Erdogan

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Mullog
Ervaren pen

Re: Erdogan

Bericht door Mullog » 28 mei 2018 09:59

Eigenlijk is dit zo ontzettend jammer. Erdogan, maar bijvoorbeeld ook Mohamed Morshi in Egypte, Mugabe in Zimbabwe, en vele anderen hebben volgens mij een unieke mogelijkheid gehad om dat ze op enig moment in hun carrière in de positie zijn geweest om iets ten goede te doen voor hun land. Maar in plaats van een historische plek naast bijvoorbeeld Nelson Mandela na te streven besluit men dan toch maar om voor puur eigenbelang te gaan en zich in het rijtje van Nicolás Maduro van Venezuela te scharen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 28 mei 2018 18:53

Mullog schreef:
28 mei 2018 09:59
besluit men dan toch maar om voor puur eigenbelang te gaan en zich in het rijtje van Nicolás Maduro van Venezuela te scharen.
Rijtje? zeg maar gerust cohort, misschien inmiddels zelfs legioen

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 31 mei 2018 15:55

Mullog schreef:
Maar in plaats van een historische plek naast bijvoorbeeld Nelson Mandela na te streven
En dan nu de erfenis van Nelson Mandela :

Doelgerichte eliminatie blanke boeren Zuid-Afrika

Daaruit :
Boer is inmiddels een van de gevaarlijkste beroepen in het Afrikaanse land als je de verkeerde huidskleur hebt. In Zuid-Afrika worden jaarlijks rond de 19.000 moorden gepleegd – dat betekent dat 34 van de 100.000 inwoners door een misdaad om het leven komt. Zodoende staat het land inmiddels op plaats 8 in de ranglijst van wereldwijd gevaarlijkste landen.

Blanken zijn er twee keer zo vaak het slachtoffer van moord als zwarten. Ze vormen nog slechts negen procent van de bevolking, maar zo’n 20 procent van de moordslachtoffers, met een opwaartse trend. Bij elkaar zijn sinds het eind van de apartheid en de machtsovername door het African National Congress (ANC) in april 1994 70.000 blanken vermoord, waarvan naar schatting 2.000 à 4.000 boeren.
En wat Erdogan betreft :

Macron verdedigt persvrijheid nadat Erdogan-kritische cover uit kiosken wordt gehaald

Daaruit :
“Het is volkomen onacceptabel dat posters van @LePoint van kiosken worden gehaald omdat ze vijanden van de vrijheid niet aanstaan, zowel in Frankrijk als in het buitenland”, reageerde Macron maandag via Twitter. “De persvrijheid heeft geen prijs: zonder haar, dat is de dictatuur”.

Le Point plaatste op de voorpagina van de laatste editie een foto van Erdogan met onder meer de tekst: De dictator. Hoever zal Erdogan gaan? In het hoofdartikel wordt de vraag gesteld: “Is Erdogan een nieuwe Hitler?”. De redactie van het blad zei dat in Avignon aanhangers van de Turkse president de uitbater van een kiosk gedwongen hebben de affiches te verwijderen. In Valence gebeurde hetzelfde. Later zijn de reclamebiljetten van Le Point weer opgehangen.
Dat valt me dan toch mee van de Franse president. Hij zeurt niet over islamofobie, maar verdedigt de westerse persvrijheid tegenover Turkse fascisten in Frankrijk.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 31 mei 2018 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 31 mei 2018 16:10

vegan-revolution schreef:
31 mei 2018 15:55
Mullog schreef:
Maar in plaats van een historische plek naast bijvoorbeeld Nelson Mandela na te streven
En dan nu de erfenis van Nelson Mandela :

Doelgerichte eliminatie blanke boeren Zuid-Afrika

Daaruit :
Boer is inmiddels een van de gevaarlijkste beroepen in het Afrikaanse land als je de verkeerde huidskleur hebt. In Zuid-Afrika worden jaarlijks rond de 19.000 moorden gepleegd – dat betekent dat 34 van de 100.000 inwoners door een misdaad om het leven komt. Zodoende staat het land inmiddels op plaats 8 in de ranglijst van wereldwijd gevaarlijkste landen.

Blanken zijn er twee keer zo vaak het slachtoffer van moord als zwarten. Ze vormen nog slechts negen procent van de bevolking, maar zo’n 20 procent van de moordslachtoffers, met een opwaartse trend. Bij elkaar zijn sinds het eind van de apartheid en de machtsovername door het African National Congress (ANC) in april 1994 70.000 blanken vermoord, waarvan naar schatting 2.000 à 4.000 boeren.
Misschien kun je het beter over zijn erfgenamen hebben, dan over zijn erfenis.

Wat ik zeer waardeerde in Nelson was dat hij, mogelijk als enige Afrikaanse leider (maar corrigeer me als ik het mis heb), zijn termijn uitdiende en ook nog eens gewoon aftrad. Dat op een continent waar het gebruikelijk is om tegen het einde van je termijn de verkiezingen te gaan frauderen, de grondwet te wijzigingen of gewoon een dictatuur te beginnen. Er is een periode van hoop geweest in dat land.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 31 mei 2018 16:35

Laat ik zeggen dat ik de indruk kreeg dat Nelson Mandela in de laatste jaren van zijn leven en als president van Zuid-Afrika op mij een integere indruk maakte. Dit wil overigens niet zeggen dat Nelson Mandela gedurende zijn leven altijd even integer is geweest. Het ANC was gedurende een bepaalde tijd immers openlijk niet wars van het uitoefenen van geweld. Zie bijvoorbeeld South Africa's ANC stops singing 'Shoot the Boer'. Een lied dat Nelson Mandela toch ook meermaals meegezongen heeft. Naar verluidt ook nog toen hij president was van Zuid-Afrika :

Dat heeft mij later wel te denken gegeven .....

Maar inmiddels heeft het ANC terecht afstand genomen van het oude ANC-lied. Maar blijkens de nog steeds voortschrijdende moordpartijen in Zuid-Afrika is het daar nog steeds verre van ideaal.

Zie ook : Exodus: 10,000 plus South African Whites sign a petition asking Trump for asylum

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 jun 2018 03:08

31 mei 2018 16:35
Dit wil overigens niet zeggen dat Nelson Mandela gedurende zijn leven altijd even integer is geweest. Het ANC was gedurende een bepaalde tijd immers openlijk niet wars van het uitoefenen van geweld.
Integer zijn is iets anders dan geweldloos zijn.
WIkipedia schreef:Integriteit is de persoonlijke eigenschap, karaktereigenschap, van een individu die inhoudt dat de betrokkene eerlijk en oprecht is en niet omkoopbaar. De persoon beschikt over een intrinsieke betrouwbaarheid, zegt wat hij doet, en doet wat hij zegt, heeft geen verborgen agenda en veinst geen emoties. Een persoon met deze eigenschappen wordt integer genoemd. Een integer persoon zal zijn doen niet laten beïnvloeden door oneigenlijke zaken.
WIe zegt dat hij geweld wil gaan plegen en dat ook doet is dus wél integer. Maar ik begrijp dat je - net als veel mensen - niet erg geneigd bent goede eigenschapen toe te kennen aan mensen die slechte dingen doen.
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 01 jun 2018 15:55

Peter, als je hier kijkt, dan zie je dat in het begrip "integer" ook "fatsoen" besloten kan zijn. Mij lijkt dat het gebruiken van geweld of daartoe aanzetten niet fatsoenlijk is en derhalve ook niet integer.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 jun 2018 03:22

01 jun 2018 15:55
Peter, als je hier kijkt, dan zie je dat in het begrip "integer" ook "fatsoen" besloten kan zijn. Mij lijkt dat het gebruiken van geweld of daartoe aanzetten niet fatsoenlijk is en derhalve ook niet integer.
Het gebruiken van geweld of het aanzetten daartoe kan best fatsoenlijk zijn. WIe geweld gebruikt tegen een onderdrukker is wellicht meer integer dan iemand die onder alle omstandigheden het gebruik van geweld afwijst, en daarmee het onrecht laat voortbestaan.
Ben jij van mening dat - (bijvoorbeeld) de Amerikaanse revolutie onfatsoenlijk was?
Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 02 jun 2018 10:06

Peter van Velzen schreef:
02 jun 2018 03:22
Het gebruiken van geweld of het aanzetten daartoe kan best fatsoenlijk zijn. WIe geweld gebruikt tegen een onderdrukker is wellicht meer integer dan iemand die onder alle omstandigheden het gebruik van geweld afwijst, en daarmee het onrecht laat voortbestaan.
Ben jij van mening dat - (bijvoorbeeld) de Amerikaanse revolutie onfatsoenlijk was?
Inderdaad. soms is geweld geboden.
Maar revoluties zijn niet altijd goed verlopen.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 03 jun 2018 17:17

02 jun 2018 03:22
01 jun 2018 15:55
Het ging hier om de uitvoering van de oproep "Kill the boer" met duizenden doden (moorden) tot gevolg. Ik kan dat met de beste wil van de wereld geen "fatsoenlijk geweld" noemen en derhalve de oproep daartoe niet integer. Maar goed, ik erken dat geweld soms onvermijdelijk en in zekere zin "fatsoenlijk" kan zijn, maar niet het "Kill the boer" geweld en dáár ging het in deze context om!

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 03 jun 2018 18:27

vegan revolution schreef
van de oproep "Kill the boer" met duizenden doden (moorden) tot gevolg.
Kan jij vertellen wat de reden is achter die oproep?
of is er geen reden? zoals bij b.v. bij: "doodt de Joden"?

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 03 jun 2018 19:23

Gershom schreef:
03 jun 2018 18:27
vegan revolution schreef
van de oproep "Kill the boer" met duizenden doden (moorden) tot gevolg.
Kan jij vertellen wat de reden is achter die oproep?
of is er geen reden? zoals bij b.v. bij: "doodt de Joden"?
In het geval van "doodt de Joden" bij de nazi's was de reden dat men onder nazi's vond dat joden de dood verdienden omdat joden verondersteld werden voorheen tot een onderdrukkersklasse te behoren. Natuurlijk is dit als reden afkeurenswaardig. Gesteld dat er inderdaad "kapitalistische joodse onderdrukkers" zouden hebben bestaan en dat er inderdaad joden waren die kunstmatig een onevenredige bevoorrechting voor henzelf wilden kweken of in stand houden, dan zou het voldoende zijn geweest om slechts die onevenredige bevoorrechting aan te vechten en zonodig ongedaan te maken. Het van de weeromstuit behandelen van joden als "inferieuren" of als "mensen die de dood verdienen" is in dat licht volstrekt onnodig en een "wraakzuchtige overkill" en verwerpelijk.

Evenzo kan het aanvechten van de bevoorrechte positie van blanken destijds in Zuid-Afrika nooit een goede reden zijn geweest voor een "Kill the boer" oproep.

Je zou kunnen zeggen : "Redenen zijn er altijd. Maar zijn die redenen verwerpelijk of goedkeurenswaardig? Dat is de vraag."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 jun 2018 03:35

Zou "kill the Nazis" wél mogen? Zo ja in welke context.
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 04 jun 2018 19:04

04 jun 2018 03:35
Zou "kill the Nazis" wél mogen? Zo ja in welke context.
In het licht van het bovenstaande vergelijkbaar met "kill the ANC-ers". Dat lijkt mij in beginsel geen goed idee.

Iets anders is als een groepering openlijk oproept tot doden en vreedzame protesten daartegen geen moordpartijen verhinderen die in het verlengde daarvan liggen en als zo'n groepering zulke moordpartijen blijft aanmoedigen en er van staatswege geen interventie te verwachten is. Dán zou ik mij voor kunnen stellen dat mensen uit zelfverdediging en zelfbehoud proberen om radicalen onder de nazi's (of ANC-ers in het andere geval) te doden.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 jun 2018 11:33

Hieronder somt Erdogan op wat er met hem aan het roer van Turkije bereikt is. Er is Nederlandse ondertiteling die je kunt aanzetten :

Ik kan mij niet helemaal aan de associatie onttrekken dat er destijds met Adolf Hitler aan het roer in Duitsland iets soortgelijks bereikt werd.

Plaats reactie