vraagje

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Enigma » 01 nov 2004 15:27

Gerda schreef;
uit welke christelijk vaatje ik tap ?
charismatisch / ik bezoek een Berea gemeente / NBG bijbelvertaling, met daarnaast een griekse studie bijbel

Als je wilt weten wat charismatisch is ... zoek eens onder google
En dan met name onder het kopje Toronto blessing want dat vertegenwoordigd gezien andere opvattingen en uitingen die ik van Gerda ken, de stroming waar zij zich thuis in voelt. :wink:

Smaken verschillen en het huis van de hemels Vader heeft vele kamers dus ieder zijn ding denk ik dan maar, een goed informatief stuk over de Toronto movement of Toronto Blessing vind je hier. Het geeft een m.i. prima en volledige beschrijving van wat het IS.
Toronto Blessing
Een aantal fragmenten uit de uitleg over deze stroming van deze site die misschien verklaren waarom Gerda niet over haar geloof/geloven wil discussieren?!
.............groei kan niet bereikt worden door evangelisatie; niet voor niets is de drang om te gaan evangeliseren binnen de Toronto Blessing klein. Toch wil men dat mensen tot bekering komen, en daarom ziet men uit naar de enige die zo’n grote verandering in de maatschappij kan bewerkstelligen: God. Alleen God kan die opwekking geven en daarom houdt men bidstonden, en speciale bijeenkomsten waar men vast. Zelf is men niet in staat om een opwekking te brengen. Tegelijkertijd wil men zichtbare tekenen van die opwekking ("tekenen en wonderen"), en die zichtbare tekenen beginnen wel bij de gelovige zelf: de manifestaties. Zo gaan het verlangen naar een opwekking en het verkrijgen van manifestaties samen op.

Bart Doornweerd, toen nog in dienst van Jeugd met een Opdracht te Heidebeek, trekt vanaf het begin door het land om de boodschap van de Toronto Blessing te brengen................Vanaf 1996 werden overal in het land vernieuwingsbijeenkomsten gehouden. De naam Nieuwe Wijn keert voortdurend terug. Het Berea-team uit Haarlem/ Amsterdam begint het zogenaamde stedenplan.
De beweging is een charismatische of pinksterbeweging. Charismatische christenen zijn die christenen die in hun persoonlijk leven ruimte geven aan de charismata, de gaven van de Geest.
De Toronto Blessing is in principe te beschouwen als een geval van spirit possession. De gelovige wordt overweldigd door de Geest en verliest daardoor een bepaalde mate van lichamelijke controle.

De verschillende manifestaties die in de diverse samenkomsten voor komen kunnen worden onderverdeeld op basis van lichamelijkheid.

Zoals daar zijn;
Vallen in de Geest;
Mensen vallen in de kracht van de Geest en ondergaan allerlei hevige lichaamsbewegingen als schudden, beven, trillen, en stuiteren. Sommigen lopen als in een trance door de zaal. Anderen gaan dansen in de Geest, of worden dronken in de Geest. Sommigen bootsen in hun gedrag dieren na. Mensen brullen als leeuwen, kakelen als kippen, kraaien als hanen en springen rond als kikkers. En al deze opvallende manifestaties worden toegeschreven aan het manifest worden van de Heilige Geest in die personen. Alle voorkomende manifestaties worden zelfs per geval bijbels verantwoord.
Onder de mensen die langer blijven liggen zijn er ook die elk besef van tijd en ruimte verliezen. Terwijl men op de grond ligt, wordt er een diepe rust ervaren. Meestal wordt dat achteraf geïnterpreteerd in termen van de aanwezigheid van God, of het werk van de Geest.
Dit langdurig in de geest vallen word ook wel "soaking" genoemd, een doordrenkt raken met de Heilige Geest (staat niet in het artikel dus persoonlijke toevoeging)
Lachen in de Geest.
Holy Laughter is een begrip dat al langer bekend is, met name uit de negentiende-eeuwse revivals in Amerika, en als zodanig een plaats heeft in de opwekkingsliteratuur. Tijdens de ervaring van het lachen ervaart de persoon een niet te bedwingen neiging tot lachen, dat er uit kan komen in korte lachsalvo’s, tot gegiechel van minuten lang.

Schudden.
Onder schudden of beven versta ik het in een bepaald ritme bewegen. Dit kan variëren van een licht schudden (bijvoorbeeld zoals een Parkinson-patiënt beweegt) tot een heftig bewegen van het hele lichaam.

Dronkenschap.
In het verlengde van het lachen in de Geest ligt het dronken zijn in de Geest. Als mensen dronken zijn in de Geest dan zwalken ze rond, en vallen af en toe op de grond, waarbij ze vaak uitbundig lachen. Soms verliezen ze het vermogen om te spreken omdat zij een dikke tong hebben. Dronkenschap lijkt dan ook op dronkenschap veroorzaakt door alcohol, alleen betreft het hier een "goede dronk", zoals een respondente haar ervaring omschreef

Huilen.
Huilen bestaat meestal uit lange snikkende uithalen. Mensen huilen dan om ervaringen uit het verleden; herinneringen uit het verleden komen boven, en deze huilpartijen geven een bepaalde bevrijding.

En dan nog zoiets als;
Dierengeluiden en het nabootsen van dierengedrag; intensieve fysieke activiteit (pogoën). In Nederland komen deze verschijnselen niet veel voor. Toch worden ze telkens genoemd in de literatuur, en zijn juist deze verschijnselen de oorzaak van de controverses die de Toronto Blessing opriep.

Conclusie;
De religieuze ervaringen van participanten binnen de Toronto Blessing is voor de gelovigen zelf allereerst een ervaring van overweldiging door de Heilige Geest. Als een participant manifestaties ondergaat treedt er een neurofysiologisch verandering op. De gelovige krijgt een A.S.C, maar daarmee wordt er in feite niet veel gezegd. Want door sterk te kijken naar de neurofysiologische kant van de ervaring is het gevaar groot dat men manifestaties in fysiologische termen verklaart. Er zijn allerlei al dan niet bewust toegepaste technieken die een toestand van trance kunnen doen ontstaan. Binnen de Toronto Blessing is echter niet een vast patroon voor de ontstaanswijze van manifestaties aan te wijzen. Hooguit is één terugkerend thema te noemen, en dat is het verwachtingspatroon. Alle gelovigen binnen de Toronto Blessing hebben een sterk verwachtingspatroon meer te willen van de Heilige Geest.

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Enigma
Unstoppable!

Berichtdoor Devious » 01 nov 2004 17:17

Enigma schreef: De verschillende manifestaties die in de diverse samenkomsten voor komen kunnen worden onderverdeeld op basis van lichamelijkheid.

Zoals daar zijn;
Vallen in de Geest;
Mensen vallen in de kracht van de Geest en ondergaan allerlei hevige lichaamsbewegingen als schudden, beven, trillen, en stuiteren. Sommigen lopen als in een trance door de zaal. Anderen gaan dansen in de Geest, of worden dronken in de Geest. Sommigen bootsen in hun gedrag dieren na. Mensen brullen als leeuwen, kakelen als kippen, kraaien als hanen en springen rond als kikkers.

Dit lijkt op de taferelen in Tiel bij Jomanda. Er zijn vele christenen die dit als demonisch beschouwen.
Onder de mensen die langer blijven liggen zijn er ook die elk besef van tijd en ruimte verliezen. Terwijl men op de grond ligt, wordt er een diepe rust ervaren.

Lijkt ontzettend veel op hetgeen men bij Yogaclubjes doet. Deze club is inderdaad een vreemde eend in de bijt.
Lachen in de Geest.
.
Ja, ik heb nog ergens een New Age boekje liggen met de naam 'lachmeditatie'. Hoe zullen deze mensen denken over New Age? Het lijkt er wel veel op (de manifestaties).
Schudden.
Onder schudden of beven versta ik het in een bepaald ritme bewegen. Dit kan variëren van een licht schudden (bijvoorbeeld zoals een Parkinson-patiënt beweegt) tot een heftig bewegen van het hele lichaam.

Doet mij erg denken aan dat meisje uit 'The Exorcist'.
Dronkenschap.In het verlengde van het lachen in de Geest ligt het dronken zijn in de Geest. Als mensen dronken zijn in de Geest dan zwalken ze rond, en vallen af en toe op de grond, waarbij ze vaak uitbundig lachen. Soms verliezen ze het vermogen om te spreken omdat zij een dikke tong hebben.

Dit spreekt me wel aan :lol: . Dronken worden zonder dat het je geld kost.
Huilen bestaat meestal uit lange snikkende uithalen. Mensen huilen dan om ervaringen uit het verleden; herinneringen uit het verleden komen boven, en deze huilpartijen geven een bepaalde bevrijding.

Rebirthing?
Alle gelovigen binnen de Toronto Blessing hebben een sterk verwachtingspatroon meer te willen van de Heilige Geest.

Ach ja,, nu wordt het duidelijk. Het ervaren van hocus pocus gaat vrijwel altijd gepaard met een sterke wens om hocus pocus te ervaren.
Ik heb Gerda niet het woord 'Toronto Blessing' horen zeggen. Geen idee of het überhaupt op haar van toepassing is.

ciao.... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Site Admin

Berichtdoor Gerda » 02 nov 2004 10:23

Enigma schreef:Gerda schreef;
uit welke christelijk vaatje ik tap ?
charismatisch / ik bezoek een Berea gemeente / NBG bijbelvertaling, met daarnaast een griekse studie bijbel

Als je wilt weten wat charismatisch is ... zoek eens onder google
En dan met name onder het kopje Toronto blessing want dat vertegenwoordigd gezien andere opvattingen en uitingen die ik van Gerda ken, de stroming waar zij zich thuis in voelt. :wink:

Smaken verschillen en het huis van de hemels Vader heeft vele kamers dus ieder zijn ding denk ik dan maar, een goed informatief stuk over de Toronto movement of Toronto Blessing vind je hier. Het geeft een m.i. prima en volledige beschrijving van wat het IS.
Toronto Blessing
Groet Enigma

Bovenstaande site schreef:Het gaat om, zoals Dupont het omschrijft, de liefdesrelatie met God.

heerlijk hé ... daar gaat sluit ik me helemaal bij aan !!!
Gerda
Experienced

Berichtdoor Gerda » 02 nov 2004 10:26

Een aantal fragmenten uit de uitleg over deze stroming van deze site die misschien verklaren waarom Gerda niet over haar geloof/geloven wil discussieren?!

welnee
niet daarom.

Ik houd gewoon niet van discussie en van de dingen verdedigen.

Maar prima hoor, als jij van mening bent dat het misschien daarom is ...
Gerda
Experienced

Berichtdoor Gerda » 02 nov 2004 10:29

Devious schreef:Ik heb Gerda niet het woord 'Toronto Blessing' horen zeggen. Geen idee of het überhaupt op haar van toepassing is.

ik ben vorig jaar in Toronto geweest en kan me vinden in deze 'vernieuwing' ... maar ik hang geen blessing aan. :D
Gerda
Experienced

Berichtdoor PietV. » 02 nov 2004 15:57

Gerda schreef:
Devious schreef:Ik heb Gerda niet het woord 'Toronto Blessing' horen zeggen. Geen idee of het überhaupt op haar van toepassing is.

ik ben vorig jaar in Toronto geweest en kan me vinden in deze 'vernieuwing' ... maar ik hang geen blessing aan. :D

Bepaalde elementen geven het geheel een sektarische aanblik. Buiten het feit dat evangelische stromingen hier sterk naar neigen. De afkeer van andere meningen op Plexat zijn een schoolvoorbeeld van sektarisch denken. Kan mij voorstellen dat Gerda zich hier uitermate goed bij voelt.
En Gerda vindt jij het goed als ik een weekje mee kom discussieren op plexat. En mag ik ook enkele topics openen. Of hou je niet van gedachtenwisselingen. In heropvoedingskampen in sommige totalitaire staten wordt discussie ook tot een minimum beperkt. En waarom doen ze dat!!
PietV.
Moderator

Berichtdoor Enigma » 02 nov 2004 19:06

Devious schreef;
Ik heb Gerda niet het woord 'Toronto Blessing' horen zeggen. Geen idee of het überhaupt op haar van toepassing is.

Ik melde vanuit het artikel van de site waar ik de link van gaf;
Quote:
Bart Doornweerd, toen nog in dienst van Jeugd met een Opdracht te Heidebeek, trekt vanaf het begin door het land om de boodschap van de Toronto Blessing te brengen................Vanaf 1996 werden overal in het land vernieuwingsbijeenkomsten gehouden. De naam Nieuwe Wijn keert voortdurend terug. Het Berea-team uit Haarlem/ Amsterdam begint het zogenaamde stedenplan.

De kerk/gemeente waar Gerda lid van is, is een enthouiast verspreider van deze "verniewing" en volgens mij is 1+1 nog altijd 2 :wink:
Devious schreef;
Hoe zullen deze mensen denken over New Age? Het lijkt er wel veel op (de manifestaties).
New Age en alles wat daaronder valt is van de duivel, dat dit gewoon New Age in een Christelijk jasje is ziet men dus niet.
Gerda schreef;
Enigma schreef;

welnee
niet daarom.
Ik houd gewoon niet van discussie en van de dingen verdedigen.
Maar prima hoor, als jij van mening bent dat het misschien daarom is ...

Zoals je ziet Gerda staan er een vraagteken en een uitroepteken achter mijn zin, ik stel mijn veronderstelling dus vragenderwijs en geef niet mijn -misschien- mening maar geef jou de ruimte om te zeggen of mijn mischien verklaring, de juiste is of niet.

Vreemd zou het niet zijn dat je niet "van discussie houd en dingen verdedigen" omdat dit een manier van geloven is die geheel gebaseerd is op de emotionele ervaringen van de gelovigen. De ratio komt er niet aan te pas maar een heel heftig gevoelsleven waar men zich in extase aan overgeeft en zo zeer intense emoties beleefd. Iedere kritiek of discussie over zo een geloofsleven word ervaren en komt neer op een kritiek of bediscussieren van het gevoelsleven, van persoonlijke emoties en die zijn natuurlijk heel moeilijk een beetje rationeel te bespreken. Dan word het al snel heel persoonlijk en emotioneel. Juist omdat deze geloofsstroming drijft op de emoties van de gelovigen word kritiek ervaren als een afwijzen van de mens, de gelovige zelf en deze kan en wil de opgewekte emoties waar hij/zij zo een grote behoefte aan heeft niet loslaten. Logischerwijs ontbreekt het vermogen aan zelfkritiek en het kritisch beschouwen van deze vernieuwing die parralel loopt met de zgn New Age wereld en daar een duidelijk verband mee heeft.

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Enigma
Unstoppable!

Berichtdoor Gerda » 02 nov 2004 20:38

tjeerdo:

En Gerda vindt jij het goed als ik een weekje mee kom discussieren op plexat. En mag ik ook enkele topics openen. Of hou je niet van gedachtenwisselingen. In heropvoedingskampen in sommige totalitaire staten wordt discussie ook tot een minimum beperkt. En waarom doen ze dat!!

Plexat heeft niets met Toronto te maken hoor.

Maar doe vooral wat je niet laten kunt.,maar of je het een week uit zult houden ?
Je moet nl. op JA klikken als je accort gaat met de spelregels van het forum ... en je daar dus aan houden.
Gerda
Experienced

Berichtdoor PietV. » 02 nov 2004 21:47

Gerda schreef:
Maar doe vooral wat je niet laten kunt.,maar of je het een week uit zult houden ?
Je moet nl. op JA klikken als je accort gaat met de spelregels van het forum ... en je daar dus aan houden.

Dat vind ik nou zo ontzettend aardig Gerda. Zal van de week eens een bezoekje brengen aan dat forum van jullie. En omtrent de spelregels. Gezien de gastvrijheid die je hier ontmoet, verwacht ik hetzelfde op plexat. Dus een open discussie. Of is deze verwachting te hoog gegrepen :wink:
Zal trouwens rekening houden met de leeftijden van de deelnemers. Dus inloggen na 20.00 uur. Kun je van te voren de jongsten naar bed sturen.
Tot binnenkort,

Tjeerdo.
PietV.
Moderator

Berichtdoor Devious » 03 nov 2004 01:14

Gerda schreef: Maar doe vooral wat je niet laten kunt.,maar of je het een week uit zult houden ?

En die regels daar kan men vanalles van zeggen, maar niet dat ze niet duidelijk zijn, moet ik eerlijk toegeven.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Site Admin

Berichtdoor Gerda » 03 nov 2004 02:02

Devious schreef:
Gerda schreef: Maar doe vooral wat je niet laten kunt.,maar of je het een week uit zult houden ?

En die regels daar kan men vanalles van zeggen, maar niet dat ze niet duidelijk zijn, moet ik eerlijk toegeven.

:lol: :wink:
daarom ben ik benieuwd.

Plexat heeft een team
en het is niet Gerda > die daar de dienst uit maakt.
(ook al zullen er vast wel enkelingen zijn die het daar niet mee eens zijn. 8) )
Gerda
Experienced

Vorige

Keer terug naar Actualiteit.