Kinderen gratis sporten

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Kinderen gratis sporten

Bericht door lanier » 11 jun 2022 10:28

Driemaal in de week voetbal (of. sport) training en zaterdag of zondag ook nog wedstrijden, lijkt me voor het nog schoolgaande kind en ook later al student, wat veel.
De meeste kinderen trainen één tot twee keer per week. Daarnaast heb je een aantal weken per jaar competitie. Bij tennis is dat maar 7x in het voorjaar en 4x in het najaar. Dat lijkt mij niet vaak. Ik merk vaak aan de zijlijn dat het eerder een opgave is voor de ouders. Die willen niet altijd of op zaterdag of op zondag om 09.00 uur aan de zijlijn staan. Ik heb zelf vroeger heel veel en vaak gesport. Nooit heb ik dat ervaren als een belasting. Maar ik viel dan ook vaak in de prijzen. 😉

Wat zorgelijk is dat vanwege toenemende kosten mensen nu gaan bezuinigen op sporten en muziekles. Ik las laatst dat uit een enquete bleek dat mensen daar als eerste op gaan bezuinigen en dat is geen goede zaak.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 11 jun 2022 10:31

Ik lees er uit dat ze verplicht naar die sport moeten.

Dat kinderen er dan ineens wel naar toe willen lijkt me trouwens sterk, want ze betalen het immers in beide gevallen niet zelf.
Dat staat er echt niet. Er staat slechts dat gemeentes sporten stimuleren en dat ze grote sportcomplexen bouwen. Nergens staat dat de kinderen verplicht worden om te gaan sporten. Dat lijkt mij wettelijk gezien ook niet haalbaar.

Dus volgens jou is het aantal sporters niet toegenomen in IJsland onder de jeugd? Of gaan ze niet vrijwillig? Ook dat staat nergens en die aanname is nergens op gebaseerd.

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 11 jun 2022 11:09

lanier schreef:
11 jun 2022 10:31
Ik lees er uit dat ze verplicht naar die sport moeten.

Dat kinderen er dan ineens wel naar toe willen lijkt me trouwens sterk, want ze betalen het immers in beide gevallen niet zelf.
Dat staat er echt niet. Er staat slechts dat gemeentes sporten stimuleren en dat ze grote sportcomplexen bouwen. Nergens staat dat de kinderen verplicht worden om te gaan sporten. Dat lijkt mij wettelijk gezien ook niet haalbaar.

Dus volgens jou is het aantal sporters niet toegenomen in IJsland onder de jeugd? Of gaan ze niet vrijwillig? Ook dat staat nergens en die aanname is nergens op gebaseerd.
Er wordt volgens mij wel degelijk indirect druk uitgeoefend.
Waarom zouden kinderen ineens minder willen gaan gamen omdat hun ouders geld krijgen om ze naar de sport te sturen?

PS.
Kinderen laten afbeulen door een egotrippende trainer die zo graag zijn team ziet winnen is geen sport maar kindermisbruik.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 jun 2022 11:25

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
11 jun 2022 11:09
Waarom zouden kinderen ineens minder willen gaan gamen omdat hun ouders geld krijgen om ze naar de sport te sturen?
Maar je weet op dit moment niet hoeveel kinderen gamen i.p.v. te sporten omdat dat financieel haalbaarder is.

Wat kinderen wel of niet willen wordt niet in een vacuum bepaald maar wordt mee bepaald door (financiële) haalbaarheid, cultuur enz. Je kan die cultuur natuurlijk onder "indirecte druk" plaatsen maar dat geld dan evengoed voor de gamecultuur als voor de sportcultuur.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 11 jun 2022 11:54

axxyanus schreef:
11 jun 2022 11:25
11 jun 2022 11:09
Maar je weet op dit moment niet hoeveel kinderen gamen i.p.v. te sporten omdat dat financieel haalbaarder is.

Wat kinderen wel of niet willen wordt niet in een vacuum bepaald maar wordt mee bepaald door (financiële) haalbaarheid, cultuur enz. Je kan die cultuur natuurlijk onder "indirecte druk" plaatsen maar dat geld dan evengoed voor de gamecultuur als voor de sportcultuur.
Vroeger voetbalden kinderen graag.
Voor straatvoetbal was niet meer nodig dan een bal en wat ruimte (het liefst een pleintje)
Kostte niets er was geen trainer die ze opjoeg voor zijn eigen glorie.
Daar hebben kinderen geen zin meer in.

Het zijn duidelijk de ouders die hun kinderen nu naar de sport sturen om de premie niet mis te lopen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 jun 2022 12:16

11 jun 2022 11:54
Voor straatvoetbal was niet meer nodig dan een bal en wat ruimte (het liefst een pleintje)
Maar waarom hebben kinderen daar geen zin meer in? Welke ouder laat bv. zijn kinderen nog op straat voetballen, zelfs als het daar zin in zou hebben? Ik heb vroeger ook buiten gespeeld maar toen ik onlangs nog eens in die buurt terecht kwam, was de buurt grondig veranderd en heel wat zaken die het aantrekkelijk maakten om buiten te spelen waren gewoon verdwenen.
Het zijn duidelijk de ouders die hun kinderen nu naar de sport sturen om de premie niet mis te lopen.
Op welke manier is dat dan duidelijk? Kunnen ouders dan winst maken door hun kinderen op sport te sturen?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 11 jun 2022 12:49

axxyanus schreef:
11 jun 2022 12:16
Maar waarom hebben kinderen daar geen zin meer in? Welke ouder laat bv. zijn kinderen nog op straat voetballen, zelfs als het daar zin in zou hebben? Ik heb vroeger ook buiten gespeeld maar toen ik onlangs nog eens in die buurt terecht kwam, was de buurt grondig veranderd en heel wat zaken die het aantrekkelijk maakten om buiten te spelen waren gewoon verdwenen.
Op welke manier is dat dan duidelijk? Kunnen ouders dan winst maken door hun kinderen op sport te sturen?
Het is hebzucht van de ouders, die maakt dat ze dat geld willen hebben.

Nier zij er aardig wat voorzieningen voor kinderen, maar je ziet ze er maar weinig.
Wel lopen ze hier heel regelmatig buiten te spelen, maar aan slecht weer hebben ze een broertje dood.

Ik denk als de sport gratis zou zijn, ze de kinderen niet zouden sturen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 jun 2022 14:20

11 jun 2022 12:49
axxyanus schreef:
11 jun 2022 12:16
Het is hebzucht van de ouders, die maakt dat ze dat geld willen hebben.
Ja ik had wel begrepen dat dat in jouw ogen de motivatie is. Maar waarom ben jij daar zo zeker van? Kunnen ouders dan inderdaad winst maken door hun kinderen op sport te sturen? Dat lijkt me toch een eerste vereiste als het om hebzucht zou gaan.

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 11 jun 2022 15:36

axxyanus schreef:
11 jun 2022 14:20
Ja ik had wel begrepen dat dat in jouw ogen de motivatie is. Maar waarom ben jij daar zo zeker van? Kunnen ouders dan inderdaad winst maken door hun kinderen op sport te sturen? Dat lijkt me toch een eerste vereiste als het om hebzucht zou gaan.
Het is het idee dat ze het geld gevangen hebben, dat het gelabeld is doet denk ik niet zo ter zaken.
Misschien houden ze er ook nog wat aan over, maar daarvoor zou ik de methode beter moeten kennen.

chromis
Technologist

Bericht door chromis » 12 jun 2022 07:47

Ik zou zelf verwachten dat een dergelijke (subsidie-)regeling enerzijds leidt tot hoge kortingen of gratis toegang tot sport-faciliteiten, anderzijds leidt tot een proces waar facturen en/of abonnementsbewijzen leiden tot vergoedingen die max. (maar niet precies!) een bepaald bedrag (zoals 450/jaar) mogen zijn.

B.t.w. Tiberius, door gedwongen sport heb ik een soort van "latente misantropie" overgehouden. Zeggen dat ik een gruwelijke heken had aan 'gymles' is een understatement. Dat ik "een motorische lompe aardappel" was speelde echter mee, en de intrinsieke motivatie om hier iets aan te doen ontbrak. Dat is bij mij wel veranderd, tijdens de corona crisis heb ik "gewoon" van mijn 'home gym' gebruik gemaakt (die ik voor de crisis al had), ik train vrijwel dagelijks. Maar dat is (inderdaad, doctorwho) "individueel gedoe".
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.

Plaats reactie