Allereerst hoef je als vrijdenker niet mee te gaan doen met het vrijpleiten van een religie, laat de gelovigen dat zelf maar doen.Peter van Velzen schreef:Juist, ze wijzen de aanslagen af als zijnde niet-Islamitisch. Maar dat mogen ze van de critici niet zeggen. Ze moeten toegeven dat de aanslagen volledig conform zijn met de Islam. Ze moeten toegeven dat zij - als niet geweldadige mensen - niet de ware moslim zijn. Zie je dat voor je? Je vraagt daarmee het onmogelijke van ze! Ze geloven dat de Islam iets goeds is, net als Christenen geloven dat het Christendom iets goeds is. Je kunt niet van ze verwachten dat ze hun eigen geloof met het kwaad zullen associeren omdat wij dat - als vrijdenkers - toevallig moeiteloos kunnen doengerard_m schreef:Ik zie helaas nauwelijks protesten van moslims. Het meeste is ontkenning dat het iets met de islam te maken heeft.
Daarnaast is een reflex van ontkenning iets totaal anders dan inhoudelijk debat, je geloofsgenoten bekritiseren, nagaan of je ontkenning een basis heeft en die gaan uitdragen. Het debat ontbreekt volledig (of vindt achter zeer gesloten deuren plaats).
Dit zijn losse speculaties die er volkomen naast zitten. Als uit naam van christendom misstanden plaatsvinden (ik noem het kindermisbruik in de RK kerk als voorbeeld) ontstaat debat, onderzoekscommissies, kritische gelovigen die uit de kerk stappen, zelfs enige zuivering binnen de kerken zelf, etc. Een gezond mechanisme, zelfs in een verroest instituut als de RK kerk. Tot op heden totaal onzichtbaar in de islamitische wereld.Val jij de Christenen er op aan dat ze als ware Christenen potenrammers en heksenjagers horen te zijn, en dat ze dus verantwoordelijk zijn voor de daden van hun geloofsgenoten in Afrika? (waar dit schering en inslag is) Het is nochthans geheel conform de Bijbel. Maar dat doe je niet. Misschien omdat je het niet belangrijk vindt wat er in Afrika gebeurd? Misschien omdat er geen journaalbeelden van zijn? Of misschien omdat het niet in Europa gebeurd?
Als iemand misstanden zoals potenrammen of heksen jagen goedpraat met een beroep op de bijbel (iets wat ik jou zie doen, maar slechts zeer zelden een christen) dan ga ik met hem in debat - en dat debat win ik. En zo niet, dan ga ik me ernstig afvragen of ik hier nog langer bij wil horen.
Overigens is het jammer dat deze discussie weer versmald is tot terrorisme, dat slechts een klein onderdeel van het probleem is.
@ Dickemick:
De spreekster geeft goede suggesties tegen terrorisme, maar zonder terreuraanslagen is er nog altijd een probleem.