Islamisten Somalië amputeren handen en benen
Moderator: Moderators
-
siger
MOGADISHU - Extremistische strijders in Somalië hebben donderdag bij vier jongeren de rechterhand en het linkerbeen geamputeerd. Met de amputaties straften leden van de islamitische strijdgroep al-Shabaab de jongeren voor diefstallen.
Honderden mensen keken toe bij de amputaties, die in het noorden van de hoofdstad Mogadishu werden uitgevoerd. Abdi Hassan, een van de omstanders, zei dat hij moest overgeven toen hij de amputaties gadesloeg. “Het was verschrikkelijk om naar te kijken.”
Een door al-Shabaab opgezette rechtbank verklaarde de vier jongeren eerder deze week schuldig aan het stelen van mobiele telefoons en vuurwapens van inwoners van Mogadishu. De groepering gaat er prat op dat ze de sharia, de islamitische wetgeving, strikt naleeft.
Amnesty International uitte eerder felle kritiek op de berechting van de vier jongeren. Volgens de mensenrechtenorganisatie hadden de verdachten geen advocaat en mochten ze geen beroep aantekenen.
Al-Shabaab heeft de macht in grote delen van Somalië veroverd. De beweging probeert gewapenderhand het hele Afrikaanse land in handen te krijgen. Westerse inlichtingendiensten gaan er vanuit dat al-Shabaab banden onderhoudt met het terreurnetwerk al-Qaeda.
De Amerikaanse krant The Washington Post meldde donderdag dat de regering van president Barack Obama een lading wapens en munitie naar Somalië heeft verscheept. Een regeringsfunctionaris zei dat Washington wil helpen voorkomen dat heel Somalië in handen van de islamitische opstandelingen valt. Volgens Amerikaanse en Somalische functionarissen zijn honderden strijders vanuit Pakistan, Afghanistan en andere landen naar Somalië gereisd om zich bij al-Shabaab te voegen.
..........
(http://www.telegraaf.nl/buitenland/4253 ... den__.html)
MOGADISHU - Extremistische strijders in Somalië hebben donderdag bij vier jongeren de rechterhand en het linkerbeen geamputeerd. Met de amputaties straften leden van de islamitische strijdgroep al-Shabaab de jongeren voor diefstallen.
Honderden mensen keken toe bij de amputaties, die in het noorden van de hoofdstad Mogadishu werden uitgevoerd. Abdi Hassan, een van de omstanders, zei dat hij moest overgeven toen hij de amputaties gadesloeg. “Het was verschrikkelijk om naar te kijken.”
Een door al-Shabaab opgezette rechtbank verklaarde de vier jongeren eerder deze week schuldig aan het stelen van mobiele telefoons en vuurwapens van inwoners van Mogadishu. De groepering gaat er prat op dat ze de sharia, de islamitische wetgeving, strikt naleeft.
Amnesty International uitte eerder felle kritiek op de berechting van de vier jongeren. Volgens de mensenrechtenorganisatie hadden de verdachten geen advocaat en mochten ze geen beroep aantekenen.
Al-Shabaab heeft de macht in grote delen van Somalië veroverd. De beweging probeert gewapenderhand het hele Afrikaanse land in handen te krijgen. Westerse inlichtingendiensten gaan er vanuit dat al-Shabaab banden onderhoudt met het terreurnetwerk al-Qaeda.
De Amerikaanse krant The Washington Post meldde donderdag dat de regering van president Barack Obama een lading wapens en munitie naar Somalië heeft verscheept. Een regeringsfunctionaris zei dat Washington wil helpen voorkomen dat heel Somalië in handen van de islamitische opstandelingen valt. Volgens Amerikaanse en Somalische functionarissen zijn honderden strijders vanuit Pakistan, Afghanistan en andere landen naar Somalië gereisd om zich bij al-Shabaab te voegen.
..........
(http://www.telegraaf.nl/buitenland/4253 ... den__.html)
-
siger
Aan hen die hier vertellen dat je niet alles over één kam scheren, maar wel alle religies boven de mens stellen; aan hen die voor de grap of in alle ernst prediken dat onschuldigen geen bescherming behoeven; aan hen die hier vertellen dat moraal relatief en persoonlijk is; aan hen die denken dat het allemaal ver van hun straatje is en blijft: tel regelmatig je armen en je benen na. Mogadishu is maar een paar uur van hier.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
-
siger
Nee, dat wil ik niet zeggen. In Somalia staan ook niet alle moslims te popelen om handen en voeten af te hakken. In Nazi-Duitsland stonden ook niet alle Duitsers te popelen om Polen binnen te vallen en Joden uit te roeien.The Prophet schreef:Ja, en al die moslims hier staan ook te popelen om handen en voeten af te hakken.
Wil je dat zeggen? Daar krijg ik een heel nare smaak van in mijn mond.
Je wil iets negeren door het absurd uit te vergroten. Is dat ook een benoemde fallacy? Zou moeten.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Ok, leg dan maar eens even uit wat je wil zeggen met deze opmerking:siger schreef:Nee, dat wil ik niet zeggen. In Somalia staan ook niet alle moslims te popelen om handen en voeten af te hakken. In Nazi-Duitsland stonden ook niet alle Duitsers te popelen om Polen binnen te vallen en Joden uit te roeien.
Je wil iets negeren door het absurd uit te vergroten. Is dat ook een benoemde fallacy? Zou moeten.
siger schreef:Aan hen die hier vertellen dat je niet alles over één kam scheren, maar wel alle religies boven de mens stellen; aan hen die voor de grap of in alle ernst prediken dat onschuldigen geen bescherming behoeven; aan hen die hier vertellen dat moraal relatief en persoonlijk is; aan hen die denken dat het allemaal ver van hun straatje is en blijft: tel regelmatig je armen en je benen na. Mogadishu is maar een paar uur van hier.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Misschien wil hij duidelijk maken dat binnen de religie van de Islam meer dan één element aanwezig is die tot dit soort excessen kan leiden, en dat er meer dan één moslim is wereldwijd die dit soort praktijken, het strikt naleven van die Islam, in praktijk brengt. En dat dat de Islam als religie gevaarlijk maakt en de rechten van de mens in gevaar kan brengen. Het feit dat ik bijvoorbeeld op Nederlandse moslimsites ook meer dan één moslim tegen kom die het afhakken van handen wel een rechtvaardige straf vindt, geeft ook te denken. Het feit dat ook veel moslims hier van gruwelen is nog geen verzekering voor het aantal dat deze praktijken wel prima vindt. En dat beperkt zich dus niet tot Al Qaida of een ver van ons bed land.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
siger
-
siger
Graag.The Prophet schreef:leg dan maar eens even uit wat je wil zeggen met deze opmerking:
Het heeft met graden van “partij kiezen” te maken.
Ik denk dat wanneer iemand gefolterd wordt in mijn naam, je mij het eerst zal horen protesteren.
In elk geval, als je me niet hoort, is er iets aan de hand. Misschien geef ik geen reet om het slachtoffer. Misschien ervaar ik sociaal ongemak als ik me roer. Misschien ben ik bang dat ik het volgende slachtoffer zal worden. Misschien vind ik het wel niet erg dat mensen ontzag krijgen voor mijn naam.
Wat is het gevolg als je me niet hoort protesteren? Dat folteren telkens een streepje meer gelegitimeerd word in de samenleving, en zelfs in de wereldgemeenschap. Als de meest betrokkenen de lippen op elkaar houden, waarom moeten hun buren dan hun nek uitsteken, en zo verder? Maar als diegene in wiens naam gefolterd wordt wél luidop protesteert, dan kan de hele werldgemeenschap protesteren zonder vrees beschuldigd te worden van partijdigheid.
Ik vind niet direkt een goede vergelijking. Als je een steen in een vijver gooit, ontstaan er kringen die altijd verdergaan en wegsterven. Beeld je dit omgekeerd in: er ontstaan grote kringen van zwakke golven, die krimpen naar het middelpunt toe, tot alles samenklapt en de steen omhoogschiet. Dat zijn de cirkels van medeplichtigheid.
In de praktijk heb je bijvoorbeeld volgende cirkels, of noem het een menselijke pyramide, van medeplichtigheid:
-de beul
-de groep die de beslissing nam
-de ruimere groep die de beslissing toeliet
-de gelovigen die vinden dat gerechtigheid is geschied.
-de gelovigen die vinden dat de wet niet correct was toegepast (maar de wet impliciet aanvaarden)
-gelovigen die onverschillig zijn voor de consequenties van wat ze geloven.
-andersdenkenden die relativeren
-andersdenkenden die protesteerders terechtwijzen
-andersdenkenden die onverschillig zijn
edit: ik wou hier geen verantwoordleijkheid uitmeten of afwegen. Ik bedoel te schetsen hoe deze gebeurtenissen niet van ons afgezonderd plaatsvinden, maar dat er een sociaal totaalmechanisme aan het werk is waarin veel meer mensen een essentiele rol spelen dan de direkte omgeving.
Mijn ontzetting betreft de daders, samen met degenen die zich stilzwijgend met die daders laat associeren, van vergoelijkende imams tot vergoelijkende vrijdenkers. Ik zeg niet dat alle moslims hetzelfde zijn (waarom zou dat voor mij interessant zijn,) maar alleen moslims zelf kunnen zich onderscheiden. Als er massaal moslimprotest was tegen alles wat de laatste jaren is gebeurd in Soedan, Somalia etc.., komt mijn verontwaardiging vanzelf niet bij moslims als kategorie terecht. Wanneer deze stilzwijgende medeplichtigheid door moslims dan ook nog eens de zegen krijgt van vrijdenkers die zijn gaan geloven dat religie een van onze tere delen is, dan zijn ook die vrijdenkers op hun beurt medeplichtig.siger schreef:Aan hen die hier vertellen dat je niet alles over één kam scheren, maar wel alle religies boven de mens stellen.
West Europeanen zijn gedurende de laatste halve eeuw gaan denken dat ze ongenaakbaar zijn. Zoals de hele geschiedenis door, denken ook wij dat onze wereld de Normale Wereld is, voor altijd. Elke verwijzing naar risico's tracht men onmiddellijk dood te slaan, want de gedachte ooit weggerukt te worden van de ruif is ondraaglijk. Hoe kan je dan nog op risico's wijzen zonder dat er wel iemand de open goal benut, en je fluitje-van-een-cent van discriminatie van om het even wie of wat beschuldigt, onder algemene goedkeuring?siger schreef:aan hen die voor de grap of in alle ernst prediken dat onschuldigen geen bescherming behoeven; aan hen die hier vertellen dat moraal relatief en persoonlijk is.
Openlijke afwijzing zou inderdaad veel duidelijker zichtbaar moeten worden, maar niet alleen van moslims maar ook vanuit regeringen die de mensenrechten hoog op hun lijstje hebben staan. Eigenlijk gewoon van iedereen die deze praktijken afkeurt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
siger
Kitty,Kitty schreef:Openlijke afwijzing zou inderdaad veel duidelijker zichtbaar moeten worden, maar niet alleen van moslims maar ook vanuit regeringen die de mensenrechten hoog op hun lijstje hebben staan. Eigenlijk gewoon van iedereen die deze praktijken afkeurt.
Hiermee speel je wel op veilig. Het is niet allemaal samen, er is samenhang, een structuur, een pyramide: beulen beroepen zich op de islam, de islam schrijft dit soort straffen voor, moslims bewaren het stilzwijgen, wij willen niet naar de islam of naar moslims wijzen....en de folteringen gaan door.
Nou, dat wij (en dat geldt volgens mij toch voor een aanzienlijk deel van Nederland) niet naar de Islam willen wijzen lijkt me niet waar. Zie de grote overwinning in de peilingen van de PVV. Wij wordt hier dan ruim opgevat als wij (een groot deel van) Nederland. Dus dat zit wel goed lijkt mij. Nu de regering nog en de moslims zelf.
Mmmm, mss een ideetje voor GW om bij criminele Marokkaanse diefjes te doen.........Extremistische strijders in Somalië hebben donderdag bij vier jongeren de rechterhand en het linkerbeen geamputeerd. Met de amputaties straften leden van de islamitische strijdgroep al-Shabaab de jongeren voor diefstallen.
Te beginnen bij die groep jongens in Gouda......