Moderator: Moderators
pallieter schreef:Och in mijn mening is het pantheïsme slechts een zeer efficiënte wijze om aan mensen te vertellen dat je atheïst bent zonder wrevel op te wekken. Dat is dan ook steeds Einstein strategie geweest, tot een paar briefjes van hem bovenkwamen.
Sytze, pantheïsme kan gaan van gaia aanbidders, treehuggers, chakra kuisvrouwen, natuurmensen, tot eenvoudigweg God herdefiniëren tot hij enkel nog een dna sequentie is. Of zelfs een aggregaat van mineralen (steen).
sytze schreef:Ik weet niet zoveel over het pantheïsme maar wat houd zo'n god dan precies in?
als alles god is en geen goddelijke privileges heeft is dan niet gewoon niks god??
Atheïsme is een volkomen leeg begrip. Het is enkel de ontkenning van iets.
Pantheïsme is juist het omgekeerde
pallieter schreef:Hoe dan ook insinueert het dat je zonder iets goddelijk te noemen, geen volledige mens kan zijn. Beetje vergelijkbaar met stellen dat mensen die niet kunnen koken, geen lekker eten kunnen appreciëren.
Rereformed schreef:sytze schreef:Ik weet niet zoveel over het pantheïsme maar wat houd zo'n god dan precies in?
Pantheïsme is atheïsme voor dichters.
(.....)als alles god is en geen goddelijke privileges heeft is dan niet gewoon niks god??
Precies. Dat is precies het kernpunt wat je aansnijdt. Het verschil tussen atheïsme en pantheïsme is dan ook niet een verschil in opvatting van het feitelijke.
(......)
"Van bewust tot abstract" zou je ook nog kunnen omschrijven als "van de grofste vormen van bijgeloof tot puur wetenschappelijke benadering van alle fenomenen".
pallieter schreef:Dit stukje is een beetje mistig, maar nu eenmaal niet direct mijn specialiteit.
sytze schreef:Maar atheïsme is toch gewoon niet geloven. maar waarom is het geloven in het feit dat alles goddelijk is omdat dit een meerwaarde zou hebben aangezien het het diepste gevoel van de mens uitdrukt beter dan nergens in geloven?
of misschien is "beter" een subjectief woord maar waarom is het zo belangrijk dat je zo'n diep gevoel uit? Ik denk dat ik genoeg heb aan het atheïsme omdat dit het meeste raakvlakken heeft met mijn opvattingen over het leven en het ontstaan er van.
Sytze schreef:Ik begrijp gewoon niet waarom het woord god zo nodig gebruikt moet worden ik vind dat iets gedefinieerd kan worden als god als het goddelijke privileges heeft en niet gewoon omdat het dan meer diepgang heeft. misschien sla ik nu de plank geheel mis verbeter me dan maar!
Rereformed schreef:Pantheïsten zijn geen mensen die met hun geloof te koop lopen. Je zult ze nooit horen spreken dat het beter is om pantheïst te zijn.
Op dit forum is Samante een pantheïst. Misschien komt hij nog eens langs op dit topic om er nog wat over zeggen.
Rereformed schreef:Pantheïsme is dan ook een ontwikkeling in het denken van mensen of religies die ooit in een eerder stadium theïstisch waren.
Samante schreef:Rereformed schreef:Pantheïsme is dan ook een ontwikkeling in het denken van mensen of religies die ooit in een eerder stadium theïstisch waren.
Ik ben nooit theïstisch geweest. Mijn pantheïsme is ontstaan na ervaringen tijdens psychoses.
Keer terug naar Occultisme, Newage en sektarisme.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten