Tussen conflict en consolantie
Moderator: Moderators
Tussen conflict en consolantie
Gijsbert van den Brink ( broer van Tijs van den Brink ) heeft op 11 december zijn inaugurele rede gehouden aan de VU in Amsterdam. Daarvoor was hij al (bijzonder ) hoogleraar aan de VU namens de Gereformeerde Bond binnen de PKN.
Ik heb de hele tekst nog niet kunnen vinden , alleen een grote samenvatting op Refdag.
Ja, ook Gijsbert is om: Evolutie is een (niet te negeren) feit, maar hoe kunnen we dat verzoenen met de theologie. (sic!) Want plat scientisme of Atheistisch Naturalisme: bah...!
Een stukje uit de tekst:
De taak van de christelijke theologie lijkt me dus niet om de aftocht te blazen, maar veel meer positief te laten zien welke meerwaarde een christelijke duiding verleent aan het beeld van de natuurlijke werkelijkheid en haar geschiedenis zoals dat uit de hedendaagse (natuur)wetenschappen oprijst. Juist hier, zo blijkt steeds duidelijker, maakt het geloof immers alle verschil. Als we om zo te zeggen alleen de naakte feiten van de blinde evolutionaire natuurkrachten in ogenschouw nemen, blijft er maar een oneindig triest en troosteloos verhaal over, waaraan men geen enkele zin of levensmoed kan ontlenen. Christenen kunnen hun tijdgenoten helpen door te laten zien hoe de trinitarische boodschap van schepping, verlossing en voltooiing precies datgene biedt wat mens en wereld nodig hebben. Alles komt er immers anders uit te zien wanneer de evolutionaire geschiedenis van deze planeet niet het een en al is, maar deze dankzij Gods geheimenisvolle handelen uitloopt op een wereld waarop gerechtigheid woont.
http://www.refdag.nl/opinie/prof_gijsbe ... p_1_959902" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb de hele tekst nog niet kunnen vinden , alleen een grote samenvatting op Refdag.
Ja, ook Gijsbert is om: Evolutie is een (niet te negeren) feit, maar hoe kunnen we dat verzoenen met de theologie. (sic!) Want plat scientisme of Atheistisch Naturalisme: bah...!
Een stukje uit de tekst:
De taak van de christelijke theologie lijkt me dus niet om de aftocht te blazen, maar veel meer positief te laten zien welke meerwaarde een christelijke duiding verleent aan het beeld van de natuurlijke werkelijkheid en haar geschiedenis zoals dat uit de hedendaagse (natuur)wetenschappen oprijst. Juist hier, zo blijkt steeds duidelijker, maakt het geloof immers alle verschil. Als we om zo te zeggen alleen de naakte feiten van de blinde evolutionaire natuurkrachten in ogenschouw nemen, blijft er maar een oneindig triest en troosteloos verhaal over, waaraan men geen enkele zin of levensmoed kan ontlenen. Christenen kunnen hun tijdgenoten helpen door te laten zien hoe de trinitarische boodschap van schepping, verlossing en voltooiing precies datgene biedt wat mens en wereld nodig hebben. Alles komt er immers anders uit te zien wanneer de evolutionaire geschiedenis van deze planeet niet het een en al is, maar deze dankzij Gods geheimenisvolle handelen uitloopt op een wereld waarop gerechtigheid woont.
http://www.refdag.nl/opinie/prof_gijsbe ... p_1_959902" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Re: Tussen conflict en consolantie
Wat een armoedige opmerking! Oneindig triest enb troosteloos??? I beg to differ.Als we om zo te zeggen alleen de naakte feiten van de blinde evolutionaire natuurkrachten in ogenschouw nemen, blijft er maar een oneindig triest en troosteloos verhaal over, waaraan men geen enkele zin of levensmoed kan ontlenen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ah, ik wist dat dikkemick als eerste, zoals een vlieg op de stroop, op dit topic zou afkomen !dikkemick schreef:Wat een armoedige opmerking! Oneindig triest enb troosteloos??? I beg to differ.Als we om zo te zeggen alleen de naakte feiten van de blinde evolutionaire natuurkrachten in ogenschouw nemen, blijft er maar een oneindig triest en troosteloos verhaal over, waaraan men geen enkele zin of levensmoed kan ontlenen.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Vooruit de tweede vlieg, van den Brink als het de goede is heeft hier ook vertoefd. Zal het nog even opzoeken het kan dus ook de verkeerde zijn want in Brinkland schijnt iedereen apologeet te zijn of zwanger van Jezus.
Het meest opvallende woord, dat ik steeds meer als persiflage zie, is duiden. Eigenlijk hebben ze geen middelen voorhanden. William James vergeleek filosofie en theologie eens met het zoeken naar een niet bestaande zwarte kat in een volkomen verduisterde ruimte. Met de toevoeging dat theologen steeds maar roepen dat ze de kat hebben gevonden.
Maar goed het proces van trial and error op basis van natuurlijke selectie gaan we dus volgens christelijke zienswijzen duiden. Zou de biologie hier wakker van liggen?
Het kosmologisch argument zijn er al kosmologen die dit zien als een goede aanvulling op hun dagelijkse bezigheden. En zo gaan we dus door, het is weer werkverschaffing om de eigen gelederen een beetje bezig te houden.
Het meest opvallende woord, dat ik steeds meer als persiflage zie, is duiden. Eigenlijk hebben ze geen middelen voorhanden. William James vergeleek filosofie en theologie eens met het zoeken naar een niet bestaande zwarte kat in een volkomen verduisterde ruimte. Met de toevoeging dat theologen steeds maar roepen dat ze de kat hebben gevonden.
Maar goed het proces van trial and error op basis van natuurlijke selectie gaan we dus volgens christelijke zienswijzen duiden. Zou de biologie hier wakker van liggen?
Het kosmologisch argument zijn er al kosmologen die dit zien als een goede aanvulling op hun dagelijkse bezigheden. En zo gaan we dus door, het is weer werkverschaffing om de eigen gelederen een beetje bezig te houden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik wist dat Waarom zou weten dat ik als een vlieg op deze stroop af zou komen...Waarom? schreef:Ah, ik wist dat dikkemick als eerste, zoals een vlieg op de stroop, op dit topic zou afkomen !dikkemick schreef:Wat een armoedige opmerking! Oneindig triest enb troosteloos??? I beg to differ.Als we om zo te zeggen alleen de naakte feiten van de blinde evolutionaire natuurkrachten in ogenschouw nemen, blijft er maar een oneindig triest en troosteloos verhaal over, waaraan men geen enkele zin of levensmoed kan ontlenen.
Maar je hebt gelijk. Van dit soort opmerkingen word ik verdrietig. Want zo denken veel gelovigen wel. Dat wij een armoedig, nutteloos bestaan lijden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
PietV schreef:Vooruit de tweede vlieg,
Dan hier nog mijn duit.dikkemick schreef:Ik wist dat Waarom zou weten dat ik als een vlieg op deze stroop af zou komen...Waarom? schreef: Ah, ik wist dat dikkemick als eerste, zoals een vlieg op de stroop, op dit topic zou afkomen !![]()
Maar je hebt gelijk. Van dit soort opmerkingen word ik verdrietig. Want zo denken veel gelovigen wel. Dat wij een armoedig, nutteloos bestaan lijden.
Hoe ongelofelijk pedant.Prof. Gijsbert van den Brink schreef:Christenen kunnen hun tijdgenoten helpen door te laten zien hoe de trinitarische boodschap van schepping, verlossing en voltooiing precies datgene biedt wat mens en wereld nodig hebben.
En het ergste is dat hij dit zelf gelooft.hoogleraar theologie en wetenschap aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. schreef: Alles komt er immers anders uit te zien wanneer de evolutionaire geschiedenis van deze planeet niet het een en al is, maar deze dankzij Gods geheimenisvolle handelen uitloopt op een wereld waarop gerechtigheid woont.
Hoeven wij toch niets meer te doen, nietwaar?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fijn te weten, dat de gerechtigheid, die op onze wereld woont en waar we zo van genieten, een gevolg is van Gods handelen.Alles komt er immers anders uit te zien wanneer de evolutionaire geschiedenis van deze planeet niet het een en al is, maar deze dankzij Gods geheimenisvolle handelen uitloopt op een wereld waarop gerechtigheid woont.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
- Jan van Lennip
- Diehard
Ik vind het stuk heel beperkt. Afkomstig van een in een dwangbuis van dogmatisch overtuigen gevangen geest. Ik zie bijvoorbeeld slechts verwijzingen naar het christelijke geloof. Prof. van den Brink licht wel geteld één maal uit dat er ook spraken is van andere richtingen, maar lijkt zich niet bewust van het feit dat hij zich verschuilt in dat wat voor hem voor de hand ligt. Ik vind dit opmerkelijk voor iemand die zegt op wetenschappelijk niveau de theosofie en wetenschap op een gelijke lijn te brengen. Hierdoor wordt het gehele project wat hij op het programma heeft staan voor mij een angstaanjagend schrikbeeld van bekrompenheid. Eéntje die alles behalve zaligmakend is. Eerder een stapje terug dan een stapje in de goede richting.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Goed lezenVilaine schreef:Fijn te weten, dat de gerechtigheid, die op onze wereld woont en waar we zo van genieten, een gevolg is van Gods handelen.Alles komt er immers anders uit te zien wanneer de evolutionaire geschiedenis van deze planeet niet het een en al is, maar deze dankzij Gods geheimenisvolle handelen uitloopt op een wereld waarop gerechtigheid woont.
Zo eindelijk de volledige oratie van den brink online:
http://www.vu.nl/nl/Images/Oratie%20G%2 ... 700381.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Keertje uitpluizen, vooral referenties naar literatuur zeggen veel...
http://www.vu.nl/nl/Images/Oratie%20G%2 ... 700381.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Keertje uitpluizen, vooral referenties naar literatuur zeggen veel...
Mijn eerste indruk na één keer lezen het is een oppervlakkig betoog. Geschreven voor eigen publiek en doordrenkt met het wij gevoel. Iedereen heeft last van cognitieve dissonantie (schieten we iets mee op) , Trouw is haar wortels vergeten (flauw argument), Van der Kaaij heeft een discussie op geroepen en nu weet iedereen weer.. (Voor eigen publiek even de wave inzetten) en zo draait het verhaal verder rond wetenschap en geloof die elkaar net niet omarmen maar volgens de spreker niet zonder elkaar kunnen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Mijn tenen schoten ook al in een kromme.dikkemick schreef:Wat een armoedige opmerking! Oneindig triest enb troosteloos??? I beg to differ.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Neu, alleen zijn salaris betalen met zijn allen.Maria schreef:Hoeven wij toch niets meer te doen, nietwaar?
Fish,Fish schreef:Mijn tenen schoten ook al in een kromme.dikkemick schreef:Wat een armoedige opmerking! Oneindig triest enb troosteloos??? I beg to differ.
Dit blijft voor ongelovigen moeilijk om voor te stellen. Toen ik zelf in de geloofstwijvel terecht kwam was dit een zwartheid die je WEL aangrijnst. Een stuk bestaansgrond en perspectief ( ik zeg daarmee niet dat het WAAR is....., begrijp me goed ) wordt bij je weggeslagen en dat doet pijn tot in de diepste vezels van je lichaam.
Dat een gelovige het opschrijft kan ik begrijpen vanuit zijn perspectief.... Helaas voor hun is het NIET waar.......en nu ik dit opschrijf voel ik weer die diepe existentiële pijn waar je doorheen gaat als het geloof wordt ontmaskerd als een onwaarheid.
He : een interessante link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Existenti%C3%ABle_crisis" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar die zijn dan wel een beetje dom of komen nooit met goede/vriendelijke/vrolijke ongelovigen in aanraking.Waarom? schreef: Fish,
Dit blijft voor ongelovigen moeilijk om voor te stellen.
Ongelovigen die geen last hebben van een oneindig triest en troosteloos verhaal.