wahlers schreef:windsurfer schreef:Vanuit amusementsoogpunt is dit soort programma's (net als Char en de Babyfluisteraar) prima, van alle tijden. Mooi goochelen is knap, en ik heb mooie trucs gezien. Het stoort mij echter dat er over gecommuniceerd wordt als zouden de gaven 'echt' zijn. Mensen willen geloven.
Ik wel!
Het is schadelijk! Het komt regelmatig voor dat naïeve mensen deze charlatans geloven en levensgevaarlijke beslissingen nemen, zoals het onthouden van levensreddende medicijnen, omdat deze charlatans zeggen dat dit niet nodig is.
Een echte illusionist/entertainer maakt altijd klip en klaar duidelijk dat hij/zij een illusionist/entertainer is en gewoon truukjes loopt op te voeren...zoals bijvoorbeeld Derren Brown!
En Derren Brown is veel "begaafder", en bovendien geen bedrieger, dan Uri Geller en vele andere bedriegers (Nb. je bent natuurlijk een bedrieger als je je anders voordoet en dit niet vertelt!).
MvG, Wim Ahlers.
Ik meen dat dit topic toch gaat over goochelaars, volksvermakers en ander kermisvolk. En niet over mediums of charlatans die zich 'genezer' noemen. Ik weet niet of Uri Geller ook echt volhoudt dat hij 'medium' is. In het interview bij Pauw en Witteman maakte ik dit er niet uit op, ik zag gewoon een entertainer die een kunstje opvoerde waarvan men niet 123 doorzag welk.
Wat die laatste groep betreft, ga ik met je mee. Op het moment dat men hiermee wil gaan 'genezen' gaat men te ver.

Hebr 6: