bericht door Boerenverstand » 20 mei 2019 22:01

Bonjour schreef:
20 mei 2019 21:35
En dat maakt van hem een karakter zoals we die tegenkwamen in de komedies waar Pola aan schreef. Een typetje die bij Mien Dobbelsteen aan de keukentafel schoof met een self-made filosofie. Oh, hadden we Farce Majeur nog maar. Wat een stof geeft die Baudet. Ze zouden ellenlange afleveringen kunnen maken. Vroeger was alles beter. Of misschien toch wel niet. De TV-programma's waren beter. Dat wel.
Ah, nu begrijp ik jou. Maar die self-made filosofie klopt niet helemaal zoals ik hierboven al laat zien. Er zit heel veel achter. Maar als het jouw bedoeling is om ook de gehele Traditionalistische School en bijvoorbeeld Dugin als self-made filosofie aan de keukentafel bij Mien Dobbelsteen te bestempelen en daarmee belachelijk te maken, dan begrijp ik jouw antwoord weer.

edit: Ik denk overigens dat het voor Baudet zelf niet voelt als een self-made filosofie aan de keukentafel bij Mien. Hij is hier al jaren mee bezig. Ik denk dat hij de dingen die hij zegt bloedserieus meent. Daarmee geeft hij ook aan de partijstandpunten niet geheel serieus te nemen. (Denk ook aan zijn uitspraak: “We represent a political philosophy that is fundamentally opposed to the principles of the French Revolution,” in het zwitserse "Die Weltwoche"). Dat moet onder een vergrootglas worden gelegd. Ik denk dat Baudet Zichzelf een beetje als Verlosser ziet. Hij heeft contact met de Vader. Nu de rest van het land nog. Dat de partijstandpunten en Zijn Boodschap wat verschillen, ach...
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 21 mei 2019 05:58

Boerenverstand schreef:
20 mei 2019 22:01
Maar als het jouw bedoeling is om ook de gehele Traditionalistische School en bijvoorbeeld Dugin als self-made filosofie aan de keukentafel bij Mien Dobbelsteen te bestempelen en daarmee belachelijk te maken, dan begrijp ik jouw antwoord weer.
Nee, ik maak het niet belachelijk. Dat doen ze zelf. Ik geeft een heel stel argumenten waar ik ze niet over hoor. Ik heb alleen gehoord hoe iemand even het klimaatprobleem van tafel probeerde te vegen. Daarmee maakt Baudet zichzelf belachelijk en ik wijs hier daarop en geef dan een waardeoordeel door ze aan de keukentafel van Dobbelsteen te plaatsen.

Ik zou bijvoorbeeld niet welke 'Westerse cultuur' we naar terug moeten. Die van de onderdrukking van de 19de eeuw? Die van de verzuiling van het grootste deel van de 20ste? De cultuur van armoe die er tot 1970 was?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 21 mei 2019 06:49

waarom zou je exact terug willen naar een bepaald moment uit de historie? Het gaat erom dat je waarden die we nu wat meer op de achtergrond hebben geplaatst, weer nieuwe waarde geeft en dat je kijkt naar wat er nu beter kan. Niet dat je teruggaat naar vroeger maar dat je erkent dat nu dingen ook niet perfect zijn. Er wordt altijd een karikatuur van gemaakt dat Baudet terug zou willen naar zoals het in een door hem opgehemelde ideale vroegere maatschappij ging. Hij verwijst daar slechts naar omdat hij van mening is dat we bepaalde waarden onder druk van het individualisme naar de achtergrond hebben verdrongen. En dat er dus een discussie moet komen, dat je samen normaal moet kunnen praten over hoe je het dan WEL moet doen, omdat individuele vrijheid niet zaligmakend is.

Maar klaarblijkelijk is dat erg lastig want er worden meteen alweer karikaturen gebruikt, opeens is Baudet tegen abortus, wil hij vrouwen weer achter het aanrecht etc etc. Terwijl dat helemaal niet in dat essay staat.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 21 mei 2019 07:55

Baudet heeft niet alleen een essay geschreven maar ook een roman en zijn mening verkondigd in interviews. Daaruit kun je opmaken hoe Baudet over vrouwen denkt. Het essay was eigenlijk alleen maar meer een bevestiging. Baudet heeft zich eerder uitgelaten over carrière van vrouwen, seksistische uitlatingen gedaan en het over fantasieën van vrouwen bij verkrachting gehad. Dit is al jaren gaande.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 21 mei 2019 09:15

Bonjour schreef:
21 mei 2019 05:58
Nee, ik maak het niet belachelijk. Dat doen ze zelf. Ik geeft een heel stel argumenten waar ik ze niet over hoor. Ik heb alleen gehoord hoe iemand even het klimaatprobleem van tafel probeerde te vegen. Daarmee maakt Baudet zichzelf belachelijk en ik wijs hier daarop en geef dan een waardeoordeel door ze aan de keukentafel van Dobbelsteen te plaatsen.
Ja ik begrijp jou wel. Maar Baudet zou vinden dat je hem en zijn gedachtegoed belachelijk maakt. Volgens hem heeft hij namelijk echt de juiste oplossing voor een gelukkiger land.
Bonjour schreef:
21 mei 2019 05:58
Ik zou bijvoorbeeld niet welke 'Westerse cultuur' we naar terug moeten. Die van de onderdrukking van de 19de eeuw? Die van de verzuiling van het grootste deel van de 20ste? De cultuur van armoe die er tot 1970 was?
Hier stel je precies de juiste vraag. Wie bepaalt het ideaal? Waarop is dat alles gebaseerd? Baudet zou het liefste iets verder teruggaan, in ieder geval naar een tijd die eerder was dan de Franse Revolutie, denk ik. De grootste vraag is nog hoe hij denkt dat in praktijk te kunnen brengen.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 21 mei 2019 09:26

Baudet heeft bewust met voorbedachte rade een worst gegooid en heel links trapt erin. Als brandende kippen rent iedereen in het rond. Dit werkt m.i. alleen maar (opnieuw) in het voordeel van FVD. Zoals steeds opnieuw. Hij laat zich framen. Geniaal. 👌
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 21 mei 2019 09:50

Labyrint schreef:
21 mei 2019 09:26
Baudet heeft bewust met voorbedachte rade een worst gegooid en heel links trapt erin. Als brandende kippen rent iedereen in het rond. Dit werkt m.i. alleen maar (opnieuw) in het voordeel van FVD. Zoals steeds opnieuw. Hij laat zich framen. Geniaal. 👌
Ik denk dat hij en jij het misschien geniaal vinden, maar heel veel Nederlanders niet. Misschien als je houdt van iemand die zichzelf graag op een voetstuk plaatst en het volk wel zal vertellen hoe het moet, en belerend overkomt. En wanneer je niets op hebt met politiek maar het leuk vindt hoe hij mensen in de maling neemt. Lang leve deze populist...

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 21 mei 2019 12:27

Ik behoor dan ook niet bij die club van rondrennende kippen. Hoe geniaal het is weten we over een paar dagen.
😊
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 22 mei 2019 06:52

lanier schreef:
21 mei 2019 09:50
Labyrint schreef:
21 mei 2019 09:26
Ik denk dat hij en jij het misschien geniaal vinden, maar heel veel Nederlanders niet. Misschien als je houdt van iemand die zichzelf graag op een voetstuk plaatst en het volk wel zal vertellen hoe het moet, en belerend overkomt. En wanneer je niets op hebt met politiek maar het leuk vindt hoe hij mensen in de maling neemt. Lang leve deze populist...
Steeds meer mensen stemmen op hem. Maar ja dat zijn dan allemaal 'populisten'. Het heeft zo iets triests, deze dynamiek van er maar niet aan willen dat hij misschien juist wint door iets dat hij GOED doet en mensen die zich hierin herkennen.

Ik was gister bij een bijeenkomst in Rotterdam met hem en Eppink. Ik zou zeggen kijk het eens terug, hij geeft onder andere antwoord op vragen over abortus (ik kan alvast een klein tipje van de sluier oplichten hij is daar NIET tegen en gaat al zeker niet wetgeving invoeren of zo om vrouwen daarin te beperken). Verder legt hij uit wat ik al zei, dat essay is niet meer dan een globale beschouwing, een aanklacht tegen het doorgeslagen individualisme.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 mei 2019 08:48

Ondertissem zeggen eassays enboeken nog altijd weinig over partijestandpunten. Er is daarbij maar één standpunt dat ik van doorslaggevend belang acht en dat is de stelling dat Nederland omdat het slecht 0,41% bijdraagt aan de CO2-uitstoot niets aan beperking van die uitstoot zou hoeven doen.

Er zijn 159 landen in de wereld die nog minder uitstoten, volgens de FvD-logica hoeven die ook niets te doen. 37 landen stoten meér uit dan Nederland maar 28 daarvan stoten minder uit per individuele burger dan wij Nederlanders. Blijven over 9 landen die samen bijna 27% van de uitstoot veroorzaken. Als die landen hun uitstoot tot nul reduceren, geraken we nog altijd niet aan de 50% vermindering die we wereldwijd - binnen 11,5 jaar moeten realiseren om een globale catastrophe te voorkomen. Maar na ons de zondvloed nietwaar? Dan wordt de Uil van Minerva pas wakker.
Ik wens u alle goeds

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 mei 2019 13:18

Steeds meer mensen stemmen op hem. Maar ja dat zijn dan allemaal 'populisten'. Het heeft zo iets triests, deze dynamiek van er maar niet aan willen dat hij misschien juist wint door iets dat hij GOED doet en mensen die zich hierin herkennen.
Nog even over wat populisme nu eigenlijk is:

https://npofocus.nl/artikel/7527/wat-is-populisme
Populisme is een verzamelnaam voor politieke bewegingen die zich afzetten tegen de gevestigde orde. Kiezers voelen zich vooral aangetrokken tot het saamhorigheidsgevoel en de leider van een populistische groepering. Wat een populist werkelijk onderscheidt van andere politici is diens claim dat hij, en alleen hij, het echte volk vertegenwoordigt, stelt politiek denker Jan-Werner Müller in zijn boek Wat is populisme? Een populist staat zogenaamd in dienst van het volk: hij is de uitvoerder van de authentieke volkswil. Leiders als Donald Trump (de VS) en Recep Erdogan (Turkije) legitimeren hun denken en handelen met de redenering dat dit is wat “het volk” wil. Daarom minachten ze ook instituties die de checks and balances in een democratie in stand houden en die een normerende en controlerende functie hebben, zoals rechters en journalisten. Populisten versimpelen de waarheid, want zij hebben er geen belang bij om hun kiezers te vertellen hoe gecompliceerd en niet-eenduidig zaken soms in elkaar zitten. De genuanceerde werkelijkheid of de weerbarstige praktijk is niet besteed aan populisten. Juist het overzichtelijke wereldbeeld maakt hen zo aantrekkelijk voor kiezers.

Populisme kan een gevaar vormen voor democratie. Müller stelt: “De populistische logica impliceert ook dat wie de populistische partijen niet steunt, niet echt behoort tot het volk – dat steeds als rechtschapen en moreel zuiver wordt voorgesteld.” Kortom: wie niet voor ons is, is tegen ons. Vijand van het volk zijn de gevestigde machthebbers, de 'corrupte elites'.

Het heeft niets met GOED doen voor de mensen te maken. Ook Baudet manifesteert zich als iemand die doet wat "het volk" wil. Ook hij minacht instituties zoals rechters en journalisten. Ook versimpelt Baudet de waarheid en doet aan cherry-picking wat bijvoorbeeld het klimaatvraagstuk betreft; alle aandacht op enkele punten en de rest gewoon negeren. Hij houdt de samenleving een worst voor; een worst die veel mensen maar al te graag slikken omdat zijn 'waarheid' hun zo goed in de oren klinkt.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 22 mei 2019 14:02

Prachtig verhaal. Ik zet me ook af tegen de gevestigde wan-orde. Ik moet niets hebben van de hondsdolle en gestoorde Verhofstad, Timmermans, en de straalbezopen alles kusser en wankelende Juncker. Maar ook Merkel en anti gele hesjes-fascist Macron die dagelijks slachtoffers maakt. Weg met al deze onmensen. Morgen heerlijk stemmen tegen al deze gevaarlijke gekken.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 mei 2019 15:29

Labyrint schreef:
22 mei 2019 14:02
Prachtig verhaal. Ik zet me ook af tegen de gevestigde wan-orde. Ik moet niets hebben van de hondsdolle en gestoorde Verhofstad, Timmermans, en de straalbezopen alles kusser en wankelende Juncker. Maar ook Merkel en anti gele hesjes-fascist Macron die dagelijks slachtoffers maakt. Weg met al deze onmensen. Morgen heerlijk stemmen tegen al deze gevaarlijke gekken.
Bovenstaande bijdrage is een aaneenrijging van beschimpingen zonder enige beargumentering. Dit wordt op dit forum niet op prijs gesteld. Zoals je goed weet laten de forumregels horen dat er van de deelnemers wordt verwacht dat ze hun standpunten goed onderbouwen.
Bij herhaling volgt waarschuwing.
Born OK the first time

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 22 mei 2019 18:17

petals schreef:
22 mei 2019 06:52
Ik was gister bij een bijeenkomst in Rotterdam met hem en Eppink. Ik zou zeggen kijk het eens terug, hij geeft onder andere antwoord op vragen over abortus (ik kan alvast een klein tipje van de sluier oplichten hij is daar NIET tegen en gaat al zeker niet wetgeving invoeren of zo om vrouwen daarin te beperken). Verder legt hij uit wat ik al zei, dat essay is niet meer dan een globale beschouwing, een aanklacht tegen het doorgeslagen individualisme.
Inderdaad een goede tip voor diegenen die het nog niet hebben gezien. Ze leggen het beter uit dan ik. Ik geef het eerlijk toe. :wink:

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 22 mei 2019 18:26

Huisvrouwen en ander gedoe is uit, Twitter filmpjes zijn in, gezellig. :)

Vorige week verspreidde Thierry Baudet via Twitter een extreem-rechtse video die migranten voorstelt als verkrachters en moordenaars. Het grootste deel is gemaakt door de Oostenrijkse Identitaire Beweging, maar de Nederlandse versie die Baudet promootte, stamt van de Nederlandse, openlijk antisemitische site Fenixx.

Op vragen over de Identitaire Beweging antwoordde hij: ‘Ik ben niet bezig met waar iets wel of niet vandaan komt.’

Jaja.

https://nieuwscheckers.nl/nieuwschecker ... nederland/

De hetze tegen Baudet heb ik niet zoveel mee, maar dit is best interessant.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Plaats reactie