Hoeveel jonge aarde creationisten zijn er in Nederland?
Moderator: Moderators
- collegavanerik
- Superposter
Hoeveel jonge aarde creationisten zijn er in Nederland?
Ik heb gezocht naar statistieken maar kan ze zo snel niet vinden.
Wie weet hoeveel jonge aarde creationisten er zijn in Nederland?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Een interessante vraag, ik heb me dat sinds de commotie rondom Knevel ook afgevraagd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Hangt ervan af wat je onder creationisten verstaat. Er zijn nogal wat christenen in Nederland die nooit hebben nagedacht over consequenties naar aanleiding van Gen 1 en dus ook niet bewust eventueel een creationistisch model in beeld hebben. Maar wel uitgaan van een jonge aarde.collegavanerik schreef:Wie weet hoeveel jonge aarde creationisten er zijn in Nederland?
Wil je gewoon weten hoeveel mensen in Nederland in een jonge aarde geloven naar aanleiding van de bijbel? Of wil je weten hoeveel Nederlanders zich bewust zijn van een creationistisch model en dat ook aanhangen?
- collegavanerik
- Superposter
allebeiDies schreef: Wil je gewoon weten hoeveel mensen in Nederland in een jonge aarde geloven naar aanleiding van de bijbel? Of wil je weten hoeveel Nederlanders zich bewust zijn van een creationistisch model en dat ook aanhangen?
We kunnen stellen dat de yec-ers vooral in pinkster, evangelisch en orthodox-gereformeerde kerken zullen zitten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdiensten_in_Nederland
pinkster en evangelicalen 140000
jehovas 31000
gereformeerden buiten PKN 446459
totaal 617459 (minstens 10% van de christenen)
zijn moslims en yec-ers in RK en PKN verband niet meegerekend
weet iemand welke kerken in "Overige christelijke kerkgenootschappen" yec zijn?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Kan hooguit bij benadering. Het probleem is dat iemand die het niet nodig vindt om een (voor zichzelf) sluitend denkmodel te hebben omdat het nu eenmaal in de bijbel staat, moeilijk een creationist genoemd kan worden. Dat is gewoon teveel eer. Dat zijn gewoon naieve jonge-aarde gelovers. En die zijn er denk ik behoorlijk veel.collegavanerik schreef:Wil je gewoon weten hoeveel mensen in Nederland in een jonge aarde geloven naar aanleiding van de bijbel? Of wil je weten hoeveel Nederlanders zich bewust zijn van een creationistisch model en dat ook aanhangen?
allebei![]()
Ik weet sowieso niet of het bij somnige kringen helemaal taboe is om over de consequenties van Gen 1 na te denken. In mijn jeugd mocht dat nog wel een beetje, maar de boel is behoorlijk verstard inmiddels. Ik heb ook geen beeld van het aantal stiekeme "vrijdenkers" in die kringen. Ik ga wat proberen. En wat moet ik met de jeugd op de Veluwe die zich graag in zuipschuren ophoudt? Ik vraag me sowieso af of die wel geloven. Een groot deel van die jeugd zal Gen 1 een worst zijn.
Mijn gereken zal wel even duren hoor.
Ik zet wel wat vraagtekens bij jouw poging
Moeilijk te voorspellen. Reacties van personen uit de groep zevendedagsadventisten wijzen op een voorkeur voor YEC. Een groepering die niet direct binnen de charismatische bewegingen past.collegavanerik schreef:
weet iemand welke kerken in "Overige christelijke kerkgenootschappen" yec zijn?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Sebastiaan
- Bevlogen
Door het protestantisme is het creationisme in Nederland veel hoger dan een roomskatholiek land als Belgie.
Vergeet niet dat er onder moslims het creationisme ook erg leeft. Hoe groot dit percentage is giswerk maar mijn vermoeden is dat dit relatief hoog is ten opzichte van christenen.
Ga naar een willikeurige moslim website en ga er evolutie verkondigen, grote kans dat je door het hele forum verketterd word
zie als voorbeeld http://www.whyislam.org/forum/forum_pos ... 7780#77780
Vergeet niet dat er onder moslims het creationisme ook erg leeft. Hoe groot dit percentage is giswerk maar mijn vermoeden is dat dit relatief hoog is ten opzichte van christenen.
Ga naar een willikeurige moslim website en ga er evolutie verkondigen, grote kans dat je door het hele forum verketterd word
zie als voorbeeld http://www.whyislam.org/forum/forum_pos ... 7780#77780
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Een scheidslijn tussen PKN-gereformeerden (Geref Bond, Confessionelen) en afgescheiden gereformeerden is er niet zozeer. De scheidslijn loopt meer bij de bevindelijk gereformeerden. Zeg maar dat die grosso modo geloven in een jonge aarde.
Eigenlijk hebben de andere gereformeerden nooit per definitie gekozen voor het creationisme. Geen dichtgetimmerd standpunt dus. Afgelopen zaterdag was dat nog te horen in een EO-radiouitzending.
Dat maakt het uitermate lastig om een beeld te krijgen van die groep. Is vermoed ik nogal variabel; vooral als het gaat om bonders binnen de PKN en vrijgemaakt gereformeerden.
Eigenlijk hebben de andere gereformeerden nooit per definitie gekozen voor het creationisme. Geen dichtgetimmerd standpunt dus. Afgelopen zaterdag was dat nog te horen in een EO-radiouitzending.
Dat maakt het uitermate lastig om een beeld te krijgen van die groep. Is vermoed ik nogal variabel; vooral als het gaat om bonders binnen de PKN en vrijgemaakt gereformeerden.
- Sebastiaan
- Bevlogen
Het hangt er denk ik ook af hoe je mensen de vraag stelt. Als je het op de man vraagt zullen ze uiteraard hun christelijke indentiteit benadrukken, maar in hun dagelijk handelen zulen de meesten niet actief creationisme verkondigen.Dies schreef: Hangt ervan af wat je onder creationisten verstaat. Er zijn nogal wat christenen in Nederland die nooit hebben nagedacht over consequenties naar aanleiding van Gen 1 en dus ook niet bewust eventueel een creationistisch model in beeld hebben. Maar wel uitgaan van een jonge aarde.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
- Sebastiaan
- Bevlogen
Ik heb nog een Presentatie gevonden die mogelijk aansluit bij het discusie onderwerp:
Creationisme in Nederland Creationisme in Nederland
Creationisme in Nederland Creationisme in Nederland
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 13 feb 2009 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.
- Sebastiaan
- Bevlogen
Ik heb het vermoeden dat de Nederlands situatie er niet beter op is gezien de hogere activiteit van het creationisme in nederlandFjedka schreef:Uit een Belgisch onderzoek komt naar voren dat minstens 80 tot 90% van de in België levende moslims in het letterlijke scheppingsverhaal gelooft. (Zoek 'Johan Braeckman vs. Nordine Taouil' op op youtube.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 13 feb 2009 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sebastiaan
- Bevlogen
Re: Hoeveel jonge aarde creationisten zijn er in Nederland?
http://www.drees.nl/creationisme.htmcollegavanerik schreef:Ik heb gezocht naar statistieken maar kan ze zo snel niet vinden.
Willem B. Drees schreef:Adam en Eva zijn historische figuren geweest, zo meent volgens een enquête van het Sociaal Cultureel Planbureau uit 1994 37% van de Nederlandse bevolking. Overigens meent slechts 11 % dat de Bijbel letterlijk als waarheid moet worden genomen; 47% acht die wel geïnspireerd maar in de taal van die tijd, terwijl de rest de Bijbel ziet als een menselijk boek met oude fabels, legendes, geschiedenissen en morele codes. Kennelijk zijn niet allen die Adam en Eva als historische figuren beschouwen verder geneigd Genesis letterlijk te nemen; sommigen passen dat in in een evolutionaire visie.
- collegavanerik
- Superposter
ha goeie vondst
Sociaal Cultureel Planbureau
Godsdienstige veranderingen in Nederland
http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9037702597.shtml

SCP 2007:
http://www.scp.nl/publicaties/persberic ... 2597.shtml
Sociaal Cultureel Planbureau
Godsdienstige veranderingen in Nederland
http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9037702597.shtml

SCP 2007:
http://www.scp.nl/publicaties/persberic ... 2597.shtml
Meer geloof in hemel dan in hel
De helft van de Nederlandse bevolking gelooft in een leven na de dood en twee op de vijf Nederlanders geloven in het bestaan van een hemel. Ongeveer eenzelfde aantal denkt dat het zin heeft om te bidden en dat religieuze wonderen mogelijk zijn. Het aandeel Nederlanders dat in wonderen gelooft nam de laatste 15 jaar toe van 31% in 1991 tot 43% in 2004. In het bestaan van de hel en van de duivel gelooft nog niet één op de vijf Nederlanders. Een behoorlijke minderheid van de bevolking denkt dat Adam en Eva echt hebben bestaan (24%) en dat de Bijbel het woord van God is (31%). Het aandeel van de Nederlanders die menen dat de Bijbel het woord van God is daalde van 40% in 1985 tot 31% in 2002
- Sebastiaan
- Bevlogen
Creationisme populair bij moslims (update 3)
Thomas Renneboog schreef:"Creationisme kent wereldwijd een opmars. Ook in het AKP-geregeerde Turkije winnen de islamcreationisten veld", aldus het magazine MO (Mondiaal Magazine). Amerikaanse wetenschappers beweren dat steeds meer moslims het creationisme 'aanbidden'. De wetenschappers maken zich blijkbaar zorgen over 'Harun Yahya', een groep achter Adnan Oktar, een creationist van het eerste uur en hoofd van de Turkse Stichting voor Wetenschappelijk Onderzoek. Hij is de grootste tegenstander van de Darwinisten; hij noemt de evolutieleer 'een list van Satan'.