abortus: moord of preventie op grote gevolgen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

abortus: moord of preventie op grote gevolgen

Berichtdoor sytze » 11 maart 2012 00:51

dit verhaal las ik op facebook:

A worried woman went to her gynecologist and said:

'Doctor, I have a serious problem and desperately need your help! My baby is not even 1 year old and I'm pregnant again. I don't want kids so close together.'

So the doctor said: 'Ok and what do you want me to do?'

She said: 'I want you to end my pregnancy, and I'm counting on your help with this.'

The doctor thought for a little, and after some silence he said to the lady: 'I think I have a better solution for your problem. It's less dangerous for you too.'

She smiled, thinking that the doctor was going to accept her request.

Then he continued: 'You see, in order for you not to have to take care of 2 babies at the same time, let's kill the one in your arms. This way, you could rest some before the other one is born. If we're going to kill one of them, it doesn't matter which one it is. There would be no risk for your body if you chose the one in your arms.'

The lady was horrified and said: 'No doctor! How terrible! It's a crime to kill a child!'

'I agree', the doctor replied. 'But you seemed to be OK with it, so I thought maybe that was the best solution.'

The doctor smiled, realizing that he had made his point.

He convinced the mom that there is no difference in killing a child that's already been born and one that's still in the womb. The crime is the same!

If you agree, please SHARE.

Together we can help save precious lives!

Love says, 'I sacrifice myself for the good of the other person.' Abortion says, 'I sacrifice the other person for the good of myself.'

wat is jullie mening hierover? is abortus moord of is het een preventie van grote gevolgen. iemand op facebook droeg aan dat je het kind gewoon moet laten komen en het dan maar ter adoptie moet open stellen.

groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
sytze
Diehard

Re: abortus: moord of preventie op grote gevolgen

Berichtdoor a.r. » 11 maart 2012 01:43

Dit amerikaans/evangelisch verhaaltje is te walgelijk voor woorden...vooral dit:
The doctor smiled, realizing that he had made his point.

lees asjeblieft eerst dit allemaal eens goed door Sytze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abortus

http://www.ngva.net/index.php

http://www.ngva.net/public/faq/

http://www.kennislink.nl/publicaties/abortus

Ik ben moeder van twee (inmiddels volwassen) kinderen en ik heb (gelukkig) nooit voor het duivels dilemma gestaan om een abortus provocatus te "willen" ondergaan. Ik schrijf "willen" heel bewust tussen aanhalingstekens, omdat het vaak vrouwen zijn die wanhopig zijn, bang voor de schande van een (ongehuwde) zwangerschap, bang om verstoten te worden door hun familie, soms zelf kind nog...(een kind dat een kind moet krijgen??) :?

Ik val je voorlopig niet lastig met mijn verdere overdenkingen....als je vragen hebt, je bent...als altijd, welkom om ze te stellen!

Een abortus "doe"je niet "zomaar" en "krijg" je niet "zomaar" !
a.r.

Berichtdoor sytze » 11 maart 2012 01:47

@ a.r. hoe denk je over abortus? is het moord of preventie op grote gevolgen of is dit situatie afhankelijk? het is een erg lastige vraag, ik weet het. maar zeker een vraag die de moeite waard is om over na te denken!

groet, sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
sytze
Diehard

Berichtdoor sytze » 11 maart 2012 01:52

ik ben trouwens je stukken aan het lezen! het is ook niet zo dat ik het eens ben met dit stuk maar ik heb nog nooit echt over abortus nagedacht. misschien kun je dit stuk even weerleggen?

groet, Sytze
sytze
Diehard

Berichtdoor a.r. » 11 maart 2012 03:08

"Even" weerleggen valt niet mee, Sytze! Ik probeer mijn woorden zo zorgvuldig mogelijk te kiezen..omdat ik een enorme boodheid in me op voelde borrelen toen ik het door jou geplaatste stukje las....alsof een vrouw die ongewild zwanger blijkt te zijn, er gemakzuchtig voor kiest om naar een abortuskliniek te gaan...en ik zeg niet eens dat er geen vrouwen zijn die er maar een potje op los %^&Y*@$# en daarna naar een abortuskliniek gaan om hun ongewilde zwangerschap te laten afbreken...maar ...zou een kind dat in zo'n situatie wel ter wereld komt, ooit een een kans krijgen om op een gezonde, liefdevolle manier op te groeien??? En vooral ook...is een vrouw die er maar "op los %&^" ...een vrouw die op een gezonde, liefdevolle manier is opgegroeid??? Of is een jongen/man die er op die manier maar op los %^&* op een gezonde liefdevolle manier opgegroeid???? Dáár gaat het mijns inziens allemaal om Sytze...geboren worden en op te groeien bij iig één liefdevolle ouder die je laat voelen om je te geven...en als dát ontbreekt en/of er niemand anders is of komt die om je geeft, dan was een abortus indertijd beter geweest...omdat ieder mens dat zich een beetje bewust is ....het van jongs af aan ten diepste verdient om zich geliefd te voelen!!! Opdat het KAN/MAG uitgroeien/opgroeien tot een zichzelf accepterend, ontplooiend en respecterend, liefdevol volwassen mens! Misschien spreek ik veel te moeilijke woorden voor je...maar in mijn opinie kunnen sommige kinderen maar beter niet geboren worden....uit Liefde vóór die kinderen die beter niet geboren hadden kunnen zijn! Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar mi is het zo dat een kind dat een kind dat niet uit en in liefde geboren en opgevoed wordt beter af zou zijn, wanneer het zich nog onbewust ....er niet was geweest. Maar dát is tevens een groot dilemma voor mij...omdat ik ieder mens die worstelt met zijn/haar Zijn zou willen omarmen en koesteren en zou willen laten weten dat hij/zij er MAG Zijn! Ingewikkeld hé???? :? Een lieve vriend neemt me vandaag een dagje mee uit, ik kan dus pas vanavond weer reageren! Wees lief voor jezelf, je verdient het! :) Lees asjeblieft de door mij geplaatste linkjes en stel de vragen die je hebt!
a.r.

Berichtdoor sytze » 11 maart 2012 03:26

oh maar a.r. ik heb zelf persoonlijk niet te maken met abortus! ik krijg het idee dat jij dit idee krijgt >.< dit is iig niet het geval! het leek me gewoon een erg interessante discussie voor freethinker. het is weer zo'n gevoelig onderwerp en een taboe netzoals pedofilie. en juist deze onderwerpen lijken mij onderwerpen voor het vrije denken. eerst moeten mensen zich over de beladenheid zetten van het onderwerp en vervolgens kunnen mensen "misschien" objectief reageren. even advocaat van de duivel (en wel een hele kwaaie duivel :p)

is abortus niet net zoiets als moord?

ontneem je een kind niet de kans op leven?

adoptie is een veel socialere oplossing tegenover het kind?

deze vragen komen bij mij op. Ik werd even boos als jij bij het lezen van dit bericht maar heb moeite met het tegenspreken van dit bericht. en dan doel ik op het feit dat je een kind het recht ontneemt van leven en dat je het kind kansen ontneemt.

Ik vind het een heel erg moeilijk onderwerp :/ ik hoop dat er mensen komen met objectieve redenaties die duidelijkheid scheppen!

groet, Sytze
sytze
Diehard

Berichtdoor Jin » 11 maart 2012 12:32

Sytze, abortus is moord is een gegeven dat ons door de religie is opgedrongen.
De natuur is de grootste aborteur zelf, of god indien men daarin geloofd, hoewel de gelovigen dan weer erg op de teentjes getrapt zijn.
Doortrekkende volgens het verhaaltje (uit religieuze motieven geschreven) is anticonceptie dan ook moord, en ziehier, de paus is tegen anticonceptie.

Ergo, de beslissing ligt ten ene male bij de vrouw, tot het moment dat het kind levensvatbaar is buiten de baarmoeder (26 weken tegenwoordig?) kun je in mijn ogen niet spreken van moord.
En buiten het technisch verhaal, het morele verhaal, het kind dat verkracht is zou je het leven lang straffen voor de daad van een ander.

Je zult dus eerst de religieuze motieven uit de vraagstelling moeten filteren en daarna blijkt de oplossing kinderlijk eenvoudig te zijn.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Future World
Jin
Site Admin

Berichtdoor sytze » 11 maart 2012 12:40

Sytze, abortus is moord is een gegeven dat ons door de religie is opgedrongen.
De natuur is de grootste aborteur zelf, of god indien men daarin geloofd, hoewel de gelovigen dan weer erg op de teentjes getrapt zijn.

zo had ik er echt nog niet over nagedacht!

Doortrekkende volgens het verhaaltje (uit religieuze motieven geschreven) is anticonceptie dan ook moord, en ziehier, de paus is tegen anticonceptie.

ja opzich, je ontneemt wel een kind de kans op leven. maar dit vind ik veel te ver uitgedacht. er is nog geen sprake van leven dus ontneem je ook nog niks het leven. poeh op zulke reacties had ik gehoopt. weer even iets om over na te denken!

En buiten het technisch verhaal, het morele verhaal, het kind dat verkracht is zou je het leven lang straffen voor de daad van een ander.

ja zelfs de voorvechter van dit verhaal was het op dit gebied met jou eens.

Je zult dus eerst de religieuze motieven uit de vraagstelling moeten filteren en daarna blijkt de oplossing kinderlijk eenvoudig te zijn.

dit ga ik eens heel letterlijk opnemen. reageer ik later nog even op!

groet, Sytze
sytze
Diehard

Berichtdoor Demosthenes » 18 apr 2012 22:41

Abortus... wat een rotonderwerp, dat is het en blijft het. Het is een moreel dilemma waar menig mens te kort door de bocht over is. Ik heb hier zelf al eens lang en diep over na moeten denken, en het is niet makkelijk.
Ik kan niet zeggen wat goed is of niet, ik weet alleen dit: soms is het beëindigen van een leven minder slecht dan het te laten leven.
Ik kan me verschillende situaties indenken waar ik abortus te rechtvaardigen vind.
-Wanneer een vrouw is verkracht en daardoor zwanger is geraakt
-Wanneer een jong meisje zwanger is. Adoptie is een mogelijkheid, alleen Nederlandse kinderen hebben een veel kleinere kans om geadopteerd te worden dan een buitenlands kindje. Daarnaast is het voor een jong meisje vreselijk om een geboorte mee te maken.
-Wanneer de ouder weet/ouders weten dat ze het kindje niet de juiste zorg kunnen verschaffen
-Wanneer het kind geboren zal worden met ernstige afwijkingen/kort na de geboorte zal sterven
-Wanneer het kindje ernstig verslaafd ter wereld zal komen en daardoor afwijkingen zal hebben

Ik zeg hiermee niet dat ik vind dat kinderen met een afwijking niet geboren mogen worden, absoluut niet. Wat ik me wel voor kan stellen is dat ouders dat niet aankunnen, en dan is adoptie geen optie omdat gehandicapte kinderen nog minder kans hebben op adoptie dan gezonde kinderen.
Donec eris sospes, multos numerabis amicos. Tempora si fuerint nubila, solus eris.
Show me a sane man and I will cure for you-C.G. Jung
Demosthenes
Addicted

Berichtdoor Fish » 18 apr 2012 23:11

sytze schreef:dit verhaal las ik op facebook:

groet, Sytze

Sytze, ze willen je ten eerste laten geloven dat vrouwen zomaar tot abortus besluiten.
Niet waar.

Ten tweede is het de vraag of een foetus een kind is.
Nee dus.

Verder laat ik aan de vrouw over, het is haar lichaam, ook de foetus.
'Het heeft geen zin te proberen iemand via de rede van iets af te brengen waar hij nooit via de rede op gekomen is. Jonathan Swift.
Fish
Moderator

Berichtdoor BadAssChick » 18 apr 2012 23:44

ik blijf abortus moord vinden,vooral als het om een gezond kind gaat , tegenwoordig zijn er genoeg middelen om een zwangerschap te voorkomen , en anders houden ze maar de handen boven de dekens

volgende week donderdag is de sterfdag van mijn jongste dochter Melissa , ze wordt 15 , 15 jaar dat ik mijn meisje al moet missen ,hoe graag had ik haar niet bij me willen hebben ,en ja dan wordt ik zo #####nijdig :twisted: als ik hoor dat er zoiets kostbaars zo iets mooi vernietigd wordt of dat mensen er excuses voor zoeken om een abortus te rechtvaardigen

Melissa 26-4-1997

http://www.lieve-engeltjes.nl/engelt...saG/index.html

Bloemen
Ik ga bloemen kopen
Voor mijn meisje
Geen make-up
Geen mooie bal
Geen rooie neus
Voor op het carnaval

Geen vlag
Voor het bevrijdingsfeest
Geen ballon geen slingers
Geen knuffelbeest
Geen kleertjes
In alweer een grotere maat
Geen nieuw mobieltje
Dat in een reclamefolder staat
Of een parfum
Van weer ‘ns een ander merk
Alleen wat plantjes
Voor in’t perk

Ik ga bloemen kopen
Voor mijn meisje
’t roept verzet op
In mijn hoofd
Ik ken geen moeder
Die haar dochter
Voor haar verjaardag
Bloemen belooft

Een kind moet spelen
Ontwikkelen,groeien
‘ns lekker met d,r zussen stoeien
Zomers in het badje
Op het gazon
Samen op de fiets
Met een petje op ,tegen de zon

Bootje varen
Met een oude schoen
Maar wat moet een kind
Met bloemen doen

Ik ga bloemen kopen
Voor mijn meisje
Iets anders kan,mag
Hoeft niet meer
En die bloemen zet ik
Dan maar op haar grafje neer !
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl
BadAssChick
Diehard

Berichtdoor Demosthenes » 18 apr 2012 23:48

BadAssChick schreef:ik blijf abortus moord vinden,vooral als het om een gezond kind gaat , tegenwoordig zijn er genoeg middelen om een zwangerschap te voorkomen , en anders houden ze maar de handen boven de dekens

Ik snap dat het vooral voor jou als iemand die haar dochtertje verloren is vreselijk is. Maar het is wel zo dat een ongeluk in een klein hoekje zit, of het kan gebeuren dat een van de twee latex-allergie heeft. Latex-vrije condooms zijn peperduur en tegen een ongeluk in een klein hoekje kun je niets doen.
Donec eris sospes, multos numerabis amicos. Tempora si fuerint nubila, solus eris.
Show me a sane man and I will cure for you-C.G. Jung
Demosthenes
Addicted

Berichtdoor HenkM » 18 apr 2012 23:57

Gezien mijn vorige topics kan ik niet anders dan het totaal niet eens zijn om dit moord te noemen.

Er zullen ongetwijfeld vrouwen zijn die een moord doen om kinderen te (kunnen) krijgen, maar dat geldt vast niet voor elke vrouw, in elke willekeurige situatie.

Sommige beslissingen dien je nu eenmaal rationeel te (kunnen) nemen.

Hier zeg ik dus NIET mee dat deze vrouwen zo iets 'zo maar even' laten gebeuren. Vast niet.
En zullen (de meesten, in elk geval) dit nog heel lang mee torsen.

Uiteindelijk zal zij toch de beslissing moeten nemen.
With or without religion good people will do good things and evil people will do evil.
For good people to do evil things that takes religion. (Steven Weinberg)
"Gods are fragile beings; they may be killed by a whiff of science or a dose of common sense - Richard Dawkins
HenkM
Diehard

Berichtdoor BadAssChick » 19 apr 2012 00:14

Demosthenes schreef:
BadAssChick schreef:ik blijf abortus moord vinden,vooral als het om een gezond kind gaat , tegenwoordig zijn er genoeg middelen om een zwangerschap te voorkomen , en anders houden ze maar de handen boven de dekens

Ik snap dat het vooral voor jou als iemand die haar dochtertje verloren is vreselijk is. Maar het is wel zo dat een ongeluk in een klein hoekje zit, of het kan gebeuren dat een van de twee latex-allergie heeft. Latex-vrije condooms zijn peperduur en tegen een ongeluk in een klein hoekje kun je niets doen.

je heb ook nog middelen zoals de pil, de morningafterpil en een Pessarium
http://www.voorbehoedsmiddelen.net/ ,en anders maar geen sex voor dat je wel kinderen wilt
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl
BadAssChick
Diehard

Berichtdoor appelfflap » 19 apr 2012 07:50

sytze schreef:wat is jullie mening hierover? is abortus moord of is het een preventie van grote gevolgen.

zolang er geen sprake van mens is kun je onmogelijk van moord spreken.
en wie meent dat een spermacel evenveel rechten heeft als een 2jarige of een volwassene is op z'n minst niet echt intellectueel eerlijk.

wie meent dat een 8 maanden oude foetus ook maar evenveel (of weinig) rechten zou mogen hebben als een eicel (bevrucht of niet) die is even goed niet helemaal eerlijk.

wanneer begint leven? elke grens die je trekt is willekeurig en arbitrair. kerk verbiedt masturbatie en verbeheodsmiddelen waardoor zij de grens ergens voor de bevruchting leggen. tsja, als ik mij aftrek ga ik me nadien niet schuldig voelen omdat ik net een een paar miljoen spermacellen vermoord heb :)
appelfflap
Diehard

Volgende

Keer terug naar Ethische dilemma's