Hersenen veranderen door hun omgeving, maar er is geen tegenstelling tussen "omgeving" en "innerlijk". De omgeving van elke hersencel is gelegen binnen in ons lichaam. Moderne biologen spreken van de 'ecologie' in het lichaam.
geen verschil tussen omgeving en innerlijk? Bedoel je dat alles zich binnen de hersenen afspeelt? Of bedoel je dat alles pas tot stand komt in onze hersenen? Dat haalt dan toch niet mijn vraag weg: Dat de omgeving je hersenen beinvloed?
Atheisten zoals ik geloven niet in een ziel, maar sommigen slagen er niet in een wijze van denken die ons eeuwenlang ingeprent is uit te klaren. Ze betogen tegen de ziel met argumenten uit een wereldbeeld mét ziel. Zo ontkennen ze niet enkel de ziel, maar per vergissing ook duidelijk aanwezige menselijke systeemeigenschappen omdat die vroeger foutievelijk aan een buitennatuurlijke ziel toegeschreven werden.
Ik kreeg gisteren van iemand te horen dat de ziel bewezen was. namelijk dat het gewicht had. toen iemand overleed was het gewicht van de ziel weg :/ is het tegendeel al bewezen?
Victor Lamme bijvoorbeeld (De vrije wil bestaat niet) heeft het regelmatig over onze ziel.
Heb je hier misschien linkjes van? Ik moet de vorige linkjes nog afkijken maar dan kan ik daarna weer verder!
Het is wat ingewikkeld maar ik kan het niet simpeler maken.
Ja hier wil ik op terug komen! Het is idd erg moeilijke stof. Daarom zal ik me er eerst verder in verdiepen en vragen stellen op dit forum voordat ik verdere uitspraken doe over de vrije wil!
Groet, Sytze