Kernenergie is duurzaam vervuilende energie.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Devious schreef
De condities die slecht zijn voor zonne-energie, zijn vaak weer gunstig voor windenergie, en biogas kan altijd gebruikt worden. Ik woon in de buurt van een dorp, en daar zijn de boeren bezig om een centrale te bouwen waarmee het hele dorp van groene stroom kan worden voorzien (opgewekt door gas uit mest). Pieken in de stroomleverantie (die vaak voorkomen bij wind en zonne-energie) zouden kunnen worden gebruikt om waterstof te produceren. Warmtepompen en zonnecollectoren kunnen gebruikt worden om water te verwarmen voor CV en huishoudelijk gebruik.
Dit is natuurlijk een goede ontwikkeling maar kan niet echt een oplossing leveren. In landelijk gebied met relatief weinig bewoners en veel vee kan dit een bijdrage leveren. Voor grootstedelijke agglomeraties gaat dit niet op. Een groot deel van onze veeteelt die leverancier voor biogas zou kunnen zijn legt elders op de wereld weer een groot beslag op het milieu. Letterlijk wordt er elders oerwoud gekapt om plaats te maken voor voer wat hier aan het vee gegeven wordt. Dit is nogal een inefficiente manier van methaangasvorming. Beter zou zijn om deze praktijken een halt toe te roepen i.p.v. hier met ecolgisch aandoenlijke lapmiddellen en goedmakertjes te werken. Ook in deze is een te grote hoeveelheid mensen mondiaal gezien een probleem.

Ik sluit mij in deze aan bij de stelling van heeck dat een simpel gekwanticeerd overzicht van het effect van de verschillende maatregelen tegenover het totaal van het energiegebruik nodig is.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Devious schreef:Ik ben toch meer een voorstander van BTW verlagingen en subsidies voor zonnepanelen, energiezuinige apparaten etc.. Door mensen zwaar te belasten kun je ze de mogelijkheid om zonnepanelen aan te schaffen wegnemen. Je krijgt dan niet wat je wilt, en je creëert frustratie bij mensen.
het probleem is dat we het sowiezo een tandje lager moeten doen in de volgende generaties, leg dat die verwende generaties maar is uit.

Gezien de huidige kennelijk onbedwingbare impuls naar verkwistende rijkdom.

another big problem from behind the hill.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 19 okt 2006 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

het probleem is dat we het zowiezo een tandje lager moeten doen in de volgende generaties, leg dat die verwende generaties maar is uit.
Precies, gewoon 1 fiets waar je eerst met blokjes op de pedalen moet leren fietsen en tot je pensioengerechtigde leeftijd mee moet voortkunnen.

Graag breng ik onderstaand toepasselijk boekje onder de aandacht :idea:

Gebrek aan schaarste

Paul Gerbrands

Paperback | 136 Pagina's | Uitgeverij Damon | 2005
ISBN: 9055736694

Beschrijving:
Gebrek aan schaarste' is een kritiek op de westerse mens die leeft in een roes. Hij beseft niet dat er ooit een einde aan zijn welvaart kan komen. Maar leeft ten koste van de aarde. Die wordt door het huidige aantal van zes miljard inwoners al overvraagd. De helft van de wereldbevolking kent nu al volstrekt geen welvaart. De wereldbevolking groeit desondanks naar verwachting van de Verenigde Naties door naar elf miljard. De roep om welvaart groeit mee, zowel in de arme als in de rijke delen van de wereld. Het zou sociaal zijn en een kwestie van zelfbehoud om een verdelingsplan voor de rijkdom van de aarde op te stellen. Economisch onbeperkt groeien is uit den boze. Bij een onbeperkte groei van het aantal mensen en hun economische activiteiten zijn er straks zelfs meerdere aarden nodig om de mens te voorzien in al zijn behoeften.

Het wordt tijd dat de mens zich bewust wordt van zijn eigen schadelijkheid en domheid. De mens neemt in de hele schepping een veel te eenzijdige en overheersende plaats in. Hij kan nog steeds kiezen. Straks zal schaarste aan voedsel, grondstoffen en andere levensbenodigdheden de mens dwingen te overleven via strijd op wereldschaal, burgeroorlog en oorlog. Wie erop rekent, dat de techniek en de wetenschap voor alle menselijke problemen een oplossing vinden, moet accepteren dat kerncentrales en genetisch gemanipuleerd voedsel straks even geaccepteerd zijn als nu de computer. Dan ligt een heel groot ongeluk helemaal in een klein hoekje.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 19 okt 2006 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

doctorwho schreef:
het probleem is dat we het zowiezo een tandje lager moeten doen in de volgende generaties, leg dat die verwende generaties maar is uit.
Precies, gewoon 1 fiets waar je eerst met blokjes op de pedalen moet leren fietsen en tot je pensioengerchtigde leeftijd mee moet voortkunnen.

Graag breng ik onderstaand boekje onder de aandacht :idea:

[img]http://www.fenris-postorder.com/images/ ... ,%20Gebrek%[/img]
hij werkt niet, die link, doctor!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

ik heb het wat aangepast het boekje is ondermeer bij BOL te verkrijgen en leden van club van 10 miljoen krijgen het kosteloos :D
heeck
Ontoombaar

DATA-ONDERSTEUNING

Bericht door heeck »

jHenosch,
Laat ik je bijstaan met wat materiaal, want anders zijn we nu al weer terug naar "AF": de vermanende vinger & de zoete broodjes:
http://www.energie.nl/index2.html?stat/trends133.html
klik door naar "Energie in cijfers" (rechtsboven)

Dan krijgen we inderdaad wat houvast en kwantitatieve inzichten.
Zie bijvoorbeeld Verbruik van brandstoffen in Nederland
en niet te vergeten: Wereldenergievraag naar primaire energiedragers.
Vergeet het Shankey-diagram (uitvergroot) niet te bestuderen.
En neus nog wat rond om je spreadsheet te kunnen bouwen en je argumenten te versterken of misschien te zien sneuvelen ? Of beseffen dat een energie-distribuitieplan opstellen (met bijbedachte scenario's voor de gevolgen) erg zinnig is.
Spreadsheet-bouwdoos op:
http://www.energie.nl/index4.html
MONITweb: maak een grafiek in 5 stappen

Roeland
PS
Inmiddels is er ook een 30-year-update van de "Club van Rome" uitgekomen met weinig opwekkende berichten.
r.
PPSS
En als je over afwegen van opties praat, dan is hier een aardig voorbeeld van wat ik bedoel:
http://energieopties.wbs.nl/ schreef: In het “gekissebis” scenario is inzet van 10 % van de wereldwijde biomassa met de huidige teeltefficiency niet voldoende om het ‘gat’ in de energievoorziening te dekken. Omdat men er niet van uit mag gaan, dat het haalbaar is grote verbeteringen in efficiency van bio-energieteelt door te voeren of dat de prijs van zonne-elektriciteit zich gunstig ontwikkelt, ontstaat er een probleem. In de EU-15 is in dit geval meer CO2-opslag nodig en wellicht ook kernsplijting. Als het echter zo is dat PV snel goedkoper wordt of de bioteelt efficiënter kan, dan is kernsplijting ook in dit gekissebis-scenario niet nodig.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Kernenergie is het slechtste waar de mensheid voor kan kieze

Bericht door jHenosch »

Kernenergie is het slechtste waar de mensheid voor kan kiezen,

co2 is in principe niet anti biologisch en is in terugdraaibaar, radioactief afval is niet biologisch en niet terug te draaien wanneer het er eenmaal is.

bovendien, en dat is het belangrijkste argument, is het een enorme stimulans voor de proliferatie van kernwapens, levensgevaarlijk en duurzaam vervuilend.

Toen ik 30 jaar geleden op de middelbare school zat, vertelde men mij dat het nog wel zo'n 30 tot 40 jaar kan duren voordat kernfusie economisch exploiteerbaar is,
nu vertel ik mijn studenten exact hetzelfde,
kernfusie is dus nagenoeg geen meter opgeschoten,

dat vertel ik er dus ook bij.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het wordt tijd dat de mens zich bewust wordt van zijn eigen schadelijkheid en domheid. De mens neemt in de hele schepping een veel te eenzijdige en overheersende plaats in. Hij kan nog steeds kiezen. Straks zal schaarste aan voedsel, grondstoffen en andere levensbenodigdheden de mens dwingen te overleven via strijd op wereldschaal, burgeroorlog en oorlog
De vraag is of deze boodschap aan zal komen in de VS, China en India. De Amerikanen maken zich nauwelijks druk om de natuur.
China heeft Kyoto ondertekend en heeft één van de strengste milieuwetgevingen ter wereld, maar in de praktijk komt er niets van terecht.
Zie: http://www.wereldomroep.nl/actua/regio/ ... hina060116
In India is luchtvervuiling een enorm probleem en er wordt weinig aan gedaan.
Zie:http://www.hindu.com/thehindu/holnus/00 ... 051655.htm

Zullen de genoemde landen hun economische groei inperken ten bate van het milieu? India en China willen welvarende landen en grote spelers worden op de internationale economische markt. Amerika is het al en wil ten koste van alles de nummer één blijven. En Europa moddert maar lekker verder....
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Als een mammoettanker, nauwelijks van zijn koers te brengen,

ook al zou je dat willen, heeft het een eigen impuls gekregen en is eigenlijk stuurloos op weg naar zijn ondergang.
human2005
Forum fan

Bericht door human2005 »

Devious noemt het kweken van zeewier aan de basis van windmolens, prima bron voor gronstoffen voor kunststoffen (als straks de olie op is) en ook voor veevoer.
In de woestijngebieden zou men grote zonnekrachtcentrales moeten bouwen, met hun energie kan men uit zeewater waterstofgas winnen, dit gas kan men naar de rest vd wereld exporteren.
Leuk voor alle mensen, in het bijzonder van onze geliefde oliesjeiks.
"Reality is not a democracy"
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

human2005 schreef:Devious noemt het kweken van zeewier aan de basis van windmolens, prima bron voor gronstoffen voor kunststoffen (als straks de olie op is) en ook voor veevoer.
In de woestijngebieden zou men grote zonnekrachtcentrales moeten bouwen, met hun energie kan men uit zeewater waterstofgas winnen, dit gas kan men naar de rest vd wereld exporteren.
Leuk voor alle mensen, in het bijzonder van onze geliefde oliesjeiks.
en via waterstofaandrijving, komt er zuiver water vrij, goed voor bevloeiing van gewassen in die droge regio's, water komt immers uit de uitlaat.

We've got the technology !!!

But do we have the economic/financial will, or is the Mammon of "easy cheap" energy too powerfull to bring us down?

energy, en daarmee het dagelijks leven zal hoe dan ook een stuk duurder worden, als we de moeilijke groene weg kiezen.

maar als we eenmaal omgeschakeld zijn, zal energy langszaam maar zeker weer goedkoper worden, maar dan duurzaam haalbaar voor alle mensen, juist ook die van de derde wereld.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

IRAN,
zo stond in de krant dezer dagen, wil de huidige bevolking van een 70 miljoen opgekrikt zien tot 120 millioen.

Voor het overige graag kwantificeren, al is het maar een beetje, al die interessante voorbeelden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kernenergie en dan in het bijzonder kernsplijting (fissie), moet worden gestaakt, het is spelen met vuur, en is totaal geen oplossing voor het broeikaseffect.

de enige duurzame kandidaten zijn:

1
geothermische energie, ook dmv ondergronds aquifers, mbv warmtepompen.

2
zonne-energie (ook in de ruimte en op daken en in woestijnen, waaronder wind en getijdenenergie)

3
kortcyclische verbranding (mits geen droge vervening tot gevolg hebbende, met extra co2 uitstoot, zoals in de Indonesische palmolievelden)

4
zuinig zijn, vooral wanneer de energie niet duurzaam is verkregen.

kernfusie ligt nog volledig buiten bereik, en zal pas over een halve eeuw tot wasdom kunnen komen, als we geluk hebben, want ik weet nog dat mijn natuurkundeleraar 30 jaar geleden zei dan het nog wel 30 tot 40 jaar kan duren voordat kernfusie mogelijk zal zijn, nu zeggen de deskundigen en natuurkundeleraren, waaronder ikzelf hetzelfde, het kan nog wel 30 tot 40 jaar duren, we zijn dus in die periode niet veel opgeschoten met fusie.
Eco

Bericht door Eco »

Ik vind het wel jammer dat de kernenergiediscussie vaak gefocussed is op de huidige technologie van kernsplijting. Dat levert inderdaad veel rommel op. Gecontroleerde kernfusie zou ons energieprobleem voor heel lang oplossen, maar door het stigma dat op kernenergie rust plaatsen veel mensen dat in het zelfde hoekje. Ik geloof niet in alternatieven zoals zon, wind en geothermische energie. Kan een nuttige bijdrage leveren, maar dan alleen als basisvoorziening en alleen als het op een goede manier is "op te slaan". Energiebesparing geloof ik al helemaal niet in. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Koop een zuinige auto en verlicht je huiskamer met TL buizen. Vertel 1 miljard chinezen niet te doen zoals wij. De energieconsumptie zal waarschijnlijk vervijfvoudigen in de komende 20 jaar. Dat is, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, waarschijnlijk zeer positief als het gaat om de energiediscussie en de bijbehorende vervuiling. We worden gedwongen om na te denken over een slimmere manier om energie op te wekken. We hebben maar 1 Einstein, Bohr, Schrodinger, Feynman, of Planck nodig. Waarschijnlijk staat die wel op in de komende 20 jaar...

Ennuh voor de hardliners, zonneenergie is kernenergie...
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Eco schreef:Ik vind het wel jammer dat de kernenergiediscussie vaak gefocussed is op de huidige technologie van kernsplijting. Dat levert inderdaad veel rommel op. Gecontroleerde kernfusie zou ons energieprobleem voor heel lang oplossen, maar door het stigma dat op kernenergie rust plaatsen veel mensen dat in het zelfde hoekje. Ik geloof niet in alternatieven zoals zon, wind en geothermische energie. Kan een nuttige bijdrage leveren, maar dan alleen als basisvoorziening en alleen als het op een goede manier is "op te slaan". Energiebesparing geloof ik al helemaal niet in. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Koop een zuinige auto en verlicht je huiskamer met TL buizen. Vertel 1 miljard chinezen niet te doen zoals wij. De energieconsumptie zal waarschijnlijk vervijfvoudigen in de komende 20 jaar. Dat is, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, waarschijnlijk zeer positief als het gaat om de energiediscussie en de bijbehorende vervuiling. We worden gedwongen om na te denken over een slimmere manier om energie op te wekken. We hebben maar 1 Einstein, Bohr, Schrodinger, Feynman, of Planck nodig. Waarschijnlijk staat die wel op in de komende 20 jaar...

Ennuh voor de hardliners, zonneenergie is kernenergie...
ik heb het over kernsplijting,

niet over zonne-energie dat kernfusie heet.

als iedereen een beetje rustig aan doet, kunnen we met de aangegeven small local technology, een uitstekend leven leiden, het probleem is dat de mens nooit genoeg heeft.

eerder is ze geneigd vele keren Russisch roulette te spelen met de wereld, dan een klein beetje eenvoudig te leven.
Plaats reactie