Zeg: "Zal ik een andere Beschermer nemen, dan Allah, de Schepper der hemelen en der aarde, Die voedt en niet wordt gevoed?" Zeg: "Het is mij bevolen, de eerste te zijn die zich onderwerpt." En behoort niet tot de afgodendienaren. [6:14]WIE WAS DE EERSTE MOSLIM?
Mohammed (soera 6:14, 6:163, 39:12), Mozes (7:143), enkele Egyptenaren (26:51), Abraham (3:67), Abraham en Jacob (2:132) of Adam die onderwezen werd door Allah zelf (2:37)?
Den Heer van alle schepselen, die geen gelijke heeft. Dit werd mij geboden, en ik ben de eerste Moslim.[6:163]
Profeet Mohammed was de eerste Moslim van zijn gemeenschap.
En toen Mozes, op den voor hem bepaalden tijd kwam, en zijn Heer tot hem sprak, zeide hij: o Heer! laat mij uw glans zien opdat ik u aanschouwe. God zeide: Gij zult mij op geenerlei wijze aanschouwen; maar zie den berg aan, en indien deze vast op zijne plaats staat zult gij mij zien. Toen echter zijn Heer met glans op den berg verscheen, veranderde hij dien in stof. En Mozes viel in zwijm neder. En toen hij tot zich zelven kwam, zeide hij: Geloofd zijt gij! Ik keer tot u terug met berouw, en ik ben de eerste der ware gelovigen. [7:143]
En ook Profeet Mozes was de eerste Moslim (=iemand die zich aan God overgeeft) van zijn gemeenschap. Mozes zegt niet dat hij de eerste gelovige van de mensheid is. Hij is de eerste gelovige onder zijn volk.
Wij hopen dat onze Heer ons onze zonden zal vergeven, want wij zijn de eersten der gelovigen. [26:51]
De eersten der gelovigen van het volk van de Farao en niet van de mensheid!
Abraham was noch een Jood, noch een Christen, maar hij was een oprecht Moslim. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren. [3:67]
Zoals je ziet geen tegenstrijdigheden!
En hetzelfde legde Abraham aan zijn zonen op en Jacob deed desgelijks, zeggende: "O mijn zonen, Allah heeft waarlijk dit geloof voor u verkozen, sterft daarom niet, tenzij gij Moslims zijt. [2:132]
Geen tegenstrijdigheden!
Toen leerde Adam enkele woorden van zijn Heer. Zo schonk Hij hem vergiffenis; gewis Hij is Berouwaanvaardend, Genadevol. [2:37]
Adam was de eerste gelovige van de mensheid.
Bij de ster wanneer zij valt,KAN ALLAH GEZIEN WORDEN EN ZAG MOHAMMED ZIJN HEER?
Ja (soera 53:1-18). Nee (soera 6:102-103, 42:51).
Uw metgezel is noch afgedwaald noch afgeweken,
Noch spreekt hij naar eigen begeerte.
Het is slechts de Openbaring die wordt nedergezonden.
Hij, die grote macht heeft, onderwees hem,
Die kracht bezit. Zo is hij volmaakt geworden
En hij staat aan de hoogste horizon.
Hij naderde en kwam steeds nader.
En werd als de spanning van twee bogen, Ja, nog dichter bij,
En Hij (Allah) openbaarde aan Zijn dienaar hetgeen Hij wilde openbaren.
Het hart loog niet over wat het zag.
Wilt gij dan met hem redetwisten over hetgeen hij heeft gezien?
En voorzeker, hij zag hem ook bij een andere nederdaling.
Bij de Lotusboom waar niemand voorbij mag gaan,
Waarnaast de Tuin van Verblijf is.
Toen het goddelijke Licht de Lotusboom overstraalde
Wendde zijn oog zich niet af, noch ging het de grens te buiten.
Voorwaar, hij zag de grote tekenen van zijn Heer. [53:1-18]
Profeet Mohammed is de enigste mens die Allah gezien heeft toen hij nog levend was. Hij heeft Allah gezien tijdens de Nachtreis.
Zo is Allah, uw Heer. Er is geen God naast Hem, (Hij is) de Schepper aller dingen, aanbidt Hem Want Hij is de Voogd over alles.
Ogen kunnen Hem niet bereiken; maar Hij bereikt de ogen. Want Hij is de Ontastbare, de Alwetende.[6:102-103]
Het is voor een mens niet mogelijk dat Allah tot hem zou spreken anders dan door ingeving of van achter een sluier of door een boodschapper te zenden om door Zijn gebod te openbaren wat Hij wil. Voorwaar, Hij is de Verhevene, de Alwijze.
Alweer.. GEEN tegenstrijdigheden!
Niet iedereen in de hel zal dezelfde straf krijgen. Waar in de Koran staat er dan dat iedereen in de hel hetzelfde voedsel zal eten. Lees de Soera goed en dan zal je hopelijk begrijpen dat het om bepaalde mensen gaat.WELK VOEDSEL IN DE HEL?
Zij zullen geen voedsel krijgen, behalve van doornen (soera 88:6), of spoelsel van wonden (69:36) of zullen ze eten van de boom van Zaqqoem (cactus) (37:62)? Drie verschillende antwoorden.
En huwt geen afgodendienaressen voordat zij geloven; waarlijk een gelovige slavin is beter, dan een afgodendienares, ofschoon zij u moge behagen. En huwt haar (gelovige vrouwen) niet aan afgodendienaren uit, voordat zij geloven; waarlijk een gelovige slaaf is beter, dan een afgodendienaar, ofschoon hij u moge behagen. Zij noden tot het Vuur, maar Allah noodt u tot de Hemel en tot vergiffenis door Zijn gebod. En Hij maakt Zijn tekenen aan de mensen duidelijk, opdat zij lering zullen trekken. [2:221]EEN CHRISTELIJKE VROUW TROUWEN, NIET GEOORLOOFD OF TOCH WEL?
De koran verbiedt het huwelijk met afgodendienaressen (soera 2:221) en noemt christenen ongelovigen en afgodendienaars (9:28-33). Toch wordt het moslims toegestaan christelijke vrouwen te trouwen (soera 5:5).
Alle goede dingen zijn u deze dag geoorloofd. Het voedsel der mensen van het Boek is u geoorloofd en uw voedsel is hun toegestaan. En geoorloofd zijn voor u kuise, gelovige vrouwen en kuise vrouwen uit het midden dergenen, wie het Boek was gegeven voor u, wanneer gij haar haar huwelijksgift geeft, een geldig huwelijk aangaande en geen ontucht plegende, noch heimelijk minnaressen nemende. En wie het geloof verwerpt, diens werk is waarlijk tevergeefs en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn. [5:5]
Joden en Christen zijn de mensen van het Boek. Het zijn monotheïsten. Hoewel ik de drie-eenheid van de Christenen erg raar vind. Maar laat mij is eens zien waar in de Koran staat dat Christenen afgodendienaren zijn.
En een sluier nam, om zich aan de blikken van anderen te onttrekken. Wij zonden onzen geest Gabriël tot haar, en hij verscheen haar in de gedaante van een volmaakt mens.MARIA EN DE ENGEL(EN)
In de beschrijving van de annunciatie zegt de koran dat Maria door één engel bezocht werd (soera 19:17-21), terwijl in soera 3:42 en 45 verscheidene engelen betrokken zijn bij de aankondiging van Jezus’ontvangenis.
Zij zeide: Ik zoek eene schuilplaats bij den genadigen God, opdat hij mij tegen u verdedige. Indien gij hem vreest zult gij mij niet naderen.
Hij antwoordde: Waarlijk, ik ben de boodschapper van uwen Heer, en ik ben gezonden om u een heiligen zoon te geven.
Zij zeide: Hoe zal ik een zoon hebben; geen man heeft mij aangeraakt, en ik ben geene ontuchtige vrouw.
Hij zeide: "Het is zo naar uw Heer zegt, 'het is gemakkelijk voor Mij,'" opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade Onzerzijds; het is een besloten zaak. [19:17-21]
Toen zeiden de engelen: "O, Maria, Allah heeft u uitverkoren en u gereinigd en u boven de vrouwen aller vollkeren uitverkoren. [3:42]
Toen de engelen zeiden: "O, Maria, waarlijk, Allah geeft u blijde tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: de Messias, Jezus, zoon van Maria, geëerd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn. [3:45]
Dit incident waarbij twee engelen naar Maria kwamen, was op een ander tijdstip.
DE RELATIVITEIT VAN TIJDALLAH’S DAG
Hoe lang is een ‘dag’ bij Allah? Soera 22:47 en 32:5 zeggen dat Allah’s dag gelijk is aan duizend jaar, maar volgens soera 70:4 is een dag vijftigduizend jaar lang.
Tegenwoordig is de relativiteit van tijd een bewezen wetenschappelijk feit. Dit werd door de relativiteitstheorie van Einstein, in het begin van de 20ste eeuw, duidelijk gemaakt. Tot dat moment wisten de mensen niet dat tijd een relatief concept was, en dat het afhankelijk van de omgeving, kon veranderen. Maar de vermaarde wetenschapper Albert Einstein heeft dit feit duidelijk in zijn relativiteitstheorie bewezen. Hij liet zien dat tijd afhankelijk is van massa en van snelheid. In de geschiedenis van de mensheid heeft niemand ooit eerder dit feit duidelijk uitgelegd.
Maar hier is één uitzondering op; de Qoer'aan omvat informatie over het feit dat tijd relatief is! Over dit onderwerp staat in enkele verzen:
En waarlijk, een dag met jullie Heer is als duizend jaren van jullie berekening. (Qoer'aan 22:47)
Hij regelt (alle) zaken van de hemelen en de aarde, dan zal het (de zaak) op een dag, die een duizend jaar van jullie berekening duurt naar Hem opstijgen. (Qoer'aan 32:5)
De engelen en de geest stijgen naar Hem op in een dag waarvan de tijd vijftigduizend jaren is. (Qoer'aan 70:4)
In een aantal verzen wordt er op gewezen dat mensen tijd verschillend ervaren en dat mensen een korte periode soms als een heel lange ervaren. Het volgende gevoerde gesprek van mensen tijdens hun oordeel in het hiernamaals, is hier een goed voorbeeld van.
Hij zal zeggen: "Hoeveel jaren zijn jullie op aarde gebleven?" Zij zullen zeggen: "Wij bleven een dag of een deel van een dag. Vraag het aan degenen die het bijhielden." Hij zal zeggen: "Jullie zijn slechts kort gebleven - als jullie dat maar wisten! (Qoer'aan 23:112-114)
Het feit dat de relativiteit van tijd zo duidelijk in de Qoer'aan, een boek waarvan de openbaring in 610 na chr. is begonnen, genoemd wordt, is een ander bewijs dat het een heilig boek is.
http://www.harunyahya.com/other/holland ... en_02b.php
Zeg: "De doodsengel, aan wie gij toevertrouwd zijt, zal uw ziel nemen; dan zult gij tot uw Heer worden teruggebracht." [32:11][AAN WIE VALT DE MENSELIJK ZIEL TOE?
Verschillende passages geven tegenstrijdige lezingen over de vraag wie de ziel van de mens wegneemt bij de dood. Volgens de koran is het de Engel des doods (soera 32:11), engelen in het algemeen (soera 47:27) of Allah (soera 39:42).
En hoe (zal het zjin) wanneer de engelen bij de dood hun ziel zullen nemen, hun aangezicht en hun rug treffend? [47:27]
Allah neemt de zielen van de mensen op wanneer zij sterven en ook van hen die niet sterven tijdens hun slaap. Dan houdt Hij die, die Hij ten dode heeft opgeschreven en zendt de overigen tot een bepaalde tijd (in het lichaam) terug. Hierin zijn stellig tekenen voor een volk dat nadenkt. [39:42]
De doodsengel of beter gezegd de doodsengelen zijn de onderdanen van Allah. Zij nemen de zielen van de mensen met de wil van Allah.
Verily, We sent against them a furious wind of harsh voice on a day of evil omen and continuous calamity. [54:19]HOEVEEL DAGEN HAD ALLAH NODIG OM HET VOLK VAN AAD TE VERNIETIGEN?
Eén dag (soera 54:19), verscheidene dagen (41:16), zeven nachten en acht dagen (69:6-7).
Er staat ''a day of evil omen and continuous calamity''. Dus meer dan één dag. Om sommige dingen goed te begrijpen, moet je eigenlijk de Arabische taal goed kennen. Eén Arabisch woord kan bijvoorbeeld verschillende betekenissen hebben.
“Voorwaar, jullie Heer is Allah, Degene Die de hemelen en de aarde in zes dagen (perioden) heeft geschapen. Vervolgens zetelde Hij zich op de Troon. Hij doet de nacht de dag bedekken, die hem haastig najaagt. De zon, de maan en de sterren zijn aan Zijn Bevel onderworpen. Weet, dat scheppen en bevelen aan Hem is voorbehouden. Gezegend zij Allah, de Heer der Werelden.” [7:54]DE SCHEPPINGSDAGEN
Hoe lang deed Allah over de schepping van de aarde? Volgens soera 7:54, 10:3, 11:7, 25:59, 50:38 en 57:4 waren er voor de schepping zes dagen nodig, terwijl in 41:9-12 het scheppingsverhaal acht dagen beslaat.
Uit dit vers maak ik op dat Allah de Hemelen en de Aarde binnen zes dagen heeft geschapen. Echter, in een andere vers vertelt Allah over de schepping van de hemelen en de aarde, zeggende (interpretatie van de betekenis):
“Zeg (O Mohammed): ,,Jullie geloven zeker niet in Hem, Die de aarde in twee dagen (perioden) heeft geschapen? En kennen jullie Hem deelgenoten toe? Dat is de Heer der Werelden!” En Hij maakte bergen op haar en Hij zegende haar en Hij bepaalde de maat (van alle voorzieningen) in vier volledige dagen (perioden), voor de vragenden. Daarna wendde Hij Zich tot de hemel die een nevel was en Hij zei tot haar en tot de aarde: ,,Komt tot Ons, gewillig of ongewillig.” Zij (de hemelen en de aarde) zeiden: ,,Wij zijn gewillig gekomen.” En Hij vervolmaakte hen, de zeven hemelen, in twee dagen (perioden). En Hij openbaarde in alle hemelen hun beschikking. En Wij versierden de nabije hemel met sterren, als een bescherming (tegen de Satan). Dat is de ordening van de Almachtige, de Alwetende.” [41:9-12]
Hier vertelt Allah ons dat Hij de aarde in twee dagen geschapen heeft, waarna Hij de bergen in vier dagen schiep. In totaal komen we dus uit op zes dagen. Verder zegt Allah dat hij ook nog eens de zeven hemelen binnen twee dagen schiep. Op deze wijze komen we uit op een totaal van acht dagen.
Hij is het, Die alles, wat op aarde is, voor u schiep: daarna wendde Hij Zich tot de hemel en vervolmaakte deze tot zeven hemelen, want Hij heeft kennis van alle dingen. [2:29]WAT IS OUDER, DE HEMEL OF DE AARDE?
Welke van beide werd het eerst geschapen? Soera 2:29 zegt duidelijk dat Allah eerst de aarde en toen de hemel schiep (ook 41:9-12), maar soera 79:27-30 keert die volgorde om.
Zeg: "Verwerpt gij werkelijk Hem Die de aarde in twee dagen schiep? En richt gij gelijken aan Hem op, hoewel Hij de Heer der Werelden is?
Hij heeft de bergen daarop gesteld en heeft deze gezegend en er op (de aarde) de voedingsmiddelen bepaald, in vier dagen, gelijkelijk voor de zoekenden.
Dan wendde Hij Zich tot de hemel terwijl deze een soort damp was en zeide hiertegen en tot de aarde: "Komt beiden, willens of onwillens."
Zij zeiden: "Wij komen gewillig." Zo voltooide Hij hen als de zeven hemelen in twee dagen, en Hij wees elke hemel zijn werk aan. En Wij versierden de laagste hemel met lichten ter bescherming. Dat is de verordening van de Almachtige, de Alwetende. [41:9-12]
Zijt gij moeilijker te scheppen dan de hemel die Hij heeft gebouwd?
Hij verhief hem hoog en maakte hem volmaakt.
En Hij maakte de nacht donker en bracht het daglicht voort;
En ook de aarde spreidde hij uit. [79:27-30]
Vers 2:29 verwijst niet naar de schepping als zodanig, maar naar het proportioneren van de schepping, noch verwijst 79:27-30 naar de schepping. Verder is er in geen van beide verzen sprake van een duidelijke chronologische orde.
Het woord dat vertaald wordt als 'geschapen' is hier verkeerd begrepen. Het is vaak beter om khalaqa te vertalen als 'maken'. De schepping kent verschillende stadia (71:14) welke de mens door is gelopen en die de mens nog steeds doorloopt in de baarmoeder. Het is algemeen bekend dat verschillende fases in de schepping van de mens elkaar opvolgen. Deze fases zijn algemeen erkend in de embryologische wetenschap en evolutieleer. (De verwijzing naar 'niets' is een duidelijkere weergave dan 'toen je niet bestond'.)WAARVAN WERD DE MENS GEMAAKT?
De antwoorden variëren van een bloedklomp (soera 96:1-2), water (21:30, 25:54), klei uit zwarte modder (15:26), klei (32:7, 38:71, 55:14), stof (3:59, 30:20, 35:11), niets (19:67) en aarde (11:61) tot een levenskiem (16:4 en 75:37).
Ja, vanuit die positie is Hij alsnog dichter bij ons dan onze slagader!IS ALLAH DICHTBIJ OF HEEL VER WEG?
Allah is dichterbij dan een halsader (soera 50:16). Hij zit ook op zijn troon (57:4), die op het water is (11:7) en tegelijkertijd is Hij ver weg. Hoe ver is ver weg? Ook dat is onduidelijk. Volgens soera 32.5 duurt het 1.000 jaar om bij Hem te komen. Soera 70:4 houdt het echter op 50.000 jaar.
Herinnert u Onze dienaar Job, toen hij tot zijn Heer riep: "Satan heeft mij met kommer en smart geslagen." [38:41]DE OORZAAK VAN HET KWAAD?
Komt het kwaad in ons leven van Satan (soera 38:41), van onszelf (4:79) of Allah (4:78)?
Welk goed ook tot u komt, dat komt van Allah en welk kwaad u overkomt, komt door uzelf. En wij hebben u als boodschapper tot de mensheid gezonden; Allah is als Getuige toereikend. [4:79]
Waar gij ook zijt, de dood zal u achterhalen, zelfs al waart gij in sterk gebouwde torens. En als hen iets goeds overkomt zeggen zij: "Dit komt van Allah" en als hen iets kwaads overkomt zeggen zij: "Dit komt van u" (van de profeet). Zeg: "Alles komt van Allah". Wat scheelt deze mensen, dat zij het woord niet willen begrijpen? [4:78]
Job was behept met kwelling, maar dat betekent niet dat hij gezondigd heeft. Ongeloof is een zonde, en een beslissing die mensen maken voor zichzelf. Hun daden zullen als zonden beschouwd worden als ze niet geloven.
Engelen beschermen ons als een manier waarop Allah ons beschermt want zij kunnen slechts doen wat Allah hen opdraagt. Dit herinnert mij aan de grap over iemand die in een ravijn valt en bidt "O God, redt mij!". Deze persoon passeert dan een tak in de bergwand die hij had kunnen vastgrijpen om zijn val te stoppen maar hij grijpt hem niet. Vervolgens ziet hij een reddingshelicopter boven hem waaruit iemand naar hem roept om het koord te grijpen, maar hij zegt "Nee! God zal mij redden." Hij sterft vervolgens beneden op de rotsten – en God is niet tevreden over hem.ZIJN ENGELEN BESCHERMERS?
“Buiten Allah is er geen beschermer of helper voor u” (soera 2:107, 29:22). Maar in andere soera’s worden engelen beschreven als bewakers (soera 13:11, 50:17-18, 82:10). En in soera 41:31 zeggen de engelen zelf: “wij zijn uw vrienden in dit leven en in het Hiernamaals”.
http://www.islamic.org.uk/dutch/internalc.html
Waarlijk, Allah vergeeft niet dat men iets met Hem vereenzelvigt, maar Hij zal al hetgeen daarbuiten staat vergeven, wie Hij wil. En wie iets met Allah vereenzelvigt, heeft inderdaad een zeer grote zonde begaan.IS AFGODERIJ EEN ONVERGEEFLIJKE ZONDE?
Vergeeft Allah shirk (afgoderij) ooit? De koran is niet in staat daar duidelijkheid over te verschaffen. De zonde wordt aangemerkt als onvergeeflijk in soera 4:48 en 4:116, maar als vergeeflijk in soera 4:153 en 25:68-71. Abraham beging deze zonde van polytheïsme door de maan, zon en sterren te aanbidden (soera 6:76-78) en zag daarna zijn dwaling in. Toch geloven moslims dat alle profeten volkomen zonder zonde zijn. Als klap op de vuurpijl kunnen we nog lezen: “voorzeker Allah vergeeft alle zonden” (soera 39:53).
Shirk (iets aanbidden naast God) is in essentie anders dan alle andere zonden omdat alle andere zonden, zelfs zonder berouw, vergeven kunnen worden. Vele kleine zonden in het leven worden bijvoorbeeld, enkel en alleen door middel van de uitvoering van de dagelijkse gebeden, vergeven. Meestal compenseren de goede daden de slechte (b.v. het terugbrengen van gestolen bezittingen). Allah vergeeft shirk alleen wanneer oprecht berouw wordt getoond en de zondaar zijn leven betert. Om werkelijk berouw te kunnen tonen moet men gestopt zijn met het begaan van shirk want het tonen van berouw is, wanneer oprecht, van nature een afwijzing van shirk. Alleen de zonde van shirk vereist als zodanig dus ongetwijfeld berouw. Wat Abraham betreft; hij werd pas een profeet nadat hij shirk had verworpen. Ik weet niet waar je het idee vandaan hebt dat alle profeten zonder zonden waren. De Koran maakt duidelijk dat tenminste sommigen van hen kleine zonden begingen.
Vers 20:91 is een vermelding van de intentie die de Israëlieten hadden, geen historische gebeurtenis. Aaron [20:85-90] probeerde afgoderij te voorkomen (wat geïnterpreteerd wordt als het bewijs van zijn onschuld) maar Mozes vindt dat Aaron niet genoeg heeft gedaan om het te voorkomen. Dit is geen contradictie!WANNEER HAD HET VOLK BEROUW OVER HET AANBIDDEN VAN HET GOUDEN KALF?
Voordat Mozes terugkwam (soera 7:149-150). Nadat Mozes terugkwam (soera 20:91).
De verzen 24:4-5 kondigt vergiffenis aan voor degenen die berouw hebben getoond en zichzelf hebben gebeterd. Vers 24:23 slaat op degenen die geen berouw hebben getoond. Het is met betrekking tot de interpretatie van Arabische teksten algemeen bekend dat een tekst zonder nadere aanduiding en een tekst die een nadere aanduiding bevat over hetzelfde onderwerp, op dezelfde wijze moeten worden geïnterpreteerd. Dit is een regel in Islamitisch recht, en op het genoemde voorbeeld is deze regel van toepassing. Als ik zeg "Diefstal is fout", dan zullen de meeste mensen het met mij eens zijn. Als ik dan zeg "Diefstal is fout behalve wanneer het de enige manier is om de hongerdood te voorkomen" zullen de meeste mensen het nog steeds met mij eens zijn. De eerste uitspraak is een algemene bewering en de tweede noemt een uitzondering. Er zou hier alleen een tegenstrijdigheid bestaan wanneer de eerste bewering alle uitzonderingen had uitgesloten door expliciet te zeggen "Alle diefstal is fout". Ik raad iedereen die dit niet begrijpt aan om een eenvoudig boek over logica open te slaan.KAN HET LASTEREN VAN KUISE VROUWEN WORDEN VERGEVEN?
Ja (soera 24:5). Nee (24:23).
Het kan gemakkelijk achter hun rug in hun linker hand gegeven worden. Ziet iemand de tegenstrijdigheid hier???HOE ONTVANGEN WIJ HET BOEK OP DE DAG DES OORDEELS?
Op de dag des oordeels ontvangen de verdoemde mensen het boek (met hun slechte daden): achter hun rug (soera 84:10), of in hun linkerhand (soera 69:25).
”Maar hij, wie het boek achter zijn rug wordt gegeven, Hij zal vernietiging wensen En een laaiend Vuur ingaan” (soera 84:10-12). Nog afgezien van de betrokkene zelf zal van het boek niet veel meer overblijven.
De 'ruh' of heilige geest is uit de hadith bekend als Gabriël. Gabriël en de Heilig Geest zijn geen aparte eenheden.WIE BRACHT ALLAH’S OPENBARING OVER NAAR MOHAMMED?
De engel Gabriël (soera 2:97) of de Heilige Geest (soera 16:102)?
Het kan meer dan één persoon zijn geweest die met deze woorden antwoordden en zij kunnen deze woorden op verschillende momenten uitgesproken hebben. Waarom blijf je erbij dat er maar één moment was en maar één antwoord?HET VERHAAL VAN LOT
Lot spreekt zijn volk bestraffend toe over hun gruweldaden. De koran bericht ons dat het volk slechts één antwoord gaf, we zien echter twee verschillende antwoorden. “Het antwoord van zijn volk was slechts: "Verdrijft hen uit uw stad, want zij zijn mannen die zich rein willen houden." (soera 7:82, 27:56). “Maar het antwoord van zijn volk was niet anders dan dat zij zeiden: "Breng de straf van Allah over ons als gij de waarheid spreekt." (soera 29:29).
Dit zijn twee onafhankelijke gebeurtenissen.VERNIETIGDE ABRAHAM DE AFGODEN?
De passages over Abraham en zijn conflict met zijn volk over hun afgoden in soera’s 19:41-49, 6:74-83 verschillen nogal van soera 21:51-59. In soera 21 spreekt Abraham zijn vader en zijn volk bestraffend toe en vernietigt zelfs hun afgoden. Echter in soera 19 houdt Abraham zich koest nadat zijn vader hem bedreigt vanwege Abrahams openlijke afkeer van de afgoden. En niet alleen houdt hij zich gedeisd, het lijkt er op dat hij niet meer terug zal keren (“hij had zich van hen losgemaakt” (vers 49)).
Soera 6 waarin Abraham eerst een ster, de maan en de zon aanbad en daarna zijn dwaling inzag, verschilt ook met de andere twee.
En Noeh riep tot zijn Heer en zei: ‘Mijn Heer, mijn zoon behoort tot mijn familie...’ Hij (Allah) zei: ‘O Noeh, hij behoort niet tot jouw familie. Hij is (een toonbeeld van) ondeugdelijk handelen.’ 11:45-46IS DE ZOON VAN NOACH VERDRONKEN?
Volgens soera 21:76 en 37:75-77 overleefden Noach en zijn hele familie de zondvloed, maar soera 11:42-43 zegt dat één van Noachs zoons is verdronken.
In vers 54:9 staat dat men ruw tot Noach sprak en hem bespotte. Hij werd niet 'verdreven' en het is uitgesloten dat dit vers kan worden vertaald als 'verdreven uit hun land'.WERD NOACH VERDREVEN?
“Vóór hen verloochende het volk van Noach, zij verloochenden Onze dienaar en zeiden: "Een waanzinnige." En hij werd verdreven.” (soera 54:9).
”En hij was de ark aan het bouwen en steeds wanneer de leiders van zijn volk hem voorbijgingen, bespotten zij hem.” (soera 11:38).
Nogal wonderlijk. Als Noach verdreven werd, hoe konden de mensen hem dan bespotten en hoe kon hij dan zijn ark afbouwen, die neem je niet even onder je arm mee?
De Koran is niet chronologisch ingedeeld.WERDEN DE TOVENAARS VAN DE FARAO GELOVIG IN DE GOD VAN MOZES?
Ja (soera 7:103-126, 20:56-73, 26:29-51). Nee (soera 10:83).
Berouw op het moment van de dood wordt niet geaccepteerd. Farao werd niet vergeven. Zijn lichaam bleef onaangetast - niets meer dan dat.FARAO’S BEROUW MET DE DOOD VOOR OGEN?
Volgens soera 10:90-92 had de farao met de dood voor ogen berouw en werd zodoende gered. Maar volgens soera 4:18 is dat niet mogelijk: “Er is geen (aanvaarding van) berouw voor degene, die kwaad doet, totdat de dood hem in het gezicht staart en hij zegt: 'Ik heb berouw;' noch voor degenen die als ongelovigen sterven. Dezen zijn het, voor wie Wij een pijnlijke straf hebben bereid.
O mensdom! Er is van uw Heer een vermaning tot u gekomen en genezing voor wat in de harten is en een leiding en barmhartigheid jegens de gelovigen.KAN HET WOORD VAN ALLAH VERANDERD WORDEN (ABROGATIE)?
NEE:
“En het woord van uw Heer is in waarheid en rechtvaardigheid vervuld. Niemand kan Zijn woorden veranderen” (soera 6:115).
“Er is niemand die de woorden van Allah kan veranderen” (soera 6:34 en 18:27).
“De woorden van Allah kennen geen verandering” (10:64).
JA:
“Welk teken [of vers] Wij ook opheffen of doen vergeten, daarvoor brengen Wij betere of daaraan gelijke. Weet gij niet, dat Allah macht heeft over alle dingen?” (soera 2:106).
“Allah doet te niet [dat is: abrogeert] wat Hij wil en bevestigt wat Hij wil en bij Hem is de oorsprong van het Boek.” (soera 13:39).
“En als Wij wilden, zouden Wij hetgeen Wij u hebben geopenbaard zeker weg kunnen nemen...” (soera 17:86).
”En wanneer Wij het ene teken [of vers] in plaats van het andere brengen - en Allah weet het beste wat Hij openbaart - zeggen zij: “Gij verzint slechts.” (soera 16:101).
“Nimmer zonden Wij een boodschapper of een profeet vóór u of, wanneer hij (zijn boodschap) verkondigde, kwam de duivel ertussen. Doch Allah doet hetgeen Satan inblaast te niet [dat is: abrogeert]. Dan bevestigt Allah Zijn woorden...” (soera 22:52).
Zeg: "Dit alles is door de genade van Allah en door Zijn barmhartigheid; laat hen er zich daarom in verheugen. Dat is beter, dan hetgeen zij vergaren."
Zeg: "Hebt gij overwogen, dat Allah u een voorziening heeft nedergezonden en dat gij daarna een gedeelte er van onwettig en een gedeelte er van wettig verklaardet?" Vraag (hen): "Heeft Allah u dat toegestaan, of verzint gij leugens tegen Allah?"
Wat denken degenen die leugens tegen Allah verzinnen van de Dag der Opstanding? Voorzeker, Allah is genadevol tegenover het mensdom, maar de meesten hunner zijn niet dankbaar.
In welke toestand gij u bevindt, of gij de Koran voordraagt, of iets anders doet; Wij zijn uw getuigen, terwijl gij u er in verdiept. Er is voor uw Heer zelfs geen gewicht van een atoom op aarde of in de hemel verborgen. En er is niets dat kleiner of groter is, of het staat in het duidelijke Boek vermeld.
Ziet! voorzeker, de vrienden van Allah zullen geen vrees hebben, noch zullen zij treuren.
Zig die geloven en zich aan rechtvaardigheid houden,
Er zijn voor hen blijde tijdingen in het tegenwoordige leven en het Hiernamaals. De woorden van Allah kennen geen verandering - dat is inderdaad de opperste zegepraal.
En laat hun woorden u niet verdrieten. Voorzeker, alle macht behoort Allah. Hij is Alhorend, Alwetend.
Ziet! voorzeker, van Allah is al hetgeen in de hemelen en op aarde bestaat. Wat volgen zij die buiten Allah afgoden aanroepen? Zij volgen slechts een vermoeden en doen niets dan gissen.
Hij is het, Die de nacht voor u heeft gesteld, opdat gij er in moogt rusten en de dag vol van licht. Voorzeker, daarin zijn tekenen voor een volk, dat luistert.
Zij zeggen: "Allah heeft een zoon tot Zich genomen. Heilig is Hij, Hij is Zichzelf genoeg. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is. Gij hebt hier geen gezag over. Zegt gij over Allah wat gij niet weet?
Zeg: "Degenen, die over Allah een leugen verzinnen, zullen niet slagen."
Zij zullen in deze wereld tijdelijk genieten, daarna zal hun terugkeer tot Ons zijn, dan zullen Wij hen een strenge straf doen ondergaan, omdat zij niet geloofden. [10:57-70]
De geabrogeerde verzen betreffen wetten en regeles en niet beloftes.
De wijn in het Paradijs hoeft helemaal niet te lijken op wijn zoals wij het hier kennen. Je kunt de twee niet vergelijken. De drank die men in het Paradijs zal vinden zal niet tot dronkenschap leiden. Zie vers 37:47 "Waardoor geen dronkenschap zal ontstaan, nog zullen zij er door worden uitgeput."WIJN
Grote tegenstrijdigheden in de koran over wijn.
Alleen gebed en bedwelming mogen niet samengaan, maar verder geen verbod: “O, gij die gelooft, komt niet tot het gebed als gij bedwelmd zijt; totdat gij weet wat gij zegt” (soera 4:43).
Allerminst een verbod, maar een lofrede op de voortbrengsels van Gods schepping: “En van de vrucht der dadelpalmen en druiven maakt gij een bedwelmende drank en een goed voedsel.” (soera 16:67).
Soera 2:219 zegt over wijn en kansspel: “In beide is groot nadeel en ook enig voordeel voor de mensen, maar het nadeel is groter dan het voordeel."
Soera 5:90: “O gij die gelooft, wijn en het hazardspel en afgoden en toverpijlen zijn niet anders dan gruwelen, door Satan gewrocht. Vermijdt ze dus”.
Wijn een gruwel van Satan? Maar daarnaast, hoe verbazingwekkend, vernemen we in soera 47:15 en ook in 83:25 dat er stromen wijn vloeien in het paradijs. Hoe is dat nou mogelijk? Hoe komen Satans gruwelen in het paradijs?
In vers 19:71 staat dat ieder mens (niet alleen Moslims) over de Hel zullen gaan (dit betekent over de brug boven de Hel). De goede mensen zullen gered worden terwijl de anderen in de Hel zullen vallen.MOSLIMS IN DE HEL EN VERNEDERD?
Zou Allah zijn eigen dienaren naar de hel sturen? Volgens soera 19:71 gaat elke moslim (voor enige tijd) naar de hel. Terwijl Allah op de dag des oordeels de profeet en zijn gelovigen niet zal vernederen (soera 66:8), stelt soera 3:192 dat een ieder die naar de hel gaat daarmee vernederd is.
En Mohammed is slechts een boodschapper. Waarlijk, alle boodschappers voor hem zijn heengegaan. Zult gij u dan op de hielen omkeren als hij sterft of gedood wordt? Hij, die zich omkeert zal aan Allah in het geheel geen schade berokkenen. En Allah zal de dankbaren gewis belonen. [3:144]JEZUS DOOD OF LEVEND?
Soera 3:144 stelt dat alle boodschappers voor Mohammed zijn gestorven, maar soera 4:158 beweert dat Jezus tot God verhoogd werd zonder te sterven. In zijn commentaar bij soera 3:46 leert Yusaf Ali (een koranvertaler) dat Jezus 33 jaar werd, terwijl er staat dat Jezus zal spreken tot zijn volk in de wieg en op hogere ouderdom. Soera 5:110 zegt dat Hij de mensen onderwees als kind en op middelbare leeftijd.
Waar staat het dat alle boodschappers voor Mohammed zijn gestorven?
The passing away does not necessarily mean "death" otherwise I think Allah would have said "all Messengers have died before him". What it means is that Messengers before him have passed in their times either through death or ascention.
En Wij gaven hem Izaak en Jacob, en Wij plaatsten het profetenambt en het Boek onder zijn nageslacht, en Wij gaven hem zijn beloning in dit leven en in het Hiernamaals zal hij zeker tot de rechtvaardigen behoren. [29:27]VAN ALLE VOLKEN OF VAN ABRAHAMS NAGESLACHT?
Soera 29:27 beweert dat het profetenambt onder Abrahams nageslacht geplaatst is. Maar soera 16:36 verkondigt dat Allah onder elk volk boodschappers opgewekt heeft.
Goed lezen! Waar in de Koran staat nou dat alle profeten van Abraham afstammen???
Het Arabische woord hidaya betekent volgens het woordenboek "de juiste pad vinden, de weg wijzen". In de Islamitische terminologie betekent hidaya "Islam vinden en erin geloven". Dalala heeft de tegenovergestelde betekenis. Het vraagstuk hidaya wa dalala behoort tot de ‘aqieda van Islam. Het begrip hiervan beïnvloed namelijk de manier waarop de moslim kijkt naar het leven. Alhoewel hidaya wa dalala niet moeilijk is om te begrijpen, is het tegelijkertijd makkelijk om hidaya wa dalala verkeerd te begrijpen. De uiting hiervan is dat moslims soms beweren dat Allah (swt) de mensen die moslim worden uitkiest en hen Islam geeft, terwijl de moslims op andere momenten de mensen prijzen omdat zijzelf Islam hebben gekozen.WIE LAAT DE MENSEN DWALEN?
“Allah laat dwalen wie Hij wil” (soera 14:4, 35:8, 74:31).
”Hij straft wie Hij wil en Hij toont barmhartigheid aan wie Hem behaagt” (soera 29:21).
”Indien Wij het wilden, zouden Wij aan elke ziel haar leiding kunnen geven, maar Mijn woord werd bewaarheid: "Ik zal de hel met djinn en mensen allen tezamen vullen." (soera 32:13). Andere verzen houden de mensen zelf verantwoordelijk (soera 30:9, 4:79).
De reden hiervoor is dat de Koran soms tegenstrijdige informaties lijkt te geven over hidaya en dalala. De bedoeling van dit artikel is dan ook om de verschillende berichten over hidaya wa dalala naast elkaar te plaatsen, opdat alle berichten op de juiste manier begrepen mogen worden. Dus dat het vraagstuk hidaya wa dalala juist begrepen wordt, en dus dat de moslims op de juiste manier naar het leven zullen kijken.
"De hidaya en dalala worden gegeven"
Er zijn verzen in de Koran die erop lijken te wijzen dat Allah (swt) mensen tot hidaya of dalala dwingt. Dit zijn ondermeer de volgende verzen:
"En degenen die niet geloven, zeggen: ‘Waarom is hem (de profeet) geen teken van zijn Heer nedergezonden?' Zeg: ‘Allah laat diegene dwalen die Hij wil en leidt tot Zichzelf degene die zich bekeert'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Ar Rad 13, vers 27)
"Hij doet dwalen wie Hij wil en Hij leidt wie Hij wil. Laat uw ziel dus niet wegkwijnen uit verdriet over hen" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Fatir 35, vers 8)
"Dan laat Allah dwalen wie Hij wil en leidt wie Hij wil" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Ibrahim 14, vers 4)
"Maar Hij laat hem die wil dwalen en leidt hem die dit wenst" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera An Nahl 16, vers 93)
"Wie Allah ook wenst te leiden, Hij verruimt zijn hart voor de Islam en wie Hij wenst te laten dwalen, zijn hart maakt Hij eng en gesloten alsof hij een hoogte aan het beklimmen was. Zo legt Allah degenen die niet geloven, onreinheid op." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al An'am 6, vers 125)
"Allah laat wie Hij wil dwalen en Hij plaatst op het rechte pad wie Hij wil." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al An'am 6, vers 39)
"Allah is het, Die tot de waarheid leidt" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Joenoes 10, vers 35)
"Alle lof komt Allah toe, Die ons hiertoe heeft geleid. En als Allah ons niet had terechtgewezen, hadden wij geen leiding kunnen vinden" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al ‘Araf 7, vers 43)
"Hij die door Allah wordt geleid, wordt juist geleid doch degene, die Hij laat dwalen, voor hem zult gij stellig geen vriend en leidsman vinden" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Kahf 18, vers 7)
"Waarlijk, gij zult hen die gij wilt niet kunnen leiden, maar Allah leidt wie Hij wil; en Hij kent hen het beste die geleid willen worden." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Qasas 28, vers 56)
Als men enkel naar de woordenboekbetekenis van deze verzen kijkt dan is het eenvoudig om uit deze verzen te begrijpen dat Allah (swt) de mensen tot hidaya of dalala heeft gedwongen. Alleen als Allah (swt) het wil komt de mens tot hidaya, lijken zij allen te zeggen.
"Voor hidaya en dalala wordt gekozen"
Andere verzen in de Koran, daarentegen, lijken erop te wijzen dat de mens zelf kiest tussen hidaya en dalala:
"Degene die de rechte weg volgt, volgt deze slechts voor zijn eigen heil en hij die dwaalt, dwaalt alleen tegen zichzelf" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Israa 17, vers 15)
"Hij die dwaalt kan u niet schaden wanneer gij juist geleid zijt" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Maida 5, vers 105)
"Hij die deze leiding volgt, volgt haar ten bate van zijn eigen ziel en wie dwaalt, dwaalt ten nadele van haar" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Joenoes 10, vers 108)
"Dezen zijn het, die de rechte weg volgen" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Baqara 2, vers 157)
"En de ongelovigen zullen zeggen: ‘Onze Heer, toon ons degenen der djinn en der mensen die ons deden dwalen'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Foessilat, vers 29)
"Zeg: ‘Als ik dwaal, dwaal ik slechts door mijzelf'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Saba 34, vers 50)
"Wie is dan onrechtvaardiger dan hij die een leugen over Allah bedenkt om de mensen zonder kennis te doen dwalen" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al An'am 6, vers 144)
"En slechts de schuldigen deden ons dwalen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Asj Sjoaraa 26, vers 99)
"Onze Heer, dezen deden ons dwalen" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al ‘Araf 7, vers 38)
"Een deel der Mensen van het Boek zou u gaarne willen doen dwalen, maar zij doen niemand dwalen dan zichzelf; en zij beseffen het niet." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Imraan 3, vers 69)
"Want als Gij hen achterlaat zullen zij Uw dienaren op een dwaalspoor leiden" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Noeh 71, vers 27)
"Voor ieder die hem tot vriend neemt is verordend, dat hij hem zal verleiden en naar de straf van het Vuur voeren" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Hadj 22, vers 4)
"En Satan wenst hen ver van het rechte pad te doen afdwalen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera An Nisa 4, vers 60)
In deze verzen wordt er gezegd dat het kiezen voor hidaya of dalala een daad van de mens is. Een mens brengt zichzelf ofwel op het goede pad ofwel op het slechte pad.
De realiteit van het bestaan
Inderdaad is het eenvoudig om deze informatie betreffende hidaya en dalala afkomstig van Allah (swt) verkeerd te begrijpen. De eerste groep verzen lijken te willen zeggen dat de mens door Allah (swt) tot het volgen van hidaya danwel dalala gedwongen wordt, terwijl de tweede groep verzen lijken te willen zeggen dat de mens zelf kiest voor het volgen van hidaya danwel dalala. Om deze kwestie op te kunnen lossen is het van belang dat een aantal feiten betreffende het bestaan in ogenschouw genomen worden.
Ten eerste, de realiteit van het menselijk leven is dat Allah (swt) de Schepper van al hetgeen bestaat is. Hij (swt) is derhalve Degene die de hidaya en dalala heeft laten bestaan. Zonder Hem (swt) is er immers geen bestaan. Hij (swt) heeft tot de mensen de Rechte Leiding gezonden, middels Profeet (saw) Mohammed en Islam, en Hij (swt) heeft de Satan geschapen die de mensen probeert te misleiden tot de dalala.
"Alle lof komt Allah toe, de Schepper der hemelen en der aarde, Die de engelen tot boodschappers maakt met twee, drie en vier vleugelen. En Hij voegt aan de schepping toe wat Hij wil; want Allah heeft macht over alle dingen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Faatir 35, vers 1)
Ten tweede, Allah (swt) zegt:
"Hebben Wij hem dan niet de twee hoofdwegen getoond?" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Balad 90, vers 10)
Waarnaar hier verwezen wordt is dat Allah (swt) de mens heeft geschapen met een aanbiddingsinstinct dat hem ertoe drijft om te zoeken naar iets ter aanbidding. Tegelijkertijd heeft Allah (swt) de mens geschapen met een verstand. Hierdoor is de mens in staat Degene te vinden die het als enigste waard is om te aanbidden. Dit is Degene die Almachtig is, Degene die verantwoordelijk is voor het bestaan van de schepping, en Degene tot wie de ganse schepping teruggebracht zal worden. Met andere woorden, Allah (swt) heeft de mensen geschapen met de capaciteit om de hidaya te onderscheiden van de dalala.
Ten derde, niets op deze aarde kan plaats vinden zonder de Wil van Allah (swt), en Allas wat Allah (swt) wil zal plaats vinden. Dit betekent ook dat niemand het goede of het slechte pad kan kiezen zonder dat Allah (swt) het toelaat. Want niets zal plaats kunnen vinden zonder dat Hij (swt) het toelaat. Als de mens iets wil, maar Hij (swt) wil niet dat het gebeurt, dan zal het niet gebeuren. En als de mens iets niet wil, maar Hij (swt) wil dat het gebeurt, dan zal het gebeuren.
Ten vierde ten slotte, op de Dag des Oordeels zal Allah (swt) de mensen ondervragen. Degene die op het goede pad zitten zal Hij (swt) belonen en degene die op het verkeerde pad zitten zal Hij (swt) straffen:
"Wie goed doet, doet dit voor zijn eigen ziel; en wie kwaad bedrijft, het is er tegen. En uw Heer is in het geheel niet onrechtvaardig jegens Zijn dienaren." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Foessilat 41, vers 46)
"Wie ter grootte van een atoom goed deed, zal dit aanschouwen. En wie ter grootte van een atoom kwaad deed, zal ook dat aanschouwen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Az Zalzala 99, vers 7 - 8)
"Maar hij die goede werken verricht en gelovig is, behoeft geen ongerechtigheid of verlies te vrezen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Taha 20, vers 112)
"Wie kwaad doet zal er voor worden gestraft en hij zal buiten Allah vriend, noch helper vinden." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera An Nisa 4, vers 123),
"Allah belooft de huichelaars, mannen en vrouwen en de ongelovigen het Vuur der hel, waarin zij zullen vertoeven" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera At Tauba 9, vers 68)
Met andere woorden, voor wie de hidaya volgt is er uiteindelijk de beloning van het Paradijs, terwijl er voor degene die de dalala volgt als bestemming enkel de Hel is. Hieruit blijkt een probleem zou men ervoor kiezen de eerste groep verzen (die lijken te willen zeggen dat de mens wordt gedwongen tot hidaya en dalala) volgens hun woordenboekbetekenis te begrijpen. Immers, als we beweren dat Allah (swt) mensen tot hidaya of dalala dwingt, wil dat zeggen dat Allah (swt) onrechtvaardig is tegen ongelovigen (koeffaar), huichelaars (moenafiqien) en de opstandigen. Als Allah (swt) de mensen zou dwingen tot hidaya of dalala, dan zou Hij (swt) de mensen niet mogen belonen of straffen. Als Hij (swt) dit wel zou doen dan zou Hij (swt) onrechtvaardig zijn. Terwijl we weten dat Allah (swt) niet in het minst onrechtvaardig is.
"En uw Heer is in het geheel niet onrechtvaardig jegens Zijn dienaren." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Foessilat 41, vers 46)
"Ik ben in het geheel niet onrechtvaardig jegens Mijn dienaren" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Kahf 18, vers 29)
Integendeel, Allah (swt) is de Meest Rechtvaardige zelfs:
"Is Allah niet de Meest Rechtvaardige aller rechters?" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera At Tien 95, vers 8)
Het juiste begrip van hidaya en dalala op basis van de Koran
Het in verband brengen van hidaya en dalala met belonen en straffen maakt derhalve duidelijk dat hidaya en dalala niet tot de daden van Allah (swt) behoren, maar tot de daden van mensen. En het is dan ook niet juist om de verzen wiens woordenboekbetekenis lijkt te zeggen dat Allah (swt) de mensen dwingt tot het volgen van hidaya danwel dalala, ook aldus te begrijpen.
Wanneer Allah (swt) bijvoorbeeld zegt:
"Hij doet dwalen wie Hij wil en Hij leidt wie Hij wil. Laat uw ziel dus niet wegkwijnen uit verdriet over hen" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Fatir 35, vers 8)
, een vers dat begrepen kan worden als betekenende dat Allah (swt) de mensen kiest om te geloven of niet te geloven, dan moet dit als volgt begrepen worden:
Allah (swt) heeft de mensen de capaciteit gegeven om de hidaya te onderscheiden van de dalala. En Allah (swt) heeft de mensen de hidaya gegeven door voor hen Islam te openbaren, en het is met de Toestemming van Allah (swt) dat de dalala bestaat in dit leven. Allah (swt) is de Schepper van de hidaya en de dalala, met andere woorden. Allah (swt) is ook Degene die de mensen kennis kan laten maken met de hidaya, zodat zij ervoor kunnen kiezen deze te volgen danwel te negeren, of niet. Hierbij is het van belang de volgende verzen te aanschouwen. Allah (swt) zegt:
"Want Allah leidt het opstandige volk niet" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Saff 61, vers 5)
"Allah leidt het onrechtvaardige volk niet." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Saff 61, vers 7)
"En Allah leidt het ongelovige volk niet." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Baqara 2, vers 264)
"Als gij (profeet) begerig zijt dat zij geleid zullen worden, weet dan dat Allah voorzeker degenen niet leidt, die (zich zelve) doen dwalen. Voor dezulken zijn er geen helpers." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera An Nahl 16, vers 37)
Deze verzen bschrijven een realiteit, en deze realiteit is dat de mensen die wreed zijn, die zondes plegen, die leugenaars zijn, en die de hidaya dus niet willen vinden, ook de hidaya niet zullen vinden. Want wanneer deze mensen de hidaya tegenkomen dan zullen ze hierin niet geïnteresseerd zijn want het zal hen niet bieden waarnaar zij verlangen. Dus ze zullen het negeren. Daarentegen, de goede mensen, de mensen die oprecht zoeken naar de hidaya zoals Profeet Ibrahiem (as) deed, deze mensen zullen de hidaya herkennen als hidaya wanneer ze deze tegenkomen. En Allah (swt) zal ervoor zorgen dat ze deze tegenkomen.
Dit is de betekenis van de verzen zoals:
"Dan laat Allah dwalen wie Hij wil en leidt wie Hij wil" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Ibrahim 14, vers 4)
Allah (swt) heeft alles klaargemaakt voor de mensen, opdat zij voor de hidaya kunnen kiezen en de Tevredenheid van Allah (swt) kunnen verdienen. Maar Allah (swt) kiest niet voor de mensen, dit doen zij zelf, en derhalve wordt de mens beloond danwel bestraft voor de keuze die hij maakt. En daarom zeggen de moslims dagelijks in hun gebed:
"Leid ons op het rechte pad" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Fatiha 1, vers 6)
Het is een smeekbede tot Allah (swt), opdat Hij (swt) het degenen die de hidaya zoeken makkelijk zal maken om deze te vinden.
Als laatste blijven er dan nog verzen over die zeggen dat sommige mensen nooit de hidaya zullen vinden, zoals:
"Zeker, zij die (de Waarheid) verwerpen, het is hun om het even, of gij hen waarschuwt, of dat gij hen niet waarschuwt - zij zullen niet geloven. Allah heeft hun hart en oren verzegeld en over hun ogen is een sluier; hun wacht een zware straf." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Baqara 2, vers 6 - 7)
"En er werd aan Noach geopenbaard: ‘Niemand onder uw volk zal geloven, dan degenen die reeds hebben geloofd; treur daarom niet over hetgeen zij doen'." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Hoed 11, vers 36)
In deze verzen wordt er gezegd dat sommige mensen nooit in Islam zullen geloven. Dit is een nieuws voor wat betreft de toekomst, waarover alleen Allah (swt) kennis heeft. Maar dit wil niet zeggen dat dit feit vooraf door Allah (swt) bepaald is, en het moet dus ook niet begrepen worden in de zin dat Allah (swt) de gelovigen en ongelovigen in Islam aanwijst. Het wil enkel zeggen dat Allah (swt) iets al weet wat wij mensen niet weten. Dit zijn verzen die tot de profeten gericht zijn, die hen moeten troosten en bemoedigen. Ze moeten weten dat niet iedereen hen zal volgen ook al presenteren ze de hidaya, en ook al komen ze met duidelijke bewijzen. Opdat ze niet teleurgesteld zullen zijn wanneer sommige mensen zich ondanks alles toch van hen afkeren.
Conclusie
Het gevaar van een verkeerd begrip van de kwestie hidaya en dalala is dat het ertoe kan leiden dat de moslim zich niet langer geroepen voelt om de mensen uit te nodigen tot Islam. "Allah (swt) zelf kiest immers de gelovigen en ongelovigen uit", kan men namelijk denken. Maar dit is een onjuist begrip van de Koran, zo heeft het bovenstaande willen duidelijk maken. Allah (swt) heeft de hidaya en de dalala geschapen, en de mensen de capaciteit gegeven om de hidaya te herkennen. Hierna heeft Hij (swt) de moslims de opdracht gegeven om uit te nodigen tot Islam. Nu zullen sommige mensen, zij die de hidaya willen vinden, door Allah (swt) geleid worden tot het vinden van de uitnodiging tot Islam. Anderen, die niet geleid willen worden, zullen ook niet tot de hidaya geleid worden. Enkel Allah (swt) weet wie zij zijn, echter. De moslims weten niet wie deze mensen zijn die geleid willen worden, noch wie de mensen zijn die niet geleid willen worden. En dus moeten de moslims doorgaan met het uitnodigen tot Islam, omdat dit hun plicht is, en zich verheugen wanneer mensen de hidaya accepteren en niet teleurgesteld raken wanneer andere mensen ondanks alles kiezen voor de dalala.
In een Hadith Qudsi (betekent letterlijk heilige Hadith) zei de Profeet (Vrede zij met hem) dat Allah zei:IS ALLAH GENADEVOL?
JA: De barmhartige, de genadevolle (soera 1:1, 1:3). Hij is berouwaanvaardend, genadevol (soera 2:37, 2:54, 2:128, 2:160). Allah is vergevingsgezind, genadevol (soera 2:173, 2:182, 2:192, 2:199, 2:218).
NEE:
”Waarlijk degenen, die niet geloven en die onrechtvaardig handelen, Allah zal hen niet vergeven, noch zal Hij hun een andere weg wijzen, dan de weg der hel” (soera 4:168).
”En de bewoners van het Vuur zullen tot de bewoners van het paradijs roepen: "Giet wat water over ons uit of iets, waarmee Allah u heeft voorzien." Zij zullen antwoorden: "Allah heeft voorzeker dit voor de ongelovigen verboden." (soera 7:50).
“Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan. Waarlijk, Allah is Almachtig, Alwijs.” (soera 4:56).
Ikzelf, de mensheid, en de djinn, bevinden ons in een enorme serieuze staat. Ik schiep hen, dan aanbidden zij andere goden die zij voor zichzelf maken. Ik zegen hen met Mijn geschenken, dan danken zij iemand anders voor hetgeen Ik hen heb gestuurd. Mijn Genade daalt op hen neer terwijl hun slechte daden naar Mij opstijgen. Ik uit mijn Liefde voor hen met Mijn Geschenken, ook al heb Ik hen niet nodig. Terwijl zij zichzelf aan Mij onttrekken met hun zonden en zij Mijn Hulp dringend nodig hebben. Eenieder die zich tot Mij wendt, Ik accepteer hem zonder te letten op hoe ver hij is; en eenieder die zich van Mij afkeert, ik benader hem en spreek hem aan. Eenieder die een zonde nalaat voor Mij, Ik beloon hem met vele geschenken en eenieder die tracht Mij tevreden te stellen, Ik tracht hem tevreden te stellen. Eenieder die Mijn Wil en Macht erkent in alles wat hij doet, Ik laat het ijzer voor hem buigen. Mijn dierbare mensen zijn degenen die met Mij zijn. Eenieder die Mij dankt, Ik schenk hem meer zegeningen. Eenieder die Mij gehoorzaamt, Ik verhef hem en liefkoos hem meer. Eenieder die Mij ongehoorzaam is, Ik houd de deuren van Mijn Genade voor hem open; als hij zich tot Mij keert, schenk Ik hem Mijn Liefde, aangezien Ik van degenen houd die berouw tonen en zichzelf voor Mij reinigen. Als hij geen berouw toont, bejegen Ik hem nog steeds door hem in een moeilijkheid te plaatsen om hem te reinigen. Eenieder die Mij de voorkeur boven anderen geeft, Ik geef aan hem de voorkeur boven anderen. Ik beloon elke goede daad tien keer of zevenhonderd keer tot ontelbare keren. Ik tel elke slechte daad als een enkele, tenzij de persoon berouw toont en Mijn Vergiffenis vraagt; in dat geval vergeef Ik zelfs die éne. Ik neem elke kleine goede daad in aanmerking en Ik vergeef zelfs de grote zonden. Mijn Genade overtreft Mijn Woede. Mijn Tolerantie overtreft Mijn Berisping. Mijn Vergiffenis overtreft Mijn Bestraffing, aangezien Ik Genadevoller met Mijn Dienaren ben dan een moeder met haar kind.
Jezus is een Hanif (= ware gelovige). De Koran noemt Abraham een Hanif, maar ook Adam en Jezus zijn volgens de islam hoenafa. Kenmerk van een hanif is het veroordelen van de heidense religieuze praktijken, zonder joods of christelijk te zijn. De Joden en de Christenen hebben de heilige boeken vervalst.JEZUS, VRIEND OF VIJAND?
Jezus was Jood en grondlegger van het christendom. Soera 2:253 bericht ons dat Allah Jezus verhief in rang en Hem versterkte met de geest der heiligheid. Toch mogen we Jezus niet tot vriend nemen. ”O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden.” (soera 5:51).
Het sperma bevat veel dingen. Tussen 95 tot 98% bestaat het sperma uit fructose, prostaglandine hormonen, metaal en zout ionen, lipiden, steroïde hormonen, enzymen, basis amines en aminozuren. Ze worden allemaal geproduceerd uit de klieren in de buik. Tussen 2 tot 5% van dat bestaat uit de sperma geproduceerd in de zaadballen.Soera 86:5-7 zegt:
“Now let man but think from what he is created!
He is created from a drop emitted –
Proceeding from between te backbone and the ribs.”
Volgens dit vers wordt het mannelijk zaad dus niet aangemaakt in de teelballen, maar in het ruggemerg.
Het zegt gewoon dat de mens is gemaakt van de vloeistof die wordt geëjaculeerd. Tijdens de coïtus dat vloeibaar veren van de buik ("tussen de ribbenkast en de ruggengraat").
Ja, het lichaam van de Farao verdronk.Volgens Soera 17:102-3 en 43:55 werd de Farao verdronken, maar volgens Soera 10:90-92 werd hij gered.
En wat staat er in Soera 10:90-92..
[10:90] We delivered the Children of Israel across the sea. Pharaoh and his troops pursued them, aggressively and sinfully. When drowning became a reality for him, he said, "I believe that there is no god except the One in whom the Children of Israel have believed; I am a submitter."
[10:91] "Too late! For you have rebelled already, and chose to be a transgressor.
[10:92] "Today, we will preserve your body, to set you up as a lesson for future generations." Unfortunately, many people are totally oblivious to our signs.
Hier wordt bedoeld dat het lichaam van de Farao bewaard zal worden. En ja, zijn lichaam is ontdekt. God houdt aan Zijn Woorden!
http://www.youtube.com/watch?v=9xTI4zAp ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=mbggjYEx ... r_embedded
Waar in de Koran staat dat ongelovigen moeten worden gedood???GELOVIGEN MOGEN NIET GEDOOD WORDEN, BEHALVE ALS HET EEN VERGISSING BETREFT
Ongelovigen mogen gewoon gedood worden, maar bij gelovigen moet de moslim wat voorzichtiger zijn. “En wie een gelovige opzettelijk doodt, zijn vergelding zal de hel zijn; daarin zal hij vertoeven.” (soera 4:93). “Het betaamt een gelovige niet, een andere gelovige te doden, tenzij dit bij vergissing gebeurt.” (soera 4:92).
De percentages waarna verwezen wordt zijn door de geleerden altijd begrepen als relatieve, en niet absolute percentages. Berekening gaat dus door middel van proporties. De erfenis kan bijvoorbeeld verdeeld zijn in relatieve percentages die samen meer dan één zijn: 1/3 + 2/3 + 1/8 = 9/8. Als dit gebeurd, wordt de nalatenschap op de juiste wijze verdeeld als 1/3 8/9, 2/3 8/9, 1/8 8/9. Voor situaties waarin de proporties samen minder dan 1 zijn ontvangen de gerechtigden een proportionele vermeerdering. Zowel de verminderingen als de toenamen zijn erkend, en op dergelijke wijze begrepen sinds de vestiging van de Islam. Er bestaan twee technische begrippen voor deze verminderingen en toenamen, 'awl en radd.ALLAH KAN NIET REKENEN !
Het komt niet uit! Soera 4:11-12 en 4:176 bevat de uiteenzetting van het koranische erfrecht. Als een man sterft en drie dochters, zijn beide ouders en zijn vrouw achterlaat dan erven zij respectievelijk 2/3 deel voor de drie dochters samen, 1/3 voor de ouders samen (beide volgens vers 4:11) en 1/8 voor zijn vrouw (4:12). Dit is samen meer dan de nalatenschap in zijn geheel. Een ander voorbeeld is dat wanneer een man alleen zijn moeder, zijn vrouw en twee zusters achterlaat, zij 1/3 (moeder, 4:11), 1/4 (vrouw, 4:12) en 2/3 (de twee zusters, 4:176) deel zouden erven. Dit zou samen uitkomen op 15/12 van het beschikbare bezit.
____________________________________________________________________________________________
Voorwaar, Wij hebben in deze Koran voor de mensen allerlei gelijkenissen vermeld, doch de mens is in vele dingen zeer twistziek. [Koran 18:54]
Wij zenden de boodschappers slechts als dragers van de blijde tijding en als waarschuwers. De ongelovigen twisten met leugens om daardoor de Waarheid te niet te doen. En zij houden Mijn tekenen en al hetgeen waarmee zij zijn bedreigd, voor scherts. [Koran 18:56]
Zeg: "Ik zeg niet tot u, dat ik de schatten van Allah bezit, noch dat ik het onzienlijke ken, noch zeg ik tot u: 'Ik ben een engel'; ik volg slechts hetgeen mij wordt geopenbaard." Zeg: "Kunnen de blinde en de ziende gelijk zijn? Wilt gij dan niet nadenken?" [Koran 6:50]
"Heb ik jullie, O Kinderen van Adam, niet opgedragen om de Satan niet te dienen? Voorwaar, hij is voor jullie een duidelijke vijand. En aanbidt Mij: dat is het Rechte pad. En voorzeker, hij heeft vele schepselen onder jullie doen dwalen. Gebruikten jullie je verstand dan niet?" [Koran 36:60-62]