Inflatie van het woord ‘fascisme’

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Hopper
Ervaren pen

Re: Inflatie van het woord ‘fascisme’

Bericht door Hopper » 07 jun 2018 17:28

@lanier » 07 Jun 2018 13:35

Volledig eens. Het geeft ook aan dat Nederland een weerbare democratie is itt Turkije. PVV en FVD opereren in de marge , waar de AKP een factor van betekenis is. Het is ook een lastige positie in een discussie als deze. Eigenlijk verdedig ik het uitgangspunt dat het in Nederland op het gebied van fascisme 100% goed gaat. Die 22 zetels aan fascisme is peanuts gezien in mondiaal perspectief. Dat laat niet onverlet dat we de fascisten dienen te benoemen en dat we ons door een goed werkend systeem in slaap laten sussen.

Intrigerend is wel dat je Rusland noemt. Laten nu uitgerekend PVV en FVD enigszins gecharmeerd zijn van dat land en hun systeem. Het moge duidelijk zijn dat ik dat niet ben. Ik zal het bewind in Rusland niet fascistisch noemen. Het acteert op een hoger niveau dan het fascisme zoals dat ons bekend is. Asymmetrisch handelen is het kenmerk van het Putin-regime. Ik kan het nog niet helemaal plaatsen, maar gerust stellen doet het me niet.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 17:37

Hopper schreef:
07 jun 2018 17:28
Dat laat niet onverlet dat we de fascisten dienen te benoemen
En dat onderbouwen doe je dus maar niet. =D> Doe eindelijk eens een poging nu we toch zijn 'uitgediscussieerd' naar jouw wens.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 jun 2018 20:07

Labyrint schreef:
07 jun 2018 14:32
lanier schreef:
07 jun 2018 14:12
Gaat het hier nog over de inflatie van het woord fascisme? En diegenen die al dan niet passief agressief of suggestief als fascistisch worden beschouwd door (eventuele) links-gekkies.
Wat mij betreft wel. Er is een sterke opkomst van het populisme waar te nemen en daarmee ook een (verkapte) vorm van fascisme. Dan ligt het voor de hand dat er vaker sprake is van fascisme.
Linkse gekkies zijn individuelen die niet via een partij worden aangestuurd. Ik zie niet in wat dit bijdraagt aan deze discussie.

- Ging het alleen over politieke partijen dan? 'Populisme' is ook aan inflatie onderhevig. Wordt verkeerd en te pas en onpas gebruikt. :D
Dat moet ik eens opzoeken. Ik heb er over gelezen.

Of het was een discussie op Cafe Weltschmerz.

Het kwam er uiteindelijk uitvoerig besproken op neer dat vrijwel ALLE politieke partijen een vorm van populisme hanteren in meer of mindere mate.

Heb je het filmpje niet bekeken? Dat gaat namelijk van begin tot eind over -- "Fascisten!" --- "roepers" en de inflatie van het thema. Het draagt daarbij prima bij aan deze discussie.

- Oh jee de bijgedragen reactie past niet helemaal in 'jouw discussie' omdat je het niet inziet? Wat zie je dan precies niet in?
Bestaat fascisme buiten de politiek? Volgens mij is het een politiek stelsel...
Als je iets zinnigs over populisme wilt lezen raad ik het boek 'ik brul dus il ben' aan van Peter Wierenga.

Iedereen kan wel wat roepen, of het nu zinnig is of niet. Ik weet de achtergrond niet van die mensen. Misschien dat jij mij er iets meer over kunt vertellen?

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 22:13

lanier schreef:
07 jun 2018 20:07
Fascisme kan zo te lezen bijna alleen maar bestaan 'buiten de politiek' onder een despoot.
lanier schreef:
Ik weet de achtergrond niet van die mensen. Misschien dat jij mij er iets meer over kunt vertellen?
Dat weet ik ook niet maar ze roepen: "Fascisme!"
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jun 2018 04:28

Labyrint,
Ik denk dat je je terecht zorgen maakt over de instroom van moslims, maar dat wil niet zeggen dat we het niet redden. Ik hoop dat Angela Merkel gelijk krijgt, maar verwacht niet dat dat allemaal vanzelf zal gaan.

Hopper,
Fascisme ledt niet noodzakelijkerwas tot genocide, maar de kans erop wordt wel groter naarmate er meer en radicalere fscisten zijn. Ook hier geldt dat men zich terecht zorgen maakt, maar ook hier wil dat niet zeggen dat we het niet redden.

We moeten in elk geval onze rechten blijven verdedigen. Van welke zijde ze ook in gevaar worden gebracht.
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 jun 2018 08:21

Peter van Velzen schreef:
08 jun 2018 04:28
We moeten in elk geval onze rechten blijven verdedigen. Van welke zijde ze ook in gevaar worden gebracht.
Dat is iets om te onderstrepen.

En daaraan wil ik toevoegen dat het mij een ernstige vergissing lijkt juist diegenen te bestrijden die feitelijk nader beschouwd voor de verdediging van die rechten ijveren. Dus niet afgaan op cliché's, zwartmakerijen en maatschappelijke druk van een maatschappelijke groepering om "persé iets te moeten vinden en/of persé iets niet te mógen vinden", maar gewoon steeds nuchter en zo eerlijk mogelijk proberen te kijken wat er zich wérkelijk afspeelt.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 08 jun 2018 10:26

Labyrint schreef:
07 jun 2018 22:13
lanier schreef:
Fascisme kan zo te lezen bijna alleen maar bestaan 'buiten de politiek' onder een despoot.
lanier schreef:
Ik weet de achtergrond niet van die mensen. Misschien dat jij mij er iets meer over kunt vertellen?
Dat weet ik ook niet maar ze roepen: "Fascisme!"
In Wikipedia staat dat het een politiek stelsel is met een alleenheerser aan de macht. Het volk moet zich inzetten voor 'de goede zaak' waarbij geweld niet wordt geschuwd.

We weten eigenlijk niets over die mensen die 'fascisme' roepen in de video. Het gaat over de FVD die 2 zetels heeft gehaald en een handje vol mensen die demonstreren tegen de FVD. Ik weet niet in hoeverre dit representatief is voor de gehele samenleving en of je kunt spreken van een toename van het gebruik van het woord 'fascisme'. Als het nu ging om een demonstratie namens een politieke partij dan zou het opmerkelijk zijn. Nu gaat het (weer) om een klein groepje mensen die teveel aandacht krijgt in de media.

Ik ben zeer benieuwd hoe populistische regeringen in o.a. Amerika, Italië, Hongarije zich gaan ontwikkelen. Niet dat populisme op één lijn zit met het fascisme, zeker niet.
Bijvoorbeeld Oostenrijk waar ze nu hard willen optreden tegen salafisme. Ik heb zelf helemaal niets met salafisme. Ook kan ik me wel vinden in het verbieden van 'parallelle samenlevingen' en 'radicalisering'. En sowieso vind ik dat religie niet thuishoort in de politiek. De vraag is of het resultaat heeft en dat er niet een groep mensen is die hun hakken diep in het zand zetten en radicaliseren (terwijl dat anders niet het geval zou zijn geweest). Moeilijk in te schatten maar wel heel interessant om te volgen:
https://www.nu.nl/buitenland/5303843/oo ... ijzen.html

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 08 jun 2018 14:30

Ach ik denk niet eens in dat soort gekke hokjes. Daar mogen dit soort linkse roeptoeters in hun kraakpanden lekker mee aan de gang. Met andere woorden men roept maar lekker.

Ja toooochhhh :thumbright:

Dat helpt de --- inflatie --- extra en zo verwordt het (zoals je ziet ook in dit topic) alleen maar een doorzichtig krachteloze en belachelijke vertoning om al dan niet verkapt of passief agressief "Fascist!" te roepen op alles wat men niet zint.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 jun 2018 14:35

lanier schreef:
08 jun 2018 10:26
De vraag is of het resultaat heeft en dat er niet een groep mensen is die hun hakken diep in het zand zetten en radicaliseren (terwijl dat anders niet het geval zou zijn geweest).
Dit wordt regelmatig als argument gebruikt om maar te blijven toegeven aan groepen waarbinnen zich radicalisering vormt. En zelfs (lijkt het wel) als die radicalisering juist toeneemt met het alsmaar blijven toegeven. (of in de woorden van Winston Churchill : "while keeping feeding the crocodile"). In zoverre het gaat om moslims en de islam komt het er dan in de praktijk op neer dat door deze argumentering en navenante actie het niet-islamitische deel der bevolking zich steeds meer shariaconform gaat gedragen.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 08 jun 2018 14:39

Ik denk dat soft-radicalisatie een heus issue wordt onder de gematigde moslims omdat ze moeilijk tegenstand kunnen bieden aan moslims die strenger in de leer zijn.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 08 jun 2018 14:41

vegan-revolution schreef:
08 jun 2018 14:35
lanier schreef:
08 jun 2018 10:26
De vraag is of het resultaat heeft en dat er niet een groep mensen is die hun hakken diep in het zand zetten en radicaliseren (terwijl dat anders niet het geval zou zijn geweest).
Dit wordt regelmatig als argument gebruikt om maar te blijven toegeven aan groepen waarbinnen zich radicalisering vormt. En zelfs (lijkt het wel) als die radicalisering juist toeneemt met het alsmaar blijven toegeven. (of in de woorden van Winston Churchill : "while keeping feeding the crocodile"). In zoverre het gaat om moslims en de islam komt het er dan in de praktijk op neer dat door deze argumentering en navenante actie het niet-islamitische deel der bevolking zich steeds meer shariaconform gaat gedragen.
https://nos.nl/artikel/2235551-steeds-m ... eloof.html
Daaruit:
Voor Nederlandse moslims is het geloof de afgelopen tien jaar belangrijker geworden, blijkt uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Dat komt voor een deel door de toegenomen spanningen tussen moslims en niet-moslims en als gevolg daarvan een gevoel van uitsluiting.
...
Opmerkelijk is dat de selectieve moslims, die niet de strengst gelovigen zijn, het meest negatief oordelen over Nederland en de Nederlanders. Bijna de helft voelt zich hier niet thuis, dat is meer dan andere moslims. Ze willen dan ook het vaakst terug naar het land van herkomst.
De onderzoekers vermoeden dat dat komt doordat selectieve moslims relatief jong zijn en, juist omdat ze minder streng zijn in hun geloof, dichter bij de Nederlandse samenleving staan. Daardoor ervaren zij vaker een gevoel van discriminatie en uitsluiting.
...
"De negatieve oordelen over de islam en moslims vanuit de Nederlandse maatschappelijke omgeving stimuleren het aanhalen van de banden binnen de herkomstgroep en het onderlijnen van de moslimidentiteit", staat in het rapport. Met andere woorden: wie de Nederlandse maatschappij als vijandig ervaart, klampt zich vast aan zijn geloof.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 08 jun 2018 14:52

wie de Nederlandse maatschappij als vijandig ervaart, klampt zich vast aan zijn geloof.
Precies goed geformuleerd. Het gaat dus om de perceptie van de samenleving.
Iemand die de koran openslaat, leest voortdurend dat de niet-moslims - de rest van de samenleving - hem vijandig gezind zijn. Je mag er ook niet bevriend mee raken. Dat helpt niet mee natuurlijk.

De samenleving moet zijn best doen, maar vooroordelen krijg je niet gemakkelijk weg (zeker als god ze influistert).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 08 jun 2018 15:23

Peter van Velzen schreef:
08 jun 2018 04:28
Labyrint,
Ik denk dat je je terecht zorgen maakt over de instroom van moslims, maar dat wil niet zeggen dat we het niet redden. Ik hoop dat Angela Merkel gelijk krijgt, maar verwacht niet dat dat allemaal vanzelf zal gaan.

Hopper,
Fascisme ledt niet noodzakelijkerwas tot genocide, maar de kans erop wordt wel groter naarmate er meer en radicalere fscisten zijn. Ook hier geldt dat men zich terecht zorgen maakt, maar ook hier wil dat niet zeggen dat we het niet redden.

Theo Hiddema (FVD) beweerd in verschillende gesprekken met journalisten en toehoorders/de kamer/zaaltje in het land/ telkenmale dat het niet nodig is om nieuwe wetten te maken om diverse problemen (ook van gevaar van elke zijde ook) op te lossen, maar dat men eens moet gaan beginnen de bestaande wetgeving die er al is daadwerkelijk te handhaven. Hij beweerd dat men dan al een heel eind komt.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 jun 2018 04:01

Ik wens u alle goeds

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 09 jun 2018 09:15

lanier schreef:
08 jun 2018 14:41
Dat komt voor een deel door de toegenomen spanningen tussen moslims en niet-moslims en als gevolg daarvan een gevoel van uitsluiting.
Tuurlijk. Wij hebben het gedaan. Islam kritiek is dus "uitsluiting" en zorgt dus voor een heuse "opwekking" onder moslims, en dus moeten we er maar niets meer van vinden want anders radicaliseren ze. Een wurgslang om je nek waar je niet aan kan komen omdat de greep dan steeds vaster wordt. Laat ze als ze het hier te goddeloos vinden dan lekker terugkeren naar een passend moslim land waar ze gelukkig kunnen zijn en hun religie ten volle kan worden beleefd en uitgeleefd.

Terug ontopic met wat de 'fascist' Pim Fortuyn er destijds van vond.

Plaats reactie