Hoe jaag je mensen de bijstand en doodskist in

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Hoe jaag je mensen de bijstand en doodskist in

Bericht door HenkM » 19 feb 2014 09:29

Door de WW tot 2 jaar te beperken.

Gisteren is de wet Werk en Zekerheid aangenomen.

Ook het ontslagrecht wordt "gemoderniseerd" .... de gevolgen zijn niet moeilijk te bedenken.
WW > huis verkopen > restschuld > armoede > zelfmoord ..... goed werk, PvdA.
Van VVD en D66 kon je dit verwachten ...

Vooroorlogse toestanden op het werk. Overgeleverd aan de willekeur van de opzichter/baas. Er is nauwelijks werk, dus voor jou 10 anderen.

Ik ben toch ZO benieuwd naar de gemeenteverkiezingen van komende maand. Gaan de mensen de PvdA massaal de rug toekeren? of .....
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Blackadder
Ervaren pen

Re: Hoe jaag je mensen de bijstand en doodskist in

Bericht door Blackadder » 19 feb 2014 11:06

Als mensen duur wonen en door een terugval in hun inkomen dat dure huis niet meer kunnen betalen vind ik het vrij normaal dat ze een stap terug moeten doen. Ik vind niet dat de maatschappij hun dure woonkeuze maar moet gaan subsidiëren.

De groep mensen die door wurg-hypotheken en de crisis in de problemen raken mogen van mij wel geholpen worden, maar is wat mij betreft een ander onderwerp dat niks met de WW te maken heeft. Als die mensen werkloos raken moeten ze van mij ook een stap terug qua woning, maar ze verdienen wel een oplossing voor de problemen die door de financiële crisis veroorzaakt zijn.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 19 feb 2014 11:24

Blackadder schreef:Als mensen duur wonen en door een terugval in hun inkomen dat dure huis niet meer kunnen betalen vind ik het vrij normaal dat ze een stap terug moeten doen. Ik vind niet dat de maatschappij hun dure woonkeuze maar moet gaan subsidiëren.

De groep mensen die door wurg-hypotheken en de crisis in de problemen raken mogen van mij wel geholpen worden, maar is wat mij betreft een ander onderwerp dat niks met de WW te maken heeft. Als die mensen werkloos raken moeten ze van mij ook een stap terug qua woning, maar ze verdienen wel een oplossing voor de problemen die door de financiële crisis veroorzaakt zijn.
maar dat laat onverlet de toestanden die gaan plaatsvinden op de 'werkvloer' ...

Een stap terug doen is tot daar aan toe, zie je gelijk wie je vrienden zijn.
Maar ook de situatie die ik schetste gaat voorkomen. Heb je wel eens bedacht hoe het er toe gaat op een willekeurige afdeling Bijstand van een willekeurige gemeente? Komt nog bij: dat je in de WW kunt komen door een chef die je niet mag .... en wat daar op volgt ....

Bah .... na alles wat er is opgebouwd. Kan weer opnieuw worden begonnen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 19 feb 2014 11:29

Blackadder schreef:Als mensen duur wonen en door een terugval in hun inkomen dat dure huis niet meer kunnen betalen vind ik het vrij normaal dat ze een stap terug moeten doen. Ik vind niet dat de maatschappij hun dure woonkeuze maar moet gaan subsidiëren.
Eens ook vind ik dat je als volwassene financieel opgevoed moet worden mocht men dat niet zijn. Daarnaast zorgplicht verstrekkers leningen en hypotheken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 19 feb 2014 11:47

doctorwho schreef:
Eens ook vind ik dat je als volwassene financieel opgevoed moet worden mocht men dat niet zijn. Daarnaast zorgplicht verstrekkers leningen en hypotheken.
Niet alleen wonen heel veel mensen in een te goedkope woning maar jouw oplossing zou er voor zorgen, naar mijn mening, dat hypotheken en leningen helemaal niet meer van de grond komen. Mogelijk ook onbetaalbaar.

Cas
Forum fan

Bericht door Cas » 19 feb 2014 12:00

HenkM schreef:Gaan de mensen de PvdA massaal de rug toekeren?
Ja, dat denk ik wel. Waarschijnlijk gaat de PvdA fors verliezen in de grote steden. In Amsterdam en Utrecht schijnt D66 de grote concurrent te zijn. In Rotterdam is dat Leefbaar Rotterdam en in Den Haag de PVV. Bovendien lijkt Samsom het intern binnen de landelijke fractie het ook niet zo goed voor elkaar te hebben.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 19 feb 2014 12:06

Cas schreef:
HenkM schreef:Gaan de mensen de PvdA massaal de rug toekeren?
Ja, dat denk ik wel. Waarschijnlijk gaat de PvdA fors verliezen in de grote steden. In Amsterdam en Utrecht schijnt D66 de grote concurrent te zijn. In Rotterdam is dat Leefbaar Rotterdam en in Den Haag de PVV. Bovendien lijkt Samsom het intern binnen de landelijke fractie het ook niet zo goed voor elkaar te hebben.
Het gaat me eigenlijk aan het hart. Maar dhr Samsom heeft er hoogst persoonlijk voor gezorgd.

Met D66 hoef je ook niet blij te zijn (gekozen burgemeester, bovengenoemde wet, invalide parkeerplaatsen).
Maar daar kom je wel achter wanneer het te laat is.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 19 feb 2014 19:56

Het valt me op dat Nederland in dit opzicht Amerika in het klein is. De afgelopen jaren zie je daar dat de minder bedeelden en bijstandsgerechtigden stelselmatig gedemoniseerd worden, alsof het allemaal klaplopers en fraudeurs zijn. Volgens de regering hebben die mensen vooral een schop onder hun kont nodig en kun je dat bereiken door o.a. de WW te verkorten, uitkeringen te verlagen en arbeidsongeschikten strenger te herkeuren. Dat er helemaal geen banen voor die mensen zijn, is blijkbaar bijzaak.

Daarnaast wordt de ontslagbescherming uitgekleed, omdat dat zo goed zou zijn voor zowel werkgevers als werknemers. We weten uiteraard allemaal dat in 99% van de gevallen vooral de werkgever er beter van wordt. Dat de PvdA moedwillig meewerkt aan deze waanzin, vind ik echt onbegrijpelijk.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 19 feb 2014 20:05

Doppelganger schreef:Het valt me op dat Nederland in dit opzicht Amerika in het klein is. De afgelopen jaren zie je daar dat de minder bedeelden en bijstandsgerechtigden stelselmatig gedemoniseerd worden, alsof het allemaal klaplopers en fraudeurs zijn. Volgens de regering hebben die mensen vooral een schop onder hun kont nodig en kun je dat bereiken door o.a. de WW te verkorten, uitkeringen te verlagen en arbeidsongeschikten strenger te herkeuren. Dat er helemaal geen banen voor die mensen zijn, is blijkbaar bijzaak.

Daarnaast wordt de ontslagbescherming uitgekleed, omdat dat zo goed zou zijn voor zowel werkgevers als werknemers. We weten uiteraard allemaal dat in 99% van de gevallen vooral de werkgever er beter van wordt. Dat de PvdA moedwillig meewerkt aan deze waanzin, vind ik echt onbegrijpelijk.
Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Jinny

Bericht door Jinny » 19 feb 2014 20:54

Puntje is, mensen die door omstandigheden langer dan 2 jaar in de ww komen, die kunnen gewoon hun huis verkopen.
En opeten.
Iemand die huurt krijgt huurbescherming, -subsidie enz.
Dan heb je je hele leven gesappeld om je huis boven te krijgen, wordt het je afgenomen doordat er geen banen/werk zijn/is en je chef je niet meer mag...

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 feb 2014 21:08

HenkM schreef:
Vooroorlogse toestanden op het werk. Overgeleverd aan de willekeur van de opzichter/baas. Er is nauwelijks werk, dus voor jou 10 anderen.
En dit ondervind ik aan den levende lijve! Alles wordt er doorgedrukt, niets wordt meer overlegd en bij commentaar:
"Als je denkt dat het ergens anders beter is..."
De macht wordt door de werkgever tot vervelens toe uitgebuit. Ik HOOP op betere tijden, omdat altijd nog gebleken is, dat na slechte tijden, weer goede tijden zullen komen.
Maar...je leert je leidinggevenden/bazen wel kennen zo.

p.s. PvdA geloofde ik al een jaar of 10 niet meer in.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 19 feb 2014 21:12

Jin schreef:Puntje is, mensen die door omstandigheden langer dan 2 jaar in de ww komen, die kunnen gewoon hun huis verkopen.
En opeten.
Iemand die huurt krijgt huurbescherming, -subsidie enz.
Dan heb je je hele leven gesappeld om je huis boven te krijgen, wordt het je afgenomen doordat er geen banen/werk zijn/is en je chef je niet meer mag...
Iemand die een huis heeft miet dat eerst kwijtraken. Nogal makkelijk dezer dagen. Raak je het kwijt, zit je bijna zeker met een restschuld, omdat de prijzen gekelderd zijn. Totdat dat op is, geen bijstand.

Iemand die huurt krijgt maar huurzorg tot een huur van, pak weg, €650 p/m. Daar zit je redelijk snel aan.

Maar zelfs een stap terug doen heeft heel grote sociale gevolgen voor het hele gezin.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 19 feb 2014 21:16

dikkemick schreef:
HenkM schreef:
En dit ondervind ik aan den levende lijve! Alles wordt er doorgedrukt, niets wordt meer overlegd en bij commentaar:
"Als je denkt dat het ergens anders beter is..."
De macht wordt door de werkgever tot vervelens toe uitgebuit. Ik HOOP op betere tijden, omdat altijd nog gebleken is, dat na slechte tijden, weer goede tijden zullen komen.
Maar...je leert je leidinggevenden/bazen wel kennen zo.

p.s. PvdA geloofde ik al een jaar of 10 niet meer in.
Nu de OR nog afschaffen. Al dat overleg is toch niet nodig ... volwassenen onder elkaar. Vertrouw ons maar.
:lol:

Uiteindelijk zwaait de pendule wel weer de andere kant op ... dan krijgen die baasjes van nu weer hun beschermende vangnet. Komt dat even mooi uit !

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 20 feb 2014 09:51

HenkM schreef:[Uiteindelijk zwaait de pendule wel weer de andere kant op ... dan krijgen die baasjes van nu weer hun beschermende vangnet. Komt dat even mooi uit !
Dan maar zelf een bedrijfje beginnen? Ben zelf kleine zelfstandige samen met paar maten en kan verzekeren dat de medewerkers goed verzorgd zijn tot aan volledige betaling pensioenpremie aan toe.
In krappe tijden betekend dit dat de eigenaren het soms een half jaar zonder vergoeding doen. Dus sparen en ja dat gaat van een lager loon dan de meest verdienende medewerker. Raak je al zelfstandige zonder werk dan is er al vast geen ww uitkering. Dus het is niet voor alle baasjes Hierdoor zijn wij erg voorzichtig met het aannemen van medewerkers omdat je bij pech lees verzaker/ frequent verzuimer als klein bedrijf wel eens kopje onder kan gaan.
Kortom er zijn meer kanten aan deze kwestie. Maar het is wel fijn om zo te zeuren.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 20 feb 2014 11:32

doctorwho schreef:
HenkM schreef:[Uiteindelijk zwaait de pendule wel weer de andere kant op ... dan krijgen die baasjes van nu weer hun beschermende vangnet. Komt dat even mooi uit !
Dan maar zelf een bedrijfje beginnen? Ben zelf kleine zelfstandige samen met paar maten en kan verzekeren dat de medewerkers goed verzorgd zijn tot aan volledige betaling pensioenpremie aan toe.
In krappe tijden betekend dit dat de eigenaren het soms een half jaar zonder vergoeding doen. Dus sparen en ja dat gaat van een lager loon dan de meest verdienende medewerker. Raak je al zelfstandige zonder werk dan is er al vast geen ww uitkering. Dus het is niet voor alle baasjes Hierdoor zijn wij erg voorzichtig met het aannemen van medewerkers omdat je bij pech lees verzaker/ frequent verzuimer als klein bedrijf wel eens kopje onder kan gaan.
Kortom er zijn meer kanten aan deze kwestie. Maar het is wel fijn om zo te zeuren.
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in. Ik heb echt wel ervaring met ZZP in mijn directe omgeving, of kleine zelfstandige. Maar het is niet omwille van het klein-bedrijf dat deze wet werd aangenomen.
Maar de politiek zal die problematiek aan de kont roesten. Letterlijk. Politiek wordt bepaald door lobbyisten, door (heel) grote bedrijven.

De bazen waar ik het over had, zeuren of niet, zijn de middenlagen op al die bedrijven. Het middenmanagement die de oorzaak is van heel veel ellende. Die mensen die denken kans te maken op promotie. Die hun bazen niets in de weg willen leggen.

(wat ik hierin vreemd vind is dat ik de eerste minister nog moet tegenkomen die zegt: ik kan niet nog meer bezuinigen. Er bestaat ook nog zoiets als een takenpakket. Want die hoeft niet bang te zijn voor demotie of ontslag)

Plaats reactie