Erdogan

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Erdogan

Bericht door lanier » 24 mar 2017 22:08

Er was nog geen apart topic over Erdogan, terwijl er genoeg valt te discussiëren over deze man. Dus bij deze.

Het zal niemand ontgaan zijn dat Erdogan de laatste tijd behoorlijk tekeer gaat tegen Europa, en dan met name Nederland en Duitsland. Ik hoorde afgelopen week op Radio1 een plausibele reden. Erdogan krijgt niet genoeg steun van de religieuzen in Turkije voor het aanstaande referendum, dus zoekt hij nu steun bij de nationalisten. Zeg maar de PVV van Turkije. Dan moet je heel scherp uit de hoek komen om die mensen te overtuigen. Gaat Erdogan dit volhouden de komende weken? Blijft het bij geen daden maar woorden? Ik weet het niet. Die Turkse minister kon mooi haar biezen pakken. Als ze niet zelf was vertrokken dan hadden ze de auto met haar erin op een oplegger getild en nasr Duitsland gereden. Dat is geen grap..

Erdogan dreigt regelmatig met het opzeggen van de deal om immigranten op te vangen in Turkije. Maar Erdogan kan die miljarden helemaal niet missen. Ik geloof er overigens niets van dat al dat geld naar de opvang gaat. Ook niet dat het verl helpt. Gaat Erdogan deze deal op scherp zetten?

Wat gaat er veranderen als Erdogan de totale macht krijgt? Meer onderdrukking? Wat doen de religieuzen? In Nederland heeft een overkoepelende organisatie van moskeeën zich al gekeerd tegen uitspraken van Erdogan. In eigen land krijgt hij ook kritiek. Hoe hoog loopt dit? Stel dat Erdogan zou moeten opstappen, wat dan? Hoe verder met Turkije?

Fenomeen
Superposter

Re: Erdogan

Bericht door Fenomeen » 24 mar 2017 22:25

Vergeet de telefoontjes tussen Erdogan en Poetin niet...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 25 mar 2017 11:35

Naar mijn idee heerst er een paranoïde angst onder de Turkse gemeenschap in Nederland.
Iedere Turk die zich uitspreekt tegen Erdogan of tegen het referendum kan door andere Turken gerapporteerd worden. Bij het reizen naar Turkije kan iemand dan zonder vorm van proces worden opgepakt en opgesloten.
Mooie manier om van je vijanden af te komen, rapporteer ze gewoon.

Verder betwijfel ik of het referendum wel een vrije verkiezing is. Wat als de stembiljetten gemerkt zijn en de tegenstemmers zo kunnen worden getraceerd aan de hand van hun oproep voor het referendum?

De massale betogingen met veel vlagvertoon gaan gepaard met selfies, misschien om zo de vaderlandsliefde en de liefde voor Erdogan te bewijzen: "Ik heb gedemonstreerd voor Erdogan dus sta ik aan de goede kant."

Volgens mij voelt de Nederlandse Turk zich allesbehalve vrij.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 mar 2017 11:53

Samante schreef: Naar mijn idee heerst er een paranoïde angst onder de Turkse gemeenschap in Nederland.

Volgens mij voelt de Nederlandse Turk zich allesbehalve vrij.
Niet eens paranoïde denk ik, want dat staat voor een irrationele angst.
Vrij van meningsuiting aangaande een ev. negatieve kijk op Erdogan, kan hij zich dan ook niet voelen, zolang hij 2 paspoorten heeft en hij regelmatig wil afreizen naar Turkije, het land van nog veel familie en vrienden.
En voor zeer velen nog hun geboortegrond en de plaats waar zij opgroeiden.

"Moeten ze maar volledig Nederlands worden", zeggen velen.
Of het opgeven van hun Turkse nationaliteit zal helpen is maar de vraag.
Ook als volledig Nederlander kun je daar worden opgepakt, als er maar een schijn is van een anti Erdogan gedachte en daarnaast iemand van kwade wil om je aan te geven.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 26 mar 2017 17:57

Fenomeen schreef:Vergeet de telefoontjes tussen Erdogan en Poetin niet...
Eerst waren de rapen gaar toen het Russische vliegtuig uit de lucht werd geschoten. Ik denk niet dat Erdogan en Poetin nu dikke vrienden zijn. Misschien hebben ze wel gezamelijke belangen. Beide hebben ze een hekel aan de Amerikanen en dat zal er niet beter op worden als de Amerikanen grondtroepen gaan inzetten in Syrië.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 16 apr 2017 17:08

Volgens de eerste prognose heeft zondag 63 procent van de Turkse kiezers 'ja' gestemd bij het referendum

Bron: http://www.nu.nl/onrust-turkije/4624782 ... mt-ja.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 16 apr 2017 23:30

Fenomeen schreef:Volgens de eerste prognose heeft zondag 63 procent van de Turkse kiezers 'ja' gestemd bij het referendum

Bron: http://www.nu.nl/onrust-turkije/4624782 ... mt-ja.html" onclick="window.open(this.href);return false;
heeft er ooit iemand verwacht dat het nee-kamp zou winnen?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 apr 2017 23:33

Het valt mij nog mee dat er zoveel nee stemmers zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 apr 2017 18:32

Er is gestemd.

Op naar de invoering van de doodstraf!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 apr 2017 18:40

Fish schreef:Het valt mij nog mee dat er zoveel nee stemmers zijn.
Schiet je niets mee op.
51% voor en de dictator is democratisch geschapen.
dikkemick schreef: Op naar de invoering van de doodstraf!
En idd., nu zal ook de doodstraf er wel komen.
Zeker eerst voor de zg. "landverraders".
Hoeveel intellectuelen zijn er ook alweer uit hun ambt ontzet?
Zoveel rechters zullen vervangen worden, dat vind ik nog het meest weerzinwekkende en bedreigende voor allen, die zich "op het randje" bevinden.
En natuurlijk voor de minderheid, die voor mij toch altijd nog een teken is van een grootse groep.

De Nederlandse turken zullen hier het minst van merken, daar zij hier vrij en blij rondhuppelen.
Wanneer zal bij hen het licht aangaan?
Of kan ik beter zeggen uitgaan?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 apr 2017 18:50

http://www.volkskrant.nl/buitenland/bes ... ~a4487712/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bescheiden overwinningsfeestje in diep verdeeld Turkije is haast een anticlimax

Erdogans nipte winst legt diep verdeelde samenleving bloot

ARTIKELHet overwinningsfeestje op zondagavond is bescheiden. In verschillende steden gaan aanhangers van president Erdogan met rode Turkse vlaggen de straat op en klinken toeterende auto's, maar in verhouding tot de felle pro-Erdogan campagne in de weken ervoor, waaraan de honderdduizenden wapperende vlaggen en posters met EVET - 'ja' - en de reusachtige portretten van de president in de straten van Istanbul nog herinneren, is het bijna een anticlimax.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 17 apr 2017 20:31

Ik had nooit verwacht dat het verschil zo klein zou zijn. Waarschijnlijk is er gefraudeerd en heeft Erdogan niet eens een meerderheid behaald. Wat des te opvallender is dat de Turken in het buitenland zo massaal op Erdogan hebben gestemd. Dit gaat in Turkije nog een staartje krijgen dat kan niet anders.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 apr 2017 08:40

lanier schreef:Ik had nooit verwacht dat het verschil zo klein zou zijn. Waarschijnlijk is er gefraudeerd en heeft Erdogan niet eens een meerderheid behaald. Wat des te opvallender is dat de Turken in het buitenland zo massaal op Erdogan hebben gestemd. Dit gaat in Turkije nog een staartje krijgen dat kan niet anders.
Ach, de meester heeft al weer gesproken en blijft zitten waar hij zit. Ben benieuwd of de EU-onderhandelingen nog door gaan. Het land is in ieder geval flink verdeeld. Alleen met een snelle invoering van die doodstraf zal het ook snel weer stil worden. Dictators lijken zo overal nog steeds hun gang te kunnen gaan.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 18 apr 2017 12:28

dikkemick schreef:Dictators lijken zo overal nog steeds hun gang te kunnen gaan.
de Turkse bevolking heeft gekozen, in België zo'n 75%
niets dictatoriaals aan al snap ik echt niet waarom ge ja zou stemmen, respecteren moet ge het toch

Toch een kleine semantische bedenking

Egypte en China zijn dictaturen,
Staten die geleid worden door mensen/partijen die je niet aanstaan zijn geen dictaturen hé
Turkije is geen dictatuur, de Vs is geen dictatuur, Antwerpen is geen dictatuur.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 apr 2017 12:37

@appelfflap
Mijn 'dictatuur'opmerking komt niet uit de lucht vallen.
http://www.elsevier.nl/buitenland/achte ... ur-332114/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nos.nl/artikel/2152343-is-turkij ... atuur.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.metronieuws.nl/lezerscolumn/ ... -dictatuur" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze regering van Erdoğan heeft na die zogenaamde ‘couppoging’ meer dan 38.000 onschuldige gearresteerd en een stuk of 150.000 (als het er niet meer zijn) rechters, journalisten, militairen, (politie)agenten, docenten, rechters en andere ambtenaren zomaar ontslagen. Gewoon zomaar, omdat het kan. Blijkt voor Erdoğan heel normaal te zijn.
Maar je hebt gelijk: Het is afwachten hoe dit gaat ontwikkelen. Toch zie ik er wel dictatoriale trekjes in.
Philip K. Dick

Plaats reactie