Moderator: Moderators
Sytze,
Ik begrijp niet waar ik vrijdenken beperk of regeltjes volg als ik mijn mening als volgt weergeef:
Siger schreef:
Daaruit volgt dan dikwijls de opvatting dat de rechtbank een "oplossing" voor de dader moet vinden. Toch is de belangrijkste functie van een rechtbank niet de dader te verzorgen.
De belangrijkste functie van de rechtbanken is rechtvaardigheid te bevestigen. Dat vaststellen is géén wraak, het is redelijkheid zelve.
siger schreef:Dus je bent tegen rechtbanken en rechtspraak?
Dat begrijp ik als je bedoelt dat rechtbanken niets moeten en geen functie hebben.
sytze schreef:maar wat is rechtvaardigheid? staat rechtvaardigheid gelijk aan wraak? of is wraak hier een onderdeel van? en zit hier geen grens aan? aangezien jij stelt dat de belangrijkste functie rechtvaardigheid bevestigen is.
sytze schreef:@ siger,
Dan vraag ik mij nog iets af. Is het wijsheid om de burgers de macht in handen te geven dat zei bepalen hoe het rechtssysteem werkt? Krijg je dan niet het fakkel, hooivork en boze menigte idee? Want de meerderheid ziet denk ik zo iemand als Robbert M. het liefst opgehangen. (of onder een trein) als het maar veel pijn doet.
groet, Sytze
sytze schreef:Als onze hersenen zo plastisch zijn en zo snel kan veranderen en nieuwe informatie kan opslaan is dit toch niet in tegenspraak met iets als de vrije wil?
Sytze schreef: Als onze hersenen zo plastisch zijn en zo snel kan veranderen en nieuwe informatie kan opslaan is dit toch niet in tegenspraak met iets als de vrije wil?
http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Frankfurt schreef:Among philosophers, Frankfurt was for a time best known for his interpretation of Descartes's rationalism, his account of freedom of the will (on which he has written numerous important papers[1]) based on his concept of higher-order volitions, and for developing what are known as "Frankfurt cases" (i.e., thought experiments designed to show the possibility of situations in which a person could not have done other than he/she did, but in which our intuition is to say nonetheless that he/she acted freely). However, his later work on love and caring is now equally discussed.
siger schreef:sytze schreef:Als onze hersenen zo plastisch zijn en zo snel kan veranderen en nieuwe informatie kan opslaan is dit toch niet in tegenspraak met iets als de vrije wil?
Volledig eens.
De evolutietheorie werpt hier licht op. Zij heeft hersenencellen geselecteerd doordat die autonome beweging mogelijk maken, in tegenstelling tot planten die geen hersenen hebben, en in overeenstemming met sommige weekdieren die als larve hersenen bezitten om een standplaats te zoeken, en eenmaal "gevestigd" hun hersenen niet meer nodig hebben en verteren.
Als hersenen gebruikt worden om autonoom te bewegen, zal de evolutie hersenen bevoordelen die meer keuzevrijheid hebben.
sytze schreef:oké hersenen blijven veranderen en zijn erg plastisch. maar ze veranderen toch door de omgeving? en niet door een innerlijk iets? of door het brein zelf?
sytze schreef:of door een soort ziel? (ziel als immatriëel iets) want dat geloof ik niet.
Het is wat ingewikkeld maar ik kan het niet simpeler maken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten