'God, Geld en Gehoorzaamheid' - Kort Geding om boek

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

'God, Geld en Gehoorzaamheid' - Kort Geding om boek

Berichtdoor PietV. » 23 apr 2012 16:14

Bron: Trouw.

Leidse pinkstergemeente daagt kritische journalist

De Leidse pinksterkerk Outreach Centre Nederland (OCN) spant een kort geding aan tegen de schrijver van een kritisch boek. Journalist Silvan Schoonhoven zou een lastercampagne voeren tegen voorganger Gertjan Agtereek.

Agtereek zou zijn gemeenteleden manipuleren en oplichten. Leden moeten grote sommen geld aan de kerk schenken, schrijft Schoonhoven in het boek 'God, Geld en Gehoorzaamheid'. Daarmee zouden ze hun loyaliteit aan God bewijzen. Wie weigert, mag rekenen op de toorn van Agtereek.

Riante villa
Het boek verschijnt volgende maand. De charismatische leider is niet voor het eerst negatief in het nieuws: Schoonhoven schrijft al jaren over hem in het Leidsch Dagblad. Actualiteitenprogramma EenVandaag zocht Agtereek twee jaar geleden op in Kenia, waar hij zijn riante villa bekostigd zou hebben met kerkgelden.

Advocaat Max van Olden geeft nog geen commentaar, meldt het christelijke tijdschrift cv koers. De kerk wil 'de inhoud van het boek tegen het licht houden' en houdt nu zijn kruit naar eigen zeggen liever droog. In het boek stelt de kerk dat 'het algemene beeld dat Gerjan zichzelf heeft verrijkt niet klopt. 'Op veel gebieden is hij het grootste slachtoffer.'

Samenzwering
Schoonhoven zegt zich onder meer te baseren op gesprekken met zo'n 70 betrokkenen. In Kenia heeft hij partners van de voorganger gesproken. 'Ik zou deel uitmaken van een samenzwering van de boze buitenwereld tegen de kerk', vertelt hij aan Cv koers. 'Maar dat is echt een omkering van de zaken. Er waren problemen en die heb ik beschreven.'

Overigens is Agtereek niet de enige die zijn kerkgangers oproept om te doneren. Schoonhoven beschreef in 2010 hoe spreker René Timmers aankondigt dat gemeenteleden gaan 'geven en geven en geven'. 'God vraagt alles! God vraagt alles! Alles!', tekende de journalist uit zijn mond op. 'Misschien heb je wel iets opgebouwd op een spaarrekening, voor weet ik veel wat. Maar dat is voor God. En God weet jou te vinden.'

===================================================================================

Wordt vervolgd. Ik heb het in boeken gezet, omdat het ook in zekere zin publiciteit is voor een boek.
PietV.
Moderator

Re: 'God, Geld en Gehoorzaamheid' - Kort Geding om boek

Berichtdoor a.r. » 23 apr 2012 16:46

De verhalen over deze man dateren niet van gisteren:

http://www.potdorie.nl/weblog/archive/2 ... p-agtereek
Bekijk vooral ook de filmpjes.
http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/ ... arrekening
a.r.

Berichtdoor Peter van Velzen » 23 apr 2012 22:57

a.r. schreef:http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/article3927091.ece/Leidse-kerk%3A-Vecht-tegen-de-duivel%2C-leeg-je-spaarrekening

Interessant: God heeft geld nodig. Hoezo almachtig???
En hij weet je te vinden ook! Hoezo vrije wil???
Ja a.r. Ik weet het: "God is dood", maar hij blijft maar rondspoken :(
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Diehard

Berichtdoor The Prophet » 24 apr 2012 10:50

Afgekeken van de Amerikaanse TV-dominees. Opvallend dat juist God geld nodig heeft, maar veel verbazingwekkender is dat mensen erin trappen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
The Prophet
Diehard

Keer terug naar Boeken.