Ik ben ooit heel lang, - een jaar of zes - intensief met Nietzsche beziggeweest. Wat ik er toen over schreef is nu na negen of tenminste vijf jaar voor mij niet meer te evenaren. Ik ben uiteindelijk doodmoe geworden het over Nietzsche te hebben. Iedereen wil het over Nietzsche hebben, maar er is zelden iemand die hem ook wil gaan lezen. In iedere discussie moet ik vanaf een nulpunt beginnen. Maar om het je in een notendop uit te leggen: zo ongeveer alles wat Nietzsche schreef is een commentaar op het christelijk geloof en een poging om er een alternatief tegenover te zetten. Dit is iets wat een gelovige of ex-gelovige heel sterk opmerkt en ook als buitengewoon boeiend kan ervaren. Het alternatief dat hij geeft is een volkomen contrast met het christelijk geloof, maar blijft op bepaalde manieren toch affiniteit behouden met religieus geloof. Nietzsche's vader en grootvader waren dominee's. Hijzelf is een preker die zich fel uitlaat iedere keer wanneer hij zogenaamde decadentie opmerkt, iemand die zich ook voortdurend opwindt over de hypocrisie die als een soort van milieuverontreiniging onherroepelijk aan het christelijk geloof van alle tijden kleeft, iets waar iedere vrome gelovige van kan smullen. Hij ziet zichzelf niet enkel als een profeet die mensen aanklaagt en wakker schudt, maar uiteindelijk als iemand met een nog veel grotere impact: iemand die de geschiedenis in tweeën splitst, vóór hem en na hem. Iemand die zich zo over de vergissing van het christelijke tijdperk opwindt dat hij uiteindelijk zelfs een alternatieve bijbel schrijft. Daarin ontpopt hij zich bovendien nog tot een mysticus. Kortom, allemaal zaken die een gelovige of ex-gelovige aan alle kanten heel goed begrijpt en indruk maakt. Nietzsche heeft veel meer gemeen met de gelovige dan met een atheïst. Atheïsme puur in de betekenis van het ontbreken van enige ideologie is voor hem zelfs een ondeugd. Zijn motto is dat iedere kleur die je aan het leven geeft beter is dan kleurloosheid. Zijn allegorie over de dolleman die God zoekt en zijn angst voor nihilisme begrijp je alleen wanneer je ooit bijzonder vroom geweest bent.HankS schreef:Kun je dat verder toelichten? Ik ben nooit gelovig geweest en ben benieuwd wat jij denkt dat de essentie is die atheïsten ontgaat.Dominees (oftewel diepreligieuze mensen) begrijpen Nietzsche op een manier die wellicht de essentie van Nietzsche vat en menig atheïst ontgaat.
Ik kan me namelijk wel voorstellen dat Nietzsche niet zo uitgesproken haaks staat op wat een geboren atheïst al begrepen heeft zonder het er over te hoeven hebben.
Maar verras me maar, ik vind het een uitermate prikkelende uitspraak.
Misschien dat Bram Beute er nog wat over kan zeggen.
Er is wel een topic over Nietzsche, dat toevallig begon naar aanleiding van een misverstaan van iets wat ik zei en een misverstaan van Nietzsche: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =44&t=6088" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een lang topic, maar imho bevat het de beste bijdragen van me die ik in al die tien jaar dat ik op dit forum meedoe neergepend heb. Na enige pagina's ruis ontpopt het zich tot een diepgaande analyse van Nietzsche's filosofie voor zover ik er wat van begrijp. Beter dan in dat topic kan ik het niet zeggen. Mijn analyses daar overtreffen wat ik een aantal jaren daarvoor allemaal opschreef in een commentaar op het boek Aldus sprak Zarathoestra: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;