Islam in enkele cijfers

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

siger

Re: Islam in enkele cijfers

Bericht door siger »

Nietweten en Geweten schreef:Siger, indien dit jouw grondveronderstelling is wat betreft de wetenschappelijke methode dan behoor je tot de pro-naturalisten. In mijn moderniteitsbegrip is het onderscheid dat sinds Comte en Mill halverwege de 19e eeuw wordt gemaakt tussen de natuurwetenschappen en de daarna opgekomen 'social sciences' of geesteswetenschappen - waaronder de sociaal-politieke en de geschiedw. - en dat Popper (pro-naturalist) en Gadamer (anti-naturalist) handhaven prominent aanwezig. Ik vermoed dat het niet zinvol is wanneer ik nog verdere pogingen onderneem om verder duidelijk te maken dat het pro-naturalistische standpunt maar één wetenschappelijke methode erkent, die gebruikt wordt in zowel de natuur- als de geesteswetenschappen en objectiviteit tot doel neemt van de methode, en dat het anti-naturalistische standpunt het onderscheid erkent tussen de objectiviteitsbrengende onderzoeksmethode van de natuurwetenschappen dat een onderzoeksobject met objectieve gedistantieerdheid van buitenaf benaderd (een correcte weergave van wat wetenschappers in de Verlichtingstraditie van de moderniteit met hun methode willen bereiken om subjectivisme te voorkomen) en de deelname-brengende methode van de geestes/cultuurwetenschappen en humanistische wetenschappen dat een 'object' van onderzoek - bijvoorbeeld de belangrijkste teksten van moderniteitsdenkers als Erasmus, Hugo de Groot, Kant, Comte & Mill - benadert binnen de eigen cultuurtraditie waarin zowel de uitlegger als de uitgelegde staan en deelname verdiept.
Het spijt me, ik heb deze paragraaf drie keer aandachtig gelezen, maar ik weet echt niet wat je wil zeggen. Je hebt me gevloerd met intellectuele jui-jutsu, en op het moment weet ik zelfs niet meer hoeveel armen en benen ik heb.
Nietweten en Geweten schreef:Hoe stel je je het zorgvuldig waarnemen van de islam en het verifiëren van theorieën over dit waargenomene precies voor?
De openingspost kan je beschouwen als een hypothese die aan waarnemingen getoetst kan worden, en indien nodig bijgesteld. Natuurlijk vind ik ze kloppen met mijn waarnemingen, en ik heb in deze draad nog geen waarnemingen gelezen die haar tegenspreken. Ik vraag me vooral af hoeveel belang men aan waarnemingen hecht.
siger

Bericht door siger »

Nietweten en Geweten schreef:Ga aub eens verder in op het sociologische aspect van de islam in cijfers, Siger.
Het is merkwaardig dat alle moslims over "de islam" spreken, en dat 90% zelfs beledigd zouden zijn als je zou zeggen "de" islam bestaat niet. Een ontmoedigde moslima zei eens: "er mag een heroinedealer op de hoek van hun straat staan, maar als het een moslim is zullen ze nooit de politie bellen."

Alleen voor ons geldt de on-zin:

"Zeg nooit 'de islam' als je het over de islam hebt"

Je mag het over de Belgen, de wielertoeristen, de Jordanezen hebben, maar niet over de moslims. Als het over de islam gaat, moeten we plots onvoorstelbaar voorzichtig zijn. Het zal toch niet zijn dat we bang zijn?

Toch zijn "de moslim" en "de islam" geldige begrippen. Soms kan je die samenvoegen en over bvb. monotheisten spreken, en soms kan je ze opsplitsen en over gematigden spreken. Elke keer spreek je over een categorie, en daar is op zich niets mis mee. Ik mag zelfs beslissen welke categorie mijn aandacht krijgt. Misschien ben ik verontrust over een groep, en zal ik dat uiten. Ik weet ook wel dat er kampcommandanten waren die 's avonds naar Mozart luisterden, maar moet dat mijn uitspraken over "het" nazisme wijzigen?

Ik was nog een kind toen de katholieken in Belgie in opstand kwamen tegen nieuwe schoolwetten, die privileges van de katholieke scholen wilden verminderen. Mijn ouders waren tot op dat ogenblik (en een beetje later opnieuw) rustige brave mensen die leuke babbeltjes hadden met de buren uit de straat. Mijn nonkels en tantes waren zo mogelijk nog leukere sociale brave lieve mensen. Tot een kardinaal de vlag hees en een paar welgemikte preken hield. Al die brave katholieken veranderden in beesten, als ik het zo mag zeggen. De vernielingen waren onoverzienbaar, en een hoogtepunt (ook keerpunt) was de dreiging van een vooraanstaand gematigd, ik mag zelfs zeggen liberaal katholiek die dreigde de gelovigen op te roepen hun spaarcenten weg te halen bij hun bank. Dat zou het failliet van een natie geweest zijn, en de democratisch verkozen regering ging overstag voor vernielende straatbendes die ik hier graag "de katholieken" noem.

Ik heb dus gezien hoe brave mensen veranderden in roodaangelopen schuimbekkende haatdragers die ongeremd bezittingen vernielden, en hoe ze enkele weken later terug brave mensen werden. Dus als je wil dat ik moslims ga opdelen, dan moet ik zeggen dat ik dat niet kan. De enigen die dat kunnen zijn zijzelf. De protesten tegen foute typeringen moeten van hun komen. Het debat is publiek, en de moslims ontbreken. Dat is beangstigend.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Bedankt voor het delen van je (jeugd)ervaring, SIger!

Goed om te zien dat mijn 'intellectuele vechtsport' je niet definitief vloerde en...
dat je je hebt herpakt en opgericht en klaar bent voor de volgende denksport-ronde

De vraag die bij mij opkomt in verband met deze ervaring is:
wat betekent dit al te menselijke verschijnsel voor de huidige situatie rond moslims?

Een duiding: er zijn gezaghebbende intelligentia/opiniemakers en er zijn brave burgers die, getriggerd door welgemikte en goedgetimede redevoeringen/preken van een door hen erkende gezaghebbende autoriteit, kunnen veranderen in vernielzuchtige & haatdragende boze burgers die samenspannen in knokploegen. Wanneer ik in een uitermate pessimistische gemoedstoestand verzeild ben geraakt vanwege de onkunde of onwil van de laatste groep om zelf na te denken, dan ben ik geneigd te zeggen: er zijn denkende waterdragers en er zijn sponzen die kritiekloos het aangedragen water opzuigen en die het daarna tbv anderen uitknijpen alsof het hun eigen water is.
Het gevaar, zo denk ik dan, komt eerst van de intelligentia en opiniemakers met gezag en een vlotte verkoopbabbel die op het gepaste moment weten wat te zeggen in het publieke domein om de massa brave burgers te mobiliseren tot een woedende menigte op straat. Dat was zo in nazi-Duitsland, dat was zo (als ik het goed begrijp) in het België van jouw jeugd, dat was zo mbv opruiende uitzendingen op de radio in Rwanda, dat was zo in het voormalige Joegoslavië en dat kan in de nabije toekomst weer zo zijn wanneer imams in Westerse landen met een moslimgemeenschap in hun wekelijkse vrijdagpreken ongestoord kunnen blijven aanvuren tot jihad om de shariastaat in te voeren. Maar kan dat niet ook zo zijn in de nabije toekomst in Westerse landen wanneer Westerse politici en andere opiniemakers in hun anti-islam-redevoeringen in het publieke debat maar blijven beweren dat de islam een jihad&sharia-essentie heeft die alle moslimgroepen op een rampzalige dag zullen omarmen zodat de kwade moslimgemeenschap hun wraak op de dhimmi's zal doen laten gelden? Denk je dat het Westerse intelligentia waren die laatst in Groningen een moskee met varkensbloed besmeurden en zo de daad bij hun anti-islamwoorden voegden? Ik hoop maar dat dit geen voorbode van verdergaand geweld is zoals de uitwerpselentaart vd BBB in het gezicht van Fortuyn was. Ik heb zo mijn eigen persoonlijke redenen om er van overtuigd te zijn dat wanneer er geen tegenkracht wordt gesteld tegenover angst, in dit geval tegenover Westerse moslimangst of islamangst, dat we uit de gezaaide angst die ongestoord alle andere gevoelens en denkbeelden mag overwoekeren rampzalige gebeurtenissen zullen oogsten in de nabije of verder toekomst waar moslimhatende westerlingen redeloos geweld gebruiken tegen moslims ongeacht hun steun of verwerping van jihad & sharia.

Dus wat is het wenkende toekomstperspectief voor samenlevende westerse & moslimse Belgen/NLers dat een alternatief is voor de dreigende & angstwekkende rampscenario's? Het angstvisioen van de sharia-superstaat Eurabië ken ik nu onderhand wel, maar wie in het publieke debat biedt ons het verkiesbare alternatieve vergezicht? Ik maal niet om de gevoelige tenen van westerse islamkritici die meteen menen dat kritiek op hun islamkritiek betekent dat de onderliggende boodschap ervan is, dat elke religiekritiek in het publieke debat uit den boze is omdat religieuzen hun recht op gevoelige tenen zouden hebben. In de democratische rechtstaat van een tolerante samenleving waar diverse religieuzen en atheïsten in tolerantie samenleven bestaat het recht op religiekritiek niet voor niets. Zijn Westerse islamkritici dan mensen die geen fouten maken en een soort onfeilbare islamkritiek afleveren in het publieke debat? Tuurlijk niet, geen mens en geen menselijke schepping is onfeilbaar. Er is altijd ruimte voor verbetering, daarvoor bestaat de publieke ruimte voor het kritiseren van wetenschappelijke theorieën en politieke ideologieën/beleidsplannen en religieuze uitingen en ook van religiekritische uitingen zonder hoop op een betere toekomst van Europa dan Eurabië.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
siger

Bericht door siger »

Nietweten en Geweten schreef:wat betekent dit al te menselijke verschijnsel voor de huidige situatie rond moslims?
Laat me alvast zeggen dat het katholicisme uit mijn jeugd veel gelijkenissen (maar niet alleen gelijkenissen) heeft met de islam vandaag.

Het grootste verschil is volgens mij dat de islam niet alleen een godsdienst is. De moslimstaat met shariawetgeving is nog altijd de essentie van het geloof, zij het dat de urgentie groter of kleiner kan zijn bij een wisselend deel van de gelovigen.

Het volstaat even de internationale pers door te bladeren om de risico's te zien.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Nietweten en Geweten schreef:Bedankt voor het delen van je (jeugd)ervaring, SIger!

Goed om te zien dat mijn 'intellectuele vechtsport' je niet definitief vloerde en...
dat je je hebt herpakt en opgericht en klaar bent voor de volgende denksport-ronde

De vraag die bij mij opkomt in verband met deze ervaring is:
wat betekent dit al te menselijke verschijnsel voor de huidige situatie rond moslims?

Een duiding: er zijn gezaghebbende intelligentia/opiniemakers en er zijn brave burgers die, getriggerd door welgemikte en goedgetimede redevoeringen/preken van een door hen erkende gezaghebbende autoriteit, kunnen veranderen in vernielzuchtige & haatdragende boze burgers die samenspannen in knokploegen. Wanneer ik in een uitermate pessimistische gemoedstoestand verzeild ben geraakt vanwege de onkunde of onwil van de laatste groep om zelf na te denken, dan ben ik geneigd te zeggen: er zijn denkende waterdragers en er zijn sponzen die kritiekloos het aangedragen water opzuigen en die het daarna tbv anderen uitknijpen alsof het hun eigen water is.
Het gevaar, zo denk ik dan, komt eerst van de intelligentia en opiniemakers met gezag en een vlotte verkoopbabbel die op het gepaste moment weten wat te zeggen in het publieke domein om de massa brave burgers te mobiliseren tot een woedende menigte op straat. Dat was zo in nazi-Duitsland, dat was zo (als ik het goed begrijp) in het België van jouw jeugd, dat was zo mbv opruiende uitzendingen op de radio in Rwanda, dat was zo in het voormalige Joegoslavië en dat kan in de nabije toekomst weer zo zijn wanneer imams in Westerse landen met een moslimgemeenschap in hun wekelijkse vrijdagpreken ongestoord kunnen blijven aanvuren tot jihad om de shariastaat in te voeren. Maar kan dat niet ook zo zijn in de nabije toekomst in Westerse landen wanneer Westerse politici en andere opiniemakers in hun anti-islam-redevoeringen in het publieke debat maar blijven beweren dat de islam een jihad&sharia-essentie heeft die alle moslimgroepen op een rampzalige dag zullen omarmen zodat de kwade moslimgemeenschap hun wraak op de dhimmi's zal doen laten gelden? Denk je dat het Westerse intelligentia waren die laatst in Groningen een moskee met varkensbloed besmeurden en zo de daad bij hun anti-islamwoorden voegden? Ik hoop maar dat dit geen voorbode van verdergaand geweld is zoals de uitwerpselentaart vd BBB in het gezicht van Fortuyn was. Ik heb zo mijn eigen persoonlijke redenen om er van overtuigd te zijn dat wanneer er geen tegenkracht wordt gesteld tegenover angst, in dit geval tegenover Westerse moslimangst of islamangst, dat we uit de gezaaide angst die ongestoord alle andere gevoelens en denkbeelden mag overwoekeren rampzalige gebeurtenissen zullen oogsten in de nabije of verder toekomst waar moslimhatende westerlingen redeloos geweld gebruiken tegen moslims ongeacht hun steun of verwerping van jihad & sharia.

Dus wat is het wenkende toekomstperspectief voor samenlevende westerse & moslimse Belgen/NLers dat een alternatief is voor de dreigende & angstwekkende rampscenario's? Het angstvisioen van de sharia-superstaat Eurabië ken ik nu onderhand wel, maar wie in het publieke debat biedt ons het verkiesbare alternatieve vergezicht? Ik maal niet om de gevoelige tenen van westerse islamkritici die meteen menen dat kritiek op hun islamkritiek betekent dat de onderliggende boodschap ervan is, dat elke religiekritiek in het publieke debat uit den boze is omdat religieuzen hun recht op gevoelige tenen zouden hebben. In de democratische rechtstaat van een tolerante samenleving waar diverse religieuzen en atheïsten in tolerantie samenleven bestaat het recht op religiekritiek niet voor niets. Zijn Westerse islamkritici dan mensen die geen fouten maken en een soort onfeilbare islamkritiek afleveren in het publieke debat? Tuurlijk niet, geen mens en geen menselijke schepping is onfeilbaar. Er is altijd ruimte voor verbetering, daarvoor bestaat de publieke ruimte voor het kritiseren van wetenschappelijke theorieën en politieke ideologieën/beleidsplannen en religieuze uitingen en ook van religiekritische uitingen zonder hoop op een betere toekomst van Europa dan Eurabië.
Je schetst hier twee scenario's. In het eerste scenario's gaan op hol geslagen autochtone islamofoben op moslimjacht en het in tweede scenario krijgen de in Nederland wonende mohammedanen collectief last van het sudden jihad syndroom en openen de aanval op de autochtone Nederlanders.

Het is gelukkig niet waarschijnlijk dat een van die twee schrikbeelden werkelijkheid zal worden.

Het derde scenario wordt echter geheel over het hoofd gezien en dat scenario is veel waarschijnlijker. Sterker nog: het is al min of meer aan de gang op dit moment. Namelijk het scenario dat de autochtone islamofielen de islamofoben te lijf gaan.
Als er een gewelddadige burgeroorlog plaats gaat vinden is het deze. De ideologische burgeroorlog is immers al volop bezig. Islamofoben bevinden zich momenteel in dezelfde positie als afvallige moslims. Alleen zijn de belagers van de islamofoben hoofdzakelijk autochtone islamofielen, terwijl afvallige moslims slechts door islamieten bedreigd worden. Zowel de afvallige moslims als de islamofoben kunnen niet vrijuit en openlijk voor hun standpunten uitkomen. Dat kan feitelijk slechts anoniem. De sharia is van kracht voor zowel de islamofoob als de ex-moslim. Alleen de uitvoerende macht van de sharia, de wetsdienaars waar ze mee te maken hebben, verschilt: de islamofoben krijgen te maken met hun landgenoten, de afvalligen met hun ex-geloofsgenoten.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Uncle Rat over het derde rampscenario vd burgeroorlog tussen islamofobe en islamofiele autochtonen:
Het derde scenario wordt echter geheel over het hoofd gezien en dat scenario is veel waarschijnlijker. Sterker nog: het is al min of meer aan de gang op dit moment. Namelijk het scenario dat de autochtone islamofielen de islamofoben te lijf gaan. Als er een gewelddadige burgeroorlog plaats gaat vinden is het deze. De ideologische burgeroorlog is immers al volop bezig. Islamofoben bevinden zich momenteel in dezelfde positie als afvallige moslims. Alleen zijn de belagers van de islamofoben hoofdzakelijk autochtone islamofielen, terwijl afvallige moslims slechts door islamieten bedreigd worden. Zowel de afvallige moslims als de islamofoben kunnen niet vrijuit en openlijk voor hun standpunten uitkomen. Dat kan feitelijk slechts anoniem. De sharia is van kracht voor zowel de islamofoob als de ex-moslim. Alleen de uitvoerende macht van de sharia, de wetsdienaars waar ze mee te maken hebben, verschilt: de islamofoben krijgen te maken met hun landgenoten, de afvalligen met hun ex-geloofsgenoten.
Dat er een botsing/clash binnen de Westerse cultuur plaatsvindt tussen 'islamofoben' en 'islamofielen' die elkaar het (cultuur)wetenschappelijke leven zuurmaken heb ik in deze islamcijfers-draad al betoogt in mijn eerste bijdrage. Maar dat deze binnenculturele botsing in NL zal uitgroeien tot een heuse ideologische burgeroorlog waarin extremistische islamofielen geweld gaan gebruiken tegen islamofoben - ik moet denken aan de extreem-linkse kogels van de 'islamofiele' (?) Volkert op de 'islamofobe' Fortuyn - en extremistische islamofoben die met gelijke munt terugslaan, en dus: een gewelddadige burgeroorlog tussen westerlingen omwille van elkanders islamopvatting (waarbij geen moslim is betrokken) ...?

De discussie vanaf pagina 2 op het forum 'Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?' over demonisering en demoniseringsverwijten tussen linkse en rechtse politiek dreigt weer op te duiken, Uncle Rat. De gewelddreiging waarvan een NLse terreurbestrijder gisteren voor waarschuwde plaat jij zeker in dit derde rampscenario waarin vooral de islamofoben het moeten ontgelden? Ik vraag me af of de waarschuwing niet eerder die was voor dreigend moslimgeweld tegen islamofobe politici.

Indien tolerantie de deugd is van individuele burgers in multiculturele samenlevingen,
wie onder de NLse politici is er dan de hypocriet (met demoniseringsverwijten) volgens de onderstaande rake bepaling?
Hypocrisie is het eerbetoon van de zonde aan de deugd

La Rouchefoucauld
Het antwoord op deze vraag speelt mee in de keuze voor het meest waarschijnlijke rampscenario.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Uncle Rat stelt het zwartste doemscenario voor als realistisch. Waarom? Om angst te zaaien en daarmee mensen aan zijn kant te krijgen. De Wilders-aanpak, zeg maar. (Argumentum ad Wilderium, ik weet het, Siger.)

Ik denk trouwens dat er meer islamofoben dan islamofielen hier rondlopen. Beide termen worden trouwens veelal incorrect gebruikt. Iemand die alleen maar duidelijk maakt dat moslims ook rechten hebben, wordt al als 'islamofiel' veroordeelt door de 'islamofoben'. Islamofoben hebben de neiging heel erg zwart-wit te denken. Iedereen die het niet met hen eens is, is (volgens hen) een islamofiel of op zijn minst een dhimmi.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

The Prophet schreef: Ik denk trouwens dat er meer islamofoben dan islamofielen hier rondlopen. Beide termen worden trouwens veelal incorrect gebruikt. Iemand die alleen maar duidelijk maakt dat moslims ook rechten hebben, wordt al als 'islamofiel' veroordeelt door de 'islamofoben'. Islamofoben hebben de neiging heel erg zwart-wit te denken. Iedereen die het niet met hen eens is, is (volgens hen) een islamofiel of op zijn minst een dhimmi.
Nogmaals:
Een fobie is een ziekelijke onredelijke angst die het dagelijks leven domineert.
Ik zeg altijd islamofobie bestaat niet. Het is een lullig dhimmiebegrip.
Islamofobie is een lullige woordconstructie.
Dit lullige woord wordt veelvuldig gebruikt door populisten die het wel leuk vinden, dat islamgedoe in de nederlandse samenleving.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Cluny schreef:
Een fobie is een ziekelijke onredelijke angst die het dagelijks leven domineert.
Ik zeg altijd islamofobie bestaat niet. Het is een lullig dhimmiebegrip.
Hier gebruik je het woord dhimmie op vergelijkbaar foute manier als de term islamofobie. De pot verwijt de ketel, zeg maar. Fobie wordt hier gebruikt in overdrachtelijke zin, niet in een letterlijke betekenis (zoals een fobie voor spinnen, ofzo). Alleen al aan de discussie hier kan je zien dat er mensen zijn die de islam op overdreven wijze als bedreiging voorstellen.
Islamofobie is een lullige woordconstructie.
Dit lullige woord wordt veelvuldig gebruikt door populisten die het wel leuk vinden, dat islamgedoe in de nederlandse samenleving.
Nee, ze vinden dat islamgedoe niet leuk, maar ze vinden dat moslims ook rechten hebben. Net als iedereen in een democratische samenleving. DAT is de essentie.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ik vertrouw ze voor geen cent.
Personen die het niet kunnen laten normale mensen islamofoben te noemen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Cluny schreef:Ik vertrouw ze voor geen cent.
ik vertrouw ze voor geen cent
Personen die het niet kunnen laten normale mensen dhimmies te noemen.

potten en ketels, cluny?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Potten en ketels, ketels en potten:
zie de uitspraak van La Rouchefoucauld
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

NW&GW schreef:. Maar kan dat niet ook zo zijn in de nabije toekomst in Westerse landen wanneer Westerse politici en andere opiniemakers in hun anti-islam-redevoeringen in het publieke debat maar blijven beweren dat de islam een jihad&sharia-essentie heeft die alle moslimgroepen op een rampzalige dag zullen omarmen zodat de kwade moslimgemeenschap hun wraak op de dhimmi's zal doen laten gelden?
De islam heeft m.i. geen essentie behalve een cultuurbevestigende/cultuursanctionerende essentie, evenals andere religies hun cultuuressenties eveneens slechts bevestigen en rechtvaardigen door er een goddelijk gezag aan te verlenen, opdat 'cultuur-onderdanen' hun werkelijk aanwezige leitmotiv achter de een of andere god als excuus voor hun eigen geweten kunnen doen schuil gaan.
Jihad&sharia-essentie is een cultuuressentie, voortgekomen uit een lichamelijke! essentie die in beweging wordt gebracht door lichamelijke noden alsmede de verplichtingen die daarbij moeten worden aangegaan om daarin te voorzien, evenalsandere groepen met hún essenties dat óók moe(s)ten doen
En wat anders dan naakte dierlijke lichamelijkheid (dat bij de individuele mens de drager van zijn psyche en intelligentie is!)en met overlevingsdrang is toegerust, zou dat leitmotiv überhaupt kunnen zijn?
En is het die overlevingsdrang niet, die de individuele mensen bijeengedreven heeft tot groepen waaruit culturen met (gewoonte)-regels en wetten ontstonden die in een later stadium gezaghebbend werden gemaakt met de e.o.a. god, omdat dát op persoonlijke titel niet lukte? (en nog steeds niet lukt?)

Dat het mét die goden wél lukte om via (uit zijn naam toebedeeld) het gezag te handhaven was een belangrijke stap voorwaarts voor het overleven der diverse groepen, maar belemmerend voor progressiviteit door de noodzakelijke onveranderlijkheid der goden op straffe van verlies van geloofwaardigheid!

Dat het in de Westelijke met Chr. gecementeerde cultuur wél lukte om die god dusdanig te interpreteren dat ie met zijn starre onveranderlijkheid de progressiviteit minder in de weg stond dan in de Isl. gecementeerde Oostelijke cultuur, neem ik als waargenomen feit (verder) als kennisgeving aan.
Dat die 'progressiviteit' de lichamelijkheid géén windeieren heeft gelegd, is m.i. de werkelijke rode draad die samenkomt met die andere rode draad die door de conservatieve, Islam-gedekte cultuur wordt gevormd en helaas de lichamelijke nood alleen tegemoet komt met eergevoel en beloften op een beter leven na de dood!
Islamofilie m.i. alléén bedreven mag worden als die de voordelen der progressie op het lichamelijke vlak van welzijn en welvaart niet aantast, maar integendeel van die ander eist!! dat zij diezelfde progressiviteit in acht nemen als hier gebruikelijk!
Dat betekent dat ook zij hun oorspronkelijke god met een stevige korrel zout moeten interpreteren, de wetenschap (en alles wat dat voortbrengt) aan de mens zelf moet toedichten en er zich zoveel mogelijk van toeëigenen moet als de eigen rationele vermogens toelaten, om d.m.v. belasting (e.a.) afdracht(en) uit verdienend werk, dhimmies te worden van de Staat (groep) waarin zij verkeren ten eigen faveure in een evenwichtige uitruil. (Wat het eenduidige doel en de reden tot groepsvorming is!)

Het is op dát vlak dat de islamofielen onder ons, daar sinds 4 decennia de groep waarvan zij deel uitmaken ferm heeft benadeeld (en benadelen!) t.g.v. idealen(multi-cultuur!) die hersenspinsels blijken te zijn, omdat ze materiële (dus lichamelijke!) concessies noodzakelijk maken van de groep waartoe zij behoren en die zij vertegenwoordigen, i.p.v. die concessies v.d. allochtonen te eisen die uiteindelijk moeten dienen om de autochtone groep te versterken ten bate van (uiteindelijk!) henzelf omdat zij daarin verkeren en over enige tijd zélf autochtoon zijn in hart en nieren, in vóór en tégenspoed! (oftewel een Ned. paspoort moet je verdienen!)

Terugkomend op de religies, ik geloof niet dat er onenigheid bestaat dat ze een eindresultaten verstevigen die meer dan duizend (sommigen zelfs meerdere duizenden) jaren geleden geconcipieerd zijn om daarmee de daarin vastgelegde gebreken méé het NU in te sleuren die de lichamelijkheid betreffen zoals de huidige tijd feilloos blootlegt (milieu!) m.i.
"Gebreken" waar alleen mensen die denken in termen van consumeren en produceren zich bij in de handen wrijven, maar de rest, inleverend op ruimte en middelen op een kwaad moment zelfs hun leven moeten inleveren omdat de middelen op zijn.
Tolerantie daarvoor is dus rechtstreeks levensbedreigend en kunnen we ons met alle educatie en eruditie richten op de hamvraag "Hoe kan een barmhartige god het menselijke lijden toestaan? (dat nog afgezien v.d. vraag m.b.t. de rest van zijn schepping die al het loodje heeft gelegd of binnenkort legt?)
Is dat een fobie (inbeelding) of zijn er genoeg tekenen aan de wand om het reëel te laten lijken?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

collegavanerik schreef:
Cluny schreef:Ik vertrouw ze voor geen cent.
ik vertrouw ze voor geen cent
Personen die het niet kunnen laten normale mensen dhimmies te noemen.

potten en ketels, cluny?
Mag ik u complementeren met deze verrassende reactie!
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

The Prophet schreef:Uncle Rat stelt het zwartste doemscenario voor als realistisch. Waarom? Om angst te zaaien en daarmee mensen aan zijn kant te krijgen. De Wilders-aanpak, zeg maar. (Argumentum ad Wilderium, ik weet het, Siger.)
Dit vind ik niet de zwartste van de doemscenario's.
Het zwartste doemscenario vind ik autochtonen die moslims gaan chasen.
Zoveel islamofoben die in de openbaarheid treden zijn er immers niet.
Dus het aantal slachtoffers zal niet zo groot zijn.

Waarom is overigens het schetsen van dit derde scenario angstzaaien en van de andere twee niet?
Ik denk trouwens dat er meer islamofoben dan islamofielen hier rondlopen. Beide termen worden trouwens veelal incorrect gebruikt. Iemand die alleen maar duidelijk maakt dat moslims ook rechten hebben, wordt al als 'islamofiel' veroordeelt door de 'islamofoben'. Islamofoben hebben de neiging heel erg zwart-wit te denken. Iedereen die het niet met hen eens is, is (volgens hen) een islamofiel of op zijn minst een dhimmi.
Wie er zo ongeveer met de termen islamofoob en islamofiel worden bedoeld was onderhand voor iedereen duidelijk. Behoeft geen nadere explicatie. Behalve al je interessant wil doen, of van de gelegenheid gebruik wilt maken om een paar stropopredeneringen op te zetten.
Plaats reactie