Over Nietzsche en 'vooruitgangsgeloof' (afsplitsing)

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Over Nietzsche en 'vooruitgangsgeloof' (afsplitsing)

Bericht door Rereformed »

[gekopieerd door Devious uit het topic over de positieve componenten van religie.]
Sararje schreef:
Rereformed schreef:
Sararje schreef:En wat zou geestelijk opgroeien moeten zijn Rereformed? De mensheid op een hoger Plan brengen?
Ja, want zoals ik al opmerkte behoren idealen tot ons menszijn.
Nee, dat behoort tot jouw ideaal. Wil je dat alsjeblieft niet doortrekken naar de gansche menschheid.
OK, jij je zin: dan formuleer ik het zo: idealen behoren tot het gezonde menszijn.
Daarmee ben je juist aanmatigend.
Helemaal niet, ik wilde juist de hele mensheid een compliment geven. Jij bent aanmatigend omdat je blijkbaar een deel van de mensheid er niet toe in staat acht.
Ik wil niet zeggen dat ik geen idealen bezit,
Aha, jij hebt dus ook idealen. Voor de mensheid als geheel, als ik vragen mag? Wel, wel. Ben je bereid je ervoor in te zetten? (dat is mijn graadmeter om te zien of je een ideaal hebt of verwar je idealen met teksten van Annie Schmidt).

Sararje schreef:
Rereformed schreef:
Sararje schreef:Wie of wat bepaalt wanneer een mens geestelijk opgegroeid is?
De mens is nooit voldoende geestelijk opgegroeid. Het is een proces waar nooit een eind aan komt, dat weten we al uit het evolutionaire proces waar we het product van zijn.
Wie bepaalt wat opgegroeid zijn betekent? Dat zijn altijd de meest uitzonderlijke exemplaren van het menselijk ras die hun wil opleggen, hun stempel op de mensenwereld leggen. Dit kunnen ze uiteraard enkel doen doordat ze mogelijkheden en weerklank krijgen bij de andere mensen, in zekere zin is het dus een wisselwerking, een zaak van consensus.
Sorry maar dan vind ik de formulering zeer ongelukkig.
Ga dan bijvoorbeeld eens Aldus Sprak Zarathoestra lezen, iets wat je al jarenlang vertikt.
Als je zegt dat de mensheid "geestelijk moet opgroeien" dan zeg je dat zij dat nu nog niet is of zelfs daarmee bezig is....Dat kan altijd mooier, beter enz. Echter, door naar de toekomst te kijken, prijs je het heden of verleden niet.
Sorry, ik vat niet wat je hier wil zeggen.
Bovendien: definieer even: "de meest uitzonderlijke exemplaren van het menselijk ras die hun wil opleggen". Hoe voorkom jij dan een filosofenstaat van Plato?
Waarom zou het uitlopen op een filosofenstaat van Plato? Daar is het in de vorige 6000 jaar toch ook nooit op uitgelopen? Uitzonderlijke exemplaren heb je op alle gebieden van het leven, veelal beseffen ze het niet eens tijdens hun leven. Het gaat om scheppers, op allerlei gebieden, technisch, filosofisch, wetenschappelijk, kunstzinnig, psychologisch enz. Neem bijvoorbeeld de uitvinder van de notenbalken. Wie heeft ooit zijn naam gehoord? (Guido d'Arezzo) Deze uitvinding had de hele ontwikkeling van onze westerse muziek tot gevolg. Of neem Bach. Toen hij stierf stond er in het overlijdensbericht 'Joh. Seb. Bach, de vader van de beroemde Johann Philip Emmanuel Bach is gisteren overleden'. Het stempel dat bepaalde begaafde mensen op de geschiedenis (in dit geval de muziek) leggen is bepalend voor het lot van de gehele mensheid.
en bovenal: waarom zou een mens geestelijk moeten opgroeien?
Aangezien dit streven tot hoger en beter tot het gezonde menszijn behoort. Een cultuur die dit streven opgeeft staat gelijk aan een afstervende cultuur. Zo'n cultuur wordt door een andere cultuur overschaduwd, een cultuur waar jouw nihilistische vraag niet eens opkomt.

Tsja, als we zo gaan redeneren, dat het doel (een gezonde mensheid) de middelen (natuur, andere culturen enz.) heiligt, dan kan ik het ontwerpen en afgooien van de atoombommen ook bllijken.
Vreemde gedachtenkronkels maak je. Waar heb jij gelezen dat tot 'geestelijk opgroeien' behoort dat het doel de middelen heiligt?
Kortom, er is een maxime aan wat vooruitgang tot stand moet brengen volgens mij en de vraag die ik meteen opwerp is waar die maxime volgens jou ligt.
Maxime: het beginsel op grond waarvan iemand handelt.
Ik heb het je al gezegd: het beginsel ligt aan de basis van ons menszijn: ontevreden zijn met de huidige stand van zaken in het leven en een streven naar hoger en beter. Dit noemen we idealen.
Moet die vooruitgang tegen elke denkbare prijs worden worden geboekt?
Nee natuurlijk niet. Een heel aantrekkelijk alternatief is alles op zijn beloop te laten gaan en hopen op een atoomoorlog die de mensheid decimeert, en ergens in Lapland overnieuw beginnen. (Geestelijk opgroeien the hard way)
Als die geestelijke groei al bezig is, waarom moet Nietzsche er dan nog expliciet op wijzen
Omdat Nietzsche bang was dat de maatschappij van de toekomst op een ongelooflijke manier decadent wordt, mensen iedere avond op een comfortabele bank gaan zitten met een pak chips en het leven enkel nog gaan opvullen met vertier en doden van de tijd op de minst vermoeiende wijze. Je kunt dit lezen in de Voorrede van het boek Aldus Sprak Zarathoestra.
...en waarom als die [geestelijke groei] er niet is, tegen welke prijs moet dan die geestelijke groei plaatsvinden?
De prijs is uiteraard dat de mensheid in de toekomst ongekende catastrofen zal veroorzaken. Eén mogelijkheid is zelfs dat het leven op aarde onmogelijk wordt gemaakt en de mens uiteindelijk zichzelf uitroeit.
Kan je wel verwachten dat iedereen meedeelt in het maxime van jouw veronderstelde geestelijke groei?
Nee, want anders zou ik er niet toe hoeven oproepen.
Is het voor het gewone plebs niet veel makkelijker om te consumeren van die geestelijke groei van anderen zodat ze zelf geen poot hoeven uit te steken?
Inderdaad is dat voor hen gemakkelijker. De weg tot geestelijke groei voor de mensheid is dan ook een zeer moeilijke weg.
Born OK the first time
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Beste rereformed,

Ik hoop dat je mijn voorgaande posting nog ziet maar vrijwel alles wat je nu beweert doe je op aanname, op jouw geloof.

MvrGt,
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Rereformed: Je leest niet goed. Ik zeg niet dat de mens niet in staat is om geestelijk op te groeien maar dat zij dat soms uit bewuste onwilligheid niet tot zich wil nemen. Het is jouw geloof in de mensheid dat ieder mens daar wel toe in staat is. Maar moet Joe the Plumber volgens jou dus, alvorens een mobieltje te kopen, helemaal snappen hoe die werkt? Natuurlijk niet, het intereseert een gemiddelde mens geen fuck hoe een mobiele telefoon werkt. Zolang het maar doet wat de koper wil voor een prijs die een koper ervoor wil geven, van vindt een koper het prima. Het boeit hem dan niet hoe dat ding intern werkt.
Dit principe, dat consumentalisme van goederen maar evengoed van kennis prevaleert boven geestelijike vooruitgang, is precies waar de crux zit van mijn betoog. Als je in een wereld zou leven waar dat niet prevaleert, heb je helemaal gelijk, maar helaas heb je op dit punt mijns insziens een geloof in de mensheid zelf geschapen.
Inderdaad heb ik idealen, maar dat zijn mijn persoonlijke idealen. Voor de mensheid als geheel heb ik geen concrete idealen.En dat ik al jarenlang vertik om Nietzsche te lezen, is mijn structurele gebrek aan tijd. Maar een kleine troost: toevallig gisteren The God Delusion van Dawkins geleend uit de biep.
Jouw lijstje met leuke wegbereiders, Bach, d'Arezzo (kende ze toevallig wel) is heel leuk, maar wat heb ik aan die wetenschap als ik componeer? Wat heb jij aan de werking van Mueller-matrices (bepaalde term uit mijn discipline) voor jouw wereldbeeld? In beide gevallen helemaal niets. Toch gebruiken we beiden onbewust de mogelijkheden en resultaten van deze disciplines van elkaar. En voor Nel Veerkamp die totaal niet academisch is geschoold, is er helemaal geen bewuste kennisverwerving van Bachs muziek oid. Is zij daarom geestelijk niet gegroeid? Waarom zou zij geestelijk moeten opgroeien? Waarom zou zij kennis moeten hebben van Diderot, Voltiare, Kant, Marx, Bach, Pagaini, Wagner en weet ik hoeveel andere voortrekkers? Om aan jouw ideaal te voldoen? Ik snap nog steeds niet waarom het niet gehoor geven aan jouw oproep tot geestelijk opgorien een vorm van achteruitgang is. Dat het moeilijk is, allicht, maar voor sommigen is het gewoon onmogelijk. Waarom mogen die niet op de bank zitten met een zak chips in hun hand?

Ik zeg trouwens niet dat geestelijk opgroeien alle doelen heilgt, maar op het moment dat je zelf geen maxime aangeeft, dan is het onbegrensd. Dan heiligen de doelen de middelen. Dus dan moet je voor het ontwikkelen van de atoombom zijn omdat het hiertegen zijn, volgens jouw definitie stilstand dus achteruitgang is. Dan moet je voor het ontwikkelen van alle mogelijke technische hoogstandjes zijn zonder te letten op ethische normen want die doen het alleen maar stil staan en dus je cultuur doen achteruitgaan. Dat is een gevaarlijk beginsel.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

rereformed schreef:De prijs is uiteraard dat de mensheid in de toekomst ongekende catastrofen zal veroorzaken. Eén mogelijkheid is zelfs dat het leven op aarde onmogelijk wordt gemaakt en de mens uiteindelijk zichzelf uitroeit.
a)Dit is een veronderstelling, rereformed gelooft dit. Je kan niet in de toekomst kijken.
b)Of de mensheid er wel of niet is de aarde zal toch wel door blijven draaien. Het is helemaal niet van belang of er nazaten van een rereformed of een bipolair over deze planeet banjeren....je gelooft dat het belangrijk is.

Je gelooft het alleen maar.....
rereformed schreef:Omdat Nietzsche bang was dat de maatschappij van de toekomst op een ongelooflijke manier decadent wordt, mensen iedere avond op een comfortabele bank gaan zitten met een pak chips en het leven enkel nog gaan opvullen met vertier en doden van de tijd op de minst vermoeiende wijze. Je kunt dit lezen in de Voorrede van het boek Aldus Sprak Zarathoestra.
Nietzsche Nietzsche en nog een Nietzsche......ik heb niets met Nietzsche te maken, en waar Nietzsche bang voor is is mijn probleem helemaal niet. Laat Nietzsche maar eens verklaren wat het werkelijke doel van het leven is. Wedden dat je een onnozel antwoord zou krijgen. Er is geen oorzaak of doel aan het "op zich zijn". En alles wat je er aan vast denkt te plakken aan doelen beste rereformed is slechts geloof. Jouw geloof...

Sartre;
Sommige idioten haalden de wil tot macht en de strijd om het bestaan erbij. Hadden ze dan nooit naar een beest of een boom gekeken? In de plataan daar, tegenover me,met zijn afgeschilferde stam, en in de halfvermolmde eik zou ik een onbuigzame, jonge kracht moeten zien die zich opricht naar de hemel? En de boomwortel zou ik me moeten voorstellen als een gulzige klauw die de aarde openrijt om er zijn voedsel aan te onttrekken?
Het is me onmogelijk de dingen op die manier te zien. Weke zwakke massa's, ja dat zie ik. De bomen zweefden. Een zich oprichten naar de hemel? Een ineenstorten eerder; ieder moment verwachte ik te zien hoe de stammen van de bomen verschrompelden en in elkaar krompen als krachteloze roeden, tot ze als een slap, gerimpeld zwart hoopje op de grond lagen. Ze hadden geen zin om te bestaan, maar ze konden er niet mee op houden, dat was het.

-Walging-
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bipolair schreef:Beste rereformed,

...vrijwel alles wat je nu beweert doe je op aanname, op jouw geloof.

MvrGt,
Ja, en?

Volgens mij heb jij net vandaag deze dingen opgemerkt:

-Punt is dat uiteindelijk iedereen de vrijheid heeft om zijn of haar uitgangspositie te kiezen.
-Als iemand naastenliefde vanuit het geloof een basis voor zichzelf geeft is het niet aan mij om hier een moreel oordeel over te vellen.
-Ik laat mensen graag vrij in hun denken als zij anderen geen kwaad aan willen doen.
-Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Al deze uitspraken passen als prachtige dekseltjes op mijn potjes.
What's your problem?

Wat betreft je vorige post (goed dat je mij erop aansprak want aangezien Sararje zoveel schrijft ontging die mij):
bipolair schreef:
Rereformed schreef:Een zaak van geestelijke groei waar wij atheïsten/seculieren ons voor moeten inzetten is het bewust onderwijzen van de wetenschappelijke methode.
Dit is een ideaalbeeld dat jij alleen maar kan funderen op jouw eigen vrijheid van keuze, het is dus rereformed die gelooft dat dit van belang is. Waarom zou iemand jouw geloof zonder meer moeten overnemen?
Uiteraard vanwege argumenten die ik naar voren kan halen om de redelijkheid van mijn standpunt aan te tonen. Ik kan bijvoorbeeld die persoon erop wijzen hoe het mensenleven eruit zag voordat wij ons wetenschappelijk gingen scholen.
Waarom zou dit van belang zijn voor andere mensen.
Wel, is het jou om het even of je naar een moderne tandarts mag gaan of door een middeleeuwse kapper behandeld wordt? Of je 40 jaar leeft of 100 jaar? Of de clitoris van een vrouw eraf wordt gesneden of eraan blijft zitten? Of je een hond mag aanraken of niet? Of mensen angsten hebben over een hel of niet?
Jij kan hier geen waarheid claimen simpelweg omdat je niet in andermans' hoofd kan kijken om te zien wat voor de ander belangrijk is.
De mens kan wel degelijk een redelijk beeld krijgen van waar de mensheid als geheel op afstevent, en erop wijzen wat we moeten doen om de klippen te vermijden. Ook kunnen we verschillende levenswijzen naast elkaar leggen, bijvoorbeeld het leven in Finland en dat in Iran, en beredeneerde uitspraken doen over welke levensvorm ontwikkelder is.
Uiteraard zullen niet alle Pakistanen het met mij eens zijn, maar het zal me niet beletten om mijn idee van geestelijke groei aan ze voor te leggen. :wink:
bipolair schreef:
Rereformed schreef:Bekijk het eens van een andere kant: mensen die de boodschap van de oproep tot geestelijke groei niet willen horen en die het weinig kunnen schelen wat een ander doet of denkt, komen op mij gemakkelijk over als onverschillig, mensen zonder verantwoordelijkheidsgevoel voor waar de wereld als geheel heengaat.
Alweer is dit gebaseert op twee persoonlijke overtuigingen;

a) Ieder mens heeft kennelijk geestelijke groei nodig. (aanname)
Indien je deze aaname wil aanvechten: Be my guest!
b)Iemand die geen behoefte heeft aan geestelijke groei is kennelijk onverschillig omdat het op jouw zo overkomt. (post ergo propter hoc)
Ik heb dan ofwel gelijk, ofwel de tegenpartij kan aantonen dat het wat deze persoon betreft niet waar is. In het geval de persoon duidelijk niet onverschillig is wat betreft het reilen en zeilen van de wereld, dan zet hij zich dus in voor een betere wereld en onderschrijft hij per definitie mijn standpunt van geestelijke groei.
Punt is dat een derde variant ook de waarheid kan zijn;
Rereformed herkent niet dat mensen geestelijk genoeg gegroeid zijn zodat ze zonder rereformed's mening kunnen. En omdat rereformed dat niet herkent betiteld rereformed deze mensen dan ook maar snel als "onverschillig".
Dit klopt niet. Natuurlijk kunnen alle mensen die dezelfde opvatting hebben als ik ("De mensheid als geheel en ieder individueel mens, mijzelf uiteraard incluis, heeft altijd tot taak geestelijk te groeien") het zonder mijn opinie doen.

Volgens mij zoeken zowel jij als Sararje spijkers op bijzonder laag water.
Born OK the first time
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Nee hoor rereformed, jouw argumenten zijn eenvoudig onderuit te trappen. Ik heb al een tandarts, we leven al in een goede maatschappij, andere mensen regelen dingen al voor mij. En dat ik afhankelijk ben van andere mensen? Dat ben ik toch altijd al. Laat mij lekker voor de t.v. zitten met een zak chips.....mijn vrije keuze!

En trouwens, zo ontwikkeld vind ik iemand niet die continu moet terugvallen op een andere denker zoals bijvoorbeeld Nietzsche. Eigen ideeënvorming is ook wel leuk. En heb ik Nietzsche nodig voor mijn werk als schoonmaker? Wees maar blij dat er schoonmakers zijn rereformed!

Beste rereformed, jij kan simpelweg niet invullen voor een ander wat noodzakelijk is want dan zal je de noodzakelijkheid van het leven moeten aantonen!

Beste rereformed, ik heb nu een felle toon, maar desondanks is dit niet bedoelt als een persoonlijke aanval. Er zijn nu eenmaal meer manieren om het leven te benaderen!

MvrGt,
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bipolair schreef:Nee hoor rereformed, jouw argumenten zijn eenvoudig onderuit te trappen. Ik heb al een tandarts, we leven al in een goede maatschappij, andere mensen regelen dingen al voor mij. En dat ik afhankelijk ben van andere mensen? Dat ben ik toch altijd al. Laat mij lekker voor de t.v. zitten met een zak chips.....mijn vrije keuze!
Uiteraard jouw vrije keuze. Wat denk je hiermee nu onderuit te hebben gehaald? Ik heb enkel uitgesproken dat ik naar geestelijke groei streef en de hele mensheid daar toe oproep. En dat blijf ik ook na deze uitspraak doen. Het enige wat je met jouw uitspraak bereikt is het mij duidelijk maken dat ik me dus blijkbaar niet in een gesprek met jou hoef te begeven. Fijn, gezellige avond toegewenst met je zak chips.
En trouwens, zo ontwikkeld vind ik iemand niet die continu moet terugvallen op een andere denker zoals bijvoorbeeld Nietzsche. Eigen ideeënvorming is ook wel leuk.
Zeker, geheel mee eens. Maar wat je nu doet is duidelijk oproepen tot geestelijke groei. :lol:
Beste rereformed, jij kan simpelweg niet invullen voor een ander wat noodzakelijk is want dan zal je de noodzakelijkheid van het leven moeten aantonen!
Jazeker kan ik dat wel, op exact dezelfde manier als christenen die je in het begin van het topic de hand boven het hoofd hield, of exact op dezelfde manier als een dokter iets voorschijft wanneer hij van mening is dat je een bepaald pilletje nodig hebt. Maar de oren om te horen, of de wil om een pil te slikken kan ik je uiteraard niet geven. Het is jouw vrije keus indien je bijvoorbeeld het nihilisme wil omarmen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Sararje schreef: En als het je niets zegt: Nel Veerkamp is ongeveer het tv-fenomeen van het stereotype niet-erudiet, niet-intellectueel enz. Ongeveer alles wat jij zou verstaan onder niet geestelijk opgegroeid.
Sorry Sararje, maar mijn idee van geestelijke groei is niet zozeer intellectueel elitisme en eruditie, ook niet het begrijpen hoe een Finse Nokia in elkaar zit. Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand tot zulke ideeën kan komen bij het lezen van mijn woorden. Het is meer een zaak van karakter.

Please, doe me een lol en ga nou eindelijk eens Nietzsche lezen. :wink:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bipolair schreef:....je gelooft dat het belangrijk is.

Je gelooft het alleen maar.....
Hoezo 'maar'?
Je leven is voor een groot deel zoals je gelooft. Je creëert een groot deel van je leven via de dingen waar je in gelooft, de dingen waar je voor staat, jouw kijk op het leven. Niet alles kun je naar je hand zetten, maar een hoop dingen wel. Ik leef mijn leven, misschien moet ik zelfs zeggen overleef het leven, via mijn geloof, via mijn idealen.
bipolair schreef:Nietzsche Nietzsche en nog een Nietzsche......ik heb niets met Nietzsche te maken, en waar Nietzsche bang voor is is mijn probleem helemaal niet.
En alles wat je er aan vast denkt te plakken aan doelen beste rereformed is slechts geloof. Jouw geloof...
Inderdaad, mijn geloof. En?
Indien jij niets met Nietzsche te maken wil hebben, dan niet.
Sartre;....

-Walging-
Je geeft je liever over aan de walging? Had Nietzsche overigens af en toe ook last van. Indien dat zo is betreur ik het (tsja, dat is mijn overtuiging, enkel een geloof dat er een betere manier van leven is). En dan roep ik je op om vooral Nietzsche te gaan lezen. Die bevrijdde zichzelf op een knappe manier van het nihilisme, de walging aan het leven. Het hielp voor mij.
Je kunt het uiteraard ook helemaal zelf doen op een eigen unieke manier. Laat me dan ooit maar eens horen hoe je het deed, want ik luister graag naar wijze mensen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bipolair schreef: Beste rereformed, ik heb nu een felle toon, maar desondanks is dit niet bedoeld als een persoonlijke aanval. Er zijn nu eenmaal meer manieren om het leven te benaderen!
Beste Bipolair, je had je in dat geval de hele discussie kunnen besparen, want dat er nu eenmaal meer manieren zijn om het leven te benaderen is iets waar ik het helemaal met je eens ben.

Je schijnt er last van te hebben dat ik mijn geloof niet onder stoelen of banken steek, maar het uitdraag zoals christenen hún boodschap. Dat is echter eerder jouw probleem dan mijn. Zoals je geleerd hebt in recente jaren om anders te gaan kijken tegen die christenen zo moet je ook leren anders tegen mij te kijken, lijkt me.
Ik verwijs je nogmaals naar je eigen woorden:

-Punt is dat uiteindelijk iedereen de vrijheid heeft om zijn of haar uitgangspositie te kiezen.
-Als iemand naastenliefde een basis voor zichzelf geeft is het niet aan mij om hier een moreel oordeel over te vellen.
-Ik laat mensen graag vrij in hun denken als zij anderen geen kwaad aan willen doen.
-Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Het punt wat ik nu niet begrijp is waarom je wél een bepaald begrip voor christenen kon opbrengen, maar juist niet wanneer ik dat doe. Punt twee, drie en vier die je opnoemt behoren tot mijn uitgangspunten in het leven.

En ik heb overigens oprechte belangstelling naar jouw weg in het leven. Het feit dat ik preek wil in het geheel niet zeggen dat ik geen oren heb om naar een ander te luisteren. Ik heb het vaak genoeg mis gehad om te weten dat ik altijd wat kan bijleren. Het is niet voor niets dat ik zo stellig sta achter de stelling dat men onophoudelijk moet streven naar geestelijke groei.
Born OK the first time
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Rereformed schreef:
Sararje schreef: En als het je niets zegt: Nel Veerkamp is ongeveer het tv-fenomeen van het stereotype niet-erudiet, niet-intellectueel enz. Ongeveer alles wat jij zou verstaan onder niet geestelijk opgegroeid.
Sorry Sararje, maar mijn idee van geestelijke groei is niet zozeer intellectueel elitisme en eruditie, ook niet het begrijpen hoe een Finse Nokia in elkaar zit. Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand tot zulke ideeën kan komen bij het lezen van mijn woorden. Het is meer een zaak van karakter.

Please, doe me een lol en ga nou eindelijk eens Nietzsche lezen. :wink:
Ik zal eens kijken of ik er tijd voor kan vrijmaken. Maar al zou het een kwestie van karakter zijn, het is dan wel een kwestie van jouw beeld van karakter die dan maatgevend is, of moet ik het zien dat de grootste gemene deler van het karakter van de mensheid als karakter wordt verheven? Wel, het gros van de mensen zijn Joe the Plumbers dus niet in staat tot meerwaarde tov de mensen met een zak chips in hun hand voor de tv. En waarom zouden ze ook? De resultaten van de hersengymnastiek die nodig is om tot meerwaarde te komen, is geewoon te koop in de winkel en hoef je helemaal niets voor te doen (in bepaalde Nederlandse gemeenten krijg je zelfs als uitkeringsgerechtigde een subsidie voor een Flatscreen). Dus waarom zou ik de weg van de meeste weerstand kiezen voor een ongrijpbaar ideaal? Het is net als bij communisme: waarom zou ik me inspannen voor de communistische heilstaat als ik toch mijn levensbehoeften uit de Kolchoz gratis op mijn bordje krijg?
Overigens zal ik heus wel een keer Nietzsche gaan lezen hoor, wees maar niet bang. Maar ik heb zeer gegronde redenen om te twijfelen aan zijn betoog. Overigens is de vermeende link Nazisme-Nietzsche voor mij zeker niet de reden waarom het zo lang op zich laat wachten, dat zou voor mij zelfs een reden zijn om het wel te willen lezen, mocht je dat denken.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Plons: ik wil het best hebben over de positieve componenten van religie, alleen vraag ik aan Rereformed wat de positieve componenten van zijn atheistische religie "Nietzschiaans vvooruitgangsgeloof" zijn. Tot nu toe heeft mij niet kunnen overtuigen van de positieve componenten ervan en hoe hij beoordeelt of dit positief is.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Rereformed schreef:
bipolair schreef:Nee hoor rereformed, jouw argumenten zijn eenvoudig onderuit te trappen. Ik heb al een tandarts, we leven al in een goede maatschappij, andere mensen regelen dingen al voor mij. En dat ik afhankelijk ben van andere mensen? Dat ben ik toch altijd al. Laat mij lekker voor de t.v. zitten met een zak chips.....mijn vrije keuze!
Uiteraard jouw vrije keuze. Wat denk je hiermee nu onderuit te hebben gehaald? Ik heb enkel uitgesproken dat ik naar geestelijke groei streef en de hele mensheid daar toe oproep. En dat blijf ik ook na deze uitspraak doen. Het enige wat je met jouw uitspraak bereikt is het mij duidelijk maken dat ik me dus blijkbaar niet in een gesprek met jou hoef te begeven. Fijn, gezellige avond toegewenst met je zak chips.
Je kan mijn vragen gewoon niet beantwoorden en mijn opmerkingen niet weerleggen, je kan je niet indenken dat er andere visies op het leven zijn. Dus leg je die maar makkelijk naast je neer. Dit is dus geestelijke groei volgens rereformed.
En trouwens, zo ontwikkeld vind ik iemand niet die continu moet terugvallen op een andere denker zoals bijvoorbeeld Nietzsche. Eigen ideeënvorming is ook wel leuk.
Zeker, geheel mee eens. Maar wat je nu doet is duidelijk oproepen tot geestelijke groei. :lol:
In deze heb ik mijn mening gegeven, maar in tegenspraak tot jouw ook laten zien waarom ik die mening toegedaan bent.
Jazeker kan ik dat wel, op exact dezelfde manier als christenen die je in het begin van het topic de hand boven het hoofd hield, of exact op dezelfde manier als een dokter iets voorschijft wanneer hij van mening is dat je een bepaald pilletje nodig hebt. Maar de oren om te horen, of de wil om een pil te slikken kan ik je uiteraard niet geven. Het is jouw vrije keus indien je bijvoorbeeld het nihilisme wil omarmen.
[/quote]

Beste rereformed, wat je nu dus toegeeft dat je noodzakelijkheid van het leven niet kan aantonen. Om dan vervolgens een verhaaltje te houden over andere overtuigingen kan dat niet maskeren.

Beste rereformed, je valt gewoon door de mand en ik lach me rot :lol:
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

rereformed schreef:Je geeft je liever over aan de walging?
Nee rereformed, Walging is een zeer bekend boek van Sartre waar ik mijn citaat uithaalde, toont maar weer eens hoe ver jouw ontwikkeling is.....
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Je laat je weer eens van je beste kant zien, Bipolair. Zo ken ik je weer helemaal. :lol:

(Overigens stond het boek op mijn boekenlijst Frans toen ik op het atheneum zat)
Born OK the first time
Plaats reactie