Volgorde boeken Rudolf Steiner?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Re: Volgorde boeken Rudolf Steiner?

Berichtdoor Maria » 25 nov 2016 13:07

Zoals eerder gezegd.
Tijdgebrek is geen probleem.
Ook al schrijf je eens in de week of maand, er is niemand die daar problemen mee heeft als hij weet dat je beperkt bent in je vrije tijd.
Wel dat je je eigen en andermans tijd verknoeit door in herhaling te vallen, niet in te gaan op serieuze reacties en verder niets bijdraagt.

Te blijven bij je eerdere vooroordelen van freethinkers hier, het te herhalen en daar geen verdere inhoudelijke argumenten voor aan te reiken riekt naar dogmatisch en lui denkwerk.
Je krappe tijd besteden om hen misschien tot nieuwe inzichten over te halen lijkt me productiever.

Een bibliotheek weten we allemaal te vinden.
Zo niet, dan hebben we tegenwoordig Google.
Maar we zouden het een aanwinst van leden vinden, als er iemand ons zouden kunnen begeleiden door die warwinkel van vlg. jouw verkeerde conclusies en de kern van het verhaal zou willen aangeven.

Dat had ik eerlijk gezegd wel een beetje verwacht van jouw lidmaatschap hier.
Ik blijk me vergist te hebben.
Jammer.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."
Maria
Moderator

Berichtdoor doctorwho » 25 nov 2016 13:41

LHC schreef: Het duurde wel even voordat de plek van de aarde in het zonnestelsel landde zoals we die nu definiëren. Verwerp wat je van Steiner (nog) niet wenst te vernemen en stort je op hetgeen je boeit. Van de regen wordt je nat, daarna ga je bij de kachel zitten.

Ben vooringenomen maar niet helemaal zonder redenen:
Ik verwerp in eerste geval zijn rassenleer, daarna geneeskundige inzichten en vervolgens zijn ideeën over landbouw.
Er zal behalve in het eerste hier en daar best wat bruikbaars tussen kunnen zitten maar dat is het dan ook zonder je te hoeven beroepen op trillingen, energieën.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Superposter

Berichtdoor LHC » 25 nov 2016 20:14

De uitgangsvraag was die van een forumlid, die graag wegwijs wil worden in de Steiner literatuur. Tot die mens richt ik mij: ga lezen en praat met anderen en laat je niet van je vraagweg afleiden. Er zijn er die (voor) oordelen verspreiden over de antroposofie. Maak onderscheid tussen Steiner zelf en de antroposoof in het algemeen. Haal die beiden niet door elkaar. Dwepers en vage mistiekelingen die met een half woord alleen maar zichzelf bevestigd zien werpen weliswaar een ietwat vreemd licht op het geheel, maar zijn niet het geheel. Afwijzers zijn er daarnaast ook genoeg. De gebruikte termen van het forumlid Docterwho laten weinig ruimte voor gesprek. De afwijzing druipt er van af. Ik vraag mij daarbij wel af hoeveel moeite dit forumlid werkelijk heeft gedaan om zich een mening te vormen. Heeft hij werkelijk de niet bestaande rassenleer bestudeerd? Heeft hij werkelijk gestudeerd over de geneeskundige opvattingen en de biodynamische landbouw, of is het gewoon te moeilijk om echte moeite te doen. Zo niet, laat het dan. Het kost namelijk echt tijd en moeite om bovenstaande te bestuderen en er vervolgens een gefundeerd oordeel over te kunnen vellen. Ook degenen die Steiner van racisme beschuldigen hebben heel oppervlakkig gelezen. Ja, er zijn passages te vinden die heden ten dage niet meer kunnen. Maar racisme is een opvatting die rechten meent te kunnen ontnemen van hen die aan bepaalde kenmerken voldoen. Bij Steiner zul je nergens een dergelijke opvatting vinden. Wel beschrijft hij verschillen tussen mensengroepen die heden ten dage niet meer geaccepteerd worden. Zo zijn er in zijn tijdsgewricht veel meer filosofen in onze hedendaagse ogen de mist in gegaan. Zijn hele werk staat stijf van de intentie om iets te doen voor de ontwikkeling van de mensheid, nergens vindt je iets "teugens", altijd weer weet hij een originele invalshoek te verwoorden. Wie de totaliteit van zijn Antroposofie werkelijk kent, zal zich moeten realiseren dat hij wel een hele vreemde racist moet zijn geweest. Omwille van de helderheid, vergelijk echt! Wat heb je eraan om een ander met misvattingen te beletten een weg te laten gaan, die voor die ander noodzakelijk is. Het resultaat kan zijn dat zowel die ander als de "schenker" van de misvattingen iets heel essentieels misloopt. Laat die ander toch. Als de opvattingen geen basis hebben of tot niets leiden, loopt de ballon vanzelf wel leeg. Dat geldt naar twee kanten toe: zowel de opvatting dat de werkelijkheid alleen maar uit materie bestaat, als die welke achter de materie nog andere werkelijkheden ziet is een onderzoeksgebied. Beide opvattingen zijn vermoedelijk de twee gezichten van de realiteit hier. Zoveel is inmiddels anno 2016 wel duidelijk. Dan: waar moet een mens meer moeite voor doen, thuis bij de haard zitten of op weg gaan naar de Zuidpool? Een reis naar Mars is een doelgebied in de fysisch uitgerekende realiteit. De reis naar binnen is even spannend en eenmaal gegaan is ook hier sprake van een enkele reis. Ik maak zelf wel uit of ik mijzelf met wensdromen voor de gek wil houden. Overigens was Steiner de eerste die waarschuwde voor dwaalwegen in zijn hoofdwerk over meditatie en meditatie resultaten. Tot (voorlopig) slot: ik formuleer natuurlijk ook niet alleen maar voorbeeldig. Schiet a.u.b. niet op details, maar, als je wilt reageren, ga in op de essentie van wat ik wil zeggen. Ik vertegenwoordig uiteindelijk alleen maar mijzelf en mijn opvattingen.
LHC

Berichtdoor doctorwho » 26 nov 2016 10:33

LHC schreef
De gebruikte termen van het forumlid Docterwho laten weinig ruimte voor gesprek. De afwijzing druipt er van af. Ik vraag mij daarbij wel af hoeveel moeite dit forumlid werkelijk heeft gedaan om zich een mening te vormen. Heeft hij werkelijk de niet bestaande rassenleer bestudeerd? Heeft hij werkelijk gestudeerd over de geneeskundige opvattingen en de biodynamische landbouw,

Het siert u niet het op een discussieforum met een aantal duidelijke grondbeginselen over mij i.p.v. met mij gedachten en uit te wisselen over bijvoorbeeld de volgens u niet bestaande rassenleer
http://vorige.nrc.nl/redactie/Web/Nieuw ... 13/06.html
http://www.doorbraak.eu/gebladerte/10307l19.htm
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... ofen.dhtml
Van een door u gewraakte bron :) Heb je wel alle achtergronden en doelstellingen van deze organisatie doorgelezen?
http://skepsis.nl/steinercommissie/

Overigens is het niet nodig om alle werk door te nemen om een idee erover te mogen hebben. Het bijvoorbeeld in een ander voorbeeld (homeopathie) niet nodig om alle compendia van Samuel Hahnemann door te werken als er in de basis redeneerfouten zitten, waaruit een premisse komt waarop voortgeborduurd wordt.

Enne de premisse van mystieke kennis aan ingewijden vanuit Atlantis en zo maakt het er niet beter op. In mijn opvatting komt het geheel niet verder dan een morosofisch construct.
http://www.theosofie.nl/wp-content/uplo ... terien.pdf
Indianen zitten blijkbaar nog niet bovenaan.
https://sites.google.com/site/steinersc ... er/racisme
Hieronder het relaas van een "ingewijde" :evil3:
https://fhs1973.com/2008/06/23/geloof-i ... en-saturn/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Superposter

Berichtdoor Rereformed » 26 nov 2016 12:36

doctorwho schreef:Overigens is het niet nodig om alle werk door te nemen om een idee erover te mogen hebben.

Dat is waar. Men hoeft bijvoorbeeld maar één hoofdstuk te lezen over Esoterische Cosmologie om te weten te komen dat Rudolf Steiner volledig haaks staat op enig natuurwetenschappelijk onderzoek en eenvoudig raaskalt.

De gevolgen van zulk gefantaseer kunnen soms zeer schadelijk zijn. Zie op welk dwaas denken zoiets kan uitlopen:

ene jv op basis van de beweringen van Steiner schreef:Natuurcatastrofes zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en overstromingen gebeuren niet toevallig, beweert hij, maar zij worden diep in het binnenste van de aarde teweeggebracht door werkingen die van Ahrimanische oorsprong zijn. Die werkingen zelf worden veroorzaakt door storende menselijke emoties en wilsimpulsen, die ofwel door Luciferische ofwel door Ahrimanische invloed opgewekt worden.

Oftewel dat de mens verantwoordelijk is voor natuurrampen. Een oude religieuze opvatting die tot het tijdperk van het bijgeloof behoort en de mens enkel psychische schade oplevert.

LHC schreef:De uitgangsvraag was die van een forumlid, die graag wegwijs wil worden in de Steiner literatuur. Tot die mens richt ik mij: ga lezen en praat met anderen en laat je niet van je vraagweg afleiden.

Iemand die Steiner literatuur op het internet wil vinden hoeft niet lang te zoeken. Vragen naar een link daartoe is niets mis mee, maar dit forum en ieder topic is in de eerste plaats een discussieforum. En op dit forum wordt een skeptische houding aangemoedigd. Het "laat je niet van de vraagweg afleiden" laten we over aan predikers in kerken en partijgangers van verenigingen op ideologische basis.

LHC schreef:... weinig ruimte voor gesprek. De afwijzing druipt er van af.

U haalt zaken door elkaar. Als er af en toe op dit forum een gezellig gesprek plaatsvindt is daar niets op tegen, maar het forum is in de eerste plaats bedoeld voor discussies. Voor discussies is het gewenst en zelfs noodzakelijk dat meningen botsen. Er is niets mis met een beargumenteerde sterke afwijzing van iets.

LHC schreef:Ik maak zelf wel uit of ik mijzelf met wensdromen voor de gek wil houden

Het is inderdaad uw recht om uzelf met wensdromen voor de gek te houden.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator

Vorige

Keer terug naar Occultisme, Newage, Alpha-cursus en sektarisme.