Naar aanleiding van een bericht alhier in een ander subforum van labyrint, heb ik een stel links met betrekkig tot dit onderwerp verzameld. Ik nodig ieder forumlid uit om zijn eigen lijstje met 5 beste boeken toe te voegen.
Günter Grass: de blikken trommel, de rokken van de ui, mijn eeuw
Umberto Eco: Baudelino, begraafplaats van Praag, naam van de roos
Kafka: moet je eerst brief aan mijn vader lezen, het slot, het proces, de gedaanteverwisseling
Gabriel García Márquez: 100 jaar eenzaamheid, liefde in tijden van cholera, de generaal in zijn labyrint, herinnering aan mijn droeve hoeren (fantastisch!) (zie wel dat je een boek hebt met de stamboom bij, anders is het niet te volgen)
Willem Elschot: alles! kaas en het been, dwaallicht, villa des roses én zijn gedichten (ben normaal absoluut geen gedichten fan)
Felix Timmermans: Pallieter natuurlijk.
Michel Faber: lelieblank scharlakenrood
Camus: de pest, l'etranger.
Chimo: lila dit ça. Onwaarschijnlijk goed! Lees het wel in het frans.
Kurt Vonnegut: slachthuis 5
Gerard Reve: de avonden
Robert Heinlein: starship troopers.
George Orwell: 1984 en animal farm, moet je gelezen hebben. Verplicht of portie billenkoek.
Max Havelaar: multatuli (een groot deel van onze waarden in de Nederlanden komt uit dit boek)
Louis Paul Boon: de kapellekensbaan, Pieter Daens
En we eindigen met de Meester, de Van Gogh van de literatuur:
Godfried Bomans: alles maar dan ook alles!
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
1. De Donald Duck (want daar is het toch echt mee begonnen)!
2. De meeste boeken van Dean Koontz.
3. "Alle" boeken m.b.t. Tsjernobyl, Hiroshima.
4. Alles wat los en vast zit m.b.t. religie/evolutie-theorie
5. Boeken m.b.t. heelal, (begrijpelijke, wiskunde-arme) fysica
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick