Gratis e-boek over sektes en geheime genootschappen

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Gratis e-boek over sektes en geheime genootschappen

Berichtdoor Robert » 02 nov 2011 14:33

Afbeelding

http://nieuwewereldhorde.jouwweb.nl/

Dit gratis e-boek gaat over Religie, Geloof, Sektes, Geheime genootschappen, Geld en Macht maar bovenal Verlossing.

De personen in dit e-boek zijn fictief en hebben geen enkele relatie met bestaande personen. De religies en sektes die genoemd worden bestaan niet echt en elke vermeende overeenkomst met bestaande geloofsvormen berust op louter toeval.

Hoofdpersonen zijn: Falco, Dolf, Shira, Rebecca en Susanna welke vandaag de dag gewoon naast u kunnen wonen maar door het lot bij elkaar worden gebracht waardoor een band ontstaat tot in de verre toekomst. Fictie en werkelijkheid door elkaar wat voor sommigen herkenbare taferelen oplevert maar waar anderen weer snel zullen afhaken door de soms vergezochte fantasieën van de auteur.

Het is een dynamisch boek en waarschijnlijk nooit af. Telkens kunnen er hoofdstukken en/of details worden toegevoegd.

E-boek is gratis want is een eerste probeersel. Heeft wel jaren aan onderzoek gevergd dus graag reacie. Goed of slecht, maakt niet uit.

Robert
Robert
Newbie

Re: Gratis e-boek over sektes en geheime genootschappen

Berichtdoor Rereformed » 02 nov 2011 15:49

Ik heb het eerste hoofdstuk Het Biertje doorgelezen. Er stonden wel leuke vondsten in, zoals wanneer Falco de prediker duidelijk overtroeft Dolf niet de conclusie trekt dat de leringen niet kloppen, maar juist het tegenovergestelde doet, vanaf nu Falco gaat zien als de antichrist.

Hoewel je erbij zegt dat je geen bepaalde sekte op het oog hebt kan de lezer niet ontkomen aan de gedachte dat het typisch de Jehovagetuigen zijn die je op het oog hebt. Wat dat betreft zou een roman misschien effektiever zijn wanneer je wat meer afstand zou nemen van ons bekende sektes, bijvoorbeeld door een sekte te beschrijven die geïnspireerd wordt door een geheel nieuw heilig boek, waarvan je de inhoud zelf bedenkt.

Aan je nederlands kan nog wel een hoop gesleuteld worden. Soms lopen de zinnen niet erg goed. Hier drie voorbeelden:

"Toen Dolf en Bart naast elkaar op de bank hadden plaatsgenomen, Bart in driedelig pak met das, en Dolf met de armen over elkaar met een houding van; deze man zal jou wel eens eventjes de oortjes wassen begon het gesprek."

"naargelang de avond vorderde kreeg de alcohol bij hem de overhand, en hij begon te vertellen "
moet zijn: ...en begon hij ...

"...met een klap hoort hij de buitendeur dichtslaan.
Ach die draait wel weer bij maar een onbestemd gevoel blijft toch bij Falco hangen en start de computer om z’n scriptie af te maken.
Die deur draait wel weer bij? :wink:
en start = en hij zet de computer aan ...

Of je gebruikt een foutief idioom:
"Dolf komt met een afwezige blik in de ogen de kamer binnen en ploft op de zitzak uiteen."
Dolf gaat zitten en ploft uiteen?

"worden Falco toe gefrommeld"
Is iemand iets toefrommelen een nieuw werkwoord?

De werkwoorduitgangen moet je nogmaals bij langsgaan.
betoond= betoont
hij vind = hij vindt
bedwelmd= bedwelmt

Een hoop aanhalingstekens kun je beter schrappen:
Overeindkomend uit z’n “ligstand”
Machttoren genootschap heeft zelfs aandelen in “oorlogstuig”
Dolf laat weinig los over de “metamorfose”
het “feest” kan wat hem betreft beginnen
Voetbal en Formule 1 waren het “voorgerecht” en terwijl de koffiepot leeg raakte kwamen de “steken onder water”
en meer van die pas door hem verworven “wijsheden”
Born OK the first time
Rereformed
Moderator

Berichtdoor Robert » 02 nov 2011 16:36

Bedankt Rereformed voor je serieuse en opbouwende kritiek. Hoewel ik sommige punten als vrijheid van de schrijver zie zijn andere punten inderdaad voor verbetering vatbaar. Kan ik weer mee aan het werk #-o
Robert
Newbie

Berichtdoor Robert » 02 nov 2011 18:39

Hallo Rereformed, was al aan het werk gegaan maar heb toch maar even gekeken op:

© Nederlandse Taalunie,

http://woordenlijst.org/zoek/?q=bedwelmd&w=w

bedwelmd [be·dwelmd], bnw., bedwelmde [be·dwelm·de]

betonen [be·to·nen], ww., betoonde [be·toon·de], betoond [be·toond]
Robert
Newbie

Berichtdoor Vilaine » 02 nov 2011 22:00

Ik ben aan het 2de verhaal begonnen.

Ik zie, dat nog al eens komma's ontbreken en er soms teveel staan. De aanhalingstekens, hiervoor al genoemd, storen door de hoeveelheid nogal en zijn meestal overbodig.
Idiomatisch kan er ook wat verbeterd worden. Ook ik zie d/t fouten.

De directe rede, die voortdurend gebezigd wordt en waar iedere keer bij geschreven wordt wie wat zegt, vind ik persoonlijk storend. Maar ik weet niet of dat een persoonlijke afwijking is.

Inhoudelijk kan ik er nog niet zoveel van zeggen.
Wie zich afvraagt wat de zin van het leven is, heeft geen zin in het leven.
Vilaine
Diehard

Berichtdoor biemer » 03 nov 2011 10:59

Robert schreef:Hallo Rereformed, was al aan het werk gegaan maar heb toch maar even gekeken op:

© Nederlandse Taalunie,

Sorry, dat ik me er ff mee bemoei :oops:

Ik neem aan dat Rere de O.T.T. bedoelt..
Dan krijg je STAM + t ( in de 3e persoon; hij, zij, het)
w.w. = bedwelmen ---> STAM = bedwelm ----> Hij/zij/het bedwelmt.
w.w. = betonen ---> STAM = betoon ---> Hij/zij/het betoont.
w.w. = vinden ----> STAM = vind ----> Hij/zij/het vindt
etc..

Maar idd het voltooid deelwoord is "bedwelmd"

Het zelfd geldt voor betonen en bedoelen....

dus :

Hij bedwelmt ----> Hij heeft bedwelmd
Hij bedoelt ---> Hij heeft bedoeld
Hij betoont ---> Hij heeft betoond
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
biemer
Moderator

Berichtdoor Rereformed » 03 nov 2011 11:48

Robert schreef:Hallo Rereformed, was al aan het werk gegaan maar heb toch maar even gekeken op:

© Nederlandse Taalunie,

Zoals Biemer je al uitlegt is het niet genoeg om te weten dat deze woorden ook met een d geschreven worden. Je moet weten wanneer je ze met een -t en wanneer je ze met een -d uitgang schrijft. Het ging hier om de derde persoon presens. Die -t vind je nooit in het woordenboek. :wink:
Ik raad je aan een cursus nederlandse spelling te gaan volgen. Maar het is zeer gemakkelijk indien je telkens wanneer je zo'n vreemd woord gebruikt het even vervangt door een gemakkelijk woord zoals 'slapen', dan merk je meteen op dat je 'hij slaapt' moet schrijven en 'hij slaapd' foutief zou zijn.

Betonen:
Ik betoon
Jij betoont
Hij betoont

Ik bedwelm
Jij bedwelmt
Hij bedwelmt
Born OK the first time
Rereformed
Moderator

Berichtdoor Rereformed » 03 nov 2011 12:27

OK, tweede verhaal

ingenieurs diploma = ingenieursdiploma
In het Engels schrijf je dit soort gevallen als aparte woorden, in het Nederlands niet.

“runnen” ...aanhalingstekens weg. Of beter nog er een nederlands woord voor in de plaats te zetten: beheren, overnemen.

"wij worden hiervoor op onze vergaderingen voor gewaarschuwd"
twee keer voor (overkomt mij ook vaak bij het schrijven)

"ontruimt" moet deze keer "ontruimd" zijn.
Ontruimt zou de tweede of derde persoon presens zijn, maar dit maal heb je het voltooid deelwoord: is ontruimd.

God’s koninkrijk = Gods koninkrijk
In het Engels schrijf je 's, in het Nederlands eenvoudig enkel de s (tenzij het woord eindigt in een klinker).

"bewaart" moet "bewaard" zijn. Alweer eenzelfde geval als de vorige: het is geen presens, maar een deelwoord: worden bewaard.

"‘Ach ja’ bevestigd Dolf" Het werkwoord is nu juist weer wel presens, en moet dus "bevestigt" zijn.

predikingzwerk = predikingswerk

raad hij aan = raadt hij aan
3. persoon enkelvoud krijgt in het presens een -t
vergelijk: Op zaterdag slaapt hij uit.

staat met een groepje jongeren gniffelend naar de richting van Dolf te kijken
in de richting van ... of naar Dolf

Dolf’s succesnummer = Dolfs succesnummer

vertelt = verteld
(had verteld, geen presens)

om naar z’n tante te gaan in wiens huisje
"wiens" is mannelijk. Aangezien het om een tante gaat moet je de vrouwelijke vorm gebruiken: wier
(wier wordt ook gebruikt voor de meervoudsvorm)
Born OK the first time
Rereformed
Moderator

Berichtdoor Robert » 03 nov 2011 14:10

Wow, hier komt echt iets moois uit met jullie hulp. Maar als het verhaal niet aanspreekt komt het alsnog in de prullenbak. Maar ik ga aan het werk met jullie tips. Ik heb per slot toch nog een jaar tot de nieuwe nominaties voor de AKO literatuurprijs. :lol:
Robert
Newbie

Berichtdoor Rereformed » 03 nov 2011 15:58

Robert schreef:Wow, hier komt echt iets moois uit met jullie hulp. Maar als het verhaal niet aanspreekt komt het alsnog in de prullenbak. Maar ik ga aan het werk met jullie tips. Ik heb per slot toch nog een jaar tot de nieuwe nominaties voor de AKO literatuurprijs. :lol:

Ik vind het best wel leuk om het verhaal ook door te lezen, anders zou ik er niet zo veel werk van maken. Ik werd bij het lezen van het tweede hoofdstuk overigens wel versterkt in mijn idee dat je de Jehova-getuigen op het oog hebt. Het lijkt mij eerlijk gezegd een beetje teveel gezegd om in de inleiding te stellen dat alle gelijkenis met bestaande sekten op toeval berust.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator

Berichtdoor Robert » 03 nov 2011 16:52

Hallo Rereformed, m’n ogen vielen bijna uit mijn kop toen ik op dit forum een grote ontdekking deed. Weet je dat de site “volwassen geloof” zo’n 7 -8 jaar geleden m’n ogen werkelijk heeft geopend in div. opzichten? Een werkelijk hoogstaand werk v.w.b. levensbeschouwingen. Misschien weet je nog dat je mij hebt gemaild want ik had wat lappen tekst van jou op m’n eerste frummelwebsite staan. Ik was toen nog in de niemandsland fase na mijzelf te hebben losgemaakt uit een bepaalde sekte. Deze sekte heeft kennissen van mij gedreigd met een proces om bepaalde websites uit de lucht te krijgen en wat door de hoge kosten ook is gelukt. Vandaar mijn voorzichtige benadering in deze. Ik ben erg cynisch geworden omtrent geloofszaken zoals je wel zult merken in de rest van de hoofdstukken (een soort van het van mij afschrijven op een ludieke manier). Ik ga nog meer draadjes lezen van dit forum. Wie weet wat ik nog meer aan ontdekkingen ga doen.
Robert
Newbie

Berichtdoor Rereformed » 03 nov 2011 17:08

Robert schreef:Hallo Rereformed, m’n ogen vielen bijna uit mijn kop toen ik op dit forum een grote ontdekking deed. Weet je dat de site “volwassen geloof” zo’n 7 -8 jaar geleden m’n ogen werkelijk heeft geopend in div. opzichten? Een werkelijk hoogstaand werk v.w.b. levensbeschouwingen. Misschien weet je nog dat je mij hebt gemaild want ik had wat lappen tekst van jou op m’n eerste frummelwebsite staan. Ik was toen nog in de niemandsland fase na mijzelf te hebben losgemaakt uit een bepaalde sekte. Deze sekte heeft kennissen van mij gedreigd met een proces om bepaalde websites uit de lucht te krijgen en wat door de hoge kosten ook is gelukt. Vandaar mijn voorzichtige benadering in deze. Ik ben erg cynisch geworden omtrent geloofszaken zoals je wel zult merken in de rest van de hoofdstukken (een soort van het van mij afschrijven op een ludieke manier). Ik ga nog meer draadjes lezen van dit forum. Wie weet wat ik nog meer aan ontdekkingen ga doen.

Tsjong zeg...het regent de laatste weken van personen hier die zeggen die site gelezen te hebben. Ik sta daar nu wel van te kijken! Ik ben op het moment bezig er werk van te maken Volwassen Geloof in boekvorm en als e-book uit te geven.
Ik herinner me die zaken die je nu vertelt. Je hebt dus inmiddels ook een lange weg belopen en bent nog steeds bezig met het verwerken ervan. Erover schrijven is denk ik een goede manier om dat te doen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator

Berichtdoor Rereformed » 12 mei 2012 17:52

Hi Robert. Mijn boek is inmiddels af. :wink:
Hoe staat het nu met jouw boek? Ik las net hoofdstuk 3 door en vond weinig meer om opmerkingen over te maken.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator

Berichtdoor Robert » 26 mei 2012 18:02

Hallo Rereformed, ja ook ik heb vernomen dat het je gelukt is je gedachten op papier uit te geven. Proficiat en ik hoop dat het in vele boekenkasten zal komen te staan. Zware kost maar frisse out of the box kronkels.

Mijn boek heeft een stofkam revisie gehad met jullie hulp en zal ook in papiervorm zijn te lezen mits je hem even uitprint natuurlijk :wink:
Robert
Newbie

Keer terug naar Boeken.