Soorten geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
elle
Ervaren pen

Soorten geloof

Bericht door elle »

Hanky schreef:
elle schreef:
herman van der helm schreef:Welkom Elle,
Lijkt me een ramp om zo gedomineerd op te hebben moeten groeien. Geloven in iets is gelukkig iets wat jezelf doet. Een ander kan je hoogstens iets met klem aanpraten, maar kan je nooit dwingen het te geloven. Hooguit door dwang kunnen ze de geloofsuitingen van je eisen, maar in je hoofd ben je altijd vrij te geloven wat jezelf aanvaardbaar vindt of niet. Het vergt uiteraard wel moed om jouw door anderen aangepraatte angsten te negeren.
Door jezelf vrij te vechten van allerlei dwangzaken krijg je ruimte om te ontdekken wat werkelijk is.
Dank voor je welkom Herman!
Je kunt inderdaad zeggen dat het een ramp is ja. Het vreemde is dat ik dat toen niet zag, ik zag mezelf juist als bevoorrecht omdat de woorden Gods aan ons christenen toevertrouwd waren. Ik hoorde het vaak van de kansel: we zìjn niet beter maar we dòen wel beter. En in de gemeente waar ik uit kom werden verschillende geloven geleerd: het historisch geloof, het wondergeloof, het tijdgeloof en tenslotte het waarzaligmakende geloof. De meeste gemeenteleden hebben slechts het historisch geloof d.w.z. ze geloven dat de bijbel de waarheid bevat maar ze kennen God niet echt. De uitverkorenen hebben het zaligmakende geloof, zij kennen God, zij komen na hun sterven in de hemel.
Als ik geen internet zou hebben gehad, zat ik beslist nog vast in talloze dogma's.

Groetjes, elle
Poeh, al een tijd hier zelfs niet meer gelezen. Kijk ik nog eens, en zie dan dit 'gevecht' van een elle. Zie de inderdaad zeer zinvolle verwijzingen naar Rereformed, door elle zelf. Ineens is het wel heel protestants aan reacties? Ook als ooit katholiek kan ik Rereformed als een integere stem lezen, een baken voor deze site! Belangrijker dan het geloof an sich is echter misschien: gezin, vijf kinderen, jongste 8, dus ik zou denken, als de wiedeweerga ook zoeken naar professionele hulpverlening, elle. Een club van zeven mensen met allemaal eigen gevoelens en gedachten? Ik benijd je 'verantwoordelijkheid' niet!

Daarnaast: het zou je zelf en de meelezer kunnen helpen: kun je die vier 'geloven' van één kansel nog wat uitgebreider beschrijven? Kennelijk is de meer-keuze test ook al in de kerk aanwezig? Maakt dat het praten met man en kinderen er eenvoudiger op? Of je het over vier shampoo's hebt (zonder dat jou aan te rekenen uiteraard)? Praten met je gezin, onder begeleiding. Ook geen garantie, maar de beste kans, misschien?
Hier een iets uitgebreidere beschrijving van vier soorten geloof, hierbij werd uitgegaan van de gelijkenis van de zaaier (Mattheus 13):
1) Historisch geloof, dit is het zaad wat valt bij de weg en de vogels pikken het op.
2) Tijdgeloof, dit is het zaad wat valt op steenachtige plaatsen, het heeft geen diepgang en de plantjes verdrogen snel.
3) Wondergeloof, dit is het zaad wat onder de doornen valt, door gebrek aan licht verdorren de planten ook al snel.
4) Waar zaligmakend geloof, dit is het zaad wat in de goede aarde valt en veel vruchten voortbrengt.

1) Het historisch geloof is wel belangrijk maar je kunt er niet mee behouden worden.
2) Het tijdgeloof kan iemand hebben die voor een tijdje gelooft in wat de bijbel zegt maar die later weer terugvalt in ongeloof.
3) Het wondergeloof kan ontstaan doordat iemand onverwacht geneest van een ziekte of bijvoorbeeld een ongeluk overleeft.
4) Het zaligmakende geloof ontvangt iemand van God zelf, alleen de uitverkorenen krijgen dat voorrecht.

Dit wordt dus geleerd in de gemeente waarvan ik vroeger lid was. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Non sum qualis eram
biemer
Ervaren pen

Re: Onomkeerbare bekering

Bericht door biemer »

Aha. Ik had hier nooit van gehoord. Interessant !

Ik snap nu ook de reden waarom refos kritiek geven op evangelischen en hun wondergeloof...
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
lost and not found yet!
Bevlogen

Re: Soorten geloof

Bericht door lost and not found yet! »

Pfffffth Ellen! Ik wordt weer helemaal teruggeworpen in m'n vroegere geloof! Wat erg! Ik heb er gelukkig alleen niks meer mee! Heerlijk, toch wel, om het weer een keer terug te lezen! En om te beseffen dat ik voor mezelf, voorlopig, de juiste keus heb gemaakt! Dat dan weer wel!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

biemer schreef:Aha. Ik had hier nooit van gehoord. Interessant !

Ik snap nu ook de reden waarom refos kritiek geven op evangelischen en hun wondergeloof...
Dat is één reden ja. Evangelischen geloven over het algemeen makkelijker, hun geloof is meestal een blij geloof. Refo's hebben veel meer moeite met geloven, zij ervaren vaak veel strijd voor ze tot geloof komen. Als het 'goed' is blijft die strijd bestaan want staat er niet geschreven: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen zeg ik u zullen zoeken in te gaan en zullen niet kunnen; (Lukas 13:24)
In de kerk wordt benadrukt dat strijd een kenmerk is van het ware geloof! :shock:
Non sum qualis eram
Destinesia

Bericht door Destinesia »

elle schreef:In de kerk wordt benadrukt dat strijd een kenmerk is van het ware geloof! :shock:
Dus het onzekere en ongelukkige gevoel dat een gereformeerd gelovige doormaakt over het eeuwig heil moet dus eigenlijk als een mogelijk positief teken worden gezien omdat het betekend een "waar geloof" te bezitten? Das nou ook lastig. Heeft een gereformeerde eindelijk eens iets om voorzichtig blij over te zijn en dan moet hij juist die blijheid daarover weer inleveren en inruilen voor dat zelfde gevoel van strijd en onzekerheid omdat dát gevoel het bewijs van 'zekerheid' geeft.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

lost and not found yet! schreef:Pfffffth Ellen! Ik wordt weer helemaal teruggeworpen in m'n vroegere geloof! Wat erg! Ik heb er gelukkig alleen niks meer mee! Heerlijk, toch wel, om het weer een keer terug te lezen! En om te beseffen dat ik voor mezelf, voorlopig, de juiste keus heb gemaakt! Dat dan weer wel!
Lost and not found yet!, wat voor keuze heb je gemaakt voor jezelf? Noem je jezelf agnost of atheist?
Non sum qualis eram
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Destinesia schreef:
elle schreef:In de kerk wordt benadrukt dat strijd een kenmerk is van het ware geloof! :shock:
Dus het onzekere en ongelukkige gevoel dat een gereformeerd gelovige doormaakt over het eeuwig heil moet dus eigenlijk als een mogelijk positief teken worden gezien omdat het betekend een "waar geloof" te bezitten? Das nou ook lastig. Heeft een gereformeerde eindelijk eens iets om voorzichtig blij over te zijn en dan moet hij juist die blijheid daarover weer inleveren en inruilen voor dat zelfde gevoel van strijd en onzekerheid omdat dát gevoel het bewijs van 'zekerheid' geeft.
Destinesia, dat klopt. Mensen die op die manier geloven zie je vaak in het zwart of in donkere kleuren gekleed gaan. Hun hartsgesteldheid geeft aan de buitenkant weer hoe ongelukkig zij zich voelen.
Ik wil nog hieraan toevoegen dat die innerlijke strijd ook betrekking heeft op de zonde die zij zien in zichzelf. God is een heilig god, hij verdraagt de zonde niet in zijn kinderen. :(
Non sum qualis eram
Destinesia

Bericht door Destinesia »

elle schreef:Ik wil nog hieraan toevoegen dat die innerlijke strijd ook betrekking heeft op de zonde die zij zien in zichzelf. God is een heilig god, hij verdraagt de zonde niet in zijn kinderen. :(
Vreselijk!

------------------

Vanaf 0:45 minuten. :)

Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

biemer schreef:Aha. Ik had hier nooit van gehoord. Interessant !

En de evangelischen zijn natuurlijk ook veel te vrolijk: God is liev (ik start ongemerkt "Welk een vriend is onze Jezus" te neuriën) en iedereen wordt gered (behalve de ongelovige buurman en de slager, want die is moslim). De gereformeerde snappen het iets beter: God duldt geen tegenspraak. Iedereen naar de hel behalve bij totale onderwerping. Gij zijt zondig en alleen door de genade gods wordt u gered.
Pfffffth Ellen! Ik wordt weer helemaal teruggeworpen in m'n vroegere geloof! Wat erg! Ik heb er gelukkig alleen niks meer mee! Heerlijk, toch wel, om het weer een keer terug te lezen! En om te beseffen dat ik voor mezelf, voorlopig, de juiste keus heb gemaakt! Dat dan weer wel!
We kunnen de geestelijke wapenrusting wel weer opgraven?!
Hanky

Bericht door Hanky »

Elle schreef: (er waren teveel 'geclusterde' citaten, - rood - dus deze oplossing) nav:
Hanky schreef: Poeh, al een tijd hier zelfs niet meer gelezen. Kijk ik nog eens, en zie dan dit 'gevecht' van een elle. Zie de inderdaad zeer zinvolle verwijzingen naar Rereformed, door elle zelf. Ineens is het wel heel protestants aan reacties? Ook als ooit katholiek kan ik Rereformed als een integere stem lezen, een baken voor deze site! Belangrijker dan het geloof an sich is echter misschien: gezin, vijf kinderen, jongste 8, dus ik zou denken, als de wiedeweerga ook zoeken naar professionele hulpverlening, elle. Een club van zeven mensen met allemaal eigen gevoelens en gedachten? Ik benijd je 'verantwoordelijkheid' niet!

Daarnaast: het zou je zelf en de meelezer kunnen helpen: kun je die vier 'geloven' van één kansel nog wat uitgebreider beschrijven? Kennelijk is de meer-keuze test ook al in de kerk aanwezig? Maakt dat het praten met man en kinderen er eenvoudiger op? Of je het over vier shampoo's hebt (zonder dat jou aan te rekenen uiteraard)? Praten met je gezin, onder begeleiding. Ook geen garantie, maar de beste kans, misschien?
Hier een iets uitgebreidere beschrijving van vier soorten geloof, hierbij werd uitgegaan van de gelijkenis van de zaaier (Mattheus 13):
1) Historisch geloof, dit is het zaad wat valt bij de weg en de vogels pikken het op.
2) Tijdgeloof, dit is het zaad wat valt op steenachtige plaatsen, het heeft geen diepgang en de plantjes verdrogen snel.
3) Wondergeloof, dit is het zaad wat onder de doornen valt, door gebrek aan licht verdorren de planten ook al snel.
4) Waar zaligmakend geloof, dit is het zaad wat in de goede aarde valt en veel vruchten voortbrengt.

1) Het historisch geloof is wel belangrijk maar je kunt er niet mee behouden worden.
2) Het tijdgeloof kan iemand hebben die voor een tijdje gelooft in wat de bijbel zegt maar die later weer terugvalt in ongeloof.
3) Het wondergeloof kan ontstaan doordat iemand onverwacht geneest van een ziekte of bijvoorbeeld een ongeluk overleeft.
4) Het zaligmakende geloof ontvangt iemand van God zelf, alleen de uitverkorenen krijgen dat voorrecht.

Dit wordt dus geleerd in de gemeente waarvan ik vroeger lid was. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Piet bedankt voor de 'afsplitsing' van het topic. (Het lijkt de christelijke - katholieke - boom wel met vele protestante takken en twijgen, geplant door een protestante jood.)

Op een van de protestante takken dan weer een opvatting van vier 'geloven', Elle. Ik zie geen boom meer, zelfs geen bos .... maar een oerwoud. Zo in het wilde weg zaaien doen alleen 'dichters'.

1) Asfaltweg of snelweg of 2500 jaar geleden, een zandpad. Ik heb zo mijn bedenkingen over de vogels. Mussen?
2) Tja, tot een jaar of zes wil je wel het een en ander geloven, maar als je dan zelf probeert een dode Vlaamse reus weer tot leven te wekken en dat niet lukt...
3) Die snap ik niet. In latere reacties van andere 'protestanten' .... komt dat zaad (koren of zoiets, neem ik aan, want men moest zaaien om te oogsten en brood te bakken) soms dwars door de doornen heen, toch tot bloei en vrucht?
4) Helaas, dan ben ik verdoemd (niet verdomd zeggen).

Elle, dank voor de woorden van de kansel, maar ik kan er geen hagelslag van maken, zeker omdat mijn Vlaamse reus destijds gewoon dood bleef en ik de rest ook niet echt meer kon geloven. Mathieu in modern Frans kan zoveel gezegd hebben als dichter, met een poëtische inslag over vier soorten 'mensen', waar psychologen en filosofen en politicologen ook al zo goed in zijn.

Mij ging het toch nog eerder om dat aspect van je gezin. Dus eigenlijk op dat oude topic. Ik reageer daar nog even, met onderstaande alinea. Uiteraard is Freethinker geen hulpverleningsinstituut. Maar de 'zorg' komt toch binnen! Vijf kinderen met een man die 1 of 2 of 3 of 4 gelooft en jij die noch (of niet meer) in 1 of 2 of 3 of 4 gelooft.

Geen gezeik, iedereen rijk. Het persoonlijke is belangrijker dan het gezever over 'geloof op zich' op internet! Ook al hielp de eerste psycholoog niet! Rationeel (en dat hoort bij Freethinker: ik was en ben onder de indruk van Rereformed!) is toch werkelijke en geen virtuele gesprekken voeren. Nieuwe psycholoog laten aanrukken via de huisarts! De wereld is een verwarrende plaats waarin zelfs de meest doornstruikhakkerige vrouw of braambosgevoelige man een plaats moet hebben in de ogen van de kinderen! Enige middel: alle aspecten bespreken en niet het geloof alleen!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

elle schreef:
lost and not found yet! schreef:Pfffffth Ellen! Ik wordt weer helemaal teruggeworpen in m'n vroegere geloof! Wat erg! Ik heb er gelukkig alleen niks meer mee! Heerlijk, toch wel, om het weer een keer terug te lezen! En om te beseffen dat ik voor mezelf, voorlopig, de juiste keus heb gemaakt! Dat dan weer wel!
Lost and not found yet!, wat voor keuze heb je gemaakt voor jezelf? Noem je jezelf agnost of atheist?
Hoi Elle!

Ik heb voor mezelf nog niet echt een keus gemaakt! Vandaar m'n nickname! Ik weet het gewoon niet en ik voel me er prettig bij! Soms denk ik dat ik een agnost ben en soms dat ik een atheïst ben! Heerlijk, dat onduidelijke! Als je begrijpt wat ik bedoel! En anders kun je me altijd een PBtje sturen! Trusten!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

lost and not found yet! schreef:
elle schreef:
Hoi Elle!

Ik heb voor mezelf nog niet echt een keus gemaakt! Vandaar m'n nickname! Ik weet het gewoon niet en ik voel me er prettig bij! Soms denk ik dat ik een agnost ben en soms dat ik een atheïst ben! Heerlijk, dat onduidelijke! Als je begrijpt wat ik bedoel! En anders kun je me altijd een PBtje sturen! Trusten!
Dus je nickname heeft een dubbele betekenis, op die manier had ik er nog niet naar gekeken! Best boeiend eigenlijk.
Ik begrijp wat je bedoelt met die onduidelijkheid. Ik zit zelf in de fase dat ik neig naar atheisme, maar soms voel ik mezelf weer meer een agnost. Ik weet het gewoon niet en dat vind ik prima :)
Non sum qualis eram
Plaats reactie