Moslims verjagen imam

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Moslims verjagen imam

Bericht door The Prophet »

De imam van de moskee in de gemeente Drancy is van mening dat het dragen van boerka's en nikabs behoort tot een kleine minderheidstraditie binnen de islam die schadelijk is voor het geloof. Ook stelde hij in het interview dat boerka's een gevangenis vormen voor vrouwen.
Een moderne imam, het kan dus wel.
Gelovigen eisten in een petitie dat de ''verrader, ongelovige en jodenimam'' zijn functie neerlegt.
Maar zijn schaapjes hebben blijkbaar toch een wat andere mening. Leuk ook, dat "jodenimam".

http://www.nu.nl/buitenland/2173866/mos ... krijk.html
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Jagang
Ontoombaar

Re: Moslims verjagen imam

Bericht door Jagang »

Hmm, meestal is de Imam de fundamentalistischer dan zijn gevolg.
Opmerkelijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

Jagang schreef:Hmm, meestal is de Imam de fundamentalistischer dan zijn gevolg.
Opmerkelijk.
Precies, daar dacht ik ook al aan toen ik het las. Volgens mij worden imams vanuit de Islamitische wereld benoemt en ik dacht eigenlijk dat de meeste imams radicalen waren dan hun volgelingen..

Toch mooi dat er zo'n imam bestaat, jammer dat hij dan weer wordt afgezet door z'n gevolg.
''De wereld wordt geregeerd door dwazen, en de dwazen worden geregeerd door angst" - Anton Constandse
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zou er daar niet nog meer aan de hand zijn dan alleen de uitspraak van de imam tegen boerka's en nikabs.
Een Franse parlementscommissie pleitte dinsdag in een rapport voor een verbod op de boerka. Frankrijk telt ongeveer vijf miljoen moslims. Minder dan tweeduizend vrouwen in het land dragen het allesverhullende gewaad.
Of zou de moslim gemeenschap van deze moskee nu toevallig zo streng zijn, dat zij van hun vrouwen deze volledige versluiering eisen?
Dat "joden imam" komt ook niet zomaar uit de lucht vallen.
De geestelijke ontving doodsbedreigingen wegens zijn uitlatingen, net als voor het aangaan van een dialoog met de Joodse gemeenschap in de Franse hoofdstad
Ik denk, dat we hier te doen hebben met een heel erg progressieve imam.
Maar waarschijnlijk wat minder invoelend en taktisch naar zijn mensen toe.
Volgens imam Hassen Chalghoumi moeten vrouwen die de gezichtsbedekkende kleding willen dragen, maar verhuizen naar Saudi-Arabië
Zou deze manier van spreken (niet de woorden, maar de manier waarop) een gewoonte zijn van hem?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Het lijkt mij dat zo'n imam en zijn ideeen toch wel bekend zijn binnen zijn eigen geloofsgemeenschap. Er zijn nu eenmaal liberalere en strengere moskeeen. De trammelant komt pas nadat hij deze uitspraken in een interview in een blad deed.

Mijn idee: een groep fundi's belaagt de imam, goeie kans dat ze gewoonlijk helemaal niet in zijn moskee komen. Doel: intimidatie. Zodat iedereen die vergelijkbare uitspraken wil doen, wel drie keer nadenkt.

De meeste moslims doen niet aan burka's, dat is ook binnen de (westerse) islam vrij ongebruikelijk. Dus ik denk dat stilletjes veel moslims het met die imam eens zijn, maar die uiten dat niet. Het is net als bij de gristenen: degenen met de grootste bek zijn meestal ook het radicaalst.
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

The Prophet schreef:Het lijkt mij dat zo'n imam en zijn ideeen toch wel bekend zijn binnen zijn eigen geloofsgemeenschap. Er zijn nu eenmaal liberalere en strengere moskeeen. De trammelant komt pas nadat hij deze uitspraken in een interview in een blad deed.

Mijn idee: een groep fundi's belaagt de imam, goeie kans dat ze gewoonlijk helemaal niet in zijn moskee komen. Doel: intimidatie. Zodat iedereen die vergelijkbare uitspraken wil doen, wel drie keer nadenkt.

De meeste moslims doen niet aan burka's, dat is ook binnen de (westerse) islam vrij ongebruikelijk. Dus ik denk dat stilletjes veel moslims het met die imam eens zijn, maar die uiten dat niet. Het is net als bij de gristenen: degenen met de grootste bek zijn meestal ook het radicaalst.
Precies en daarom denk ik ook dat wij juist de radicale moslims er uit moeten halen, niet alle moslims moeten weigeren.
''De wereld wordt geregeerd door dwazen, en de dwazen worden geregeerd door angst" - Anton Constandse
siger

Bericht door siger »

Aron schreef:
Jagang schreef:Hmm, meestal is de Imam de fundamentalistischer dan zijn gevolg.
Opmerkelijk.
Precies, daar dacht ik ook al aan toen ik het las. Volgens mij worden imams vanuit de Islamitische wereld benoemt en ik dacht eigenlijk dat de meeste imams radicalen waren dan hun volgelingen..
Interessant voor wie dachten dat de Europese islam gematigd is, op enkele extremisten na.
Gedenk dit in uw debatten.
siger

Bericht door siger »

Aron schreef:
The Prophet schreef:Het lijkt mij dat zo'n imam en zijn ideeen toch wel bekend zijn binnen zijn eigen geloofsgemeenschap. Er zijn nu eenmaal liberalere en strengere moskeeen. De trammelant komt pas nadat hij deze uitspraken in een interview in een blad deed.

Precies en daarom denk ik ook dat wij juist de radicale moslims er uit moeten halen, niet alle moslims moeten weigeren.
Of ja, laat ons de waarnemingen wegredeneren.
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

Ik zeg helemaal niet dat er geen problemen zijn met moslims en buitenlanders, maar om dit 100% op de Islam af te schuiven vind ik onzin, omdat er ook genoeg moslims zijn die wel de democratie en gelijke rechten onderschrijven, wel meedoen aan de maatschappij, wel hard werken en geen overlast veroorzaken. Het is daarom dom en onzinnig om iedereen te discrimineren, alleen omdat hij PUUR moslim is. Je moet mensen die de democratie en gelijke rechten niet onderschrijven niet binnenlaten en onruststokers uitzetten.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Aron schreef:Ik zeg helemaal niet dat er geen problemen zijn met moslims en buitenlanders, maar om dit 100% op de Islam af te schuiven vind ik onzin, omdat er ook genoeg moslims zijn die wel de democratie en gelijke rechten onderschrijven, wel meedoen aan de maatschappij, wel hard werken en geen overlast veroorzaken. Het is daarom dom en onzinnig om iedereen te discrimineren, alleen omdat hij PUUR moslim is. Je moet mensen die de democratie en gelijke rechten niet onderschrijven niet binnenlaten en onruststokers uitzetten.
Nu nog een keer en dan zonder religie.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Aron schreef:Volgens mij worden imams vanuit de Islamitische wereld benoemt
Is dat zo? Bron?
siger

Bericht door siger »

Aron schreef:Het is daarom dom en onzinnig om iedereen te discrimineren, alleen omdat hij PUUR moslim is. Je moet mensen die de democratie en gelijke rechten niet onderschrijven niet binnenlaten en onruststokers uitzetten.
Maar het is niet dom en onzinnig moslims die de democratie en gelijke rechten niet onderschrijven uit te zetten?
Stel je een limiet aan het aantal dat mag uitgezet worden?
Hoe ga je hen onderscheiden van de anderen?

ps: ikzelf ben het dus niet eens met uitzetting, voor alle duidelijkheid.
siger

Bericht door siger »

Meer bijzonderheden in Trouw:
http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/ ... imam_.html
Ik ben het alleen niet met de laatste zin eens. Er zijn maar heel zelden blijken van een "intern conflict in de islam". En als die er al eens zijn, zoals hier, dan blijken de progressieven telkens een microscopisch schijngroepje te zijn.
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

@ Siger, dan denk ik dat we alleen hen moeten binnenlaten. Wat mij betreft mag er gediscrimineerd worden op denkbeelden, omdat dat zo'n groot gevaar is voor ons en de democratie en nog een groter gevaar voor homoseksuelen en vrouwen die hier wonen, dus wie discrimineert wie nog eigenlijk? Ik voor om mensen te discrimineren die zelf discrimineren, intolerantie moet je met intolerantie bestrijden.
siger

Bericht door siger »

Aron schreef:Wat mij betreft mag er gediscrimineerd worden op denkbeelden, omdat dat zo'n groot gevaar is voor ons en de democratie ....
Aron, vergeet niet dat de islam op zichzelf een verzameling denkbeelden is, en geen soortnaam, ras, volk of bedreigde inboorling.

Het staat mensen vrij om ideeën aan te hangen, te verwerpen of te bestrijden. Dat geldt zeker voor wie in Europa leven en van de Europese verworvenheden genieten. In onze maatschappij is onwetendheid niet langer een geldige verontschuldiging.
Plaats reactie