Klimaatpolitiek

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

appelfflap
Superposter

Re: Klimaatpolitiek

Bericht door appelfflap » 15 apr 2019 20:38

axxyanus schreef:
15 apr 2019 12:44
. Die huren. Het is dus niet hun verantwoordelijkheid om de woning te isoleren maar die van de huiseigenaar.
en wat gebeurt er met de huurprijs denk je?
beetje flauw, of niet?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 apr 2019 22:05

appelfflap schreef:
15 apr 2019 20:38
axxyanus schreef:
. Die huren. Het is dus niet hun verantwoordelijkheid om de woning te isoleren maar die van de huiseigenaar.
en wat gebeurt er met de huurprijs denk je?
beetje flauw, of niet?
Je moet niet alleen naar de huurprijs kijken. Je moet naar de totale kost kijken. Als een eigenaar zijn eigendom isoleert en daardoor de huurprijs verhoogt, betekent dat niet noodzakelijk dat de totale kost voor de huurder naar omhoog gaat want door de isolatie gaan zijn verwarmingskosten naar omlaag.

Voor zover ik daar zicht op heb, blijven de totale kosten voor de huurders op de huurders markt min of meer stabiel, waarbij eigenaars na het isoleren de huurprijs van hun eigendom wel verhogen maar niet in die mate dat ze zich uit de markt prijzen.

Voor zover ik de argumenatie van woningseigenaars kan volgen gaat die ongeveer als volgt.

Ik heb een eigendom dat ik verhuur voor 1000€ per maand en dat gemiddeld 200€ per maand kost om te verwarmen. Als ik het isoleer zodat de verwarmingskosten nog maar 100€ per maand bedragen, kan ik mijn huur met 100€ per maand verhogen en blijft mijn woning even aantrekkelijk voor mensen die willen huren want de totaalkost voor de woning blijft 1200€ per maand.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 apr 2019 04:08

axxyanus schreef:
En in het geval dat er ergens armen zijn die toch eigenaar zijn van hun woning, kunnen de sociale correcties bestaan uit subsidies voor de isolatie van hun woning.
Het komt mij voor dat bewoners van een niet goed geisoleerde huurwoning, een korting op de huur moeten krijgen die gelijk is aan de hogere stookkosten. (er van uitgaande dat de huurder op zich zuinig stookt) De verhuurder is dan gemotiveerd om de isolatie te verrichten en kan daarbij nog subsidie krijgen ook. Dat lijkt mij een aanpak die goed zou werken en de laagste inkomens ontziet, Het is allemaal niet zo moeilijk. Het zal alleen niet lukken om een construktie te vinden die in alle gevallen geheel aan het principe voldoet. Sommigen zulen nog altijd beter af zijn en sommigen minder goed. Dat zullen we moeten accepteren. Alleen als er te grote verschillen ontstaan zal men nauwkeuriger maatregelen moeten nemen.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 16 apr 2019 08:08

axxyanus schreef:
15 apr 2019 22:05
Je moet niet alleen naar de huurprijs kijken. Je moet naar de totale kost kijken. Als een eigenaar zijn eigendom isoleert en daardoor de huurprijs verhoogt, betekent dat niet noodzakelijk dat de totale kost voor de huurder naar omhoog gaat want door de isolatie gaan zijn verwarmingskosten naar omlaag.
klopt maar dat is dan het befaamde terugverdieneffect op lange termijn.
kunt ge de nieuwe huurprijs al niet betalen, wat in Belgie voor leefloners nogal rap het geval is, dan doet dat effect er niet toe.
500 euro kan ik nog net betalen en 600 niet
ook stroom is per jaarafrekening, dat duurt dus minstens een jaar voor je de effecten voelt, en dan is nog maar de vraag op welke manier en hoe groot dat effect is.
Voor zover ik daar zicht op heb, blijven de totale kosten voor de huurders op de huurders markt min of meer stabiel,
moest ik 20 000 in mijn huurappartement investeren dan wil ik dat terugverdienen. zelfs gespreid over 10j is dat een huurprijsstijging van 150/maand zonder inflatie en indexaanpassing

de berekeningen voor Belgie kun je maken
boiler, elektriciteit, nieuw dak, dubbel glas,... is vanaf 2020-22 verplicht en dan zit je heel rap aan 4 nullen.
ok, in 't zwart door 1 of andere Pool zal de prijs drukken, da's waar

maar hier loopt de politiek vast. die beseffen dat ze niet zomaar zulke dingen blind kunnen doordrukken.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 17 apr 2019 10:11

https://www.trouw.nl/groen/klimaatdebat ... ~a639c4ea/
Daaruit:
Welke rol hebben wolken eigenlijk op het klimaat? Thierry Baudet kijkt uitdagend een uitpuilende zaal in de Rotterdamse Erasmus Universiteit in. “Een determinant die niet is meegenomen in ons klimaatmodel zijn wolken.”

Baudet: “...wolken weerkaatsen het zonlicht vanuit de oceanen. We weten niet wat de impact is op ons ontzettend complexe klimaatsysteem.”
Rotmans: “Dat klopt niet. Wolken zitten in ons klimaatmodel.”
Baudet: “Ik wil het hebben over ideeën waar we die duizend miljard wel aan kunnen uitgeven.”
Rotmans: “Elk getal dat die man zegt klopt niet.”

Baudet zou misschien deze link even kunnen lezen:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... nd-klimaat

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 17 apr 2019 20:15

baudet hoort bij de debielen die denken dat de aarde plat is, de ark van noah echt giraffen en pinguïns bij had en ...

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 apr 2019 04:07

lanier schreef:
17 apr 2019 10:11
Baudet: “...wolken weerkaatsen het zonlicht vanuit de oceanen.
Heeft hij dat écht gezegd? "zonlicht vanuit de oceanen" ?
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie