Dit is natuurlijk een goede ontwikkeling maar kan niet echt een oplossing leveren. In landelijk gebied met relatief weinig bewoners en veel vee kan dit een bijdrage leveren. Voor grootstedelijke agglomeraties gaat dit niet op. Een groot deel van onze veeteelt die leverancier voor biogas zou kunnen zijn legt elders op de wereld weer een groot beslag op het milieu. Letterlijk wordt er elders oerwoud gekapt om plaats te maken voor voer wat hier aan het vee gegeven wordt. Dit is nogal een inefficiente manier van methaangasvorming. Beter zou zijn om deze praktijken een halt toe te roepen i.p.v. hier met ecolgisch aandoenlijke lapmiddellen en goedmakertjes te werken. Ook in deze is een te grote hoeveelheid mensen mondiaal gezien een probleem.De condities die slecht zijn voor zonne-energie, zijn vaak weer gunstig voor windenergie, en biogas kan altijd gebruikt worden. Ik woon in de buurt van een dorp, en daar zijn de boeren bezig om een centrale te bouwen waarmee het hele dorp van groene stroom kan worden voorzien (opgewekt door gas uit mest). Pieken in de stroomleverantie (die vaak voorkomen bij wind en zonne-energie) zouden kunnen worden gebruikt om waterstof te produceren. Warmtepompen en zonnecollectoren kunnen gebruikt worden om water te verwarmen voor CV en huishoudelijk gebruik.
Ik sluit mij in deze aan bij de stelling van heeck dat een simpel gekwanticeerd overzicht van het effect van de verschillende maatregelen tegenover het totaal van het energiegebruik nodig is.