Erdogan

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

appelfflap
Superposter

Re: Erdogan

Bericht door appelfflap » 18 apr 2017 13:19

dikkemick schreef:@appelfflap
Mijn 'dictatuur'opmerking komt niet uit de lucht vallen..
dat in Belgie en Ndl 60 à 70% ja stemt heeft niets met een dictatuur te maken
wil je referenda dan moet je de uitslag respecteren en accepteren.

je kunt niet enerzijds referenda bepleiten als het toppunt van democratie en elke keer de uitslag je niet aanstaat dictatuur roepen (Trump, Erdogan) of op andere manieren polariseren (denk aan de brexit waar men oud en jong tegen mekaar ophitste).

Erdogan wint gewoon al decennialang verkiezing na verkiezing en krijgt voor alles wat hij wil toestemming vd bevolking. ik begrijp het niet, ik ken de cultuur ook niet, maar dat spelletjes is al langer bezig als die arrestaties vorig jaar en al bezig van voor dat 'm de media compleet controleerde
ik begrijp het niet maar als de Turken zo'n systeem willen?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 apr 2017 13:22

Laten we het maar afwachten @Appelfflap. Er gaan geruchten dat er gesjoemeld is met de uitslag en ja...een referendum op zich is democratisch.
We gaan de ontwikkelingen in Turkije meemaken. Als hij echt DE democratische vader des vaderlands is, dan leg ik me erbij neer en trek ik mijn opmerkingen in.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Kare

Bericht door Kare » 19 apr 2017 11:02

Beste Erdogan,
Jij die denkt dat ie alles kan.

Ik hoop dat je eeuwig zal leven,
Anders loop je de kans deze macht te geven,
Aan iemand die het zal gebruiken,
Om eeuwig te kunnen fuifen.

Op kosten van Turkije.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 apr 2017 11:13

Kare schreef: Ik hoop dat je eeuwig zal leven,
Anders loop je de kans deze macht te geven,
Aan iemand die het zal gebruiken,........
Dat is idd. een consequentie, waar ik nog niet aan gedacht had.
Hoe en wie zal de volgende zijn, die aan de macht komt?
Welkom namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

ÜberdieWolken

Bericht door ÜberdieWolken » 19 apr 2017 11:28

Een referendum is een democratisch middel. Maar, daar moeten dan wel enkele voorwaarden aan verbonden worden. Ik doe een gooi:
- Een referendum moet door het volk gewild worden. Met andere woorden, vanuit het volk moeten er handtekeningen verzameld worden, een bepaald percentage van de bevolking moet 'ja' zeggen tegen het referendum.
- Een belangrijke verandering, zoals het uittreden uit de EU of het gaan deelnemen daaraan, of het wijzigen van een grondwet, moet door niet de helft plus één, maar door twee-derde meerderheid gedragen worden.
- De opkomst moet minstens meer dan de helft van het aantal stemgerechtigden zijn, liever nog meer dan de helft.
- Een referendum mag bindend zijn, maar een parlement kan, na een vastgesteld aantal jaren, de uitslag weer terugdraaien, als daar een twee-derde meerderheid voor is.

Het lijkt mij dat het Turkse referendum niet aan deze voorwaarden voldoet.

De mening van het volk is iets waar de machthebbers met respect mee om moeten gaan.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 19 apr 2017 12:00

dikkemick schreef:Laten we het maar afwachten @Appelfflap. Er gaan geruchten dat er gesjoemeld is met de uitslag en ja...een referendum op zich is democratisch.
We gaan de ontwikkelingen in Turkije meemaken. Als hij echt DE democratische vader des vaderlands is, dan leg ik me erbij neer en trek ik mijn opmerkingen in.
dat er nu allerlei geruchten zijn en gespind moet worden is perfect normaal
het resultaat staat niet aan dus is er uiteraard gefraudeerd, of had jij verwacht dat men ergens in onze gazetten zou zeggen dat alles rechtens verlopen is?

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 20 apr 2017 02:18

appelfflap schreef: dat in Belgie en Ndl 60 à 70% ja stemt heeft niets met een dictatuur te maken
wil je referenda dan moet je de uitslag respecteren en accepteren.
Nee hoor, je kan referenda best vergezeld doen gaan van de nodige checks & balances.
Een referendum zou bijvoorbeeld ook nog eerst getoetst kunnen worden aan een grondwet of verdrag, zodat men aan de hand daarvan kan bepalen of een of meerdere opties onacceptabel zouden zijn.

Dit in het licht van het gegeven dat democratie niet betekent: "Twee wolven en een schaap stemmen over wat er vanavond wordt gegeten."

Gelijke rechten en inspraak zijn niet het gevolg van een democratisch proces, maar staan aan de basis daarvan.
je kunt niet enerzijds referenda bepleiten als het toppunt van democratie en elke keer de uitslag je niet aanstaat dictatuur roepen (Trump, Erdogan) of op andere manieren polariseren (denk aan de brexit waar men oud en jong tegen mekaar ophitste).
Klopt, wat wel mogelijk is, is het inbouwen van beveiligingen.
Maar dat zou Erdogan vast niet goed zijn uitgekomen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 23 mei 2018 22:07

De economie in Turkije lijkt in elkaar te storten. Wederom is de rente bij de banken verhoogd. Gaat Erdogan het redden bij de komende verkiezingen? Ik denk het niet. De vorige keer was het al met hakken over de sloot (als er al niet gesjoemeld was). De Turken voelen het nu goed in hun portemonnee. Je kunt niet het buitenland de schuld blijven geven. Erdogan kan rare sprongen gaan maken zoals de militaire acties uitbreiden in Syrië. Vaak verschuift de focus naar het buitenland als er meer en meer problemen zijn in eigen land.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 23 mei 2018 23:00

lanier schreef:
23 mei 2018 22:07
Vaak verschuift de focus naar het buitenland als er meer en meer problemen zijn in eigen land.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. De man is onberekenbaar. Misschien pakt hij de Grieken ook nog eens aan.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 25 mei 2018 10:32

Labyrint schreef:
23 mei 2018 23:00
lanier schreef:
23 mei 2018 22:07
Vaak verschuift de focus naar het buitenland als er meer en meer problemen zijn in eigen land.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. De man is onberekenbaar. Misschien pakt hij de Grieken ook nog eens aan.
Dat zou een interessante case voor de NAVO zijn :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 25 mei 2018 11:46

Google maar eens. Erdogan blaft regelmatig wat af tegen de Grieken over grenzen. En dat zijn wel de buren. Wat Erdogan en de NAVO samen nog willen behouden in de toekomst daar heb ik verder geen inzage in.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 25 mei 2018 13:19

Erdogan laat af en toe het woord 'Ottomaans' vallen.
Ik denk niet in de zin van het hele Ottomaanse Rijk, want dat bestreek een groot gedeelte van Zuid-Oost Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika.
Maar hij zou best zijn macht willen uitbreiden in bepaalde gebieden. De Koerden zijn 'lastig' in Turkije en ook in Irak en Syrië. Dan is het 'handig' om die gebieden te bezetten om een buffer te creëren tussen eigen land en het 'lastige' volk. Dus ik denk dat Erdogan meer naar het zuiden kijkt i.p.v. naar het noord-westen.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 25 mei 2018 15:44

In zekere zin heeft Erdogan wel recht van spreken. Het Ottomaans gebied is door de westerse landen van Turkije afgenomen en verdeeld. Herstel van de oude grenzen, in ieder geval in het Midden-Oosten, zou een boel problemen oplossen. De provincie Groot-Syrië zou weer in ere kunnen worden hersteld. De Arabieren, m.n. de Arabieren die zich sinds de 60-er jaren Palestijnen noemen, hebben weer een groot thuisland en hebben niets meer te klagen.
Minus een klein stukje wat Israël is, uiteraard. Probleem met Assad is opgelost, want Syrië bestaat niet meer.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 25 mei 2018 19:48

Vilaine schreef:
25 mei 2018 15:44
In zekere zin heeft Erdogan wel recht van spreken. Het Ottomaans gebied is door de westerse landen van Turkije afgenomen en verdeeld. Herstel van de oude grenzen, in ieder geval in het Midden-Oosten, zou een boel problemen oplossen. De provincie Groot-Syrië zou weer in ere kunnen worden hersteld. De Arabieren, m.n. de Arabieren die zich sinds de 60-er jaren Palestijnen noemen, hebben weer een groot thuisland en hebben niets meer te klagen.
Minus een klein stukje wat Israël is, uiteraard. Probleem met Assad is opgelost, want Syrië bestaat niet meer.
En wat wordt de hoofdstad van new Palestine?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 mei 2018 09:06

Vilaine schreef:
25 mei 2018 15:44
Ik neem aan dat dit een grap is. De arabieren waren helemaal nooit blij onder Turkse overheersing, en zullen daar ook in de toekomst niet blij mee zijn. Willen wij weer door de romeinen bezet worden ?
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie