Laat ons uitsterven..

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Laat ons uitsterven..

Berichtdoor Marinus » 22 nov 2007 23:41

Hier een filosofische beweging die het uitsterven van het menselijk ras propageert. Doe de aarde een lol en ga dood. Een beetje hysterisch dat wel, maar ze hebben zeker een punt. De wereld zou beter af zijn zonder ons.

Ja ik wil dood!
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Marinus
Unstoppable!

Berichtdoor Sararje » 22 nov 2007 23:49

Zinloze organisatie. ik vind het een pessimistisch en onrealistisch wereldbeeld om te stellen dat de mensheid als geheel aan te rekenen is wat er nu op de wereld gebeurt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje
Unstoppable!

Berichtdoor biajas » 22 nov 2007 23:54

vind je?
Dat is nou echt eens een mooie beweging voor mensen die levensmoe is...
laat ze lekker propaganda maken, elkaar meesleuren tot aan de dood, zijn wij er binnen aanzienlijke tijd vanzelf van verlost op het moment dat zij een voorbeeld willen stellen.

Weer een groep gestoorden minder...

Als dan meteen die irri JG's elkaar gaan verzamelen op een berg omdat de wereld zal vergaan, en nooit meer wederkeren, is deze aardbol inene verlost van 2 grote plagen...

Wat wil je nog meer?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
biajas
Unstoppable!

Berichtdoor botjes » 22 nov 2007 23:55

Sararje schreef:Zinloze organisatie. ik vind het een pessimistisch en onrealistisch wereldbeeld om te stellen dat de mensheid als geheel aan te rekenen is wat er nu op de wereld gebeurt.

Je vindt het zeker heel wat realistischer om het de mensheid als geheel behalve sararje aan te rekenen? :D
botjes
Unstoppable!

Berichtdoor Sararje » 23 nov 2007 00:00

Tuurlijk, ik geef tenminste toe dat ik een uitgesproken nimby (Not In My BackYard) ben. Come on, alsof de gewone man of vrouw in pak ´m beet Equador iets kan doen aan wat er hier gebeurt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje
Unstoppable!

Berichtdoor Marinus » 23 nov 2007 00:03

Sararje schreef:Zinloze organisatie. ik vind het een pessimistisch en onrealistisch wereldbeeld om te stellen dat de mensheid als geheel aan te rekenen is wat er nu op de wereld gebeurt.

Nou ik ben ook nog niet globaal-suicidaal maar de wereld zou beter af zijn zonder de mens. Vier afwegingen van mijn kant:

de pessimistische
We doden uiteindelijk onszelf en slepen een aanzienlijk deel van de soorten met ons mee. De soorten die overblijven zijn de sterke soorten waardoor het leven in het algemeen sterkere genen heeft.

de optimistische
De mens blijft bestaan en red de aarde van een allesvernietigende catastrofe. maw we zijn waarlijk rentmeesters vd schepping.

de ecologische
We leren in harmonie met gaia te leven. (nog lang en gelukkig maar dat spreekt voor zich.)

de astronautische
We koloniseren planeet na planeet en we verkloten planeet na planeet maar we blijven wel bestaan.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Marinus
Unstoppable!

Berichtdoor fbs33 » 23 nov 2007 00:33

Ik ben mij bewust dat mijn instinctief egoistische dierlijke 'ik' tot de laatste snik pogingen in het werk zal stellen om in leven te blijven.
Naar mijn ratio zegt mij dat Marinus (en de geciteerde vereniging) een paar sterk pleitende punten vóór hun stellingname hebben!
Conclusie: Ik handel niet naar mijn rationele overtuiging :lol:
fbs33
Unstoppable!

Berichtdoor Marinus » 23 nov 2007 00:35

fbs33 schreef:Ik ben mij bewust dat mijn instinctief egoistische dierlijke 'ik' tot de laatste snik pogingen in het werk zal stellen om in leven te blijven.
Naar mijn ratio zegt mij dat Marinus (en de geciteerde vereniging) een paar sterk pleitende punten vóór hun stellingname hebben!
Conclusie: Ik handel niet naar mijn rationele overtuiging :lol:

:lol: :lol: :lol:
Marinus
Unstoppable!

Berichtdoor doctorwho » 23 nov 2007 08:09

Voor het ecosysteem op zich is de soort mens inderdaad niet goed. Met name omdat wij als soort is staat zijn de omgeving verregaand aan onze eisen aan te passen. Veel problemen waar de mensheid zich mee geconfronteerd ziet zijn vrijwel linea recta aan ee te hoge bevolkingsdichtheid te wijten. Zaken als oneerlijke verdeling en dergelijke laat ik nog even buiten beschouwing. Onze groeiende wereldbevolking en het beslag op bronnen is iets waar ik al heeeeel lang met verbazing naar kijk. In het verleden had ik nog hoop dat internationaal de handen ineengeslagen zouden worden om zo tot een evenwichtge bevolkingsgrootte te komen. Maar in plaats daarvan neuzelt men over de mogelijkheden om CO2 in de bodem op te slaan terwijl er in China elke paar week een verse kolengestookte energiecentrale uit de grond gestampt wordt. Ik verdenk de overheid van een hoog brood en spelen gehalte met zoethouders en schijnoplossingen. Verder zie ik het leven best zitten en zing vrolijk mee als ik REM hoor met it's the end of the world and I feel fine :)

Leestip in deze is "de ontplofte aap" vanJelle Reumer
Jelle Reumer is bioloog en paleontoloog. Hij werkt als directeur bij het Natuurmuseum Rotterdam en is bijzonder hoogleraar in Utrecht. In zijn boekje hierover is te zien hoe invassieve migrerende soorten in relatief korte tijd ecoystemen kunnen veranderen. Maar van alle soorten spant de mens de kroon (op wiens schepping was dat ook al weer?) O ja een in het voorlaatste nummer van american scientific stond een special over hoe snel de aarde zich zal herstellen en wanneer onze laatste sporen zijn verdwenen bij het uitsterven van de mens.

Voor een wat realistischer visie dan de uitsterfvariant zie link hieronder. Deze club heeft al jaren mijn steun en als het even kan breng ik haar graag onder de aandacht.

http://www.overbevolking.nl/index.php?lang=1
If we want things to stay the same, something has got to change
doctorwho
Moderator

Berichtdoor Exdeo » 23 nov 2007 09:49

Overbevolking is inderdaad een groot probleem, zelf klik ik weleens
naar:

http://www.churchofeuthanasia.org/index.html
Een gestoorde organisatie, met de slogan: save the world kil yourself,
maar af en toe worden onder: snuff it – recommended reading, wel aardige boeken genoemd

Op deze site zijn ook handleidingen te vinden hoe je pijnloos zelfmoord kunt plegen, wat ik voor een amerikaanse site een beetje absurd vind je kunt daar bijna bij de kruidenier een geweer kopen.
En het word pas echt ziek als ze mails publiceren van mensen die met zelfmoord planne lopen en de site bedanken dat ze door hen het ook daadwerkelijk gaan doen. Het is nogal extreem

De club van 10 miljoen richt zich uitsluitend op Nederland en ik vind het een xenofobisch tintje hebben
Exdeo
Unstoppable!

Berichtdoor lanier » 23 nov 2007 09:54

De mens leeft allang niet meer in harmonie met de natuur. Uiteraard zijn er nog allerlei stammen in bijvoorbeeld het Amazonegebied, Afrika en Nieuw-Guinea die veel dichter bij de natuur staan, maar de overgrote meerderheid van de bevolking denkt alleen nog maar aan geld verdienen. Dat daarvoor de natuur moet wijken is niet van belang.
We zijn de enige diersoort die in staat is gebleken binnen no-time de wereld op z'n kop te zetten. Dinosauriers zijn het in ieder geval gedurende 135 miljoen jaar niet gelukt.

Maar in plaats daarvan neuzelt men over de mogelijkheden om CO2 in de bodem op te slaan terwijl er in China elke paar week een verse kolengestookte energiecentrale uit de grond gestampt wordt.

China wil nu profiteren van de economische groei en doet geen tot weinig concessies als het gaat om de natuur. Daarnaast wijzen ze met hun vinger naar Amerika, de grootste vervuiler ter wereld.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach
lanier
Site Admin

Berichtdoor fbs33 » 23 nov 2007 11:57

lanier schreef:De mens leeft allang niet meer in harmonie met de natuur. Uiteraard zijn er nog allerlei stammen in bijvoorbeeld het Amazonegebied, Afrika en Nieuw-Guinea die veel dichter bij de natuur staan, maar de overgrote meerderheid van de bevolking denkt alleen nog maar aan geld verdienen. Dat daarvoor de natuur moet wijken is niet van belang.
We zijn de enige diersoort die in staat is gebleken binnen no-time de wereld op z'n kop te zetten. Dinosauriers zijn het in ieder geval gedurende 135 miljoen jaar niet gelukt.

Maar in plaats daarvan neuzelt men over de mogelijkheden om CO2 in de bodem op te slaan terwijl er in China elke paar week een verse kolengestookte energiecentrale uit de grond gestampt wordt.

China wil nu profiteren van de economische groei en doet geen tot weinig concessies als het gaat om de natuur. Daarnaast wijzen ze met hun vinger naar Amerika, de grootste vervuiler ter wereld.
En wij willen weer profiteren v.d. goekope chinese producten enz. enz. :lol: :(
fbs33
Unstoppable!

Berichtdoor lanier » 23 nov 2007 12:25

En wij willen weer profiteren v.d. goekope chinese producten enz. enz.

Yep, het mag tegenwoordig niets kosten en moet alles kunnen. :wink:
Weet je dat dit jaar een zware chinese delegatie op bezoek was bij een aantal Afrikaanse landen? De chinezen willen fabrieken bouwen in die landen en gebruik maken van de goedkope grondstoffen. De arbeiders in de fabrieken zijn chinezen, iets waar de Afrikanen niet blij mee zijn, ze willen liever dat de lokale bevolking profiteert van de komst van de fabriek. De reden van het sturen van chinese arbeiders is, is dat het gevangenen zijn en die hoeven de chinezen geen loon te betalen. Dus nog goedkopere arbeidskrachten dan de Afrikanen! Ook zitten ze niet met cultuur- en taalproblemen.
Er is geen land wat op deze manier kan concurreren.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach
lanier
Site Admin

Berichtdoor Marinus » 23 nov 2007 13:06

Hoewel ik waarschijnlijk zonder nakomelingen zal sterven is het wel om andere reden dan dit clubske voorsteld. Overigens zijn ze niet pro-suicide. De slogan is: leef lang en sterf uit. Ik weet niet waarom ik de moeite zou doen want we zijn gewoon een diersoort en leven gewoon ons evolutionair programma na. Zolang we een beetje biodiversiteit achterlaten na ons versceidden is er niets aan de hand

Wel moet ik toegeven dat ik de mensheid als een ramp van het kaliber astroide-die-de'-dino's-omlegde beschouw. Maar goed misschien redden we het ooit nog wel. Als we een manier vinden om schoon en goedkoop energie op te wekken (kernfusie oid) zie ik nog wel een toekomst.

En anders is er nog niets overboord hoor. Het is wel weer op een edele manier tragisch om jezelf op je top om zeep te helpen :lol:
Marinus
Unstoppable!

Berichtdoor Rafke Pafke » 23 nov 2007 13:50

biajas schreef:vind je?
Dat is nou echt eens een mooie beweging voor mensen die levensmoe is...
laat ze lekker propaganda maken, elkaar meesleuren tot aan de dood, zijn wij er binnen aanzienlijke tijd vanzelf van verlost op het moment dat zij een voorbeeld willen stellen.

Weer een groep gestoorden minder...

Als dan meteen die irri JG's elkaar gaan verzamelen op een berg omdat de wereld zal vergaan, en nooit meer wederkeren, is deze aardbol inene verlost van 2 grote plagen...

Wat wil je nog meer?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Heeft er iemand eigenlijk gelezen wat er op die website staat? Het gaat niet over zelfmoord of moord. Het gaat gewoon over te stoppen met kinderkens maken.
Can not breath we stifle cry
As gray fills in our numbered days
Rafke Pafke
Experienced

Volgende

Keer terug naar Ethische dilemma's