Moderator: Moderators
vuurdoorn schreef:Mag ik het lijstje nog wat aanvulen?
96 Waarom hebben christenen het altijd over de Vaderliefde, het Vaderhart, dat ze kinderen van God zijn, als in de bijbel zo duidelijk staat dat die Vader zijn eigen zoon laat martelen en kruisigen. Wat kun je van zo'n vader verwachten?
1. Waar komt Satan vandaan?
Ik heb hier eigenlijk nooit een goed antwoord op gekregen. Satan wordt uitgelegd als een gevallen engel, maar op grond van een OT tekst die over de koning van Babylon spreekt (Jesaja 14), dat is volgens mij niet pluis.
Niet dat ik je wil aanvallen hoor. Ik vind het antwoord van 'Satan' alleen meer vragen opwerpen dan beantwoorden. Ik heb nooit zo kunnen geloven in 1) dat Satan een letterlijke persoonlijkheid is en 2) dat hij hier op aarde de dienst uitmaakt.
2. Waaruit bestaat Satan?
Als ik het goed begrijp wordt Satan door de meeste christenen als een gevallen engel beschouwd. In ieder geval een geschapen schepsel. Hoe kan het dan dat hij toch enkel maar een geest is en als alomtegenwoordig wordt beschouwd? Hoe kan een gevallen engel nu 'de overste van de wereld' zijn? En zoveel macht hebben dat God het licht uitdoet op aarde? Dat lijkt voor mij teveel op aan Satan goddelijkheid te geven, en hem meer macht geven dan God heeft, want die zet je op de achtergrond. Het 'tijdelijk' komt op mij over als een uitvlucht voor God. En dat 'de wereld Hem niet wil kennen' komt op mij over als opeens weer de mens de schuld geven van het kwade, terwijl je net een zin ervoor hebt gezegd dat Satan allemaal gruwelijkheden veroorzaakt.
3. Welk geslacht heeft Satan?
Aangezien Satan een schepsel is moet hij ofwel sexloos zijn of anders is hij mannelijk.
Beide alternatieven vind ik eigenlijk te zot om te overdenken.
Kan hier iemand wat mee?
4. Waarom heeft de Satan de aarde tot zijn plaats gemaakt?
Ik heb nooit kunnen begrijpen wat Satan denkt dat het nut zou kunnen zijn om eeuwig tegenstander van God te zijn. Hoe kan een schepsel dat weet heeft van de almacht van God nu zoiets in zijn hoofd halen? Wetend dat hij tot in eeuwigheid verliest. En alsof er voor een engel iets te winnen zou zijn via het overhalen van mensen.
8. Waarom heeft Satan geen mensen nodig om zijn woord te verspreiden, waarom kan hij alles zelf? Komt op mij alweer over alsof hij machtiger is dan God.
Ik heb nog geprobeerd om 'Satan' te substitueren voor 'God', zoals je adviseerde te doen om 'gemakkelijk alle vragen te kunnen beantwoorden', maar dat lukte me niet.
Ik zit erg met die Satan in de knoop.
Zou iemand kunnen antwoorden op Piets vraag nummer 84?
"84. Waarom zette jouw god mensen op aarde; terwijl hij de terroristische engelen hier naar toe had gezonden. Hij wist toch dat dit fout zou lopen en de mensen beïnvloed zouden worden door Satan. Je zet toch ook geen kinderen in een kuil met slangen."
PietV. schreef:Nog een paar extra vragen:
De hele wereld kwam naar Jozef om voedsel te kopen? (gen 41:57) > waar/niet waar
Staat de aarde vast? (Psalm 93:1 en 96:10) > waar/niet waar
Uit de voorraadschuren komt regen en sneeuw? (job38:22 en Jeremia 51:16) > waar/niet waar
Het land naderde het schip? (Handelingen27:27) > waar/niet waar
Sterft graan als het op land valt? ( Joh. 12:24; 1 Kor. 15:36). > waar/niet waar
MEL schreef:Op deze manier kun je alles wel problematiseren. Ik zou zeggen: niet onwaar. Kun je hiermee inkomen?
Groeten MEL
MEL schreef:
Beste PietV,
draaf je hier nu niet een beetje te ver door? Iedereen gebruikt toch regelmatig overdrijvingen in spreektaal zoals 'altijd', 'niemand' en 'overal vandaan'? En hoe vreemd is het om te beweren dat de aarde 'vast' staat. Ze is toch ook zeker niet 'onvast', in de zin van wankel? De aarde heeft een vaste baan en een stabiele as, dus ook al wisten ze dat in die tijd nog niet, de bewering lijkt me niet problematisch. Ook bestaat er zoiets als poëtisch gebruik van taal, waar de 3e en de 5e regel onder lijkende te kunnen vallen.
Op deze manier kun je alles wel problematiseren. Ik zou zeggen: niet onwaar. Kun je hiermee inkomen?
Groeten MEL
HenkM schreef:Een beetje denkend mens, met alleen maar (!) gezond verstand, laat staan enige wetenschappelijke opleiding (maak ik hier de fout door te denken dat een academische opleiding ook betekent beter te kunnen denken???), wéét gewoon dat een god niet bestaat. Niet kán bestaan.
Dus, laten zij maar proberen e.e.a. aan te tonen. Is wel geprobeerd, natuurlijk. Is zelfs geprobeerd dat wettelijk te maken, zonder enige onderbouwing. Maar het is niemand gelukt. Logisch. .... weer dat verdomde woord. Dat gezeur ook over logica ....
HenkM schreef:Jouw betoog, geheel logisch naar mijn mening, lijkt in niet op dat van aton.
aton schreef:HenkM schreef:Jouw betoog, geheel logisch naar mijn mening, lijkt in niet op dat van aton.
In welk opzicht?
Keer terug naar Christendom/Judaïsme.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast