Invoering Euro grootste wisseltruc aller tijden

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Berichtdoor molleboon » 10 jan 2005 12:40

AMSTERDAM - In zijn zojuist verschenen boek "De euroramp treft ons allemaal" stelt de auteur Martin Dessing dat de door de Europese politici zonder inspraak van de Europese bevolking ingevoerde euro de grootste geldwisseltruc uit de geschiedenis is.

Slechts de politici/beslissers en bankdirecteuren hebben daadwerkelijk voordeel van invoering van de euro gehad. Zij allen ontvangen nu hun pensioenen en verhoogde salarissen in aanzienlijk meer waard zijnde euro's, in plaats van destijds steeds minder waard wordende en door inflatie bedreigde lires, peseta's, francs, drachmen, guldens en d-marken.

De bevolking in nagenoeg alle eurolanden klaagt steen en been over de ingevoerde euro en de gevolgen daarvan. Vanaf 1996 volgde de auteur de gang van zaken rondom de invoering van en de beslissingen over de euromunt en kwam tot de conclusie dat zelfs Karel V, de Spaanse Hertog Alva (10e penning) en Napoleon jaloers zouden zijn geweest op deze unieke Europese geldwisseltruc van onze moderne tijd, zonder inspraak van de bevolking.

Dessing stelt vast dat het -inmiddels volledig mislukte stabiliteitspact slechts een afleidingsmanoeuvre was om tegenstanders van de euro de mond te snoeren. Officieel is thans bevestigd dat Griekenland vanaf het begin sjoemelde met de eurotoetredingsvoorwaarden, terwijl ook Duitsland zich niet hield aan die voorwaarden, hetgeen de auteur zelf vaststelde tijdens een persoonlijk debat in Noordwijk in mei 1997 met de toenmalige Duitse Bondskanselier Helmuth Kohl.

Tevens telt Dessing vast dat ook ons land niet aan de voorwaarde voldeed. Daarnaast beschuldigt hij ex-premier Wim Kok en ex-president van de Nederlandse Bank Wim Duisenberg en Minister Zalm van overtreding van onze grondwet bij die euro-invoering, terwijl er in de Eerste kamer niet eens over de invoering werd gestemd.

De toenadering tot Turkije doet vermoeden dat ook in de toekomst gesjoemeld zal worden met toetredingseisen hetgeen, zo voorspelt de auteur, de bevolking van heel Europa zal gaan opbreken.

© 1996-2005 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
molleboon
Unstoppable!

Berichtdoor Ruby » 14 jan 2005 14:30

en dan hoor je vandaag weer in het nieuws dat 52% van de europeanen tevreden is met de euro. En daarvan: 56% van de nederlanders.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Ruby
Unstoppable!

Berichtdoor lanier » 14 jan 2005 22:43

Slechts de politici/beslissers en bankdirecteuren hebben daadwerkelijk voordeel van invoering van de euro gehad. Zij allen ontvangen nu hun pensioenen en verhoogde salarissen in aanzienlijk meer waard zijnde euro's, in plaats van destijds steeds minder waard wordende en door inflatie bedreigde lires, peseta's, francs, drachmen, guldens en d-marken.

Iedereen ontvangt toch zijn/haar pensioen in Euro's? Het hangt af van wat je al hebt opgebouwd, hoeveel je salaris is verhoogd de afgelopen periode, hoe oud je bent en wat je nog mag verwachten aan salarisverhoging de komende periode. Dat geldt voor ons allemaal.

Het vermogen wat de pensioenfondsen hebben verloren op de beurs is de grootste invloed op ons allen. Het is een grote schande dat dit is gebeurd en je hoort er praktisch niemand over. Jongeren moeten minimaal tot hun 65e werken (en waarschijnlijk nog langer) voor een redelijk pensioen, terwijl ouderen nu lopen te klagen dat ze niet op hun 58e kunnen stoppen. In andere landen ligt die leeftijdsgrens veel hoger. In het dagelijks leven heb ik veel te maken met Japanners, Koreanen en Chinezen; reken maar niet dat die stoppen op hun 58e. Dat is compleet onbespreekbaar. Wij durven het niet eens te vertellen omdat ze het niet eens zouden snappen. De meesten van hun werken trouwens ook nog eens 60 tot 70 uur per week (vaak ook nog een keer in de twee weken op zaterdag).

De bevolking in nagenoeg alle eurolanden klaagt steen en been over de ingevoerde euro en de gevolgen daarvan. Vanaf 1996 volgde de auteur de gang van zaken rondom de invoering van en de beslissingen over de euromunt en kwam tot de conclusie dat zelfs Karel V, de Spaanse Hertog Alva (10e penning) en Napoleon jaloers zouden zijn geweest op deze unieke Europese geldwisseltruc van onze moderne tijd, zonder inspraak van de bevolking.

Dat mensen nu klagen heeft te maken met de enorm gestegen prijzen van de huizen, waardoor de hypotheeklasten zijn gestegen en we meer moesten verdienen. Tel daarbij op dat de periode dat een huis te koop staat enorm is toegenomen (dus dubbele maandlasten). Het is uiteraard een wisselwerking geweest want door de gestegen salarissen stegen ook weer de huizenprijzen.
Mensen hebben zich rijk gerekend met de beurs, met een 14e maand en zich laten opjutten door hun omgeving. Dat je nu niet meer 3 keer per jaar op vakantie kunt wordt gezien als een teruggang, terwijl dat best allemaal meevalt. Ook de belastingdienst komt bij je aankloppen als er massaal geld wordt verdiend. We kunnen niet allemaal gouden bergen verdienen en minimaal aan belasting betalen. Als je een periode meemaakt van enorme groei is het moeilijk te accepteren dat het gaat stabiliseren of dat je een stapje terug moet doen. Men moet gaan bezuinigen op luxe artikelen, terwijl je nu ziet dat de Nederlander gaat bezuinigen op primaire levensbehoeften zoals eten.
De prijzen in de horeca zijn inderdaad gestegen, maar de prijzen in de supermarkten zijn redelijk laag en de prijzen van electronica zijn zelfs gedaald. Dit komt weer door de goedkope dollar. De waarde van de dollar is in 4 jaar gedaald met 30%. Dit is echter te wijten aan de zwakte van de Amerikaanse economie en komt niet zozeer door de sterke Euro. De Engelse pond is tov de Euro nog steeds duur en daar klagen ze steen en been over hun concurentiepositie. Als er geen Euro was geweest dan was de gulden nog steeds duur geweest tov de dollar omdat deze gekoppeld was aan de Duitse mark en de Duitse economie is de sterkste van Europa. Onze exportpositie tov de dollar is onder druk komen te staan terwijl de import uit landen die rekenen in dollars voordelig is. Echter export levert geld op en import kost geld.
De euro heeft ons goed gedaan als je kijkt naar de export naar landen die rekenen in euro's. Je kunt makkelijker prijzen vergelijken en de concurrentie is beter. Het is de Europese Unie die zorgt voor problemen met het toebedelen van subsidies aan landen als Polen. Daardoor verlies je het in Nederland op een aantal gebieden (zoals landbouw) van dat soort landen.

Ik heb in het dagelijks leven heel veel te maken met de positie van de Euro en het ligt daar echt niet aan. Ook in Japan klagen ze steen en been over de economische malaise. In 1999 vroeg ik me al af waar het heen zou gaan met onze economie. We produceren bijna niets meer zelf en hebben een land vol bureaucraten die de hele dag zitten te vergaderen, dozen schuiven, mensen delegeren en die niets opleveren en slechts handen vol geld kosten; en het wordt alleen nog maar erger. Er zijn genoeg economen die waarschuwen voor onze concurrentiepositie en niemand die luistert. Het klimaat op de arbeidsmarkt is dusdanig verziekt dat het nog wel even gaat duren eer we beseffen dat we de handen uit de mouwen moeten steken en niet steeds moeten lopen te klagen.
lanier
Moderator

Berichtdoor molleboon » 14 jan 2005 23:57

Wij hebben genoeg inkomen om te kunnen zeggen dat we het nauwelijks voelen het duurder wordende leven met/door de euro.

Maar als ik drie jaar geleden in de uitverkoop schoenen kocht voor zeg 60 gulden, dan koop ik ze nu voor zestig euro kleren idem.

Het heeft geen nut de voorbeelden allemaal op te noemen. Iedereen die zelf rondkijkt kan het zien.
Mensen met een kleine beurs moeten dit wel merken, en hebben naar mijn mening steeds meer moeite financieel rond te komen.
molleboon
Unstoppable!

Berichtdoor lanier » 15 jan 2005 15:08

Het heeft geen nut de voorbeelden allemaal op te noemen. Iedereen die zelf rondkijkt kan het zien.
Mensen met een kleine beurs moeten dit wel merken, en hebben naar mijn mening steeds meer moeite financieel rond te komen

Als er bezuinigd moet worden dan wordt de minima altijd als eerste daardoor getroffen. Dat is nog nooit anders geweest.
Winkeliers hebben te maken gehad met stijging van de kosten zoals personeel (meer gaan verdienen) en verhoging van de huurprijs van het pand (mede door de herwaardering van de WOZ). Daarnaast zijn de kosten gestegen van gas en licht en verzekeringspremies. Ook moet de ondernemer meer betalen als een personeelslid ziek is. Vergeet ook niet dat de Nederlander de euro eerst als een gulden uitgaf. Daardoor waren er meer inkomsten voor de winkeliers en gaven ze geld uit aan verbouwingen, uitbreiding en automatisering. Nu hebben ze minder inkomsten en stijgen de prijzen om meer winst te kunnen genereren.
Minder inkomsten van winkeliers betekent minder inkomsten voor de Belastingdienst. Die moet dus iets anders gaan verzinnen om aan inkomsten te komen. Omdat wij als Nederland moeten voldoen aan de voorwaarden van de EU moet het Rijk ervoor zorgen dat er genoeg belastinggeld binnen komt.
Tel daarbij ook op dat er veel mensen zijn ontslagen en die krijgen een uitkering van de Overheid. Dit betekent nog meer druk op de werkgevers en werknemers.
Door onze zwakke concurrentiepositie en de goedkope dollar zitten we nu met de economische malaise. Dat is niet de schuld van de Euro maar van de voorwaarden van de EU waaraan Nederland moet voldoen.

De kosten in de horeca zijn ook gestegen door de stijging van personeelskosten, huurverhoging van de panden en de druk van de brouwers. Uitbaters klagen er al tijden over dat ze goedkoper bier kunnen kopen bij de slijter dan bij de brouwer. Echter ze hebben een contract met de brouwer en moeten daar wel bier kopen.

Veel mensen vonden het zo nodig om tv's te kopen van 5000,- en allerlei andere dure apparatuur en sloten dure leningen af. Daardoor wordt er nu minder besteed. De minima is afhankelijk van de belastinginkomsten, dus als we meer zouden besteden zou die groep ook minder onder druk komen te staan. De Nederlandse Bank roept al tijden mensen op om geld uit te geven ipv te gaan sparen. De reden hiervan heb ik hierboven genoemd.

Veel mensen klagen momenteel over de gestegen kosten van de Ziekenfondsen. Ik las een posting deze week op een ander forum van iemand die in Amerika woont en $459,- per maand moet betalen om zich te kunnen verzekeren. Geen wonder dat daar veel mensen niet verzekerd zijn.
lanier
Moderator

Berichtdoor distiple » 15 jan 2005 15:29

Ruby,
en dan hoor je vandaag weer in het nieuws dat 52% van de europeanen tevreden is met de euro. En daarvan: 56% van de nederlanders.

Die percentages zeggen volgens mij niet zoveel. Dat ligt een beetje aan de bron van die "onderzoeksbureau's" zou je het door een ander laten onderzoeken zouden de cijfers (waarschijnlijk) heel anders zijn.
Het eerlijkste zou geweest zijn toendertijd, eeb referendum, waar iedere nederlander voor of tegen zou kunnen stemmen. Als men dat had gedaan toen denk ik dat die euro er hier nooit gekomen was. Hij is (in mijn ogen) ons gewoon door de strot heen gedouwd.
Met de komst van de Euro verliest een land in mijn ogen een stukje van z'n'identiteit.
Het heeft ook maar weinig goeds gebracht tot nu toe in mijn ogen.
distiple
Diehard

Berichtdoor Devious » 15 jan 2005 18:05

distiple schreef: Het eerlijkste zou geweest zijn toendertijd, eeb referendum, waar iedere nederlander voor of tegen zou kunnen stemmen. Als men dat had gedaan toen denk ik dat die euro er hier nooit gekomen was. Hij is (in mijn ogen) ons gewoon door de strot heen gedouwd.

Referenda moet je naar mijn mening heel voorzichtig mee zijn. 'Power to the people' is een leuke slogan, maar we mogen blij zijn dat de politiek niet alle grillen van het volk opvolgt. Wie wel eens luistert naar het radio1 programma Standpunt NL. hoort daar de meest idiote meningen langskomen. Het grote gros van de mensen baseerd de mening niet op goed vooronderzoek door het lezen van opiniebladen, boeken en kwaliteitskranten, maar roept gewoon bekende nederlanders na, die wat populistisch in het rondschreeuwen. Volledige democratie bestaat niet, en wat dit soort dingen betreft is dat maar goed ook.
Met de komst van de Euro verliest een land in mijn ogen een stukje van z'n'identiteit.
Het heeft ook maar weinig goeds gebracht tot nu toe in mijn ogen.

Waarom moet een land een eigen munt hebben om haar identiteit te behouden? Waarom moet een land überhaupt een identiteit hebben?
En wat voor slechts heeft de euro gebracht?

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Site Admin

Berichtdoor distiple » 15 jan 2005 19:50

Nee, wat was er mis met de gulden??
En de munteenheid is wel degelijk een stukje van de identiteit en cultuur van het land. Het was toch goed voor de euro, wat is het er beter op geworden, volgens mij niet veel eerder minder.
distiple
Diehard

Berichtdoor lanier » 15 jan 2005 21:13

De vraag is of de euro er de schuld van is dat het nu economisch slechter gaat en daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het sowieso makkelijker dat ik in het buitenland met euro's kan betalen. Geen gedoe meer met geld wisselen.
lanier
Moderator

Keer terug naar Actualiteit.