Een symfonie van Beethoven kon uiteraard alleen Beethoven er van maken. Hij heeft het echter niet gedaan.RobbertVeen schreef:Ik heb nooit gezegd dat alle interpretaties mogelijk zijn. Je kunt van de partituur van Kortjakje geen symfonie van Beethoven maken en omgekeerd.dikkemick schreef:En dat kan dus juist wel met alle mogelijke interpretaties van alle bijbelteksten. Je kunt er alle kanten mee op. De Jehova's getuige zal je exact kunnen uitleggen waarom bloedtransfusie geweigerd wordt. Aan de hand van jouw bijbel!RobbertVeen schreef: Je onthouden van het eten van bloed kan echter moeilijk worden opgerekt tot het weigeren van bloedtransfusies.
En ik kan uitleggen dat ik bloedworst moet eten iedere zaterdag! De bijbel is gewoon een ratjetoe van interpretatie mogelijkheden. Alles behalve goddelijk zou ik zeggen.
En wie definieert dan 'goddelijk' als "eenduidig, rationeel" etc? Dat is misschien de theologie geweest van de Sadduceeën, of van anderen die een bepaald soort rationele letterlijkheid nastreven, misschien van sommige fundamentalisten. Maar zeker niet van mij.
Hier wat Wolfje er van gemaakt heeft:
Hoe vindt je deze herinterpretatie?
De mens kan meer verzinen dan de mens mogelijk acht. . .