Moderator: Moderators
. Mijns insziens is er een stereotype van een racist die lijkt op het volgende: kaalkopje, zonder hoge opleiding, selectief misantropisch, zich voor de denkbeelden uitsluitend kijkend naar uiterlijke kenmerken, agressief, zwart-wit denkend, postend op Stormfront etc. etc.
Eelke schreef:Beste Mensen,
Ik heb de afgelopen dagen nogal veel voor de computer gezeten, daarom heb ik enorme last van mijn nek en schouders gekregen en kan ik nu dus niet (lang) voor de computer zitten. Daarom zullen je een paar daagjes moeten wachten op antwoord van mij.
hartelijke groeten,
Eelke
Vrijdenker schreef:Devious schreef: Oh ja, dat doe ik ook wel. Zelfs grote geleerden als Charles Darwin en Thomas H. Huxley hadden nog verkeerde opvattingen over 'rassen'. ........................
Je kunt je dus wel voorstellen dat bepaalde uitspraken in een bepaald licht moeten worden geplaatst, en er rekening gehouden moet worden met persoonlijke ontwikkeling, context en tijdsgeest...................... In een van de vraag en antwoordboeken zegt Rulof zelfs dat er in de eerste 9 boeken uitspraken staan die niet deugen, omdat meester Alcar Jozef die eerste 9 boeken menselijk liet beleven. Die opmerking over de maanlanding uit het 4e boek Ontstaan van het Heelal, is bijvoorbeeld zo'n uitspraak die niet deugt.
Wat mij betreft deugen een aantal uitspraken over de joodse medemens in volkeren der aarde, ook niet, en zeker niet in de huidige tijd. Ik zal ze in ieder geval nooit gebruiken, mijn maag heeft zich ook omgedraaid toen ik dat las, en heb ik een jaar geen Rulofboek meer gelezen.
Het boek VDA (volkeren der aarde) is overigens al geschreven in 1939...
Sararje schreef:Niet per se, ik houd het voor onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk dat er vast wel een niet-racistische uitleg aan te geven valt. Echter, alle voorgangers ten spijt (Eelke e.d.) hebben mij nog niet van het tegendeel kunnen overtuigen. Echter, dat wil niet zeggen dat er geen witte raaf is.
Atli schreef:Probleem waar je dan mee te maken krijgt is dat je vanuit een verkeerde theroretische achtergrond (rassenleer) misschien de falsificatie moet zoeken?
Herman2: zou je misschien meer informatie willen geven over die sekte? Niet dat ik me er bij zou willen aansluiten, maar ik ben geinteresseerd in wie en wat je bedoelt.
Kitty schreef:Het vreemde vind ik wel dat Rulof kunstuitingen en technologische ontwikkelingen en wellicht welvaart als criterium neemt voor een hoger ontwikkelde vorm.
Toch gek, dat ik juist bij eenvoudige mensen die niets weten van kunst of dit soort ontwikkelingen vaak een zeer hoogwaardige 'ziel' of moraal ontwaar.
De binding met het materiële wordt vaak afgewezen als het gaat om liefde, maar hij koppelt wel het materiële, zoals kunst, intelligent ontwikkelingsniveau en materieel gerichte cultuur aan een hogere vorm. Ik zie nog steeds niet in waarom een oerwoudbewoner minder ver zou staan op de ladder van de 'menselijke' ontwikkeling dan de westerse materialistisch ingestelde blanke.
Ik vind Rulofs definitie van ontwikkeld zijn dus zeer discutabel.
Of gaat Rulof er zonder meer vanuit dat natuurvolken minder intelligent zijn als volk dan blanke westerlingen. Ik denk dat dat niet hard te maken is. Intelligentie staat los van het produceren van kunst en het ontwikkelen van hoogstaande technologie, als volk of ras! Intelligentie is altijd individueel en kan per mens behoorlijk verschillen onderling in dezelfde groep dus! Zowel bij oerwoudbewoners als bij blanke westerlingen.
Dat deze ontwikkelingen in het westen mogelijk zijn komt doordat de mogelijkheden hiertoe in het westen voorhanden zijn, en heeft niets te maken met de ontwikkeling van de blanken op zich! Ik neem zonder meer aan dat oerwoudbewoners heel wat waardevolle kennis bezitten die in hun leefomgeving net zo intelligent en waardevol is dan de ontwikkeling en intelligentie van blanken in het westen. Dat maakt dat er nu meer kleurlingen zijn met westers 'niveau' omdat die over de wereld zijn getrokken en zich ook in de juiste omstandigheden konden begeven waar de mogelijkheden voorhanden waren om hun intelligentie (die dus altijd al aanwezig was) te volle te benutten. Dat zegt dus helemaal niets over ras of een verschil van vernogen tot ontwikkeling.
Jozef had dus eigenlijk moeten zeggen dat een oerwoud niet bijdraagt in de ontwikkeling van architectuur of kunst of tecnologie, maar dat uit het oerwoud trekken van de intelligente mens naar het westen die mogelijkheden hiertoe heeft geschapen. Dus wederom is niet de bewoner van het oerwoud verantwoordelijk voor zijn ontwikkeling op westerse punten, maar het feit dat deze mens in het oerwoud woont. En zich dus met zijn net zo groot vermogen tot ontwikkeling als de blanke westerling zich perfect aanpast aan dat oerwoud. Dat op zich geeft al het enorme aanpassingsvermogen en de flexibiliteit en dus de intelligentie en de ontwikkeling van de mens op zich aan. Die zogenaamd hoogontwilkkelde blanke zal wellicht niet lang overleven in dat oerwoud, dan is hij in die omgeving dus ineens veel minder ontwikkeld!
Ze wonen niet in het oerwoud omdat ze minder ontwikkeld zijn, ze wonen in het oerwoud en overleven daar omdat ze zo ontwikkeld zijn dat ze zich aan deze omstandigheid perfect hebben aangepast. Dat is wel even een heel andere kijk op wat er onder 'ontwikkeling' verstaan wordt. En mijns inziens geen foutieve.
Kitty schreef:Waarom zou de ontwikkeling tot het componeren van een muziekstuk hoger zijn dan de ontwikkeling aan vaardigheden om te kunnen overleven in een oerwoud?
Geef hier nu eens een antwoord op?
Ik zie niet in waarom het een beter is dan het ander. Dit is een puur vanuit westerse ogen gemaakte waardebepaling. Ik kan me niet voorstellen dat indien er goden of hogere intelligente wezens bestaan dat die meer waarde zouden hechten aan Bach omdat hij toevallig mooie muziek kon schrijven dan een geweldig en bekwaam jager in een oerwoud. Aangezien het zo kortzichtig en vanuit westerse ogen vormgegeven is, zie ik hier een bewijs in dat een westers mens die de vaardigheden van zijn eigen volk hoger achtte dan die van andere volken dit heeft verzonnen.
En ieder die op Wilders stemt is zeker niet per definitie een rascist. Ook hier ga je heel erg kort door de bocht.
Keer terug naar Occultisme, Newage en sektarisme.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast